بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۲ رویکرد برای حل مسئله برای هر موقعیتی

راه هایی برای بهبود مهارت های حل مشکل شما

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مردم هر روز با مشکلاتی مواجه می شوند، چه در محل کار و چه در زندگی روزمره و شخصی خود. با توجه به این موضوع، هنگامی که به رویکردهای صحیح حل مسئله مجهز شدید، مشکلات از شکست های استرس زا به فرصت هایی برای یادگیری و بهبود تبدیل می شوند. به همین دلیل است که تمرین در چندین رویکرد حل مسئله ضروری است، مهم نیست در چه موقعیتی هستید یا در چه صنعتی کار می کنید.

در این مقاله از ایوسی، رویکردهای حل مسئله و چرایی اهمیت آنها را مورد بحث قرار می دهیم، به علاوه ۱۲ روش حل مسئله مختلف را که می توانید در محل کار یا خانه استفاده کنید، بررسی می کنیم.

رویکرد حل مسئله چیست؟

رویکرد حل مسئله تکنیکی است که افراد برای درک بهتر مشکلاتی که با آن روبرو هستند و برای ایجاد راه حل های بهینه از آن استفاده می کنند. آنها با کمک به آنها برای غلبه بر روش های قدیمی یا دوتایی تفکر، به افراد قدرت می دهند تا راه حل های خلاقانه تری ابداع کنند.

مطالب مرتبط: ۱۰ راه برای بهبود مهارت های خلاقانه حل مسئله

چرا داشتن رویکردهایی برای حل مسئله مهم است؟

مشکلات در همه زمینه های کاری پیش می آید. به همین دلیل است که بیشتر فهرست‌های شغلی مهارت‌های حل مسئله را در ملزومات خود گنجانده‌اند و به همین دلیل است که مصاحبه‌کنندگان اغلب از نامزدها می‌خواهند توضیح دهند که چگونه مشکلات را در گذشته برطرف کرده‌اند. برای کسانی که به دنبال شغل جدید هستند، توانایی نشان دادن مهارت های حل مسئله قوی برای داشتن مصاحبه های موفق کلیدی است.

رویکردهای حل مسئله به افراد کمک می کند تا هر مشکلی را به طور کارآمد و سیستماتیک حل کنند و آنها را برای کارکنان مولد ضروری می کند. کارمندانی که از رویکردهای حل مسئله استفاده می‌کنند، احتمالاً راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ابداع می‌کنند که به ریشه‌ی مشکل می‌پردازد تا بتوانند کارهای دشوار قبلی را با سهولت بیشتری در آینده انجام دهند. سپس کارمندان می توانند از زمانی که پس انداز کرده اند برای انجام کارهای بیشتر در طول روز کاری استفاده کنند.

در عین حال، مدیران اجرایی برای اطمینان از اینکه کسب‌وکارشان به خوبی پیش می‌رود، در مورد مشکلات درجه بالاتر تصمیم می‌گیرند و گاهی اوقات به کارکنانی که با مشکلاتی مواجه می‌شوند راهنمایی می‌کنند که مانع از انجام مسئولیت‌هایشان می‌شود. به طور مشابه، کارآفرینان باید بتوانند مشکلات مربوط به محصولات، خدمات و استراتژی‌های تجاری جدید را برای دستیابی یا افزایش سودآوری رفع کنند.

مطالب مرتبط: چگونه مولد باشیم: راهنمای کامل با مراحل و نکات

۱۲ رویکرد برای حل مسئله

رویکرد منطقی فرمول اساسی برای حل مسائل را نشان می دهد، اما بسیاری از رویکردهای دیگر وجود دارد که می توانید برای یافتن بهترین روش برای شما آزمایش کنید. در اینجا برخی از رویکردهایی که می توانید استفاده کنید آورده شده است:

۱. منطقی

یکی از رایج ترین رویکردهای حل مسئله، رویکرد منطقی یک فرآیند چند مرحله ای است که برای طیف وسیعی از مسائل به خوبی کار می کند. بسیاری دیگر از تکنیک‌های حل مسئله، هفت مرحله آن را منعکس می‌کنند یا از آن ساخته می‌شوند، بنابراین ممکن است قبل از رفتن به تکنیک‌های دیگر، با رویکرد منطقی شروع کنیم. در اینجا هفت مرحله رویکرد عقلانی وجود دارد:

  1. مشکل را تعریف کنید.

  2. علل احتمالی را شناسایی کنید.

  3. گزینه های طوفان فکری برای حل مشکل.

  4. یک گزینه را انتخاب کنید.

  5. یک طرح اجرایی ایجاد کنید.

  6. اجرای طرح و نظارت بر نتایج.

  7. راه حل را ارزیابی کنید.

بیشتر بخوانید: گام های موثر حل مسئله در محل کار

۲. مشارکتی

این رویکرد شامل شامل چند نفر در فرآیند حل مسئله است. طوفان فکری باید شامل گروه متنوعی از ذینفعان باشد: افرادی که تحت تأثیر مشکل قرار گرفته اند و/یا ممکن است تحت تأثیر هر گونه تغییری که در تلاش برای حل آن ایجاد شده باشد. در حین نظارت بر اجرای راه حل خود، به دنبال بازخورد مستمر از این ذینفعان باشید تا مطمئن شوید که برای همه به خوبی کار می کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای بهبود ارتباطات تیمی در محل کار

خلاقیت

رویکرد خلاق منعکس کننده رویکرد عقلانی است اما تاکید بیشتری بر مرحله طوفان فکری دارد. افرادی که از رویکرد خلاق استفاده می کنند از تکنیک های ایده پردازی مانند نقشه ذهنی، استوری بورد و قیاس استفاده می کنند.

۳. تاریخی

رویکرد تاریخی زمانی مفید است که مشکلی که با آن روبرو هستید در حوزه یا صنعت شما سابقه داشته باشد. تحقیق در مورد اینکه دیگران چگونه مشکل را حل کرده‌اند می‌تواند شما را راهنمایی کند تا راه‌حل خود را توسعه دهید.

۴. فرآیند سیمپلکس

فرآیند Simplex (ساده، غیرمرکب) یک رویکرد هشت مرحله‌ای شبیه به رویکرد منطقی است، اما برای موقعیت‌هایی طراحی شده است که در آن مطمئن نیستید مشکل واقعاً چیست. با مشکل یابی و تحقیق شروع می شود، جایی که کاربران اطلاعات لازم برای تعریف مشکل را جمع آوری می کنند. سپس کاربران از طریق ایده یابی، ارزیابی و انتخاب و برنامه ریزی حرکت می کنند. آن‌ها سپس همتایان و ذینفعان خود را تشویق می‌کنند تا در اجرای طرح خود نقش‌های فعالی داشته باشند تا هرگونه مقاومت در برابر تغییر را کاهش دهند. در نهایت، کاربران طرح خود را اجرا می کنند و بر نتایج نظارت می کنند.

۵. مبتنی بر مسئله

یک رویکرد پنج مرحله‌ای که اغلب در شرکت‌های مشاوره به کار می‌رود، رویکرد مبتنی بر مسئله زمانی مفید است که به شخص دیگری کمک می‌کند مشکلی را که با آن مواجه است حل کند. کاربر ابتدا یک پیشنهاد ایجاد می کند که مشکل را تعریف می کند و انتظارات مشتری را فهرست می کند. در مرحله بعد، کاربر مسائل کوچکتری را که مشکل را تشکیل می دهند نمودار می کند، سپس از این نمودار برای کمک به طراحی راه حل استفاده می کند. سپس کاربر تحقیقات گسترده ای انجام می دهد و داده های خود را در یک راه حل اصلاح شده ترکیب می کند. در نهایت، آنها مطالب خود را به مشتری ارائه می کنند و نشان می دهند که چرا راه حل آنها موثر است.

مرتبط: استدلال قیاسی: تعریف و مثال

۷. ۵ چرا

این رویکرد می تواند به شما کمک کند تا ریشه یک مشکل پیچیده را پیدا کنید. با پرسیدن دلیل بروز مشکل شروع کنید و سپس همان سوال را در مورد پاسخ خود بپرسید. به عنوان مثال، اگر پاسخ می دهید که بهره وری به دلیل پایین بودن روحیه راکد شده است، با این سوال که “چرا روحیه پایین است؟” در مجموع پنج بار «چرا» را بپرسید . انجام این کار به شما کمک می کند تا علت اصلی مشکل را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: تکنیک ۵ چرا: تحلیل علت ریشه ای (با مثال)

۸. حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثرات¹ (FEMA)

FEMA در بین رویکردهای حل مسئله منحصر به فرد است زیرا هدف آن به طور کلی جلوگیری از مشکلات است. تیمی از متخصصان کارکردهای یک محصول را فهرست می‌کنند و سپس هر نقص احتمالی را برای هر عملکرد شناسایی می‌کنند. تیم احتمال وقوع هر شکست را تخمین می زند، سپس شدت و قابلیت تشخیص آن را ارزیابی می کند. این تیم از این ارقام برای محاسبه تعداد اولویت ریسک هر شکست استفاده می کند و نشان می دهد که کدام مشکلات باید ابتدا مورد توجه قرار گیرند.

۹. تجزیه و تحلیل وسیله و هدف

تجزیه و تحلیل وسیله-هدف به ویژه برای مشکلات تصویر بزرگ مفید است، زیرا تمرکز را از خود مشکل – که ممکن است طاقت‌فرسا به نظر برسد – به هدفی که می‌خواهید به آن برسید تغییر می‌دهد. پس از تجسم هدف خود، می توانید به عقب کار کنید تا موانعی را که در مسیر شما قرار دارند شناسایی کنید. غلبه بر این موانع کوچکتر در یک زمان، حل یک مشکل بزرگ را قابل کنترل تر می کند. برعکس، داشتن یک هدف نهایی در ذهن می تواند تصمیم گیری شما را در حین رسیدگی به موانع کوچکتر در مسیرتان راهنمایی کند.

۱۰. اسکمپر

SCAMPER مخفف جایگزین، ترکیب، تطبیق، اصلاح، استفاده دیگر، حذف و معکوس کردن² است – اصطلاحاتی که گزینه هایی برای بهبود یک محصول یا خدمات مشکل ساز را نشان می دهد:

  1. جایگزین: جایگزینی عناصر محصول یا خدمات را با چیز دیگری در نظر بگیرید.

  2. ترکیب: از خود بپرسید که آیا می توانید آن را با ترکیب آن با محصول یا خدمات دیگری بهبود بخشید یا خیر.

  3. تطبیق: در نظر بگیرید که اگر محصول یا خدمات را با مخاطب هدف دیگری تطبیق دهید، موثرتر خواهد بود یا خیر.

  4. اصلاح: از خود بپرسید که اصلاح کدام ویژگی ممکن است مفید باشد.

  5. استفاده دیگر: تعیین کنید که آیا محصول یا خدمات شما در صورت استفاده دیگر مؤثرتر خواهد بود یا خیر.

  6. حذف: هر ویژگی غیرضروری را که ممکن است برای بهبود محصول یا خدمات حذف کنید، شناسایی کنید.

  7. معکوس کردن: تصور کنید اگر محصول را دوباره پیکربندی کنید یا روند تولید آن را معکوس کنید چه اتفاقی می افتد.

۱۱. ارگانیک

رویکرد ارگانیک یک دیدگاه جایگزین در مورد ماهیت مشکلات ارائه می دهد. این فرض می‌کند که بسیاری از مشکلات آن‌قدر پیچیده هستند که نمی‌توان آن‌ها را با دنبال کردن مجموعه‌ای از مراحل خطی و کلی برطرف کرد. در عوض، رویکرد ارگانیک از کاربران می‌خواهد که دیدگاه‌ها و ارزش‌های خود را شناسایی کنند، و همچنین اقداماتی را که می‌توانند برای تحقق آنها انجام دهند، شناسایی کنند. به این ترتیب، رویکرد ارگانیک به فرآیند حل مسئله اهمیت می دهد تا نتایج آن.

۱۲. هیبرید

این رویکرد شامل ترکیب دو یا چند رویکرد حل مسئله قبلی است. انجام این کار شما را وادار می کند تا مشکل را از زوایای مختلف بررسی کنید و به شما کمک می کند تا به موثرترین راه حل ممکن برسید.

مطالب مرتبط: ۳ فعالیت های حل مسئله برای تیم سازی

نکاتی برای حل بهتر مشکلات

علاوه بر رویکردهای ذکر شده در بالا، در اینجا چند نکته سریع برای حل بهتر مشکلات وجود دارد:

راحت باشید

هنگامی که با یک مشکل استرس زا مواجه می شوند، بسیاری از مردم به طور انعکاسی تلاش می کنند تا آن را در سریع ترین زمان ممکن حل کنند. با این حال، توسعه یک راه حل پایدار معمولاً به تحقیق و برنامه ریزی عمدی نیاز دارد. مگر اینکه مشکلی فوری باشد، معمولاً می توانید زمان لازم را برای ایجاد یک راه حل قوی اختصاص دهید و همچنان ضرب الاجل های خود را رعایت کنید.

مطالب مرتبط: ۶۰ راه برای آسان تر کردن زندگی شما

مهارت های حل مسئله شخصی خود را توسعه دهید

حل مسئله شامل مهارت های متعددی مانند گوش دادن فعال، تحقیق و ارتباط است. تمرین منظم این مهارت ها، صرف نظر از اینکه با یک مشکل فوری روبرو هستید یا نه، می تواند شما را برای حل موثرتر مشکل در هنگام بروز مشکلات آماده کند. به عنوان مثال، می توانید برنامه ریزی فعالیت های تیم سازی را برای تسهیل ارتباط در جلسات طوفان فکری بعدی امتحان کنید.

چیزها را بنویسید

همه ی ما ایده های بزرگی به ذهنمان رسانده ایم تا زمانی که حواس پرتی ایجاد می شود آنها را فراموش کنیم. شما می توانید با مستندسازی ایده ها در حالی که مردم آنها را مطرح می کنند، از این مشکل جلوگیری کنید. با انجام این کار، پس از پایان مرحله طوفان فکری، فهرست کاملی از گزینه ها در اختیار شما قرار می گیرد.

همانطور که در فرآیند حل مسئله پیش می روید، همچنین می توانید تمام اثرات احتمالی هر گزینه، منابع مورد نیاز آن و هر بازخوردی که در مورد آن گزینه دریافت می کنید را بنویسید. به این ترتیب می‌توانید تمام محاسن و کاستی‌های هر گزینه را در کنار هم ببینید و راحت‌تر بهترین راه‌حل را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط: حل مسئله پیچیده: تعریف و مراحل

دریافت ورودی های متنوع

هنگام طوفان فکری یا جمع آوری بازخورد در مورد یک راه حل بالقوه، جستجوی نظرات از هر نوع ذینفع در مشکل سودمند است. افراد با نقش‌ها و تخصص‌های متفاوت اغلب می‌توانند بینش‌هایی را ارائه دهند که دیگران نمی‌توانند. علاوه بر این، هر تغییری که برای اصلاح یک مشکل ایجاد می‌کنید، تأثیر منحصر به فردی بر روی هر فردی که مشکل بر آن تأثیر می‌گذارد، خواهد داشت. با دریافت ورودی های متنوع قبل از تصمیم گیری، می توانید اطمینان حاصل کنید که راه حلی که انتخاب می کنید به نفع همه طرف های درگیر است – در غیر این صورت، اجرای راه حل شما ممکن است مجموعه جدیدی از مشکلات را ایجاد کند.

مطالب مرتبط: ۱۰ گام برای تسهیل طوفان فکری

با مردم به صورت گروهی و انفرادی صحبت کنید

طوفان فکری در گروه ها سازنده است زیرا شرکت کنندگان می توانند ایده های یکدیگر را ایجاد کنند و راه حلی را ارائه دهند که هیچ یک از شرکت کنندگان نمی توانستند به تنهایی ایجاد کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است در حضور همسالان خود برای ارائه پیشنهادات یا شناسایی آنچه که فکر می‌کنند باعث ایجاد مشکل می‌شود مردد باشند – به خصوص اگر این دلیل کارمند دیگری را درگیر کند. یک راه خوب برای اطمینان از ورودی های متنوع و صادقانه این است که مشکل را به صورت گروهی و انفرادی مورد بحث قرار دهید.


[۱]^ Failure Mode and Effects Analysis
[۲]^ substitute, combine, adapt, modify, put to another use, eliminate and reverse

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

  1. حل مسئله چیست:

    حل مسئله فرآیند یافتن راه حل برای مسائل دشوار یا پیچیده است. این شامل شناسایی و تجزیه و تحلیل یک مشکل، در نظر گرفتن راه حل های ممکن، و سپس پیاده سازی و ارزیابی راه حل انتخاب شده برای حل موثر موضوع است. مهارت‌های حل مسئله در زمینه‌های مختلف، چه حرفه‌ای و چه شخصی، مهم هستند و می‌توانند به افراد کمک کنند تا چالش‌ها را هدایت کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *