بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تعریف آزمون فرضیه: انواع، مزایا و نحوه آزمایش

آزمون فرضیه

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آزمایش فرضیه ده ها سال است که وجود داشته و کاربردهای مختلفی دارد. چندین حوزه شغلی از آزمون فرضیه ها از جمله بازاریابی، مهندسی، دولت، داروشناسی، آموزش، محیط زیست و موارد دیگر استفاده می کنند. درک اصول اولیه آزمون فرضیه صرف نظر از مسیر شغلی انتخابی شما مفید است.

در این مقاله از ایوسی، تست فرضیه، نحوه استفاده از آن را توضیح می دهیم و مثال واضحی از آزمون ارائه می دهیم.

فرضیه چیست؟

فرضیه یک توضیح پیشنهادی است که بر اساس شواهد محدود به عنوان نقطه شروعی برای ارزیابی بیشتر است. یک فرضیه نیز به عنوان یک حدس تحصیلی توصیف می شود و عبارتی است که می تواند از نظر علمی آزمایش شود. هنگام نوشتن یک فرضیه، باید از قالب کلی «اگر/آنگاه» پیروی کنید. در زیر چند نمونه از اینکه یک گزاره فرضیه چگونه باید باشد آورده شده است.

  • اگر روغن اکالیپتوس کک‌ها را دفع می‌کند، نگه داشتن روغن روی گربه باعث دور شدن کک‌ها می‌شود.

  • اگر خوردن شکر باعث مشکلات دندانی می شود، افرادی که شیرینی زیاد می خورند دندان های بدی دارند.

  • اگر قورباغه ها از طریق پوست نفس می کشند، دیگر هیچ فایده ای برای بینی ندارند.

مطالب مرتبط: ۷ نوع تکنیک تحلیل آماری (و مراحل فرآیند)

آزمون فرضیه چیست؟

آزمون فرضیه روش رسمی است که آماردانان برای آزمایش اینکه آیا یک فرضیه قابل قبول است یا خیر استفاده می کنند. برای تشخیص اینکه آیا فرضیه اولیه درست است یا خیر استفاده می شود.

اشکال آزمون فرضیه برای اولین بار در دهه ۱۷۰۰ توسط افرادی به نام جان آربوتنوت (John Arbuthnot) و پیر سیمون لاپلاس (Pierre-Simon Laplace) استفاده شد. هر دوی آنها نسبت جنسی انسان را در بدو تولد تجزیه و تحلیل کردند. در دنیای مدرن، آزمون فرضیه به طور مکرر در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین یک روش مهم در بازاریابی آنلاین است.

نمونه‌ای از آزمون فرضیه‌ای که در بازاریابی آنلاین استفاده می‌شود، ارزیابی عملکرد کلیکی در دو کمپین بازاریابی مختلف است. هدف از این آزمایش تعیین این است که آیا تفاوت قابل توجهی در نرخ کلیک بین کمپین ۱ و کمپین ۲ وجود دارد یا خیر.

برای تعیین این، یک آزمون انتخاب می شود و سپس نتایج از یک فرمول خاص محاسبه می شود. بر اساس نتایج دو کمپین، یک نتیجه‌گیری از نتایج حاصل می‌شود و مشخص می‌کنید که آیا تفاوت معناداری بین این دو کمپین وجود دارد یا خیر.

مرتبط: ۱۰ شغل برای رشته های آمار

انواع فرضیه ها

هفت نوع فرضیه اصلی وجود دارد:

  • فرضیه ساده: یک فرضیه ساده نشان دهنده رابطه بین دو متغیر، یک متغیر مستقل و یک متغیر وابسته است.
  • فرضیه پیچیده: فرضیه پیچیده رابطه بین دو یا چند متغیر مستقل و دو یا چند متغیر وابسته را منعکس می کند.
  • فرضیه کاری یا تحقیق: فرضیه کاری یک راه حل پیشنهادی برای یک مسئله است تا زمانی که بتوان تحقیقات بیشتری انجام داد یا ایده بهتری به ذهن خطور کرد.
  • فرضیه صفرفرضیه صفر فرضیه ای است که بیان می کند هیچ رابطه ای بین دو متغیر وجود ندارد.
  • فرضیه جایگزین: فرضیه جایگزین بیان می کند که بین دو متغیر رابطه وجود دارد. برعکس فرضیه صفر است.
  • فرضیه منطقی: فرضیه منطقی فرضیه ای است که با شواهد منطقی تأیید می شود.
  • فرضیه آماری: فرضیه آماری فرضیه ای است که از نظر آماری تأیید می شود. این یک روش استنتاج آماری است.

بیشتر بخوانید: فرضیه چیست؟ (با انواع، مثال ها و سوالات متداول)

چگونه یک فرضیه را آزمایش کنیم

محققان معمولاً هنگام مقایسه دو یا چند گروه از آزمون فرضیه استفاده می کنند. چهار مرحله آزمون فرضیه عبارتند از:

۱. فرضیه صفر را مشخص کنید

یک فرضیه صفر تلاش می کند تا نشان دهد که هیچ گونه تغییری بین متغیرها وجود ندارد، یا اینکه یک متغیر منفرد با میانگین آن تفاوتی ندارد. این بیانیه عدم تأثیر بین دو یا چند عامل یا گروه است. در صورت انجام مطالعات پژوهشی، محققان معمولاً علاقه مند به رد فرضیه صفر هستند.

۲. فرضیه جایگزین را مشخص کنید

فرضیه جایگزین برعکس فرضیه صفر است. بیان می کند که بین این دو متغیر تفاوت وجود دارد. اغلب، محققان علاقه مند به اثبات فرضیه جایگزین هستند.

۳. سطح اهمیت را تنظیم کنید

سطح معناداری احتمال رد فرضیه صفر در صورت صحت است. سطح معنی داری معمولاً ۰.۰۵ تنظیم می شود.

۴. آمار آزمون و P-value مربوطه را محاسبه کنید

آمار آزمون با استفاده از یک فرمول با میانگین و انحراف محاسبه می شود. آمار آزمون معمولاً ارتباط بین متغیرها را بررسی می کند یا گروه ها را با هم مقایسه می کند. P-value از نتیجه آمار آزمون تعیین می شود. P-value احتمال یافتن نتایج مشاهده شده زمانی است که فرضیه صفر درست باشد.

مطالب مرتبط: نظریه در مقابل فرضیه: تفاوت ها، تعریف و انواع

نحوه تفسیر نتایج آزمون فرضیه

نحوه تفسیر نتایج آزمون فرضیه به این صورت است:

  1. نتایج آزمون را ارزیابی کنید و قانون تصمیم خود را اعمال کنید.

  2. بسته به مقدار آماره آزمون، فرضیه صفر را رد یا قبول کنید.

نمونه آزمون فرضیه

فرض کنید می خواهید قدرت درمانی اسانس نعناع را آزمایش کنید. آزمون فرضیه به صورت زیر خواهد بود:

  1. فرضیه صفر را بیان کنید. اسانس نعناع فلفلی بر علائم اضطراب تأثیر نمی گذارد.

  2. فرضیه جایگزین را بیان کنید. اسانس نعناع فلفلی علائم اضطراب را کاهش می دهد.

  3. سطح اهمیت را تنظیم کنید. سطح معنی داری .۲۵ است. سطح ۲۵/۰ شانس بهتری در اثبات فرضیه جایگزین می دهد.

  4. مقدار P را محاسبه کنید. مقدار P 0.05 است.

نتیجه گیری آزمون فرضیه

به یک گروه از افراد اسانس نعناع و به گروه دیگر دارونما داده شد. اعضای هر دو گروه خود سطوح اضطراب خود را گزارش می کنند و تفاوت بین گروه ها با P-value 0.05 از نظر آماری معنی دار است. P-value بسیار کمتر از سطح معنی داری ۰.۲۵ است. نتیجه گیری می شود که مطالعه از فرضیه جایگزین پشتیبانی می کند. اسانس نعناع می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد.

مزایای آزمون فرضیه

کارمندان باید بدانند که چگونه تصمیمات آنها بر کسب و کارشان تأثیر می گذارد. قبل از هر تصمیمی، یک کارمند می تواند تصمیمات خود را در آزمون های فرضیه آزمایش کند و نسبت به تصمیمات خود اطمینان بیشتری داشته باشد.

آزمون فرضیه همچنین راهی را برای کارمندان فراهم می کند تا داده های خود را به درستی تجزیه و تحلیل کنند. استفاده از آزمون‌های فرضیه به تصمیم‌گیری در زمینه‌هایی مانند بودجه بازاریابی، نحوه تأثیر قیمت‌ها بر مشتریان، هزینه جذب مشتری، تعیین مکان کسب‌وکار و موارد دیگر کمک می‌کند.

مرتبط: روش علمی چیست؟ ۷ مرحله برای آزمایش نتیجه گیری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *