بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه مولد باشیم: راهنمای کامل با مراحل و نکات

چگونه مولد باشیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

داشتن یک سبک زندگی مولد با ارزش است. پرورش عادات و بهبود کارایی به شما کمک می کند در مدت زمان تعیین شده بیشتر به دست آورید. در حالی که مولد بودن برای برخی افراد به طور طبیعی به وجود می آید، اما این مهارتی است که می توانید آن را توسعه دهید.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف بهره‌وری، مزایای آن، چگونگی بهره‌وری و نکاتی برای کمک به توسعه این مهارت می‌پردازیم.

بهره وری چیست؟

بهره وری میزان انجام مداوم وظایف در یک مجموعه شخصی یا حرفه ای است. بهینه سازی زمان برای تولید یک خروجی کامل که نیاز به حداقل اصلاحات دارد، نیاز دارد. ارزیابی بهره وری مستلزم درک زمان صرف شده برای یک کار و نتایج تولید شده است. بهره وری حرفه ای عالی به کسب و کارها کمک می کند و فرصت های بهتری را با افزایش مسئولیت فراهم می کند. به طور مشابه، بهره وری شخصی به شما اجازه می دهد تا بر سرگرمی ها تمرکز کنید، وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید یا مهارت جدیدی را توسعه دهید.

فواید مولد بودن

مولد بودن یک ارزش در زندگی حرفه ای و شخصی شماست. این به شما امکان می دهد سطوح کارایی خود را تعیین کنید و راه هایی برای بهبود آنها تعیین کنید. یک حرفه ای کارآمد کمک زیادی به شرکت خود می کند. به طور مشابه، بهره وری شخصی کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. مولد بودن چندین مزیت دیگر دارد، مانند:

مرتبط: مهارت های سازمانی: تعریف و مثال

چگونه مولد باشیم

درک این نکته حیاتی است که بهره وری قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه مولد باشید نیاز به یک رویکرد منظم و سیستماتیک دارد. درگیر شدن در چندین فعالیت به ایجاد روتین و بهبود بهره وری شما کمک می کند. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای داشتن یک زندگی سازنده تر دنبال کنید:

۱. فهرستی از کارها تهیه کنید

روز خود را با تهیه فهرستی از کارهایی که می خواهید انجام دهید آغاز کنید. این لیست را بر اساس کارهایی که نیاز به تکمیل در یک روز یا هفته دارند تنظیم کنید. همچنین از شناسایی کاری که نیاز به توجه فوری دارد سود می برد. لیست کارها به شما کمک می کند پیشرفت خود را پیگیری کنید. به محض اتمام کار، وظایف خود را از فهرست کارهای خود حذف کنید، زیرا به افزایش اعتماد به نفس برای ادامه کار کمک می کند.

۲. اهداف کوچک تعیین کنید

کار پروژه خود را برای ایجاد اهداف کوچکتر تقسیم کنید. انجام کارهای کوچکتر بدون احساس غرق شدن در لیست کارهایتان آسان تر است. برای هر هدف کوچک یک جدول زمانی تعیین کنید تا بتوانید پروژه نهایی را در مدت زمان تکمیل کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید اتاق خود را تمیز کنید، آن را نقطه عطف خود قرار دهید. اهداف کوچکتری مانند «پاک کردن میز»، «تمیز کردن کمد» و «ترتیب قفسه کتاب» تعیین کنید. سپس می توانید ساعات یا روزهای خاصی را برای تکمیل هر کار اختصاص دهید.

مرتبط: اهداف هوشمند: تعریف و مثال

۳. یک محل کار ثابت تعیین کنید

داشتن یک محل کار ثابت ضروری است، زیرا این به شما کمک می کند تا یک روال ثابت داشته باشید. می تواند یک میز در اتاق شما یا حتی یک فضای اداری باشد. ایجاد چنین فضایی به بهبود تمرکز شما بر روی وظایفتان کمک می کند. علاوه بر این، مطمئن شوید که محل کار شما مرتب است. قرار دادن وسایل زیاد روی میز ممکن است باعث حواس پرتی شود.

۴. نسبت به کار خود پاسخگو باشید

با یکی از دوستان، اعضای خانواده یا همکار یک رابطه مسئولیت پذیری تنظیم کنید. شما ممکن است در زمانی که کارها کامل می شوند با یکدیگر صمیمی شوید تا یکدیگر را با انگیزه نگه دارید و متمرکز بمانید. همچنین زمانی که در تلاش برای ایجاد یک عادت هستید، مانند رسیدن به هدف روزانه، یعنی پیاده روی ۱۰۰۰۰ قدم یا خواندن یک فصل از یک کتاب، سودمند است.

۵. وظایف خود را گروه بندی کنید

سعی کنید کارهای مشابه را یکی پس از دیگری انجام دهید. این به مغز کمک می کند متمرکز بماند و انجام تکالیف متعدد را آسان تر می کند. همچنین با اجتناب از اقداماتی که ممکن است برای کارهای مشابه بردارید، در زمان صرفه جویی کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه هر بار که اعلان دریافت می کنید، ایمیل خود را بررسی کنید، ساعات مشخصی را برای چک کردن آن تعیین کنید، یا تمام کارهایی را که نیاز به بیرون رفتن از خانه دارند، مانند انجام کارها و بردن بچه ها از مدرسه را یکباره انجام دهید.

۶. متمرکز بمانید

در حین کار، تمام عوامل حواس پرتی را از روی میز خود حذف کنید. اطمینان حاصل کنید که همکاران، دوستان و اعضای خانواده در انجام کارهای مهم مزاحم شما نمی شوند. همچنین می‌توانید تلویزیون، موسیقی یا حتی موبایل خود را خاموش کنید. محدود کردن حواس‌پرتی‌ها برای اطمینان از اینکه وظایف فهرست کارهایتان را به موقع انجام می‌دهید، کلیدی است.

مطالب مرتبط: چگونه هنگام کار از خانه متمرکز بمانیم

۷. سعی کنید چندوظیفه ای را به حداقل برسانید

در صورت امکان، از ابتدا تا انتها روی یک کار تمرکز کنید. این امکان را به شما می دهد تا روی تمام جنبه های پروژه تمرکز کنید و نتایج کارآمدی را تولید کنید. وقتی سعی می کنید چندین کار را همزمان انجام دهید، مغز شما دائماً تمرکز را تغییر می دهد و ممکن است تکمیل یک کار بیشتر از حد معمول طول بکشد.

۸. ساعات پربار خود را مشخص کنید

وظایف خود را دنبال کنید تا مشخص کنید چه چیزی به شما کمک می کند در طول روز سازنده بمانید. این ممکن است کارهای کوچکتری باشد، مانند شروع روز خود با یک فنجان قهوه یا ورزش. قبل از تعیین ساعت‌ها و عادت‌های مفیدی که به شما کمک می‌کنند تمرکز کنید، حداقل یک هفته آنها را دنبال کنید. شناسایی الگوهای رفتاری به ساختار موثر زمان شما کمک می کند. همچنین به تعیین ساعاتی که بهره وری شما در بالاترین حد است کمک می کند. می‌توانید در این ساعت‌ها روی کارهای اولویت‌دار کار کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید به طور مؤثر آنها را متمرکز کرده و کامل کنید.

۹. یک روال ایجاد کنید

طراحی یک روال یا یک سیستم برای کار می تواند به شما در افزایش بهره وری کمک کند. شما را از نظر جسمی و روحی برای کارهای پیش رو آماده می کند. همچنین مدیریت کارآمد زمان، نظم و انضباط را تسهیل می کند و کارایی کار را بهبود می بخشد.

۱۰. وظایف را محول کنید

اگر پروژه خاصی اجازه می دهد، وظایف را محول کنید و آنها را با یک تیم کامل کنید. واگذاری وظایف به یک همکار یا یکی از اعضای خانواده به شما کمک می کند کار را به طور موثر مدیریت کنید. همچنین از شما در برابر فرسودگی شغلی که ممکن است به دلیل بار بیش از حد کار رخ دهد، محافظت می کند.

۱۱. به طور منظم ورزش کنید

ورزش زمان لازم برای شارژ شدن بدن را فراهم می کند. جریان خون به مغز و قلب شما را بهبود می بخشد که به بهبود تمرکز و کاهش اضطراب کمک می کند. علاوه بر این، اگر کار شما محدود به میز شما باشد، ورزش می تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

مرتبط: ۱۳ فایده غیرمنتظره ورزش

۱۲. بر سلامت روان خود تمرکز کنید

برای بهبود بهره وری خود به تلاش مداوم نیاز دارید. برای کمک به رسیدن به اهدافتان، تمرکز بر سلامت روان ضروری است. از انجام کارهایی که می تواند منجر به فرسودگی شغلی و استرس شود، خودداری کنید. زمانی را از برنامه خود برای مدیتیشن یا شرکت در فعالیت هایی که به آرامش شما کمک می کند اختصاص دهید.

۱۳. استراحت کنید

بخش مهمی از بازده بودن، استراحت کافی برای شارژ مجدد بدن و ذهن است. در طول روز، ممکن است برای گوش دادن به موسیقی، رقصیدن، نقاشی کشیدن، آواز خواندن یا انجام هر کاری که نیازی به کار ندارد، استراحت کنید. اگر شغل شما اجازه می دهد، زمانی که می توانید مرخصی بگیرید. این فعالیت ها دیدگاه شما را گسترش می دهند و به شما کمک می کنند با استرس کنار بیایید.

۱۴. خوب بخوابید

حداقل هفت تا هشت ساعت خوابیدن در روز به بدن و ذهن شما زمان برای شارژ شدن می دهد. ذهن فعال به بهبود بهره وری و ثابت ماندن در کار کمک می کند. چرخه خواب ضعیف می تواند تمرکز، حافظه و مهارت های تصمیم گیری را کاهش دهد.

نکاتی برای پربازده ماندن

درک تفاوت بین مشغول بودن و مولد بودن بسیار مهم است. ممکن است فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید ایجاد کنید و در جلسات متعدد شرکت کنید، اما باز هم بار زیادی از کار دارید. مشغول بودن درگیر شدن در فعالیت‌های بی‌معنی است که زمان زیادی می‌برد و نتیجه‌ای ندارد. اما مولد بودن یک تصمیم آگاهانه است که حواس پرتی را از بین می برد و به شما انگیزه می دهد تا کار کنید و به هدف خود برسید. در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که ممکن است به بهبود بهره وری کمک کند:

از بلوک های زمانی استفاده کنید

روز خود را ساعت به ساعت برنامه ریزی کنید. انتظارات واقع بینانه ای را برای یک کار تعیین کنید و ساعات مشخصی را برای آن اختصاص دهید. برخی از افراد ممکن است از یک نوت بوک، صفحه گسترده یا یک نرم افزار اختصاصی یا برنامه تلفن همراه برای پیگیری استفاده کنند. این کمک می کند تا کل روز خود را با جلسات، تکالیف، استراحت ها و وعده های غذایی برنامه ریزی کنید. مسدود کردن زمان به ایجاد یادآوری در مورد کارهایی که می‌خواهید در یک زمان مشخص انجام دهید کمک می‌کند و پیشرفت شما را بررسی می‌کند.

زمان خود را پیگیری کنید

از یک دفتر خاطرات برای یادداشت زمان صرف شده برای یک کار خاص استفاده کنید. این به بررسی نحوه گذراندن روز و درک زمان صرف شده برای پروژه ها و اوقات فراغت کمک می کند. شما متوجه می شوید که یک تکلیف را در مدت زمانی یا بیشتر از حد انتظار انجام داده اید. به شما کمک می کند روز خود را بهتر برنامه ریزی کنید. ردیابی زمان به شما کمک می کند انگیزه خود را برای بهبود بهره وری و شناسایی عوامل حواس پرتی حفظ کنید.

مرتبط: مهارت های مدیریت زمان: تعریف و مثال

کار خود را در اولویت قرار دهید

ممکن است چندین ساعت در روز را صرف شرکت در تماس ها، جلسات و ایمیل ها کنید. اما این وظایف ممکن است به شما در تکمیل کارتان کمک نکند. تعیین حد و مرز، تعیین روز و زمان با همکاران خود برای جلسات و اجتناب از بحث های موقت ضروری است. یک برنامه برنامه ریزی شده به شما کمک می کند تا روی کار تمرکز کنید و آن را به موقع انجام دهید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *