بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۴ حالت متقاعدسازی و نحوه استفاده از آنها + ویدئو

اصول متقاعدسازی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

متقاعدسازی شامل تلاش برای متقاعد کردن شخص دیگری است تا با طرز فکر شما هماهنگ شود. مردم از روش‌های متقاعدسازی در طیف وسیعی از کاربردها، از جمله در آموزش و تجارت، استفاده می‌کنند. راهبردهای لفاظی مختلفی که برای متقاعد کردن دیگران استفاده می‌شود، به عنوان شیوه‌های متقاعدسازی شناخته می‌شوند، و اگر شما همیشه مسئول متقاعد کردن دیگران در حرفه خود هستید، درک آنها بسیار مهم است.

در این مقاله از ایوسی، روش‌های اصلی متقاعدسازی و نحوه استفاده مؤثر از آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

روش های متقاعدسازی چیست؟

روش‌های متقاعدسازی روش‌هایی هستند که یک سخنران یا معلم می‌تواند برای جذب مخاطبان خود از آنها استفاده کند. مردم اغلب از شیوه های مختلف متقاعدسازی در مکالمات روزمره و همچنین در ظرفیت های حرفه ای خود استفاده می کنند. بیش از ۲۰۰۰ سال پیش، ارسطو به شاگردانش چهار راه اساسی برای متقاعد کردن مخاطبان به یک باور یا مفهوم آموخت. ارسطو سخن‌دان، دانشمند و معلم مشهور یونانی بود و بر شیوه‌هایی که به عنوان اخلاق، پاتوس و لوگوس شناخته می‌شوند، تأکید داشت.

مرتبط: مهارت های متقاعدسازی: تعریف و مثال ها

۴ حالت متقاعدسازی

به گفته ارسطو، درک شیوه‌های اولیه متقاعدسازی، می‌تواند به شما کمک کند که در هر موقعیت خاصی که ممکن است با آن مواجه شوید، بهترین حالت را تعیین کنید:

۱. ایتوس (اخلاقیات)

Ethos بر اعتبار به عنوان روشی برای متقاعد کردن دیگران متکی است. شما می توانید به طرق مختلف مانند تجربه یا تحصیل اعتبار ایجاد کنید. اگر یک روانشناس مجرب و آموزش دیده مقاله ای در مورد روانشناسی که بر اضطراب و افسردگی تأثیر می گذارد بنویسد، اعتبار از تجربه و دانش آن فرد در این زمینه ناشی می شود. با این حال، اگر همان روانشناس مقاله ای در مورد آشپزی می نوشت، اعتبار فرضی در آن زمینه خاص را نداشت.

برای برخی، اعتبار بر اساس صلاحیت آنها فرض می شود. افراد می توانند با تأکید بر آنچه که آنها را در یک زمینه خاص متخصص می کند، اخلاق خود را ایجاد کنند. افراد همچنین می توانند با ارجاع و استناد به منابع معتبر در استدلال های خود یا توسل به منطق مخاطب، اخلاق خود را بسازند.

مطالب مرتبط: ۱۱ روش برای متقاعد کردن و تأثیرگذاری بر دیگران در محل کار

۲. پاتوس (احساسات)

Pathos روشی از متقاعد کردن است که به احساسات انسانی توجه دارد. انسانها احساسات پیچیده ای را احساس می کنند و احساسات اغلب می توانند بر عقل و منطق در رفتارها و اعمال غلبه کنند. به دلیل پیچیدگی احساسات، پاتوس یک حالت قدرتمند متقاعدسازی است که به افراد امکان می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و احساسات را تجربه کنند. احساساتی که یک فرد تجربه می‌کند همچنین می‌تواند او را برانگیزد تا به گونه‌ای متفاوت عمل کند یا چیزی را درست باور کند، و این باعث می‌شود که ترحم برای متقاعد کردن بسیار مؤثر باشد.

از میان شیوه های کلیدی متقاعدسازی، پاتوس به دلیل ناتوانی در عینی ماندن، اغلب کمترین احترام را دارد. افراد بر اساس تجربیات خود در زندگی احساسات متفاوتی را احساس می‌کنند، بنابراین جذاب کردن این احساسات ممکن است همیشه بهترین اقدام برای مخاطبان گسترده و متنوع نباشد.

مطالب مرتبط: ۱۶ تکنیک متقاعدسازی که می توانید استفاده کنید

۳. لوگوس (منطق و نمادها)

Logos جنبه منطقی مخاطبان را به خود جلب می کند و استفاده از لوگوها می تواند به ایجاد اخلاق در نوشتن کمک کند. انجام تحقیق نقطه شروع خوبی است در هنگام تکیه بر آرم ها به عنوان روش غالب متقاعدسازی شما. همانطور که در مورد یک موضوع تحقیق می کنید، می توانید اطلاعاتی را جمع آوری کنید که به شما کمک می کند آن را منطقی تر به مخاطبان خود ارائه دهید.

یکی از عناصر مهم حفظ آرم در آثار بلاغی پرهیز از منطق معیوب است. همچنین به عنوان مغالطه منطقی نامیده می شود، اگر سعی کنید از منطقی استفاده کنید که دقیق یا مبتنی بر واقعیت نیست، این وضعیت ممکن است رخ دهد. نمونه هایی از اشتباهات منطقی که باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • توسل به جهل (Appealing to ignorance): استفاده از موضع جاهلانه به عنوان توسل

  • توسل به شخص (Ad hominem): استفاده از توهین به عنوان مدرک برای نتیجه گیری یا استدلال

  • مغالطه پهلوان‌پنبه (Strawman): حمله به موقعیتی که مخاطب آن را ندارد

  • شیب لغزنده (Slippery slope): حرکت در مراحل بالقوه از یک نقطه شروع برای رسیدن به یک حد غیر محتمل

  • نکته انحرافی (Red herring): دور شدن از موضوع با یک استدلال بی ربط

  • توسل به مراجع (Appealing to authority): استناد به مراجع نادرست، ضعیف یا نامربوط، یا استناد فقط به نظر کارشناس در حالی که سایر شواهد را نادیده می گیرد.

مطالب مرتبط: نوشتن متقاعد کننده: تعریف، استراتژی ها و مثال ها

۴. کایروس (لحظات مناسب)

ارسطو همچنین روش چهارم متقاعدسازی را ذکر کرد، اگرچه او آن را با سه روش دیگر در تعالیم خود گروه بندی نکرد. این حالت به عنوان kairos شناخته می شود که از یونانی به لحظه مناسب یا مناسب ترجمه می شود. هنگام استفاده از حالت متقاعدسازی که به عنوان kairos شناخته می شود، گوینده یا نویسنده باید از فرصت ایده آل برای ارائه پیام استفاده کند یا آن را ایجاد کند.

به عنوان مثال، یک نماینده دولتی که سعی می کند رای دهندگان خود را متقاعد کند تا در مورد قوانین اسلحه اقدام کنند، ممکن است پس از یک حادثه تیراندازی محلی با آنها تماس بگیرد. این مثال هم کایروس یا بهره‌گیری از لحظه‌ی مناسب را در بر می‌گیرد و هم رقت‌انگیز یا جذابیت برای احساسات.

نحوه استفاده از روش های متقاعدسازی

به کار بردن شیوه های متقاعدسازی در موقعیت های خود، خواه کتبی یا شفاهی، می تواند به شما کمک کند تا استدلال های خود را تقویت کنید و برای شنوندگان خود جذابیت ایجاد کنید. برای استفاده مؤثر از روش های متقاعدسازی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. اعتبار خود را تثبیت کنید

اخلاق جنبه مهمی از متقاعدسازی است زیرا شامل نشان دادن این است که چرا مخاطب باید آنچه را که می گویید باور کند. ایجاد اعتبار یک گام کلیدی در این فرآیند است، اگرچه روش نشان دادن اینکه چرا باید به شما گوش دهند بر اساس تجربه شما متفاوت است. نویسندگان ممکن است پیوندهایی به آثار خود که در وب‌سایت‌های پرمخاطب یا در نشریات مهم منتشر یا به اشتراک گذاشته شده‌اند، قرار دهند. پزشکان ممکن است مدارک و گواهینامه های خود را بر روی دیوارهای مطب خود به نمایش بگذارند تا مهارت ها و آموزش های خود را به نمایش بگذارند.

همچنین، ارائه مطالبی از پژوهش‌های انجام شده یا ارقام و آمار قابل اعتماد می‌تواند به تثبیت اعتبار شما کمک کند. اعتبار در متقاعدسازی به این معنا است که مخاطبان می‌بایست اعتقاد داشته باشند که شما اطلاعات صحیح و قابل اعتمادی ارائه می‌دهید و از آنجایی که اعتبار نقش مهمی در تصمیم‌گیری مخاطبان دارد، تثبیت آن بسیار اهمیت دارد. به عنوان یک متقاعدساز حرفه‌ای، باید به دقت به مراقبت از اعتبار و اطمینان از صحت اطلاعاتی که ارائه می‌دهید توجه کنید تا بتوانید بازخوردهای مثبت و اعتماد مخاطبان را به دست آورید.

۲. تجربیات شخصی را به اشتراک بگذارید

وقتی می‌خواهید احساسات کسی را جلب کنید، ارتباط با او در سطح شخصی‌تر مفید است. به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی خود یک روش قدرتمند برای متقاعد کردن است، و این یک راه خوب برای ایجاد ارتباط قوی تر با کسانی است که به شما گوش می دهند یا کلمات شما را می خوانند. یک تجربه شخصی همچنین می تواند به شما در ایجاد اعتبار و جذب احساسات مخاطبان کمک کند.

برای مثال، اگر می‌خواهید دوستتان را متقاعد کنید که یک سفر با شما برگزار کند، می‌توانید تجربیات شخصی خود را درباره یک سفر قبلی که به جایی خاص رفته‌اید، با او به اشتراک بگذارید. ممکن است او از شنیدن داستان‌ها و تجربیات شما الهام بگیرد و تصمیم به همراه شما سفری مشترک بگیرد.

یا اگر می‌خواهید مدیریت شما را متقاعد کنید تا یک پروژه جدید را اجرا کنید، می‌توانید تجربیات شخصی خود را درباره پروژه‌های مشابهی که قبلاً انجام داده‌اید، به او بگویید. این ممکن است به او نشان دهد که شما دارای تجربه و توانایی لازم برای موفقیت در این پروژه هستید.

با به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی، شما می‌توانید به مخاطبان خود نشان دهید که شما به خودتان اعتماد دارید و تجربه‌هایی دارید که می‌توانند منجر به موفقیت شما در آینده شوند. این روش معمولاً به شما کمک می‌کند تا مخاطبان خود را به خود جلب کرده و متقاعد کنید.

مطالب مرتبط: ۵ تکنیک متقاعد کننده برای بهبود نوشتن

۳. نشان دهید که چرا دیگران باید به شما اعتماد کنند

وقتی شخصیت خود را برجسته می کنید تا بین مخاطبان اعتماد ایجاد کنید، به احتمال زیاد به شما گوش می دهند و به آنچه می گویید باور می کنند. شرکت ها با به اشتراک گذاشتن نظرات مشتریان خوشحال، با مشتریان بالقوه اعتماد می کنند. یک طراح ممکن است با درج نظرات مشتریان قبلی اعتماد ایجاد کند.

همچنین، اعتماد به خود و اعتماد به دیگران از جمله صفات مهمی است که به مرور زمان پیدا می‌کنید و نشان می‌دهد که شما یک فرد قابل اعتماد هستید. وقتی که شما به وعده‌های خود عمل می‌کنید و همیشه صادق و صادقانه رفتار می‌کنید، دیگران به شما اعتماد خواهند کرد. همچنین، اگر شما به دیگران احترام و احترام نشان دهید و با انجام دادن اعمال خود نشان دهید که شما یک فرد مسئول و قابل اطمینان هستید، افراد به شما اعتماد خواهند کرد. در نهایت، همیشه باید توجه داشته باشید که اعتماد یک چیزی است که باید برای آن کار کرد و از پاسخ‌ها و اعمال خود نشان دهنده اعتماد بودن خود باشید.

۴. داده ها را برای پشتیبان گیری از استدلال خود ارائه دهید

هنگامی که به آرم ها به عنوان روش متقاعدسازی خود تکیه می کنید، ارائه داده ها به پشتیبان گیری از استدلال شما کمک می کند و طرف منطقی مخاطب را جذب می کند. یک صاحب کسب و کار ممکن است یک مطالعه موردی ارائه دهد که نشان می دهد محصول آنها چگونه برای مشتری سودمند است. یک طراح گرافیک ممکن است افزایش بازدید از یک وب سایت را بر اساس طراحی به روز شده نشان دهد. یا یک روانشناس ممکن است از اطلاعات آماری و تحقیقاتی استفاده کند تا تاثیر درمانی موثری را برای مشتریانش نشان دهد.

این داده ها نه تنها به شما کمک می کنند تا استدلال هایتان را برای مخاطبان واقعی تر و باورپذیرتر کنید، بلکه نشان می دهند که بر اساس اطلاعات و شواهد قابل اعتماد و منطقی عمل کرده اید. این به شما کمک می کند تا اعتماد مخاطبان را جلب کرده و آنها را متقاعد کنید که نگرانی هایشان غیرضروری است و طرح یا پیشنهاد شما واقعا برای آنها مناسب است.

۵. به دنبال (یا ایجاد) زمان ایده آل برای ارائه باشید

کایروس شامل یافتن یا ایجاد لحظه‌ای مناسب برای جذب مخاطب است. بازاریابان اغلب با ایجاد حس فوریت، مانند ارائه تخفیف انحصاری یا فروش با زمان محدود، بر این شیوه متقاعدسازی تکیه می کنند.

این روش‌ها می‌توانند مخاطبان را تحت فشار قرار دهند تا تصمیم سریع‌تری بگیرند و اقدام کنند، اما بیشتر به دنبال ایجاد یک حس اضطرار و فوریت برای خرید هستند. این روش ممکن است برای برخی افراد موثر باشد، اما بمنظور استحکام موانع بوجود می آورد.

در عوض، زمان ایده‌آل برای ارائه، زمانی است که مخاطبان به دنبال اطلاعات و راهنمایی می‌گردند، زمانی که آن‌ها به دنبال حل یک مشکل یا ارتباط دایمی با یک برند یا محصول هستند. این زمان را می‌توان به عنوان فرصتی برای ارتباط عمیق‌تر با مشتریان دانست و ارزش اضافی برای آن‌ها ایجاد کرد. ارائه زمان ایده‌آل مواردی مانند نشست‌ها، وبینارها، مقالات آموزشی، و تخفیفات دائمی یا جوایز فراهم می کند که مخاطبان را به جذب کمپین‌ها و برنامه‌ها تشویق می‌کند.

بنابراین، برای متقاعدسازی موثر، به دنبال زمان‌ها و رویدادهایی باشید که ارزش بیشتری برای مخاطبان ایجاد می‌کنند و ارتباط طولانی‌مدت با آن‌ها را تقویت می‌کنند.

۶. از زبان توصیفی استفاده کنید

اگر می‌خواهید از ترحم به‌عنوان شیوه‌ای برای متقاعد کردن استفاده کنید، از زبان توصیفی استفاده کنید که به مخاطب اجازه می‌دهد آنچه را که برایش توصیف می‌کنید تجسم کند. یکی از نمونه های استفاده موثر از پاتوس سخنرانی معروف دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور با عنوان “من رویایی دارم” است. در این سخنرانی، کینگ از عبارات توصیفی استفاده کرد تا به مخاطبان خود اجازه دهد آینده را تجسم کنند، زمانی که فرزندان برده‌های سابق و برده‌داران سابق بتوانند کنار هم بنشینند.

دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور در سخنرانی خود از تصویر زیبایی استفاده کرد که در ذهن مخاطبان ایجاد شود؛ تصویری از برده‌داران سابق و فرزندان آن‌ها که دست در دست هم قدم می‌زنند و با هم از آزادی لذت می‌برند. این توصیفات ساده اما قوی توانستند تمام احساسات و امیدهای مخاطبان را به تصویر بکشند و آنها را به تغییر و ایجاد تحول متقاعد کنند. به این ترحم و توانایی تصویرسازی احساسات و احساسات مخاطبان، بسیار قوی و موثر است و می‌تواند در موفقیتی بزرگ پیش‌رونده باشد.

ویدئوی “من یک رویائی دارم” – مارتین لوتر کینگ جونیور – دوبله فارسی

و بخوانید:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *