یک سازمان به یک مدل کسب و کار تثبیت شده نیاز دارد تا به سرمایه گذاران ثابت کند که یک شرکت استراتژی مشخصی برای کسب درآمد و حفظ سود خود دارد. پس از ساخت و استفاده از یک مدل کسب و کار جامع، با توسعه شرکت و توسعه صنعت به به روز رسانی آن ادامه می دهد. یادگیری در مورد انواع مختلف مدل های کسب و کار می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام یک می تواند به سازمانی که برای آن کار می کنید سود بیشتری کسب کند.
در این مقاله از ایوسی، مدل های کسب و کار را مورد بحث قرار می دهیم و مدل هایی را که می توانید در نظر بگیرید، بررسی می کنیم.
موارد کلیدی:
|
مرتبط: مدل کسب و کار چیست؟ تعریف و مثال
مدل کسب و کار چیست؟
مدل کسب و کار استراتژی یک شرکت برای ایجاد درآمد و کسب سود قوی است. این شامل اطلاعات کلیدی است که سرمایه گذاران برای اطمینان از سرمایه گذاری در یک سازمان با ثبات مالی و سودآور به آن نیاز دارند. مدلهای کسبوکار معمولاً به جزئیات محصولات یا خدمات یک شرکت، بازار هدف و نحوه برنامهریزی آن برای افزایش درآمد میپردازند.
یک مدل کسب و کار دارای چندین جزء است:
-
گزاره های ارزشی
-
منابع
-
فعالیت ها
-
ساختار هزینه
مطالب مرتبط: راهنمای بهترین مدل های کسب و کار
عناصر یک مدل کسب و کار
اینها برخی از عناصر مدل کسب و کار هستند:
-
پیشنهاد ارزش مشتری: آنچه را که مشتری در نتیجه تعامل با سازمان دریافت می کند، توصیف می کند.
-
فرمول سود: فرمول سود توضیح می دهد که شرکت چگونه قصد کسب درآمد را دارد.
-
منابع کلیدی: منابع مالی، انسانی، فکری و فیزیکی این عنصر را تشکیل می دهند.
-
فرآیندهای کلیدی: این عنصر فرآیندی را که شرکت از طریق آن ارزش تولید می کند و آنچه آنها را منحصر به فرد می کند، توصیف می کند.
انواع مدل های کسب و کار موفق
در اینجا چندین مدل کسب و کار موفق وجود دارد که می توانید بررسی کنید:
۱. مدل مبتنی بر اشتراک
مدل مبتنی بر اشتراک مدلی است که در آن شرکتها خدمات یا محصولات مستمری را برای تشویق وفاداری مشتری و پرداختهای مکرر ارائه میکنند. مشتریان آنها معمولاً برای استفاده مداوم از محصول ثبت نام می کنند، بنابراین به جای خرید یک بار، هفتگی، ماهانه یا سالانه پرداخت می کنند. اگر مشتریان این خدمات یا محصول را به اندازه کافی دوست داشته باشند، در هر دوره به خرید آن ادامه می دهند، که باعث صرفه جویی در زمان، تلاش و منابع کارکنان در متقاعد کردن مشتریان برای خرید مجدد محصول می شود.
مثال: یک مجموعه نرمافزار آفیس یک مدل اشتراک را برای کسانی که نمیخواهند یک نسخه فیزیکی از نرمافزار خریداری کنند، ارائه میدهد.
مرتبط: مدلهای کسب درآمد مبتنی بر اشتراک خدمات
۲. مدل فریمیوم
مدل کسبوکار فریمیوم جایی است که شرکتها محصولات یا خدمات رایگان را ارائه میکنند تا ببینند آیا مشتریان ممکن است آنها را خریداری کنند یا خیر. این به مشتریان ایده می دهد که یک محصول چگونه کار می کند و آیا می خواهند به استفاده از آن ادامه دهند یا خیر. نسخه رایگان یک محصول معمولاً دارای ویژگی های محدودی است. اگر مشتریان به یک طرح پولی ارتقا دهند، به ویژگی های بیشتری دسترسی پیدا می کنند.
این مدل به مشتریان این امکان را میدهد که محصولی را امتحان کنند تا ببینند که آیا این محصول برای زندگی شخصی یا حرفهایشان بدون هیچ گونه ریسک مالی مفید است یا خیر. اگر نسخه رایگان محصول برای مشتریان کاربرپسند و ارزشمند باشد، می تواند آنها را متقاعد کند که ارتقا به نسخه پولی ارزش آن را دارد.
مثال: یک شرکت پخش موسیقی یک نسخه رایگان و محدود همراه با تبلیغات ارائه می دهد و زمانی که مشتریان هزینه ماهانه یا سالانه پرداخت می کنند، نسخه کامل نرم افزار بدون آگهی را ارائه می دهد.
مطالب مرتبط: فریمیوم چیست؟ (به علاوه مزایا، معایب و مثال ها)
۳. مدل درخواستی
مدل بر اساس تقاضا مدلی است که در آن مشتریان می توانند در صورت نیاز به محصولات دسترسی داشته باشند. با پیشرفت تکنولوژی، مصرف کنندگان بیشتری می توانند اطلاعات یا محتوا را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنند.
هنگامی که مشتریان از یک مدل درخواستی استفاده می کنند، می توانند با استفاده از فرم های ساده و وارد کردن اطلاعات خود، به سرعت برای یک محصول یا خدمات ثبت نام کنند. از آنجا می توانند نرم افزار خود را دانلود کنند یا محصولی را دریافت کنند و بلافاصله شروع به استفاده از آن کنند. این امر راحتی و قابلیت اطمینان یک برند را بهبود می بخشد.
مثال: یک شرکت تحویل غذا با مشاغل محلی، مانند رستورانها و فروشگاههای رفاه، و کارگران اقتصادی شرکت میکند تا تقاضا برای تحویل غذا را برآورده کند.
۴. مدل محصول یا خدمات
مدل محصول یا خدمات یک مدل گسترده است که در آن شرکتها پیشنهادات و تلاشهای بازاریابی خود را برای جذب مشتریان طراحی میکنند و اغلب سفارشیسازی را ارائه میدهند. این شامل ایجاد محصول یا خدمات مورد نظر شرکت و تبلیغ آن با استفاده از کانال بازاریابی مورد نظر است . این شرکت می تواند هر یک از محصولات خود را به روش های مختلف بفروشد و به بازار عرضه کند.
به عنوان مثال، می تواند برخی از محصولات خود را به صورت خرید یکباره بفروشد و برخی دیگر می توانند از اشتراک های دائمی استفاده کنند. این مدل در مقایسه با سایر مدل ها ساختار نسبتاً سستی دارد و نیازی به دستورالعمل ها یا برنامه های سختگیرانه ای ندارد که کارکنان باید به دقت از آنها پیروی کنند.
مثال: یک شرکت مراقبت از پوست تیغ، کرم موبر و سرم های پس از اصلاح را از طریق اشتراک و خریدهای فردی به فروش می رساند.
۵. مدل نمایندگی فروش
مدل فروشنده زمانی است که یک شرکت به طور فیزیکی مالک محصولات یا خدماتی نیست که می فروشد و در عوض برند را از طریق پیشنهادات تبلیغاتی ارائه شده به مخاطبان هدف خود نمایندگی می کند. صاحبان مشاغل ممکن است با شرکت های دیگر شریک شوند تا محصولات خود را از طریق وب سایت های خود به مخاطبان مختلف بفروشند و بازاریابی کنند.
این شرکت ممکن است محصول یا خدمات خود را در فروشگاه های خود به نمایش بگذارد و قیمت فروش محصولات را مشخص کند. این شرکت سپس از فروش محصولات سود دریافت می کند و ممکن است بسته به توافق اولیه بین دو طرف، درآمد خود را با کسب و کار ایجاد کننده یا مالک محصولات تقسیم کند.
مثال: یک فروشگاه مواد غذایی محصولات را از کشاورزان و سایر کالاها را از تولیدکنندگان خریداری می کند، سپس آنها را در فروشگاه به مشتریان می فروشد.
۶. مدل کارگزار
شرکتهای دارای مدل کارگزار معمولاً بستری را فراهم میکنند که صاحبان محصول و فروشندگان را به مشتریان متصل میکند. این یک مکان ساده برای مشتریان ارائه می دهد تا محصولات یا خدمات کسب و کارهای مختلف را مرور کنند و از طریق پلتفرم خرید ایمن انجام دهند. شرکتی که از این مدل استفاده می کند به طور معمول بر تعاملات بین خریداران و فروشندگان نظارت می کند و امنیت هر معامله را تضمین می کند. سازمانهایی که از این مدل استفاده میکنند معمولاً با اعمال هزینههای اندک برای این تراکنشها، درآمد خود را به دست میآورند.
برای اطمینان از ادامه استفاده مشتریان از این پلتفرم، شرکت باید اطمینان حاصل کند که کاربر پسند، آسان برای پیمایش و عملکرد صحیح آن در هر زمان است.
مثال: کارگزاری آپارتمان به مشتریان کمک می کند تا آپارتمان ها و خانه های شهری را در محدوده بودجه خود در یک شهر بزرگ پیدا کنند. درصدی از سپرده را برای خدمات دریافت می کند.
مطالب مرتبط: مدل کسب و کار در مقابل طرح کسب و کار: تفاوت چیست؟
۷. مدل مبتنی بر آگهی
مدل مبتنی بر آگهی مدلی است که در آن یک شرکت محصول یا خدمات رایگانی را برای مشتریان ایجاد می کند تا به طور منظم از آن استفاده کنند. اگر یک شرکت به مخاطبان گسترده ای برسد و محصول یا خدمات قابل اعتمادی را ارائه دهد، این مدل کسب و کار می تواند درآمد بالایی داشته باشد. سودی که سازمان ایجاد می کند صرفاً متکی به درآمد حاصل از تبلیغات محصولات و خدمات شرکت های دیگر است.
زمانی که کسبوکارها ثابت کنند که با نمایش بازدیدها، کلیکها و مشارکتهای بهدستآمده از مشتریانی که از وبسایت بازدید میکنند، میتوانند یک مدل کسبوکار موفق باشد . اگر یک وب سایت بیننده بالایی داشته باشد، شرکت ها شانس زیادی برای مشاهده تبلیغات آنها در این سایت دارند که می تواند مشتریان بالقوه بیشتری را به سمت کسب و کار خود جذب کند.
مثال: یک شرکت بازیهای ویدیویی تلفن همراه، بازیهای رایگانی را برای بازی با تبلیغات متناوب برای کسب سود ایجاد میکند.
۸. مدل مبتنی بر آژانس
آژانسها و سایر شرکتهایی که خدمات ارزشمندی را به مشتریان ارائه میدهند، از مدلی مبتنی بر آژانس برای جذب مشتریان بالقوه با محتوای با کیفیت و منابع رایگان استفاده میکنند. این به یک برند اجازه می دهد تا خود را به عنوان یک رهبر فکری در صنعت تثبیت کند و روابط معناداری با مشتریان ایجاد کند. مشتریان بالقوه این شرکت را به عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد می بینند که می تواند به آنها کمک کند به محصولات یا خدماتی که می فروشد اعتماد کنند.
بازاریابی برای مشتریان با استفاده از این مدل مستلزم زمان و تلاش است، زیرا شرکت باید به طور مستمر منابع و محتوایی را ارائه دهد که به زندگی آنها ارزش می افزاید. اغلب می تواند ارزشمند باشد زیرا منجر به وفاداری قوی مشتری و استفاده مداوم از محصول یا خدمات می شود و در نتیجه درآمد و سود بیشتر و مستمری به همراه دارد.
مثال: یک شرکت بازاریابی خدمات استراتژی بازاریابی را به مشتریان ارائه می دهد. این شرکت بازاریابی محتوای خود را منتشر می کند و راهنمایی هایی را در مورد چگونگی استفاده از روندهای صنعت برای ایجاد نام تجاری به عنوان یک رهبر فکری منتشر می کند.
مطالب مرتبط: چگونه در ۷ مرحله به یک رهبر فکری مؤثر تبدیل شویم
۹. مدل کسب و کار اجتماعی
مدل کسب و کار اجتماعی زمانی است که شرکت ها بر شخصی سازی خدمات خود برای هر مشتری تمرکز می کنند. مشتریان اغلب از این که بدانند سازمانی که از آن خرید میکنند دارای کارکنان اختصاصی است که به کاری که انجام میدهند علاقهمند هستند، اطمینان دارند. سازمانها برای متمایز کردن خود از رقبا، ممکن است از یک مدل کسبوکار اجتماعی برای شخصیسازی خدمات خود و تعامل با مشتریان از طریق کانالهای رسانههای اجتماعی، ایمیل و سایر تلاشهای بازاریابی استفاده کنند.
مثال: یک شرکت پوشاک در ایجاد پیراهن با آثار هنری سفارشی حیوان خانگی مشتری تخصص دارد. آنها با مشتریان تعامل می کنند تا عکس ها را جمع آوری کنند و یک ژاکت، تی شرت یا ژاکت شیک بسازند.
۱۰. مدل مشتری محور
مدل مشتری محور زمانی است که شرکت ها اکثریت زمان، تلاش و منابع خود را برای ارائه خدمات ارزشمند و به یاد ماندنی به مشتریان اختصاص می دهند. کسبوکارهای مشتریمحور با ارائه پشتیبانی فوری به مشتریان در صورت نیاز و با ارائه منابعی که مشتریان به راحتی میتوانند در زمانی که تیم پشتیبانی در دسترس نیستند به آنها دسترسی داشته باشند، از رقبا متمایز میشوند. اعضای تیم همچنین دائماً از مدیران تشویق میشوند تا مشتری را در اولویت قرار دهند و تجربهای منحصربهفرد برای مشتری ارائه دهند که شرکتهای دیگر معمولاً ارائه نمیدهند.
مثال: یک زنجیره قهوه جهانی منابع مشتری مانند منوهای مخفی، لیست های پخش کافی شاپ و نوشیدنی های شخصی را ایجاد می کند. هنگام آموزش اعضای جدید تیم، شادی مشتری به عنوان اولویت اصلی ارائه می شود.
مرتبط: ۱۲ مورد از بهترین روش های فروش مشتری محور، به گفته رهبران فروش
۱۱. مدل داده محور
مدل کسبوکار مبتنی بر دادهها که معمولاً توسط شرکتهای فناوری اتخاذ میشود، تصدیق میکند که دادهها کلید مهمی برای درک بهتر رفتارهای مشتری و راههای افزایش عملکرد شرکت است. با استفاده از این مدل کسب و کار، کارکنان به طور مداوم مجموعه داده های کلیدی را جمع آوری، نظارت و تفسیر می کنند تا تصمیمات مهم تجاری بگیرند. همچنین کارکنان را به آزمایش استراتژیها یا محصولات جدید سوق میدهد تا تعیین کنند که تا چه حد موفق هستند و پس از ارزیابی دادهها و نتایج، پیشرفتهایی انجام میدهند.
مثال: یک شرکت نوشیدنیهای غیرالکلی دادههای مشتریان خود را جمعآوری میکند تا تصمیم بگیرد کدام طعمهای جدید را معرفی کند و چگونه عرضه و بازاریابی را ساختار دهد.
مرتبط: بازاریابی داده محور چیست؟ (تعریف و مثالها)
۱۲. مدل شریک محور
کسب و کارهای شریک محور مانند شبکه ها عمل می کنند. آنها کار را برون سپاری می کنند و از شرکای خود مشتری می آورند تا ارزش و سود ایجاد کنند.
مثال: شرکت ایجاد محتوا یک تجارت شریک محور است و یکی از شرکای آن Editing Inc است. Editing Inc. مشتریان را با درخواست های محتوا به Content Creation Co. ارسال می کند و Content Creation Co. از Editing Inc برای تمامی ویرایش ها و ویرایش های خود استفاده می کند. نیازهای تصحیح