بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۲۸ اصطلاح ضروری علوم کامپیوتر که در سال ۲۰۲۳ باید بدانید

علوم کامپیوتر

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

علوم کامپیوتر رشته تحصیلی است که کاربردها و اصول فناوری مورد نیاز برای دسترسی به اطلاعات را یکپارچه می کند. افراد حرفه ای در این زمینه اغلب برای موفقیت نیاز به درک اصطلاحات پیچیده دارند. یادگیری برخی از رایج ترین اصطلاحات علوم رایانه می تواند به شما کمک کند مهارت های خود را تقویت کرده و با اطمینان با دیگران در این صنعت ارتباط برقرار کنید.

در این مقاله از ایوسی، ۲۸ اصطلاح علوم کامپیوتر را تعریف کرده و توضیح می دهیم که چرا یادگیری آنها مفید است.

اصطلاحات علوم کامپیوتر چیست؟

اصطلاحات علوم کامپیوتر کلمات و عباراتی هستند که به موضوعات یا کاربردهای خاصی در صنعت اشاره دارند. هنگام مطالعه علوم کامپیوتر، دانش آموزان اغلب اصطلاحات کلیدی را یاد می گیرند که ممکن است در حرفه خود با آنها مواجه شوند. دانشمندان کامپیوتر هنگام برقراری ارتباط با یکدیگر یا توضیح کار خود برای سایر همکاران، اغلب از این اصطلاحات استفاده می کنند.

چرا یادگیری اصطلاحات علوم کامپیوتر مهم است؟

هنگامی که در یک زمینه خاص کار می کنید، مهم است که اصطلاحات و عباراتی را که فرآیندها یا جنبه های آن را توصیف می کنند، درک کنید. این امر به ویژه برای رشته پیچیده ای مانند علوم کامپیوتر که عبارات و ساختار الگوریتم ها را مطالعه می کند، صادق است. دانستن اصطلاحات اساسی مورد استفاده در علوم کامپیوتر می تواند درک مفاهیم پیچیده مرتبط را آسان تر کند.

۲۸ اصطلاح رایج علوم کامپیوتر

برخی از رایج ترین اصطلاحات مورد استفاده را برای گسترش دانش علوم کامپیوتر خود مرور کنید:

۱. آنالوگ – Analog

فناوری آنالوگ برای انجام یک عملکرد به روش هایی غیر از پردازش اعداد متکی است. نمونه هایی از دستگاه های آنالوگ شامل ضبط صوت و دوربین هایی است که روی فیلم ضبط می کنند. در حالی که آنالوگ قدیمی است و به طور مکرر استفاده نمی شود، برای دانشمندان کامپیوتر مفید است که همه روش های ایجاد فناوری را درک کنند.

۲. اپلیکیشن – Application

یک برنامه که اغلب به برنامه کوتاه می شود، مجموعه ای از کدها است که به انجام وظایف خاصی اجازه می دهد. برنامه ها می توانند روی دستگاه های تلفن همراه، رایانه های رومیزی و سایر دستگاه های الکترونیکی باشند. نمونه ای از یک برنامه کاربردی، سیستم عاملی است که به دستگاه الکترونیکی اجازه می دهد تا برنامه هایی مانند نرم افزار پردازش کلمه را اجرا کند و به دستورات مانند باز کردن یا بستن فایل ها پاسخ دهد.

مرتبط: اپلیکیشن چیست؟ انواع برنامه ها و نمونه ها

۳. آرایه – Array

آرایه به مجموعه ای از داده های مشابه اشاره دارد که به صورت متوالی ذخیره می شوند. هنگامی که یک برنامه کامپیوتری اطلاعات خاصی را جستجو می‌کند، می‌تواند آرایه‌ای را که شامل هر داده مشابهی است که ممکن است مفید باشد، بکشد. برای مثال، جستجوی گزارش‌های ماهانه رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مجموعه‌ای از فایل‌های مرتبط را تولید کند که بر اساس حروف الفبا یا عددی سازمان‌دهی شده‌اند.

۴. پهنای باند – Bandwidth

پهنای باند مقدار اطلاعاتی است که اتصالات سیمی یا بی سیم می توانند پردازش یا انتقال دهند. یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی ممکن است در هنگام تبلیغ سرعت دانلود و آپلود خود به پهنای باند اشاره کند. مقدار اطلاعات پردازش یا ارسال شده اغلب به فرمت اتصال بستگی دارد.

۵. رقم باینری (یا بیت) – Binary digit (or bit)

یک رقم باینری یا بیت، کوچکترین قطعه اطلاعاتی است که یک کامپیوتر می تواند از آن استفاده کند. بیت یا یک یا صفر است، زیرا این دو رقم زبانی را تشکیل می‌دهند که رایانه‌ها برای پردازش اطلاعات و عملکرد استفاده می‌کنند. یک بایت معادل هشت بیت و یک کیلوبایت معادل ۱۰۲۴ بایت است. اندازه گیری های اضافی شامل مگابایت که ۱۰۲۴ کیلوبایت است و گیگابایت که ۱۰۲۴ مگابایت است.

۶. بایاس – BIOS

این کلمه مخفف Basic input/output system است. این پلتفرمی است که به رایانه اجازه می دهد تا با نرم افزار موجود بر روی هارد دیسک کار کند. وقتی کامپیوتر روشن می شود، برای کار به BIOS متکی است.

مرتبط: ۱۱ شیوه‌ی عملی برای حذف رمز فراموش شده‌ی بایوس لب‌تاپ یا دسکتاپ

۷. بولی – Boolean

Boolean به یک متن یا عبارت حسابی با مقدار درست یا نادرست اشاره دارد. این اصطلاح اغلب به عنوان عبارت منطق بولی ظاهر می شود، که یک شکل جبری است که فقط مقادیر درست یا نادرست را شامل می شود. منطق بولی به آزمایش شرایط پیرامون اساس تکرار و انتخاب کمک می کند. برخی از موتورهای جستجو از منطق بولی برای فیلتر کردن نتایج نادرست که با عبارات یا معیارهای جستجو مطابقت ندارند استفاده می کنند.

۸. بافر – Buffer

بافر محل ذخیره سازی داده های موقت است که اغلب در حافظه دسترسی تصادفی دستگاه استفاده می شود. با حفظ برخی داده‌های موقت، دستگاه می‌تواند عملیات را سریع‌تر و مؤثرتر انجام دهد. وقتی یک دستگاه داده های موقت ذخیره شده بیش از حد داشته باشد، ممکن است کندتر کار کند.

۹. اِشکال – Bug

باگ یک خطا در برنامه نویسی نرم افزار یا یک برنامه کاربردی است. این خطاها می تواند برای کاربر نهایی مشکلاتی ایجاد کند. دانشمندان و توسعه دهندگان کامپیوتر هنگام جستجو و رفع اشکالات، ممکن است از این فرآیند به عنوان رفع اشکال یا اعمال اصلاحات یاد کنند.

۱۰. ذخیره سازی ابری – Cloud storage

ابر به یک مرکز ذخیره سازی از راه دور در دسترس در هر نقطه از اینترنت اشاره دارد. هنگام ذخیره فایل ها یا داده ها در ابر، کاربر می تواند به آن اطلاعات در هر دستگاهی دسترسی داشته باشد. فضای ذخیره سازی ابری با روش های ذخیره سازی سنتی که داده ها را روی یک دستگاه فیزیکی ذخیره می کند، متفاوت است.

۱۱. کد – Code

کد اصطلاح دیگری برای زبان های برنامه نویسی است که برای ویرایش، ایجاد و مدیریت برنامه ها و برنامه های کامپیوتری استفاده می شود. توسعه دهندگان با تجربه و دانشمندان کامپیوتر اغلب چندین زبان برنامه نویسی را یاد می گیرند، زیرا هر کدام کاربردها و کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از رایج ترین زبان های مورد استفاده شامل زبان های شی گرا و زبان های برنامه نویسی رویه ای هستند.

مطالب مرتبط:  ۱۴ بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۲۲

۱۲. CGI

CGI مخفف رابط دروازه مشترک (common gateway interface) است. این اصطلاح تعریف می کند که چگونه یک وب سرور و برنامه کمکی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ارتباط زمانی مهم است که یک کاربر نرم افزار سعی می کند از برنامه ای استفاده کند که به اتصال اینترنت متکی است، مانند یک بازی ویدیویی آنلاین.

۱۳. کلاینت – Client

کلاینت برنامه ای است که اطلاعاتی را از سایر برنامه ها یا فرآیندها درخواست می کند. یک کامپیوتر می تواند چندین کلاینت را همزمان اجرا کند. به عنوان مثال، یک سیستم مدیریت ایمیل، کلاینتی است که اطلاعاتی را از سرور ایمیل درخواست می کند تا به پیام های جدید و سایر داده ها دسترسی داشته باشد.

مطالب مرتبط:  شبکه در مقابل برنامه نویسی: تعاریف و تفاوت ها

۱۴. کنترل پنل – Control panel

یک کنترل پنل امکان تغییر تنظیمات، ظاهر و رفتار یک برنامه را فراهم می کند. این مکان اصلی اطلاعات مربوط به برنامه و نحوه رفتار آن است. کنترل پنل امکان دسترسی آسان به جنبه های حیاتی یک برنامه یا برنامه را فراهم می کند.

۱۵. اشکال زدایی – Debugging

اشکال زدایی یا اشکال زدایی فرآیندی است که هدف آن یافتن و حذف اشکالات از کد منبع یک برنامه است. برنامه نویسان رایانه قبل از اینکه کاربر نهایی با استفاده از یک برنامه مشکلی را تجربه کند، از اشکال زدایی برای خلاص شدن از شر مشکلات استفاده می کنند. این فرآیند ممکن است در مرحله تضمین کیفیت توسعه نرم افزار رخ دهد.

مطالب مرتبط:  ۲۰ شغل پردرآمد در علوم کامپیوتر

۱۶. DOS

DOS مخفف به معنای “سیستم عامل دیسک” است (disc operating system). این یک سیستم عامل است که به کاربران اجازه می دهد تا دستورات را خط به خط وارد کنند تا کامپیوتر را وادار کند برنامه ها را باز کند یا به روش های مختلف پاسخ دهد. DOS به طور معمول در دستگاه های مدرن استفاده نمی شود، اما زمانی سیستم عامل اصلی برای همه رایانه ها بود.

مطالب مرتبط: آموزش کدنویسی در ۷ مرحله

۱۷. ذخیره سازی دیسک – Disk storage

ذخیره سازی دیسک برعکس ذخیره سازی ابری است. این حافظه موجود بر روی هارد دیسک یا سیستم حافظه بلند مدت دستگاه است. هنگامی که فضای ذخیره سازی دیسک بیش از حد پر می شود، ممکن است دستگاه کمتر پاسخگو باشد یا در باز کردن و اجرای برخی برنامه ها مشکل داشته باشد. این به این دلیل است که دستگاه باید داده های زیادی را برای یافتن و کارکرد برنامه ها و برنامه ها پردازش کند.

مطالب مرتبط: ۱۴ نوع حافظه کامپیوتر (با تعاریف و کاربردها)

۱۸. محیط – Environment

محیط به نحوه تعامل همه عوامل دستگاه با یکدیگر اشاره دارد. این عوامل می تواند شامل سخت افزار، نرم افزار و پروتکل های شبکه باشد. در محیط، هر جزء می تواند با سایرین ارتباط برقرار کند.

۱۹. اترنت – Ethernet

اترنت سیستمی است که دستگاه ها و رایانه ها را به یک شبکه مشترک متصل می کند. این سیستم از انتقال داده های نظارت شده و کارآمد پشتیبانی می کند. سازمان ها اغلب از آن برای محدود کردن دسترسی به شبکه به کاربران مجاز و بهبود امنیت داده ها استفاده می کنند.

۲۰. FAT

FAT که اختصار جدول تخصیص فایل (file allocation table) است، شبیه فهرستی از محتویات برای همه فایل‌های موجود در رایانه است. برای دسترسی آسان تر و مکان یابی فایل ها در دستگاه وجود دارد. هنگام جستجوی یک فایل، کاربر ممکن است FAT را برای یافتن آن باز کند.

۲۱. IDE

IDE مخفف محیط توسعه یکپارچه (integrated development environment) است. این یک سیستم برنامه نویسی است که شامل چندین ابزار برنامه نویسی است. این ابزارها می توانند شامل ویرایش کد منبع، اشکال زدایی و برجسته سازی نحو باشند. استفاده از IDE می تواند بستر یکپارچه تری را برای توسعه دهندگان ارائه دهد.

مطالب مرتبط:  بهبود سواد کامپیوتری: آنچه باید بدانید

۲۲. هسته – Kernel

Kernel یک برنامه کامپیوتری است که از سیستم اصلی کامپیوتر در هنگام راه اندازی پشتیبانی می کند. این برنامه منابع را به برنامه های مختلف تخصیص می دهد و ارتباط درون سیستم برقرار می کند. Kernel به مدیریت نیازهای سخت افزاری و سیستم کمک می کند.

۲۳. لن – LAN

LAN مخفف شبکه محلی (local area network) است. این اصطلاح به یک شبکه کامپیوتری اطلاق می شود که یک منطقه فیزیکی کوچک را در بر می گیرد. برای قرار دادن دستگاه‌های اضافی، دانشمندان رایانه ممکن است چندین شبکه محلی را به هم متصل کنند.

۲۴. بسته – Packet

بسته بخشی است که داده ها یا پیام های رایانه را تقسیم می کند. بسته های متعدد ممکن است شامل داده های یک فایل باشد. این تقسیم‌بندی اجازه می‌دهد تا اطلاعات به‌طور مؤثرتری از طریق شبکه منتقل شوند.

۲۵. پیکسل – Pixel

اصطلاح “پیکسل” دو کلمه “تصویر” و “عنصر” را ترکیب می کند. به یک نقطه در یک تصویر دیجیتال اشاره دارد. هرچه تعداد پیکسل های یک تصویر بیشتر باشد، فایل بزرگتر و کیفیت تصویر آن بهتر است.

۲۶. پرت – Port

پورت یک جزء فیزیکی است که به دو دستگاه اجازه می دهد تا داده ها را از طریق یک اتصال سیمی به اشتراک بگذارند. دو نمونه رایج از پورت های اتصال عبارتند از: رابط چند رسانه ای با وضوح بالا (HDMI) و گذرگاه سریال جهانی (USB). یک رایانه یا دستگاه تلفن همراه ممکن است چندین پورت برای انواع مختلف اتصال داشته باشد.

۲۷. پروتکل – Protocol

پروتکل به قوانینی اشاره دارد که دو دستگاه هنگام تعامل از آنها پیروی می کنند. برای اتصال موثر، دستگاه ها باید پروتکل یکسانی را به اشتراک بگذارند. بسته به دستگاه و قوانین منحصر به فرد آن، پروتکل ها می توانند تغییر کنند.

۲۸. TCP/IP

TCP/IP مخفف پروتکل کنترل انتقال/پروتکل اینترنت (transmission control protocol/internet protocol) است. این اصطلاح به مجموعه پروتکل هایی اطلاق می شود که رایانه ها را در اینترنت متصل می کند. TCP ها به برنامه ها و دستگاه ها اجازه می دهند با هم ارتباط برقرار کنند، در حالی که IP ها دستگاه ها را قادر می سازند تا داده ها را به اشتراک بگذارند. دانشمندان کامپیوتر می توانند پروتکل هایی را که کامپیوترهای میزبان را به هم متصل می کنند بر اساس نیازهای منحصر به فرد آنها تنظیم کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *