بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مصرف کننده برای کسب و کار چیست (C2B): تعریف و مثال

روابط بین مصرف کننده و کسب و کار در مجموع تجربه مصرف کننده

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مدل تجارت الکترونیک مصرف کننده به کسب و کار (C2B) به کسب و کارها و مصرف کنندگان اجازه می دهد تا یک رابطه سودمند متقابل داشته باشند. این برعکس راه‌اندازی کسب‌وکار سنتی است: در این رابطه، مصرف‌کنندگان ارزشی را ایجاد می‌کنند که یک سازمان از آن برای مشارکت در یک فرآیند تجاری یا کسب مزیت رقابتی استفاده می‌کند.

در این مقاله از ایوسی، مدل مشتری به کسب و کار چیست، مثال می‌زنیم، مزایای آن را فهرست می‌کنیم و آن را با پنج مدل تجارت الکترونیک دیگر مقایسه می‌کنیم.

مصرف کننده به تجارت چیست؟

مصرف کننده به تجارت یا C2B با سایر مدل های تجارت الکترونیک متفاوت است زیرا این مصرف کنندگان هستند که برای یک محصول یا تجارت ارزش ایجاد می کنند. در مدل سنتی تجارت الکترونیک تجارت به مصرف کننده، کسب و کارها محصولات یا خدمات را مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشند. با C2B، مصرف کنندگان محصولات یا خدمات را در ازای پرداخت یا سایر مزایا به مشاغل ارائه می دهند.

مدل C2B گاهی اوقات به کارگران مستقل و فریلنسرهایی که وظایف پولی را برای یک تجارت انجام می دهند، پاسخ می دهد. کارگران مستقل افرادی هستند که خدمات یا محصولات خود را در وب سایتی که به طور خاص با هدف تجارت الکترونیکی C2B ایجاد شده است ارائه می دهند. آنها با کسب و کارها تعامل می کنند و معاملات خود را بر اساس شرایط خود مذاکره می کنند. فریلنسرها افرادی هستند که محصولات یا خدمات را بیشتر در وب سایت های تجارت الکترونیک C2B که مخصوص فریلنسرها طراحی شده اند می فروشند یا ارائه می دهند. آنها اکثریت کارگران C2B را تشکیل می دهند.

کسب‌وکارها به پلتفرم‌های آنلاین C2B می‌روند تا به دنبال ارائه‌دهندگان خدمات ماهر یا فروشندگان محصول منحصربه‌فرد بگردند، سپس کارگران مستقل یا فریلنسرهایی را که نیازهای آنها را برآورده می‌کنند، استخدام می‌کنند. این پلتفرم گاهی اوقات شخص ثالثی است که برای اتصال فروشندگان با مشاغل، کمیسیون دریافت می کند.

مطالب مرتبط: تجارت الکترونیک چیست؟ تعریف، مزایا و معایب

مزایای مصرف کننده برای تجارت

در مدل تجارت الکترونیک C2B مزایای زیادی هم برای مصرف کنندگان و هم برای مشاغل وجود دارد، از جمله:

  • انعطاف‌پذیری: کسب‌وکارها و فروشندگان می‌توانند پارامترهای درآمدی خود را تعریف کنند، مانند مدت زمان خدمات، تعداد دفعات دریافت پرداخت یا تاریخ عرضه محصول. این انعطاف‌پذیری زمان‌بندی بیشتری را برای فریلنسرها فراهم می‌کند تا در حین ارائه خدمات خود از آن لذت ببرند.

  • پتانسیل درآمد بالاتر: فروشندگان پتانسیل کسب درآمد نامحدودی دارند. آنها می توانند هر چقدر که می خواهند کار کنند و خدمات و محصول خود را به هر تعداد کسب و کار که می خواهند ارائه دهند.

  • دسترسی گسترده تر: کسب و کارها این فرصت را دارند که نحوه استخدام فروشندگان را اولویت بندی کنند، که به آنها توانایی استخدام از مناطق خاص را می دهد، مانند جایی که متوسط ​​درآمد یا هزینه زندگی کمتر است و در نتیجه هزینه های آنها را کاهش می دهد.

  • تنوع کار: فروشندگان این فرصت را دارند که تجربه کاری ارزشمندی را با مشاغل مختلف در پروژه های مختلف به دست آورند و این فرصت را دارند که برای خدمات خود دستمزد خوبی دریافت کنند.

  • استقلال: مصرف کنندگان می توانند محصولات یا خدمات خود را بدون نیاز به ایجاد یک کسب و کار یا وارد شدن به تجارت برای خود به یک تجارت ارائه دهند.

مرتبط: خرده فروشی در مقابل تجارت الکترونیک: کدام را باید انتخاب کنید؟ 

نمونه هایی از نحوه عملکرد مصرف کننده به تجارت

در اینجا چند نمونه از سناریوهای C2B آورده شده است:

  • یک وبلاگ نویس مواد غذایی که پیوند وابسته به محصولات آشپزی یک شرکت آشپزخانه را در وبلاگ خود به اشتراک می گذارد.

  • یک وبلاگ نویس فناوری که تبلیغات خدمات یک شرکت را در ازای کاهش درآمد تبلیغاتی به مخاطبان خود نشان می دهد.

  • کاربران رسانه های اجتماعی که نظرسنجی ها را در Survey Junkie پر می کنند یا محصولات و خدمات را تبلیغ می کنند.

  • وب‌سایت‌های بزرگ تجارت الکترونیک یا فروشندگانی که به مصرف‌کنندگان برای بررسی محصولاتشان یا وقتی نظری را در رسانه‌های اجتماعی شخصی خود به اشتراک می‌گذارند، به مشتریان پرداخت می‌کنند یا به‌طور دیگری پاداش می‌دهند.

مطالب مرتبط: تجارت الکترونیک چیست؟ با تعاریف و مثال ها

C2B چه تفاوتی با مدل های دیگر دارد؟

هر معامله تجاری که به صورت آنلاین انجام می شود در یکی از شش مدل تجارت الکترونیک، از جمله مصرف کننده به تجارت، قرار می گیرد. در اینجا توضیح مختصری در مورد هر یک از پنج مدل دیگر وجود دارد تا نشان دهد که چگونه هر یک از C2B متفاوت است:

Business to Business (B2B)

خریدار و فروشنده هر دو مشاغل B2B هستند. این مدل شامل معاملات بین یک تولید کننده و یک عمده فروش یا یک خرده فروش و یک عمده فروش است. این تراکنش‌ها اغلب از نظر حجم و ارزش بسیار بالاتر از مدل استاندارد تجارت به مصرف‌کننده هستند. B2B شامل برخی از بزرگترین تجارت های آجر و ملات و آنلاین در جهان است.

مزایای مدل B2B:

  • ثبات بازار و قابل پیش بینی بودن

  • مقیاس بندی آسان تر است، زیرا کسب و کارها اغلب تصمیمات خرید بزرگ تری نسبت به مصرف کنندگان فردی می گیرند

  • منجر به کاهش هزینه ها به دلیل مدیریت زنجیره تامین می شود

  • ساده سازی امکان پیش بینی مناسب و خطاهای کمتر را فراهم می کند

ویژگی های مدل B2B:

  • شناسه های کاربری و کاربران متعدد

  • هر فروش درآمد بیشتری ایجاد می کند

  • کانال تجاری با تمرکز بر استراتژی های بازاریابی طاقچه

  • بازار هدف و مدل پیچیده

  • داده های بیشتر مورد نیاز مشتریان

  • خریدهای هیجانی و انگیزشی کمتر

  • حساسیت قیمت کمتر

  • چرخه های فروش طولانی تر

مرتبط: کسب و کار به تجارت (B2B): تعریف و مشاغل محبوب

تجارت به مصرف کننده (B2C)

تجارت به مصرف کننده رایج ترین مدل از شش مدل تجارت الکترونیک است و بیشترین حضور آنلاین را دارد. با B2C، فروشنده یک تجارت و خریدار یک مشتری منفرد است، که آن را به سنتی ترین مدل برای فروش کالا تبدیل می کند با این تفاوت که فروش به جای فروشگاه های آجری به صورت آنلاین انجام می شود. این مدل به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد مستقیماً با مشتریان خود تعامل داشته باشند، که به بازاریابان و خرده‌فروشان کمک می‌کند تا کالاهای خود را به مشتریان در اینترنت بفروشند. B2C شامل فروشگاه هایی مانند سوپرمارکت ها، فروشگاه های لباس، فروشگاه های اسباب بازی و سایر خرده فروشان بزرگ است.

مزایای مدل B2C:

  • تراکنش های الکترونیکی ارزان تر

  • گسترش بازار به ابعاد جهانی

  • وفاداری مشتری قوی تر

  • فرصت های توسعه بازاریابی طاقچه

ویژگی های مدل B2C:

  • مشتریانی که به قیمت حساس هستند

  • خریدهای هیجانی و هیجانی بیشتر

  • بازار هدف مشخص است

  • مدل به راحتی قابل درک است

  • استراتژی های بازاریابی رسانه های جمعی

  • هزینه های ورود و خطرات کمتر

  • چرخه های فروش کوتاه تر

مطالب مرتبط: بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده چیست؟ 

مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

با C2C، هم خریدار و هم فروشنده، مصرف کنندگانی هستند که در یک معامله مشغول هستند. برای ایجاد یک وب سایت C2C و کسب و کار آنلاین نیاز به بازاریابی و برنامه ریزی گسترده است. یک مثال از C2C زمانی است که یک وب‌سایت حراج آنلاین شخص ثالث به یک مشتری امکان می‌دهد کالایی را برای فروش فهرست کند و مشتری دیگری برای خرید یا پیشنهاد قیمت کالای مورد نظر را تسهیل می‌کند. شخص ثالث معمولاً برای تسهیل معامله از مشتری کارمزد یا کمیسیون دریافت می کند، اما مسئولیتی در قبال کیفیت محصول ندارد.

مزایای مدل C2C:

  • دسترسی گسترده

  • هزینه های پایین تراکنش

  • در تمام ساعات روز یا شب موجود است

  • بدون واسطه

  • افزایش سودآوری

  • پایگاه مشتری بزرگتر

ویژگی های مدل C2C:

  • برخی خریدهای انگیزشی و احساسی

  • امکان مذاکره در مورد قیمت ها بر اساس بازار

  • فرآیند خرید ساده است

مرتبط: راهنمای کامل C2C: معانی و مثال ها 

تجارت به دولت (B2G)

مدل B2G که تجارت بین سازمانی نیز نامیده می‌شود، از وب‌سایت‌های مرکزی استفاده می‌کند که در آن کسب‌وکارها و دولت‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را کارآمدتر از سایر مدل‌ها انجام دهند. با B2G، کسب‌وکارها می‌توانند محصولات و خدمات را برای بسیاری از سطوح دولتی بازاریابی کنند، که به عنوان بازاریابی بخش عمومی شناخته می‌شود. این پلتفرم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در مزایده‌های مناقصه شرکت کنند، درخواست‌های ارسالی را تکمیل کنند و در سایر پروژه‌های دولتی معامله کنند.

مزایای مدل B2G:

  • پرداخت تضمینی برای محصولات یا خدمات

  • شروع به ارائه نقل قول آسان است

  • حاشیه سود بالا

  • طول عمر

  • مزایای مالیاتی

  • افزایش انعطاف پذیری

ویژگی های مدل B2G:

  • بازار رقابتی

  • قراردادهایی که به کمترین پیشنهاد داده می شود

  • فروش کم حاشیه

  • مستندات فشرده

  • RFID و بارکد روی هر برچسب

  • سرمایه اولیه زیاد

  • محدودیت های جغرافیایی

مطالب مرتبط: ۱۰ تا از برترین شرکت های تجارت الکترونیک 

مصرف کننده به دولت (C2G)

مدل C2G که تجارت مصرف‌کننده به مدیریت نیز نامیده می‌شود، مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا اطلاعاتی را درخواست کنند یا درباره بخش‌های عمومی بازخورد بدهند. درخواست یا بازخورد مستقیماً به مرجع مربوطه یا اداره دولتی ارسال می شود. نمونه ای از تجارت الکترونیک C2G شامل پرداخت آنلاین از طریق یک وب سایت دولتی برای مواردی مانند برق، بیمه درمانی یا مالیات است.

مزایای مدل C2G:

  • ایجاد رابطه بین شهروندان و دولت

  • به مردم راهی برای برقراری ارتباط با بخش های عمومی ارائه می دهد

  • معاملات کارآمد و موثر

  • به مدیریت دولتی انعطاف پذیری می دهد

  • دانش عمومی از فناوری را تشویق می کند

ویژگی های مدل C2G:

  • قراردادهای شخص ثالث

  • برنامه های رای گیری الکترونیکی

  • بستر اشتراک اطلاعات برای شهروندان

  • معرفی پورتال های الکترونیکی

  • عملیات کاغذ و بار را کاهش می دهد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

3 پاسخ

  1. c2b مخفف چیست
    برای کجاها کاربرد دارد
    محاسنش نسبت به بقیه چیه

    وبسایتتان عااااالیه

    1. سلام

      C2B مخفف “consumer to business” یعنی “مصرف کننده به کسب و کار” هست و به یه مدل تجاری اشاره داره که در آن مصرف کنندگان محصولات یا خدمات رو به مشاغل ارائه می دهند. این می‌تونه شامل فریلنسرهایی باشد که خدمات خود رو ارائه می‌کنند، افرادی که محصولاتشون رو می‌فروشند، یا مشتریانی که بازخورد یا ایده‌هایی رو برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهند.

      C2B معمولاً در اقتصاد گیگ، بازارهای آنلاین و پلتفرم‌های جمع‌سپاری استفاده می‌شه. این به کسب و کارها اجازه می ده تا به مجموعه وسیع تری از استعدادها و منابع، اغلب با قیمت های رقابتی، دسترسی داشته باشند. همچنین مصرف کنندگان رو قادر می سازه تا از مهارت ها، دارایی ها یا بازخورد خود کسب درآمد کنند.

      بعضی از مزایای C2B در مقایسه با سایر مدل های تجاری عبارتند از:

      ۱. مقرون به صرفه بودن: C2B به کسب و کارها اجازه می ده تا از مهارت ها و منابع مصرف کنندگان فردی با هزینه کمتری نسبت به استخدام کارمندان تموم وقت یا برون سپاری به شرکت های سنتی استفاده کنند.

      ۲. انعطاف‌پذیری: C2B به کسب‌وکارها امکان می‌ده تا به سرعت بر اساس نیازهای خود افزایش یا کاهش دهند، زیرا می‌تونند به راحتی مصرف‌کنندگان فردی رو برای کار بر روی پروژه‌ها یا وظایف خاص پیدا کنند.

      ۳. نوآوری: C2B به کسب و کارها دسترسی به طیف متنوعی از ایده ها، بازخوردها و دیدگاه های مصرف کنندگان رو فراهم می کنه، که می تونه منجر به محصولات، خدمات یا راه حل های نوآورانه بشه.

      ۴. سرعت: C2B به کسب و کارها اجازه می ده تا به سرعت به منابع دسترسی پیدا کنند، زیرا اونها می تونند به راحتی مصرف کنندگان فردی رو پیدا کنند که برای کار بر روی پروژه ها یا وظایف کوتاه مدت در دسترس هستند.

      به طور کلی، C2B یه رابطه سودمند متقابل بین مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها رو ارائه می‌ده و هر دو طرف رو قادر می‌سازه از منابع و تخصص یکدیگر بهره ببرند.

    2. این توضیح رو هم اضافه کنم که اقتصاد گیگ به بازار کار اطلاق می‌شه که به‌جای استخدام تمام‌وقت سنتی، با تکالیف کاری کوتاه‌مدت، آزاد یا مستقل مشخص می‌شه. افراد در اقتصاد گیگ اغلب بر اساس پروژه به پروژه کار می کنند و برای هر کار یا “گیگ” که انجام می دهند درآمد کسب می کنند. این نوع کار معمولاً توسط پلتفرم‌های آنلاین یا برنامه‌هایی که کارگران رو با مشتریان یا مشتریانی که به دنبال خدمات خاص هستند، تسهیل می‌کنه. نمونه‌هایی از مشاغل اقتصادی گیگ شامل رانندگی برای سرویس‌های اشتراک‌گذاری سواری مانند Uber، تحویل غذا برای خدماتی مانند DoorDash یا تکمیل وظایف در پلت‌فرم‌هایی مانند TaskRabbit هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *