کسب و کارها از فرمول هزینه به ازای سرنخ (CPL) برای بهینه سازی کمپین های بازاریابی و اطمینان از کارایی هزینه استفاده می کنند. این معیار می تواند به شما در نظارت بر کمپین های فردی یا کل طرح بازاریابی کمک کند. درک هزینه هر سرنخ می تواند به شما در تعیین بودجه تبلیغاتی یا بازاریابی کمک کند و داده های مهمی را برای محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) فراهم کند.
در این مقاله از ایوسی، نحوه محاسبه CPL با استفاده از فرمول هزینه هر سرنخ را توضیح می دهیم، نشان می دهیم که چه زمانی از این روش استفاده کنید و مثال ها و نکاتی برای کاهش CPL ارائه می دهیم.
هزینه هر فرمول سرب چقدر است؟
فرمول هزینه هر سرنخ کل پولی است که برای یک کسب و کار برای تولید یک سرنخ لازم است. برای محاسبه کل هزینه هر سرنخ برای فعالیت های بازاریابی، می توانید از فرمول استفاده کنید:
هزینه هر سرنخ = کل هزینه بازاریابی / تعداد سرنخ های جدید
سرنخ شخصی است که احتمالاً در آینده مشتری می شود. بیشتر سرنخها شرکت را از طریق کانالهای بازاریابی پیدا میکنند و یک اقدام خاص مانند ارائه اطلاعات تماس خود را به شما انجام دادهاند. پولی که یک کسب و کار برای ایجاد انگیزه در افراد برای تکمیل اقدام مورد نظر خرج می کند، هزینه هر سرنخ است.
مرتبط: هزینه جذب مشتری (CAC): چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید
زمان استفاده از فرمول هزینه هر سرب
کسبوکارهایی که در کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی برای تولید سرنخ سرمایهگذاری میکنند، مانند خرید فهرست کاربران یا پرداخت هزینه برای تبلیغات، باید تعیین کنند که چقدر برای جذب مشتریان جدید از فعالیتهای بازاریابی خود هزینه میکنند. محاسبه CPL به شما این امکان را میدهد تا درک کنید که چگونه هزینههای کسبوکار – بهویژه آنهایی که برای تولید سرنخ تخصیص داده میشوند – در به دست آوردن مشتریان جدید کمک میکنند. چندین مورد دیگر از مناسب بودن استفاده از فرمول هزینه هر سرنخ عبارتند از:
-
درک نسبت بین اینکه شرکت چقدر هزینه می کند و تعداد سرنخ هایی که کسب می کند
-
تعیین بازگشت سرمایه در بازاریابی
-
تشخیص اینکه کدام تاکتیک های بازاریابی موثر هستند، کدام یک را باید اجرا کرد و کدام یک بیشترین هزینه را دارد
مطالب مرتبط: نحوه محاسبه ROI با استفاده از اکسل در ۶ مرحله (با مثال)
نحوه محاسبه هزینه هر سرنخ
در اینجا مراحل محاسبه هزینه هر سرنخ آمده است:
۱. کل هزینه های خود را برای بازاریابی و تبلیغات جمع کنید
برای تعیین هزینه به ازای هر ارزش سرنخ، کل مبلغی را که شرکت برای تلاشهای بازاریابی و تبلیغات خرج میکند، بیابید. برای برخی از شرکتها، فعالیتهایی مانند تبلیغات رسانههای اجتماعی، بازاریابی از طریق تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی و سایر فعالیتهای تبلیغاتی که مستقیماً با کسب سرنخ مرتبط هستند، هزینههای تلاشهای بازاریابی آنها را تشکیل میدهند. در اینجا یک مثال است:
یک تجارت ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان برای تبلیغات تبلیغاتی، ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای بازاریابی رسانه های اجتماعی و ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای رویدادهای تبلیغاتی برند خرج می کند تا سرنخ های جدید در هر دوره حسابداری به دست آورد. برای محاسبه کل هزینه برای بازاریابی، شرکت مبالغی را که در پلتفرم های مختلف هزینه کرده است را اضافه می کند:
کل هزینه برای بازاریابی = ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان + ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان + ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
کل هزینه برای بازاریابی = ۸.۵۰۰.۰۰۰ تومان
مطالب مرتبط: ۹۶ ابزار بازاریابی دیجیتال برای کمک به موفقیت شما (با انواع)
۲. سرنخ های جدید را جمع کنید
پس از تعیین مجموع هزینههای بازاریابی و تبلیغات برای تولید سرنخهای جدید، تعداد سرنخهای جدیدی را که در طول دورهای که در فعالیتهای تبلیغاتی خود سرمایهگذاری میکنید، به دست میآورید. با استفاده از مثال قبلی، فرض کنید که شرکت ۱۲۵۰ سرنخ جدید به دست آورده است. هزینه فعالیت های تبلیغاتی ۸.۵۰۰.۰۰۰ تومان است.
مطالب مرتبط: نحوه ایجاد یک سرنخ در ۵ مرحله (با مراحل)
۳. هزینه را بر سرنخ ها تقسیم کنید
اکنون که از کل مبلغی که سازمان برای به دست آوردن سرنخ های جدید هزینه می کند و تعداد سرنخ های جدیدی که از تلاش های بازاریابی خود به دست می آورد می دانید، می توانید محاسبه خود را کامل کنید. هزینه تبلیغات را بر تعداد سرنخ های جدیدی که از فعالیت های خود به دست می آورید تقسیم کنید. در همین مثال، میتوانید هزینه هر سرنخ را با تقسیم ۸.۵۰۰.۰۰۰ تومان – هزینه تبلیغات – بر ۱۲۵۰ محاسبه کنید، که تعداد سرنخهای جدیدی است که از طریق تلاشهای تبلیغاتی به دست میآیند. با استفاده از این معادله، ۶.۸۰۰ تومان به عنوان هزینه هر سرنخ دریافت می کنید.
بسته به ماهیت کسب و کار، اگر سرنخ ها و مشتریان جدید خریدهای زیادی انجام دهند، ۶.۸۰۰ تومان به ازای هر سرنخ ممکن است قیمت مناسبی برای تلاش های بازاریابی باشد. هنگامی که هزینه کل هر سرنخ خود را درک کردید، می توانید رویکردهای بازاریابی خود را ارزیابی کنید تا مشخص کنید که آیا نیاز به ساده سازی بودجه و اجرای استراتژی خود دارید یا خیر.
موارد مرتبط: فرمول هزینه به ازای کسب: نحوه محاسبه CPA
نکاتی برای کاهش هزینه هر سرنخ
برای کاهش هزینه هر سرنخ، نکات زیر را در نظر بگیرید:
-
هزینه هر کلیک را کاهش دهید. هنگام استفاده از محتوای تبلیغاتی در وبسایتها، تعداد بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات قابل کلیک و سایر ویژگیهایی را که شامل میشوید محدود کنید تا هزینههایی را که هر بار که کاربران روی تبلیغ کلیک میکنند، کاهش دهید.
-
سئوی خود را بهبود بخشید. بهبود سئو می تواند رتبه وب سایت را افزایش دهد و به وب سایت شرکت کمک کند تا در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود، توجه مخاطبان شما را به خود جلب کرده و آنها را تشویق می کند تا به عنوان سرنخ ها تبدیل شوند.
-
افزایش تبدیل وب سایت اگر شرکت از طریق کانال های دیجیتال ، وبلاگ ها یا وب سایت ها تجارت می کند، سعی کنید با ایجاد مطالب جذاب، تبدیل وب سایت خود را افزایش دهید. شما همچنین می توانید یک فریبنده بسازید
با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید تا به کاربران انگیزه دهید که سرنخ شوند.
-
علت تاخیر در تبدیل را پیدا کنید. حسابهای کاربری را که برای تبدیل به سرنخ نیاز به چندین مرحله یا زمان طولانیتری دارند، تجزیه و تحلیل کنید. این به شما این امکان را می دهد تا دریابید که چگونه می توانید زمان یا اقداماتی را که سرنخ ها برای تبدیل شدن به مشتری انجام می دهند کاهش دهید.
-
عملکرد کمپین را بررسی کنید. عملکرد کمپین را بر اساس عواملی مانند اینکه چه زمانی سرنخها معمولاً با نام تجاری ارتباط برقرار میکنند، از چه نوع دستگاهی استفاده میکنند و بیشترین سرنخ در کجا متمرکز شدهاند، ارزیابی کنید. الگوهای بین مخاطبان خود را دنبال کنید و با تغییر تبلیغات آزمایش کنید تا بر ساعت ها، دستگاه ها و گروه های جمعیتی با عملکرد بالا تمرکز کنید.
مطالب مرتبط: تولید سرنخ چیست؟ (و نحوه انجام آن)
نمونه هایی از فرمول هزینه هر سرب
در اینجا چند نمونه از اعمال فرمول هزینه هر سرب آورده شده است:
مثال ۱
شرکت XYZ مبلغ ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای تولید سرنخ و به دست آوردن ۶۰۰ سرنخ جدید هزینه می کند. در اینجا معادله ای است که حسابدار شرکت استفاده می کند:
هزینه هر سرنخ = ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان / ۶۰۰
هزینه هر سرنخ = ۱۰۰.۰۰۰ تومان
اگرچه این شرکت ۶۰۰ سرنخ جدید دریافت کرد، اما تنها ۱۲۰ نفر از آنها به مشتریانی تبدیل شدند که خرید کردند یا از هر پنج سرنخ، یک مورد. از آنجایی که برای یک فروش ۵۰۰.۰۰۰ تومانی ۵۰۰.۰۰۰ تومان یا پنج سرنخ برای شرکت هزینه دارد، بنابراین ممکن است بخواهد کمپین خود را برای کاهش هزینه هر سرنخ یا افزایش نرخ تبدیل تنظیم کند.
مثال ۲
شرکت ABC محصولی را می فروشد که قیمت خرده فروشی آن ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است اما برای ساخت آن فقط ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان هزینه دارد. با چنین حاشیه سود زیادی، احتمالاً می تواند ۵۰۰.۰۰۰ تا ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای یک فروش هزینه کند. اگر از هر چهار سرنخ یکی به فروش تبدیل شود، هزینه هر سرنخ می تواند بین ۱۲۵.۰۰۰ تا ۲۵۰.۰۰۰ تومان باشد. اکنون که شرکت بودجه خود را برای هر هزینه به ازای هر سرنخ مشخص کرده است، می تواند به دنبال فرصت های تبلیغاتی و بازاریابی متناسب با بودجه خود باشد.
مطالب مرتبط: نحوه محاسبه و بهینه سازی نرخ تبدیل
مثال ۳
EFG یک کمپین تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک در صفحه وبلاگ خود اجرا کرده است. هزینه این کمپین ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان است و شرکت ۵۰ سرنخ جدید به دست آورد که اقدام کردند و اطلاعات تماس خود را ارائه کردند. برای محاسبه هزینه هر سرنخ، شرکت ممکن است از فرمول زیر استفاده کند:
هزینه هر سرنخ = کل هزینه بازاریابی / تعداد سرنخ های جدید
هزینه هر سرنخ = ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان / ۵۰
هزینه هر سرنخ = ۲۰.۰۰۰ تومان
از آنجایی که EFG در صفحه وبلاگ خود طیف وسیعی از محصولات را با قیمت های مختلف دارد، می تواند میانگین فروش را برای مشتری محاسبه کند که ۱۰۰.۰۰۰ تومان است. اگر از هر دو سرنخ یکی مشتری شود و خریدی انجام دهد، هر خرید متوسط ۴۰.۰۰۰ تومان برای شما هزینه دارد. این شرکت میتواند به حاشیه سود خود نگاه کند تا مشخص کند کدام جنبههای کمپین به طور مؤثر کار میکنند و کدام جنبهها ممکن است به تنظیمات جزئی برای کاهش هزینه هر سرنخ نیاز داشته باشند.