بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بودجه بندی در تجارت: مولفه ها، ۷ نوع و مثال

چرا برای کسب و کار خود به بودجه نیاز دارید؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بودجه ریزی فرآیند مهمی است که به کسب و کارها در هر صنعتی اجازه می دهد تا جریان های نقدی آتی را پیش بینی کنند. همچنین تصمیمات مهم را در یک شرکت، از جمله تهیه تجهیزات، نصب کارکنان و تخصیص منابع، هدایت می کند. اگر در یک نقش مالی هستید، ساختن یک بودجه به روش صحیح می تواند بر تصمیمات خرج کردن شما تأثیر بگذارد و به شما این امکان را می دهد که بفهمید پول شرکت به کجا می رود.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که بودجه‌بندی در کسب‌وکار چیست و چرا مهم است، جزئیات مواردی را که باید در این اسناد گنجانده شود، فهرست‌بندی انواع بودجه‌ها و ارائه یک الگو و مثال ارائه می‌کنیم.

بودجه بندی در کسب و کار چیست؟

بودجه تجاری یک برنامه مالی است که بر اساس درآمد و هزینه های یک شرکت در طول یک دوره مورد انتظار است. بودجه می تواند به کسب و کارها کمک کند تا هزینه ها را تخمین بزنند، سرمایه را شناسایی کنند و درآمد را پیش بینی کنند. بودجه همچنین می تواند به رهبری در درک عملکرد شرکت کمک کند.

چرا بودجه مهم است؟

کسب‌وکارها برای پیش‌بینی جریان نقدی و هزینه‌ها به بودجه‌ها متکی هستند، بنابراین مدیریت می‌تواند تصمیمات مالی و عملیاتی بگیرد. با بودجه مناسب، یک کسب و کار می تواند از بدهی اجتناب کند یا کاهش دهد و در عین حال فرصت های وام و سرمایه گذاران را افزایش دهد.

بودجه ابزار مهمی است که به کسب و کارها اجازه می دهد موارد زیر را انجام دهند:

جریان نقدی را مدیریت کنید

یک کسب و کار برای مدیریت کارآمدتر جریان نقدی خود به بودجه بندی دقیق متکی است. درآمد ورودی و هزینه های خروجی معیارهای مهمی هستند که می توانند بر سلامت مالی کلی کسب و کار تأثیر بگذارند. بررسی و ارزیابی بودجه به صورت شش ماهه یا سالانه می تواند به سازمان ها در برنامه ریزی بهتر برای رشد و سودآوری کمک کند.

مطالب مرتبط:  نحوه محاسبه جریان نقدی (با روش ها و مثال)

تخصیص منابع

از آنجایی که بودجه یک طرح کلی مبتنی بر داده از درآمدها و هزینه ها ارائه می دهد، یک کسب و کار بهتر می تواند تعیین کند که بودجه و منابع عملیاتی را کجا تخصیص دهد. به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است از طریق تجزیه و تحلیل بودجه تعیین کند که استراتژی های بازاریابی دیجیتال آن موثرتر از تاکتیک های بازاریابی ایمیلی برای جذب مشتریان جدید است. کسب و کار ممکن است تصمیم بگیرد که کمپین های پستی خود را حذف کند و این منابع را به استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود برای دستیابی به اهداف درآمد اختصاص دهد.

مطالب مرتبط:  نحوه برنامه ریزی تجزیه و تحلیل بودجه (با نکات)

عملکرد را اندازه گیری کنید

بودجه به کسب و کارها کمک می کند تا فرآیندهای عملیاتی گذشته و حال را برای تجزیه و تحلیل عملکرد مقایسه کنند. به عنوان مثال، یک تحلیلگر مالی می تواند از بودجه برای مقایسه درآمد یک شرکت از سال گذشته با درآمد فعلی استفاده کند. این به آنها اجازه می دهد تا استراتژی ها و نتایج آنها را برای شرکت ارزیابی کنند، که می تواند به انتخاب بهتر برای آینده کمک کند.

رسیدن به اهداف

وقتی کسب‌وکارها از بودجه‌ای برای تصمیم‌گیری، توسعه برنامه‌ها و اجرای استراتژی‌های رشد پیروی می‌کنند، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که فرآیندها برای رسیدن به اهداف درآمد و سود در یک راستا باقی می‌مانند. بودجه‌ها به تیم‌های مدیریتی اجازه می‌دهند تا هزینه‌ها یا هزینه‌های شرکت را با وضوح بیشتری ببینند. آنها همچنین به مدیریت اجازه می دهند تا ریسک های مالی را که ممکن است برای توسعه محصول، ارائه خدمات یا سایر فرآیندهای عملیاتی در سازمان چالش هایی ایجاد کند، کاهش دهد.

مطالب مرتبط:  ۱۳ بهترین هدف تجاری که باید در نظر بگیرید (به علاوه نکات)

تصمیمات را بهبود بخشید

بودجه بندی دقیق می تواند به مدیران کمک کند تا تصمیمات محکمی بگیرند که به نفع عملکرد و سلامت مالی شرکتشان باشد. با این مقایسه های مالی، مدیران می توانند تصمیمات مالی آگاهانه تری بگیرند. به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است بودجه خود را تجزیه و تحلیل کند تا اطمینان حاصل شود که تصمیمات سرمایه گذاری بازده و نحوه تخصیص بودجه و منابع در آینده را فراهم می کند.

شناسایی و کاهش خطر

با مقایسه هزینه های قبلی و تخصیص هزینه های جاری، کسب و کارها می توانند مشکلات بالقوه را شناسایی کنند. شناسایی این مسائل می‌تواند به تیم‌های مدیریتی کمک کند تا قبل از بروز مشکلات، راه‌حل‌هایی برای غلبه بر چالش‌ها ایجاد کنند. علاوه بر این، بودجه می تواند به حفظ کارکنان شرکت با اهداف مدیریت کمک کند.

مرتبط:  ۹ ابزار مدیریت ریسک برای استفاده در مدیریت پروژه

برنامه ها را ایجاد کنید

شرکت ها برنامه های استراتژیک برای رشد و توسعه آینده ایجاد می کنند. آنها می توانند از داده های بودجه برای کمک به اجرای استراتژی هایی برای دستیابی به این اهداف استفاده کنند. با یک بودجه، کسب و کارها می توانند پیش بینی درآمد و هزینه را برای تصمیم گیری های مالی مهم ایجاد کنند.

مطالب مرتبط:  ۱۴ مبانی حسابداری برای صاحبان مشاغل کوچک

اجزای یک بودجه تجاری

شرکت ها معمولاً سالی یک بار بودجه خود را محاسبه می کنند و آن را به ماه تقسیم می کنند. یک بودجه مؤثر دارای چندین مؤلفه است، از جمله:

فروش و درآمد

یک بودجه موثر شامل درآمدی است که شرکت انتظار دارد از فروش کالاها یا خدمات خود به دست آورد. این معمولاً اولین ردیف در بودجه است و به عنوان مبنایی برای اکثر محاسبات در سند عمل می کند. شرکت ها اغلب این ارقام را بر اساس میزان درآمد واقعی سال قبل به اضافه پیش بینی ها برای سال جاری تعیین می کنند.

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد بودجه برای یک استارتاپ در ۸ مرحله (به علاوه نکات)

کل هزینه ها و مخارج

بودجه بندی مستلزم برآورد هزینه های انجام کسب و کار است. مخارج تجاری می تواند شامل انواع هزینه های مرتبط با تولید و عملیات، همراه با هزینه های سربار باشد. هزینه ها به طور کلی عبارتند از:

بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS):

 COGS کل هزینه ای است که برای ساخت یک محصول نیاز است. به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی که قطعات خودرو تولید می کند ممکن است شامل هزینه های مواد خام، تعمیر و نگهداری تجهیزات و پرسنل متخصص برای راه اندازی ماشین آلات در COGS خود باشد.

هزینه های ثابت:

هزینه های ثابت شامل تمام هزینه های منظم و ثابت یک تجارت می شود. هزینه‌های ثابت در طول دوره بودجه بدون تغییر باقی می‌مانند و شامل هزینه‌هایی مانند پرداخت‌های رهن یا اجاره ملک، بیمه، هزینه‌های آب و برق، دستمزد و تجهیزات و اجاره ملک می‌شود.

هزینه های متغیر:

هزینه های متغیر معمولاً با حجم تولید یا فروش متفاوت است و شامل بیشتر هزینه های مربوط به اداره یک تجارت می شود. هزینه های متغیر یا عملیاتی می تواند شامل حق کمیسیون و نرخ ساعتی، هزینه های اداری مانند حسابداری و حمل و نقل تجاری باشد.

هزینه های یکباره:

هزینه یکباره هزینه یا پرداختی یکباره است، مانند خرید عرضه بزرگ یا هزینه جابجایی مکان های تجاری. کسب و کارها هزینه های یکباره را در بودجه خود لحاظ می کنند تا هزینه هایی را که دارند با دقت بیشتری نشان دهند.

مطالب مرتبط:  هزینه های عملیاتی چیست؟ (با مثال)

سود

سود زمانی است که پولی که یک کسب و کار به دست می آورد بیشتر از پولی باشد که سرمایه گذاری کرده است. افزایش سود به این معنی است که کسب و کار در حال رشد است یا از نظر مالی سالم می ماند. شرکت ها از تخمین سود برای برنامه ریزی برای خرید تجهیزات جدید، جابجایی، اضافه کردن کارکنان یا ارائه پاداش یا افزایش کارمندان استفاده می کنند.

مطالب مرتبط:  تفاوت بین درآمد و سود چیست؟

۷ نوع بودجه

بسیاری از مشاغل بسته به نیاز، اندازه و عملیات خود از بودجه های متعدد استفاده می کنند. برخی ممکن است بودجه کلی داشته باشند و دیگران را برای نیازهای خاص، مانند سرمایه یا نیروی کار، شامل شوند. رایج ترین انواع بودجه های تجاری عبارتند از:

۱. بودجه عملیاتی

بودجه عملیاتی کسب و کار درآمد و هزینه های پیش بینی شده یک شرکت را در یک دوره خاص برجسته می کند. بودجه عملیاتی ممکن است شامل هزینه‌های سرمایه، هزینه‌های غیرعملیاتی، هزینه‌های ثابت یا هزینه‌های متغیر باشد تا مشخص شود آیا یک شرکت مطابق برنامه بودجه کلی خود هزینه می‌کند یا خیر. تیم‌های مدیریتی معمولاً این موارد را در ابتدای دوره مالی آماده می‌کنند و بودجه‌های عملیاتی را به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌کنند تا عملکرد شرکت را برای سال‌های متوالی پیش‌بینی کنند.

مرتبط:  ایجاد یک بودجه عملیاتی (با الگو و مثال)

۲. بودجه اصلی

تمام بودجه های دپارتمان دیگر شرکت، بودجه اصلی را تشکیل می دهد. برخی از اطلاعات این بودجه شامل برنامه های مالی شرکت، صورت های مالی بخش ها و پیش بینی وجوه نقد برای یک دوره است. مدیران مالی اغلب از این بودجه ها برای تعیین نیازهای هر حوزه از شرکت استفاده می کنند تا بتواند به اهداف کلی خود دست یابد.

به طور معمول، این بودجه از طریق یک فرآیند طولانی ارزیابی می گذرد تا اطمینان حاصل شود که هر منطقه سهم عادلانه ای از تخصیص دریافت می کند. هنگامی که بودجه از طریق این ارزیابی ها و تنظیمات انجام می شود، بخش مالی شرکت بودجه نهایی را ارائه می دهد و وجوه را در فعالیت های تجاری خاص توزیع می کند.

۳. بودجه ثابت

بودجه ثابت برآوردی از درآمد و هزینه های یک شرکت است که در طول یک دوره ثابت باقی می ماند. علیرغم هر گونه کاهش یا افزایش در فروش، بخش های مالی اغلب از یک بودجه ثابت برای ارزیابی اهدافی که می توانند به طور جداگانه به انجام برسانند استفاده می کنند. مشاهده این نوع بودجه برای سازمان‌های غیرانتفاعی، مؤسسات آموزشی یا نهادهای دولتی که مقدار ثابتی از حقوق صاحبان سهام را دریافت می‌کنند تا برای ادامه فعالیت و رشد خود استفاده کنند، معمول است.

بیشتر بخوانید:  بودجه ثابت: تعریف، اهمیت و مثال

۴. بودجه نقدی

بودجه نقدی شامل پول تخمینی است که در طول یک دوره از یک شرکت وارد و خارج می شود. شما می توانید با استفاده از استنباط های پیش بینی کننده و پیش بینی های فروش برای تولید و با بررسی بدهی ها و دریافتنی های تخمینی آن، جریان های نقدی برای یک شرکت ایجاد کنید. بودجه‌های جریان نقدی می‌توانند به شرکت‌ها درک روشنی از اینکه آیا استفاده آنها از پول مولد است، وجه نقد کافی برای عملیات و اینکه آیا سود کسب می‌کنند، به شرکت‌ها می‌دهد.

۵. بودجه مالی

بودجه های مالی به شرکت ها بینشی می دهد که به چه میزان سرمایه نیاز دارند و چه زمانی ممکن است برای تحقق اهداف بلندمدت و کوتاه مدت به آن نیاز داشته باشند. بودجه مالی می تواند شامل مواردی مانند بدهی های تجاری، دارایی ها یا حقوق صاحبان سهام باشد. تعیین دقیق بودجه مالی یک شرکت می تواند به شما در تعیین سلامت مالی کلی یک شرکت کمک کند و به شما در رسیدن به اهداف به درستی کمک کند.

بیشتر بخوانید:  بودجه مالی چیست؟ (و نحوه ایجاد یکی در ۶ مرحله)

۶. بودجه نیروی کار

بودجه نیروی کار می تواند به کسب و کارهایی که قصد دارند کارکنان جدید را برای رسیدن به اهداف خود استخدام کنند، کمک کند. بودجه نیروی کار می تواند به نشان دادن نیروی کار فیزیکی مورد نیاز شرکت برای اهداف خود کمک کند، که می تواند به برنامه ریزی بهتر حقوق و دستمزد و سایر هزینه های لازم برای کارکنان جدید کمک کند. همچنین می تواند به شرکت ها در تخصیص هزینه ها برای کارهای فصلی و قراردادی کمک کند.

۷. بودجه تولید

مدیران اغلب از بودجه تولید برای تخمین تعداد واحدهایی که یک شرکت در دوره های آینده تولید می کند بر اساس اعداد فروش تخمین زده شده استفاده می کنند. آنها همچنین از این گزارش به عنوان یک ابزار برنامه ریزی برای فرآیندهای تولید آتی، زمان ماشین آلات و زمان بندی استفاده می کنند. با بودجه تولید، مدیران تولید می توانند تقاضاهای آینده را برآورد کرده و گردش کار را برنامه ریزی کنند تا اطمینان حاصل شود که شرکت همه چیز را به طور کارآمد تولید می کند.

مطالب مرتبط:  آشنایی با انواع بودجه در حسابداری

الگوی بودجه کسب و کار

الگوی زیر یک برنامه بودجه ساده را نشان می دهد که می توانید از آن برای پیگیری هزینه ها و درآمد یک تجارت استفاده کنید:

[نام شرکت، نوع بودجه و تاریخ هایی که بودجه برای آن در نظر گرفته شده است]

[درآمد]

[+ درآمد فروش]

[مبلغ ریال]

[+ درآمد محصول]

[مبلغ ریال]

[+ بازگشت سرمایه]

[مبلغ ریال]

[+ سایر درآمدها]

[مبلغ ریال]

[کل درآمد]

[مبلغ کل ریال]

[هزینه کالاهای فروخته شده]

[- مواد خام، منابع و نیروی کار مرتبط با تولید]

[مبلغ ریال]

[سود ناخالص]

[مبلغ ریال]

[هزینه ها]

[هزینه های ثابت]

[- رهن یا اجاره ملک]

[مبلغ ریال]

[- سیاستهای بیمه]

[مبلغ ریال]

[- دستمزد، مزایا و مشارکت ها]

[مبلغ ریال]

[- هزینه های مجوز کسب و کار]

[مبلغ ریال]

[- بازپرداخت وام تجاری]

[مبلغ ریال]

[مجموع هزینه های ثابت]

[مبلغ کل ریال]

[هزینه های متغیر]

[- خدمات رفاهی]

[مبلغ ریال]

[- مالیات شرکت]

[مبلغ ریال]

[- هزینه های اداری]

[مبلغ ریال]

[- حمل و نقل و سفر]

[مبلغ ریال]

[مجموع هزینه های متغیر]

[مبلغ کل ریال]

[هزینه های یکبار مصرف]

[- هزینه ها و پرداخت های یکباره مانند هزینه جابجایی یا خرید یک بار تجهیزات]

[مبلغ ریال]

[سود خالص مورد انتظار]

[مبلغ ریال]

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد یک بودجه انعطاف پذیر (با مثال)

نمونه ای از بودجه کسب و کار

با استفاده از الگو، این مثال نشان می دهد که چگونه ممکن است بودجه یک کسب و کار به نظر برسد:

برنامه بودجه ساخت تاتوم برای سال مالی ۱۴۰۲

درآمد

+ درآمد فروش

۱,۶۵۰,۰۰ هزار تومان

+ درآمد محصول

۴۳۰۰۰۰ هزار تومان

+ بازگشت سرمایه

۱۷۰۰۰۰ هزار تومان

کل درآمد

۲,۲۵۰,۰۰۰ هزار تومان

هزینه کالاهای فروخته شده

– مواد خام، منابع

۶۹۰۰۰۰ هزار تومان

سود ناخالص

۱,۶۵۰,۰۰۰ هزار تومان

هزینه ها

مانده هزینه ثابت

– اجاره ملک

۷۵۰۰۰ هزار تومان

– خدمات رفاهی

۲۵۰۰۰ هزار تومان

– حقوق و دستمزد

۴۶۰۰۰۰ هزار تومان

– هزینه های جواز کسب

۳۴۵۰ هزار تومان

– بازپرداخت وام تجاری

۴,۱۴۰ هزار تومان

– میزبانی وب سایت

۲۵۰ هزار تومان

کل هزینه های ثابت

۵۶۷۸۴۰ هزار تومان

مانده هزینه متغیر

– هزینه های اداری

۹۰۰۰۰ هزار تومان

– هزینه های بازاریابی

۱۱۲۰۰۰ هزار تومان

– مالیات سالانه فدرال

۲۸۰۸۰۰ هزار تومان

کل هزینه های متغیر

۴۸۲۸۰۰ هزار تومان

هزینه های یکبار مصرف

– خرید خودرو شرکتی

۳۰۰۰۰ هزار تومان

سود خالص مورد انتظار برای سال ۱۴۰۲

۴۷۹,۳۶۰ هزار تومان

این مقاله فقط برای اهداف اطلاعاتی است و به منزله مشاوره مالی نیست. برای هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، با یک متخصص مالی دارای مجوز مشورت کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

  1. مزایای بودجه بندی در کسب و کار:

    ۱. بهبود مدیریت مالی: بودجه بندی به کسب و کارها این امکان را می دهد تا درآمد و هزینه های خود را به طور مؤثرتری پیگیری کنند و به آنها کمک می کند تا تصمیمات مالی آگاهانه تری بگیرند و جریان نقدی را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.

    ۲. تعیین اهداف و اولویت‌ها: بودجه‌بندی کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا اهداف و اولویت‌های مالی خاصی را تعیین کنند و نقشه‌ای برای برنامه مالی و استراتژی کلی شرکت ارائه دهند.

    ۳. شناسایی مناطق برای صرفه جویی در هزینه: با ایجاد بودجه، کسب و کارها می توانند مناطقی را که هزینه ها می تواند کاهش یا حذف شود و در نهایت سودآوری و کارایی را بهبود بخشد، شناسایی کنند.

    ۴. افزایش سودآوری: بودجه بندی به کسب و کارها کمک می کند تا منابع را به طور کارآمدتر تخصیص دهند و اطمینان حاصل شود که وجوه به موثرترین راه برای تولید درآمد و افزایش حاشیه سود استفاده می شود.

    ۵. افزایش مسئولیت پذیری: بودجه بندی به کسب و کارها کمک می کند تا کارکنان را در قبال مسئولیت های مالی خود پاسخگو نگه دارند و اطمینان حاصل کنند که همه در جهت اهداف مالی شرکت کار می کنند.

    ۶. برنامه ریزی برای رشد: با ایجاد بودجه، کسب و کارها می توانند برای رشد و توسعه آینده برنامه ریزی کنند و منابع و بودجه را برای حمایت از اهداف بلند مدت شرکت تخصیص دهند.

    ۷. بهبود تصمیم گیری: بودجه بندی نمای کلی روشنی از وضعیت مالی شرکت ارائه می دهد و به کسب و کارها اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد سرمایه گذاری ها، هزینه ها و تخصیص منابع بگیرند.

    ۸. نظارت بر عملکرد: بودجه بندی به کسب و کارها اجازه می دهد تا عملکرد مالی خود را در برابر اهداف و اهداف تعیین شده ردیابی کنند و بینش ارزشمندی را در مورد سلامت مالی و موفقیت کلی شرکت ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *