شما لیست ما از بهترین کتاب های استراتژی کسب و کار را کشف کردید .
کتاب های استراتژی کسب و کار راهنمای توسعه برنامه های استراتژیک شرکتی هستند. این کتاب ها موضوعاتی مانند مقیاس بندی عملیات، رشد بازاریابی، پیشی گرفتن از رقبا و دستیابی به طول عمر را پوشش می دهند. مردم این کتاب ها را می خوانند تا بینش هایی در مورد چگونگی ایجاد و بهبود کسب و کار داشته باشند.
این کتابها نوعی کتاب تجاری هستند.
این پست از ایوسی شامل:
- بهترین کتاب های استراتژی کسب و کار در تمام دوران
- کتاب های برتر در مورد استراتژی کسب و کار
- کتاب های مدیریت استراتژیک
- کتاب های استراتژی شرکت
بیایید به آن برسیم!
فهرست کتاب های استراتژی کسب و کار
در اینجا فهرستی از برخی از بهترین کتابها درباره استراتژی کسبوکار، با نسخههای جدید و پرفروشها، آورده شده است.
۱. پنج حرکت بعدی شما: استاد هنر استراتژی کسب و کار اثر پاتریک بت دیوید و گرگ دینکین
پنج حرکت بعدی شما یکی از بهترین کتاب های جدید برنامه ریزی استراتژیک است. این کتاب خوانندگان را به چالش می کشد تا مانند استادان بزرگ شطرنج فکر کنند و زنجیره ای از رویدادها را پیش بینی کنند. نویسنده از استراتژیستهای کسبوکار میخواهد که حرکتهای بعدی خود را پشت سر هم برنامهریزی کنند، نه اینکه هر کدام را بهعنوان یک تصمیم فردی در نظر بگیرند. این کتاب همچنین توصیه هایی در مورد شفاف سازی ماموریت های شرکت، توسعه مهارت های تیم سازی و به دست آوردن دست برتر در برابر بازیکنان قدرتمند می دهد.
نقل قول قابل توجه: «کسانی که سیستمی برای تصمیم گیری بهتر دارند برنده می شوند. برخی از تصمیمات سریع هستند، در حالی که برخی دیگر نیاز به زمان دارند. شما برای حمله به هر موضوعی به یک روش خاص نیاز دارید، همانطور که یک استاد شطرنج میداند چگونه پس از شروع مسابقه، در هر بازهای بازی کند یا در برابر آن دفاع کند.
۲. استراتژی خوب استراتژی بد: تفاوت و چرا مهم است اثر ریچارد روملت
استراتژی خوب استراتژی بد یکی از بهترین کتاب ها در مورد تفکر استراتژیک است. ریچارد روملت استراتژی های موثر را تشریح می کند و به ویژگی هایی اشاره می کند که باعث موفقیت این برنامه ها می شود. نویسنده همچنین نشانههای طرحهای ضعیف را شناسایی میکند و نکاتی را برای شناسایی استراتژیهای بد ارائه میدهد. این کتاب همچنین موضوعاتی مانند اهرم، اهداف نزدیک و سیستم های زنجیره ای را پوشش می دهد. هر بخش حاوی داستان هایی از شرکت هایی مانند اپل، وال مارت، تویوتا و روشه است تا به عنوان نمونه ارائه شود. استراتژی خوب استراتژی بد راهنمای میدانی برای ساخت و ارزیابی سیستم های استراتژیک است. این کتاب به خوانندگان کمک می کند تا گذشته را ببینند و برنامه های بازی بهتری را ترسیم کنند.
نقل قول قابل توجه: “استراتژی خوب با تمرکز انرژی و منابع بر روی یک یا تعداد بسیار کمی از اهداف محوری کار می کند که دستیابی به آنها منجر به مجموعه ای از نتایج مطلوب می شود.”
۳. بازی برای برنده شدن: استراتژی واقعا چگونه کار می کند توسط AG Lafley، Roger L. Martin و همکاران
Playing to Win توضیح می دهد که چگونه AG Lafley با استناد به استراتژی عملیاتی بر پنج سوال کلیدی، فروش و سودآوری Procter & Gamble را به شدت بهبود بخشید:
- آرزوی پیروزی ما چیست؟
- کجا بازی خواهیم کرد؟
- چگونه برنده خواهیم شد؟
- برای برنده شدن باید چه قابلیت هایی داشته باشیم؟
- چه سیستم های مدیریتی برای پشتیبانی از انتخاب های ما مورد نیاز است؟
این کتاب نشان میدهد که چگونه این روش تکراری میتواند برای سایر شرکتها و رهبران تجاری سودمند باشد. Playing to Win فرمولی عملی برای تقویت گروه و سازمان شما از طریق یک سری انتخاب های آگاهانه ارائه می دهد.
نقل قول قابل توجه: «استراتژی نباید مرموز باشد. از نظر مفهومی، ساده و سرراست است. این نیاز به تفکر روشن و سخت، خلاقیت واقعی، شجاعت و رهبری شخصی دارد.
۴. ساخته شده برای ماندگاری: عادات موفق شرکت های رویایی توسط جیم کالینز و جری اول پوراس
Built to Last ویژگی ها و رفتارهای شرکت های نوآور و بادوام را بررسی می کند. با تکیه بر تحقیقات گسترده، نویسندگان عواملی را تجزیه و تحلیل میکنند که شرکتها را به بقا و شکوفایی در دوران سخت و چشماندازهای رقابتی سوق میدهد. این کتاب شرکت هایی مانند Procter & Gamble، Walt Disney و Marriott را با رقبای کمتر مقایسه می کند و کلیدهای موفقیت و طول عمر رهبران صنعت را تشریح می کند. Built to Last موضوعاتی مانند تعیین اهداف، ایجاد فرهنگ فرقه مانند و مدیریت تغییرات را پوشش می دهد و چارچوبی را برای ایجاد شرکت های بادوام ارائه می کند.
نقل قول قابل توجه: «شرکتهای رویایی مجموعهای از اهداف را دنبال میکنند که کسب درآمد تنها یکی از آنها است – و نه لزوماً هدف اصلی».
۵. خوب به عالی: چرا برخی از شرکت ها جهش می کنند و برخی دیگر نمی کنند نوشته جیم کالینز
کتاب خوب تا عالی یکی از محبوب ترین کتاب ها در زمینه استراتژی کسب و کار است. این کتاب پرفروش که یکی از همراهان «ساخت تا آخر» است، بررسی میکند که چه ویژگیهایی شرکتهای متوسط را از افسانههای صنعت متمایز میکند. این کتاب به مفاهیمی مانند شایستگیهای رهبری، فرهنگهای نظم و انضباط و فناوری میپردازد و نشان میدهد که چگونه هر یک از عوامل به سازمانها کمک میکنند. خوب تا عالی درسی است در مورد اینکه چگونه نه تنها در دنیای تجارت زنده بمانید، بلکه برای مدت طولانی بر آن تسلط داشته باشید.
نقل قول قابل توجه: «عظمت تابع شرایط نیست. به نظر می رسد بزرگی تا حد زیادی به انتخاب آگاهانه و نظم و انضباط بستگی دارد.
۶. استراتژی اقیانوس آبی: چگونه فضای بازار بیرقیب ایجاد کنیم و رقابت را بیربط کنیم نوشته دبلیو چان کیم و رنه موبورن
در حالی که بسیاری از کتابهای استراتژی کسبوکار نحوه تسلط بر بازارهای شلوغ را توضیح میدهند، استراتژی اقیانوس آبی رویکرد مخالف را اتخاذ میکند. این کتاب از یافتن و استفاده از فرصت های بکر دفاع می کند. به عبارت دیگر، بهترین راه برای حذف رقابت، پیمودن مسیری است که کمتر سفر کرده است. نویسندگان نشان میدهند که چگونه میتوان نیازهای قبلاً نادیده گرفته شده را شناسایی کرد و تقاضای جدید ایجاد کرد. استراتژی اقیانوس آبی سیستمی را برای دستیابی به این نتیجه به همراه چارچوب ها و ابزارهای تحلیلی ارائه می کند.
نقل قول قابل توجه: “نوآوری ارزشی شرکت ها را ملزم می کند تا کل سیستم را به سمت دستیابی به یک جهش در ارزش برای خریداران و خودشان سوق دهند.”
۷. هنر استراتژی: راهنمای نظریه پرداز بازی برای موفقیت در تجارت و زندگی توسط آویناش کی دیکسیت و بری جی نالباف
The Art of Strategy یکی از بهترین کتاب های استراتژی کسب و کار برای مبتدیان است. این کتاب با تکیه بر اصول تئوری بازی ها، چگونگی حدس زدن و آماده شدن برای حرکات بعدی رقبا را توضیح می دهد. از طریق منطق ریاضی و علمی، نویسندگان نشان میدهند که چگونه میتوان الگوهایی را در رخدادهای به ظاهر تصادفی و رفتارهای غیرمنطقی پیدا کرد. این کتاب سرشار از مطالعات موردی و مثالهای عینی است که تئوری بازیها را برای درک آسان و قابل استفاده در طیف وسیعی از موقعیتها میسازد.
نقل قول قابل توجه: “ممکن است خوب انجام دادن یک بازی کافی نباشد – همچنین باید مطمئن باشید که بازی درستی را انجام می دهید.”
۸. استراتژی رقابتی: تکنیک هایی برای تجزیه و تحلیل صنایع و رقبا توسط مایکل ای. پورتر
دو دهه پس از انتشار اولیه، استراتژی رقابتی هنوز مطرح است. مایکل ای پورتر به خوانندگان نشان می دهد که چگونه با انجام تحلیل های عمیق صنعت و انجام اقدامات مناسب، رقبا را جمع بندی کرده و از آنها پیشی بگیرند. این کتاب شامل سه بخش است: تکنیکهای تحلیل عمومی، محیطهای صنعتی عمومی و تصمیمهای استراتژیک. هر فصل جنبه متفاوتی از مطالعه و به چالش کشیدن مخالفت را بررسی می کند. نثر متراکم است، اما کاوش موضوع جامع است. استراتژی رقابتی مانند یک دایره المعارف مزیت بازار خوانده می شود.
نقل قول قابل توجه: “از بررسی من در مورد بسیاری از صنایع رو به زوال، به نظر می رسد شرکت هایی که بیشترین هدف را در مورد مدیریت روند زوال دارند، شرکت هایی هستند که در صنعت جایگزین نیز مشارکت دارند. آنها درک روشن تری در مورد چشم انداز محصول جایگزین و خطر کاهش دارند.”
۹. آنچه مهم است را اندازه گیری کنید: چگونه گوگل، بونو و بنیاد گیتس جهان را با OKR ها تکان می دهند اثر جان دوئر
Measure What Matters نشان می دهد که چگونه کسب و کارها می توانند با انتخاب اهداف هوشمند و نتایج کلیدی یا OKR به رشد چشمگیری دست یابند. این کتاب فرآیند انتخاب، ردیابی، و دستیابی به اهداف را از طریق بهترین شیوهها مانند تعهد به اولویتها، همسویی تیمها و نظارت بر پیشرفت تجزیه میکند. فصلها این اصول را با مثالهایی از سازمانهای پیشرو مانند Google، The Gates Foundation و Intel نشان میدهند.
نقل قول قابل توجه: “ایده ها آسان هستند. اعدام همه چیز است.»
۱۰. معضل مبتکر: کتاب انقلابی که روش تجارت شما را تغییر خواهد داد نوشته کلیتون ام. کریستنسن
معضل مبتکر رویکرد جدیدی به استراتژی کسب و کار ارائه می دهد. این کتاب به جای حمایت از پیروی از فرمول های آزمایش شده، اصرار دارد که آزمایش اغلب بهترین استراتژی است. کلایتون کریستنسن استدلال می کند که سازمان ها همیشه نمی توانند بر روش های اثبات شده تکیه کنند. شرکت ها باید مسیرهای جدیدی را ایجاد کنند تا مرتبط و رقابتی باقی بمانند. معضل مبتکر این مفهوم را با به اشتراک گذاشتن حکایات شرکت های پیروز و غم انگیز و در عین حال ارائه توصیه هایی برای هدایت تغییرات مخرب نشان می دهد.
نقل قول قابل توجه: “مدیران خوب برای موفقیت مداوم، نه تنها در انتخاب، آموزش و ایجاد انگیزه افراد مناسب برای شغل مناسب، بلکه در انتخاب، ساختن و آماده سازی سازمان مناسب برای شغل نیز باید مهارت داشته باشند.”
۱۱. ۱۰ مورد ضروری HBR در مورد استراتژی توسط بازبینی هاروارد
HBR’s 10 Must Reads on Strategy ده مقاله بهترین بررسی های تجاری هاروارد در مورد استراتژی کسب و کار را در یک مجموعه مفید جمع آوری می کند. این کتاب موضوعاتی مانند روشن کردن ماموریت شرکت، برجسته شدن در میان رقبا، و اندازهگیری استراتژیها با کارت امتیازی متوازن را بررسی میکند. این مجموعه حاوی بینش ارزشمندی از کارشناسان صنعت، از جمله نویسندگان کتاب های پرفروش استراتژی کسب و کار است.
نقل قول قابل توجه: «اثربخشی عملیاتی و استراتژی هر دو برای عملکرد برتر ضروری هستند، که در نهایت، هدف اصلی هر شرکتی است. اما آنها به روش های بسیار متفاوتی کار می کنند.»
۱۲. دیدن گوشه ها: چگونه نقاط عطف را در تجارت قبل از وقوع پیدا کنیم اثر ریتا مک گراث
دیدن اطراف گوشه ها بر نقاط عطف یا تغییرات عمده در صنعت متمرکز می شود. ریتا مک گراث نحوه پیش بینی این تغییرات و آمادگی برای آنها را توضیح می دهد. تغییرات در نیازها یا انتظارات مشتری، تکامل رقبا و پیشرفت فناوری می تواند رتبه بندی بازار را متزلزل کند. شرکت های هوشمند انتظار این چالش ها را دارند و آماده سازگاری هستند. این کتاب به تشریح تکنیکهایی برای پیشبینی و غلبه بر منحنیهای صنعت میپردازد. دیدن اطراف گوشه ها راهنمایی برای جلوگیری از اختلال در کسب و کار شما است.
نقل قول قابل توجه: «مفهوم «صنعت» یک طبقهبندی مصنوعی است. اغلب مهمترین رقابتی که هر کسبوکاری با آن روبهرو میشود، از سوی شرکتکنندگانی است که از پیشفرضهایی در مورد انتظارات «صنعت»شان از آنها غافل نشوند.
۱۳. استراتژی شما به یک استراتژی نیاز دارد: نحوه انتخاب و اجرای رویکرد درست توسط مارتین ریوز، کنات هاناس و همکاران
استراتژی شما به یک استراتژی نیاز دارد ، یک استاد کلاس در اجرای طرح کسب و کار است. این کتاب به خوانندگان توصیه می کند که چگونه بهترین مسیر عمل را انتخاب کنند و برنامه ها را به نتیجه برسانند.
این استراتژی را به پنج دسته اصلی تقسیم می کند:
- بزرگ باش
- سریع باش
- اول باش
- ارکستراتور باشید
- ماندگار باشید
این کتاب مزایا و معایب این روش ها را تحلیل می کند و شرایط و شرایط ایده آل را برای هر یک توصیه می کند. استراتژی شما به یک استراتژی نیاز دارد به خوانندگان نشان می دهد که چگونه استراتژی را با محیط کسب و کار هماهنگ کنند و بهترین رویکرد را انتخاب کنند.
نقل قول قابل توجه: «استراتژی در اصل حل مسئله است و بهترین رویکرد به مشکل خاصی بستگی دارد. محیط شما رویکرد شما را به استراتژی دیکته می کند.»
۱۴. شرکت شکست ناپذیر: چگونه سازمان خود را با الهام از بهترین مدل های کسب و کار جهان به طور مداوم دوباره اختراع کنید اثر الکساندر اوستروالدر، ایو پیگنور و همکاران
شرکت شکست ناپذیر تجزیه و تحلیل می کند که چگونه شرکت های برنده می توانند صنایع را مختل کنند و بر بازارها تسلط پیدا کنند. نویسندگان شیوههای شرکتهای پیشرو مانند مایکروسافت، IKEA و آمازون را بررسی میکنند و مدلهای کسبوکار موفق را در طول تاریخ بررسی میکنند. این کتاب شامل بسیاری از تصاویر و نمودارها، و همچنین ابزارهایی مانند چارچوب های استراتژی، معیارهای نوآوری، و نقشه های فرهنگ است. شرکت شکست ناپذیر طرحی برای تبدیل شدن به یک غول صنعت است.
نقل قول قابل توجه: “شرکت شکست ناپذیر به کاوش در آینده می پردازد، در حالی که در بهره برداری از زمان حال عالی است.”
۱۵. رقابت در عصر هوش مصنوعی: استراتژی و رهبری زمانی که الگوریتم ها و شبکه ها جهان را اداره می کنند اثر مارکو ایانسیتی و کریم آر. لاکانی
رقابت در عصر هوش مصنوعی ادعا می کند که هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر چشم انداز کسب و کار است. برای همگام شدن با انقلاب الگوریتم، رهبران کسب و کار باید از رویکردهای جدید استفاده کنند. این کتاب به تشریح تکنیک هایی برای گنجاندن هوش مصنوعی در استراتژی عملیاتی می پردازد. رقابت در عصر هوش مصنوعی به کسبوکارها نشان میدهد که چگونه در دنیایی که یادگیری ماشینی به طور فزایندهای بر نتایج کسبوکار تأثیر میگذارد، جلوتر باشند.
نقل قول قابل توجه: “ما در حال حرکت از عصری از شایستگی های اصلی، متفاوت از شرکتی به شرکت دیگر و تعبیه شده در اعماق هر سازمان، به عصری هستیم که توسط داده ها و تجزیه و تحلیل ها شکل می گیرد، توسط الگوریتم ها طراحی شده و در ابر محاسباتی میزبانی می شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.”
۱۶. Hooked: نحوه ساخت محصولات ایجاد عادت توسط نیر ایال
Hooked استراتژی هایی را برای ایجاد محبوبیت در بازار و وفاداری کاربران ارائه می دهد. این کتاب نحوه طراحی محصولاتی را که مصرف کنندگان به طور مکرر از آنها استفاده خواهند کرد، توضیح می دهد. Nir Eyal برای کشف ماهیت عادت به مطالعات موردی و تحقیقات علمی متکی است. هوکد گامهایی را برای بازگشت مشتریان، فعال ماندن و ادامه ستایش محصول پیشنهاد میکند.
نقل قول قابل توجه: “برای تغییر رفتار، محصولات باید اطمینان حاصل کنند که کاربر احساس کنترل می کند. مردم باید بخواهند از این سرویس استفاده کنند، نه اینکه احساس کنند مجبورند.»
همچنین بخوانید: معرفی ۱۸ کتاب برتر در حوزه بازاریابی
نتیجه
کتاب های استراتژی کسب و کار نقشه راه دستیابی به اهداف و نتایج مطلوب را ارائه می دهند. طراحی یک برنامه اشتباه آسان نیست و عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. خوشبختانه، متخصصانی که مایل به به اشتراک گذاشتن تجربیات و مشاهدات برای کمک به رهبران فعلی و آینده برای انتخاب مسیرهای هوشمندانه و پایدار هستند، کم نیست.
پرسش های متداول: کتاب های استراتژی کسب و کار
در اینجا به سوالات رایج در مورد کتاب های استراتژی کسب و کار پاسخ داده شده است.
کتاب های استراتژی کسب و کار چیست؟
کتابهای استراتژی کسبوکار راهنماهایی هستند که به رهبران کمک میکنند تا برنامههای عملی ایجاد کنند. این کتاب ها موضوعاتی مانند تجزیه و تحلیل رقابت، افزایش مقیاس، و غلبه بر اختلال در صنعت را پوشش می دهند. هدف این کتاب ها کمک به رهبران برای آماده شدن برای تحولات احتمالی است.
بهترین کتاب های استراتژی کسب و کار در تمام دوران چیست؟
برخی از بهترین کتابهای استراتژی کسبوکار در تمام دوران عبارتند از: استراتژی خوب، استراتژی بد نوشته ریچارد روملت، استراتژی اقیانوس آبی نوشته W. Chan Kim و Renee Mauborgne، و Competitive Strategy نوشته Michael E. Porter.
چرا باید کتاب های استراتژی کسب و کار بخوانید؟
کتابهای مربوط به استراتژی کسبوکار به شرکتها کمک میکنند تا چالشهای بالقوه را پیشبینی کنند و اقدامات احتیاطی منطقی را انجام دهند. این کتابها عملیات شرکت را از دیدگاههای متعدد بررسی میکنند و رهبران را قادر میسازند تا انتخابهای هوشمندانهای داشته باشند که منجر به موفقیت پایدار شود.
2 پاسخ
فقط کاش همه شون فارسیشون هم گیر می اومد
ممنون از کتابای عالیتون
دو تا رو خوندم و واقعا عالی بودن