بسیاری از سهامداران شرکت و متخصصان حسابداری، درآمد و هزینههایی را که یک کسبوکار به دست میآورد و خرج میکند نظارت میکنند تا ثبات مالی سازمان خود را بیشتر درک کنند. یکی از جزئیاتی که آنها تجزیه و تحلیل می کنند، راه های مختلفی است که شرکت از محصولات و خدماتی که می فروشد، درآمد کسب می کند. جریان های درآمد متنوع می تواند به کسب و کار کمک کند تا به اهداف خود دست یابد و در عین حال با ارائه راه های متعدد برای کسب درآمد، امنیت مالی را نیز فراهم کند.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف جریانهای درآمد، فهرست انواع و نمونههایی از جریانهای درآمدی میپردازیم و اهمیت وجود جریانهای درآمدی مختلف را مورد بحث قرار میدهیم.
جریان های درآمدی چیست؟
جریانهای درآمد راههای مختلفی است که کسبوکار از طریق آن کسب درآمد میکند. جریانهای درآمد معمولاً رسانههای مختلفی هستند که از طریق آنها یک سازمان میتواند از فروش کالاها و خدمات درآمد ایجاد کند، اما جریانهای درآمد دیگری نیز وجود دارد که یک کسبوکار بسته به خدمات و فعالیتهایی که کسبوکار ارائه و انجام میدهد، ممکن است ایجاد کند. برای یک کسبوکار مبتنی بر محصول، جریانهای درآمد بیشتری نسبت به شرکتهایی که صرفاً بر ارائه خدمات به مشتریان خود تمرکز میکنند، رایجتر است.
مطالب مرتبط: نحوه محاسبه درآمد
نام شرکت صورت درآمد برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ |
|
---|---|
درآمد | |
حراجی | مجموع میزان فروش، جریانهای درآمد، و غیره، از تراز آزمایشی |
درآمد دیگر | مقدار کل درآمد، بهره، کارمزد و غیره از تراز آزمایشی |
کل درآمد: | مجموع درآمدها |
مخارج | |
هزینه کالاهای فروخته شده | مقدار کل مواد خام، موجودی و غیره، از تراز آزمایشی |
استهلاک | عمر مفید دارایی (بهای تمام شده دارایی – ارزش باقیمانده) |
هزینه های اداری | کل مبلغ حقوق و دستمزد، اجاره، بهره، لوازم، آب و برق و غیره از تراز آزمایشی |
مجموع هزینه ها: | مبلغ کل هزینه ها |
درآمد خالص | کل درآمدها – کل هزینه ها = درآمد خالص |
انواع جریان های درآمدی
میتوانید جریانهای درآمد را بسته به اینکه مبتنی بر تراکنش، خدمات متمرکز، درآمد پروژه یا تکراری هستند، دستهبندی کنید. انواع مختلف جریان های درآمدی که در این دسته بندی ها قرار می گیرند عبارتند از:
-
هزینه های تبلیغات: یک کسب و کار می تواند از جریان درآمد تبلیغاتی بهره مند شود، یعنی زمانی که بر اساس هزینه هایی که برای تبلیغاتی که در وب سایت شرکت ظاهر می شود، درآمد کسب می کند.
-
فروش دارایی: فروش دارایی رایج ترین نوع جریان درآمدی است که کسب و کارها از آن استفاده می کنند. این شامل فروش یک محصول به یک مشتری با قیمت توافقی و سپس دادن مالکیت آن به مشتری است تا بتواند آن را به دلخواه خود استفاده کند. هنگامی که یک شرکت بخشی از مالکیت کسب و کار را به یک سرمایه گذار می فروشد یا یک تجارت جدید با یک شرکت فعلی تشکیل می دهد، به این فروش دارایی نیز می گویند.
-
کارمزد کارگزاری: کارمزد کارگزاری جریان درآمدی است که یک کسب و کار یا کارآفرین ممکن است از آن استفاده کند که بر اساس جفت کردن افراد و شرکت ها با هم و تسهیل شروع معامله بین دو طرف درآمد کسب کند.
-
اعطای وام، اجاره یا لیزینگ: هنگامی که مشتری دارایی را از یک شرکت وام می دهد، اجاره می دهد یا اجاره می دهد، آن کسب و کار از هزینه هایی که برای چنین اقدامی دریافت می کند، درآمد کسب می کند.
-
مجوز: صدور مجوز زمانی است که یک شرکت حق چاپ محتوای خود را حفظ می کند، اما برای کسب و کار دیگری که می خواهد از محتوا برای نیازهای خود استفاده کند، هزینه ای دریافت می کند.
-
هزینه اشتراک: هنگامی که مشتری برای دسترسی مداوم به خدمات یا محصولاتی که شرکت ارائه می دهد ثبت نام می کند و برای آن هزینه اشتراک می پردازد، این روش دیگری است که کسب و کار درآمدزایی می کند. هزینه های اشتراک معمولاً یک منبع درآمد غیرفعال برای یک شرکت است.
-
هزینه های استفاده: یک شرکت بسته به زمان، تعداد دفعات یا میزان استفاده مشتری یا ارباب رجوع از خدمات آن، از هزینه های استفاده سود می برد.
مرتبط: نحوه تهیه صورتهای مالی: تعریف و مزایا
![مدل کسبوکار، مدل درآمدی و جریان درآمدی مدل کسبوکار، مدل درآمدی و جریان درآمدی](https://ivsi.ir/wp-content/uploads/2023/03/Business-model-revenue-model-and-revenue-stream.webp)
نمونه هایی از جریان های درآمدی
برای درک بهتر جریانهای درآمدی مختلف، این مثالها را برای انواع مختلف درآمدزایی بررسی کنید:
-
هزینه های تبلیغات: یک میزبان پادکست حمایت های مالی را برای نمایش پادکست خود می فروشد و حامی مالی خود را در خلال بحث های خود معرفی می کند.
-
فروش دارایی: یک خرده فروش محصولات کاغذی مانند دفترچه یادداشت، پوشه و کارت را با قیمت تعیین شده به مشتریان می فروشد. آن مشتری اکنون میتواند از محصولاتی که میخرد هر طور که مایل است استفاده کند، از جمله فروش مجدد آنها به دیگران.
-
حق الزحمه دلالی: یک مشاور املاک زمانی هزینه دلالی دریافت می کند که بتواند با خریدار و فروشنده جفت شود تا معامله املاک را تسهیل کند.
-
اعطای وام، اجاره یا لیزینگ: یک شرکت کرایه اتومبیل از مشتریانی که از اتومبیل خود برای یک دوره خاص استفاده می کنند، هزینه اجاره می گیرد.
-
مجوز: یک نوازنده دارای حق چاپ برای خلق موسیقی خود است، اما کسب و کاری که می خواهد از این محتوای اصلی در تبلیغات خود استفاده کند، برای این فرصت به نوازنده هزینه مجوز پرداخت می کند.
-
هزینه اشتراک: یک باشگاه ورزشی محلی عضویت را به افرادی می فروشد که می خواهند از این فضا برای تمرین و شرکت در کلاس های گروهی استفاده کنند. باشگاه ورزشی از هزینه این حق عضویت ماهانه سود می برد.
-
هزینههای استفاده: شرکت آب شهری که آب محلهها و مشاغل در یک منطقه خاص را تامین میکند، به ازای مقدار آبی که مصرف میکنند، هزینهای را از مشتریان دریافت میکند.
مطالب مرتبط: درآمد تکراری چیست؟ (شامل مثال)
اهمیت وجود جریان های درآمدی
دلیل اصلی داشتن چندین جریان درآمدی یک کسبوکار این است که راههای کسب درآمد را متنوع میکند تا در صورت شکست یک جریان، سازمان بتواند به کسب درآمد از جریانهای درآمدی که هنوز به درستی کار میکنند ادامه دهد. این به محافظت از عملیات شرکت و تضمین درآمد مداوم برای کسب و کار کمک می کند. در اینجا چند واقعیت مهم دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
درآمد اغلب نشان دهنده عملکرد تجاری است
تحلیلگران و سرمایه گذارانی که در حال بررسی صورت های مالی کسب و کار هستند، اغلب به دنبال راه های مختلف کسب درآمد هستند. درآمد معمولاً با عملکرد مرتبط است زیرا به سرمایه گذاران اجازه می دهد فرصت های سرمایه گذاری را پیدا کنند و آینده مالی سازمان را تفسیر کنند، بنابراین داشتن جریان های درآمدی بیشتر که به خوبی کار می کنند می تواند قدرت مالی شرکت را نشان دهد. این امر همچنین به سرمایه گذاران کمک می کند تا نسبت به عملکرد، ثبات و توانایی شرکت در ارائه بازده سرمایه گذاری پایدار، اطمینان بیشتری داشته باشند.
مطالب مرتبط: نحوه تهیه صورتهای مالی: تعریف و مزایا
نیازهای بازار می تواند تغییر کند
ذینفعان، کارکنان اجرایی و مدیرعامل هر شرکتی احتمالاً به طور مداوم موقعیت کسب و کار را در بازار آن بررسی می کنند تا مشخص کنند که چگونه شرکت می تواند نیازهای مشتریان و اربابان رجوع را برآورده کند. درک اینکه بازار نیاز به تغییر دارد به این کارمندان کلیدی کمک می کند تا راه های جدیدی را برای تولید جریان های درآمد اضافی کشف کنند که به کسب و کار کمک می کند تا اهداف خود را برآورده کند. از آنجا که نیازهای بازار می تواند تغییر کند، وجود جریان های مختلف نیز می تواند موفقیت مالی را تضمین کند.
مطالب مرتبط: مدلسازی درآمد: تعریف، انواع و نحوه ایجاد
کسب و کارها می توانند با پیشنهادات آزمایش کنند
با جریانهای درآمدی ثابتشده که اثربخشی آنها ثابت شده است، یک شرکت میتواند روشی اضافی برای کسب سود برای کسبوکار بدون تأثیر قابلتوجهی بر درآمد فعلی آزمایش کند. کسبوکاری را در نظر بگیرید که دارای پنج جریان درآمد موفق است و این توانایی را دارد که شرکت بتواند ببیند آیا ششمین جریان درآمد بدون نیاز به سرمایهگذاری پول زیادی در آن کار میکند یا خیر.
اگر یک کسبوکار با جریانهای درآمدی متعدد فعالیت میکند، احتمالاً ششمین جریان درآمد ناموفق بر جریانهای درآمدی که در حال حاضر تولید میشوند، تأثیری نخواهد داشت.