تجزیه و تحلیل احساسات رسانههای اجتماعی ابزاری است که شرکتها میتوانند از آن برای یادگیری نحوه تعامل با مصرفکنندگان خود و کشف نحوه درک برند و محصولاتشان استفاده کنند. این می تواند به شکل گیری شهرت برند و استراتژی های بازاریابی کمک کند. اگر امیدوارید تجزیه و تحلیل احساسات خود را انجام دهید، مهم است که بدانید از کجا شروع کنید و راه های مختلفی که می توانید آن را در سازمان خود اعمال کنید.
در این مقاله از ایوسی، تحلیل احساسات رسانههای اجتماعی چیست، مزایای آن را مرور میکنیم و نحوه انجام و استفاده از تحلیل احساسات را با فهرستی از مراحل و نکات مفید توضیح میدهیم.
تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی چیست؟
تجزیه و تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی به کسب و کارها درباره نحوه لذت مصرف کنندگان از برندهایشان اطلاع می دهد. هنگام انجام تجزیه و تحلیل، شرکت ها به پست های افراد و اشاره های موجود در وب سایت های رسانه های اجتماعی در مورد محصولات یا خدمات خود نگاه می کنند. بررسی پست های مشتریان می تواند به شما کمک کند تا ببینید مشتریان در مورد شرکتی که برای آن کار می کنید چه می گویند و سپس می توانید استراتژی بازاریابی خود را بر این اساس تنظیم کنید. همانطور که حسابهای رسانههای اجتماعی مصرفکنندگان را بررسی میکنید و آنها را تجزیه و تحلیل میکنید، میتوانید در حین ارزیابی احساسات و عواطف مشتری نسبت به برند خود، نظرات مثبت و منفی در مورد کارفرمای خود را مشاهده کنید.
مطالب مرتبط: بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
مزایای انجام تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی
انجام تجزیه و تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی می تواند مزایای متعددی را برای شرکت ها و مشاغل فراهم کند، از جمله:
-
بهبود خدمات مشتری: دیدن آنچه که مشتریان در صفحات رسانه های اجتماعی خود پست می کنند می تواند به شرکت ها در ارائه بازخورد تأثیرگذار در مورد محصولاتشان کمک کند و ببینند آیا مشتریان سؤال یا نگرانی دارند یا خیر. برخی از وبسایتهای رسانههای اجتماعی همچنین میتوانند به شرکتها اجازه دهند مستقیماً به پست مشتری پاسخ دهند و نگرانی و مراقبت از مصرفکنندگان خود را نشان دهند.
-
کشف روندهای بازاریابی: حفظ حضور در سایت های رسانه های اجتماعی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا روندهای مختلف را کشف کرده و در آنها مشارکت کنند. درک آنچه محبوب است و مشارکت در روندها می تواند به شرکت ها کمک کند تا مشتریان جدید جذب کنند و یک نام تجاری جوان و هیجان انگیز ایجاد کنند.
-
یافتن مشکلات یا چالشها: فعال ماندن در رسانههای اجتماعی و تجزیه و تحلیل پستهای مشتریانشان میتواند به شرکتها کمک کند تا مشکلات یا چالشهای عمده محصولات خود را سریعتر پیدا کنند. با شناسایی فوری مشکل، شرکتها میتوانند راهحل کارآمدی بیابند و از رسانههای اجتماعی عذرخواهی یا اعلامیهای برای برقراری ارتباط سریع با مصرفکنندگان خود داشته باشند.
-
درک مخاطبان هدف: استفاده از تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی می تواند به شرکت ها کمک کند تا مخاطبان و مصرف کنندگان هدف خود را بهتر درک کنند. داشتن درک بهتر از پایگاه مصرف کننده خود می تواند به شرکت ها اجازه دهد تا کمپین های بازاریابی موثرتری ایجاد کنند و دسترسی به مشتریان خود را افزایش دهند.
مطالب مرتبط: تعریف مخاطب هدف: چیست و چرا مهم است
چگونه یک تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی انجام دهیم
در اینجا لیستی از مراحل نحوه انجام تجزیه و تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی آورده شده است:
۱. یادداشت های شرکت را پیگیری کنید
ذکر زمانی است که یک مشتری یک پست یا پیام در رسانه های اجتماعی می گذارد و یک شرکت یا کسب و کار خاص را نام می برد. پیگیری و ذخیره هر گونه اشاره ای که مشتریان در مورد یک شرکت می کنند می تواند به شما در تجزیه و تحلیل احساسات با داده های کافی کمک کند. اغلب، مشتریان شرکت یا کسبوکاری را که در پست خود ذکر میکنند تگ میکنند. با این حال، اگر مشتری شرکت را تگ نکند، برخی از وب سایت های رسانه های اجتماعی به کاربران اجازه می دهند که پست ها و پیام ها را با کلمات کلیدی جستجو کنند.
اگر میخواهید جستجوی دقیقتری در مورد اشارههای یک شرکت انجام دهید، در سایتهای رسانههای اجتماعی با نام شرکت و هر یک از محصولات اصلی آن جستجو کنید. اگر مشتریان ممکن است با استفاده از یک مخفف محبوب به کسب و کار یا شرکت اشاره کنند، جستجو برای آن کلمه کلیدی نیز مفید است. هنگامی که دادههای کافی در اختیار دارید، پستها را ذخیره کنید یا آنها را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید، مثلاً در یک صفحه گسترده، برای تجزیه و تحلیل آسانتر.
مطالب مرتبط: نحوه ایجاد یک صفحه گسترده گوگل
۲. احساسات موجود در ذکرها را تجزیه و تحلیل کنید
هنگام تجزیه و تحلیل احساسات موجود در ذکرها، مهم است که به دنبال کلمات کلیدی مفیدی باشید که می توانند نشان دهنده یک تجربه مثبت یا منفی باشند. با استفاده از جستجوی کلمات کلیدی اضافی، یا از طریق بررسی دقیق، می توانید کلمات مهمی را پیدا کنید که برند شما را توصیف می کند. به عنوان مثال، ممکن است کلمات کلیدی مثبتی مانند:
-
عشق
-
عالی
-
بهترین
-
متشکر
-
حیرت آور
اگرچه کلمات کلیدی می توانند به شرکت ها کمک کنند تا درک کنند که مشتریان در مورد برند خود چه احساسی دارند، همچنین مهم است که شرایط را در موقعیت قرار دهیم. به عنوان مثال، اگر یک شرکت ببیند که یک مشتری گفته است که برای محصول خود “گریه می کند”، ممکن است اشک شوق داشته باشد. مشتری دیگری ممکن است از کلمه “بد” در پست خود استفاده کند، اما می تواند توصیف کند که چگونه روز بدی را تا زمانی که محصول شرکت را خریداری کرده است، سپری کرده است. خواندن دقیق پست ها و درک زمینه می تواند به شرکت ها کمک کند احساسات رسانه های اجتماعی را به طور موثرتری تجزیه و تحلیل کنند.
مرتبط: سؤالات متداول: چرا نظرات مشتریان بسیار مهم است؟
۳. یک گزارش ایجاد کنید
هنگام ایجاد یک گزارش، مهم است که اطلاعات مختلفی را شامل شود، مانند:
-
مجموع ذکر یک شرکت یا برند
-
تعداد اشاره های مثبت
-
تعداد اشاره های منفی
-
نمودار مثبت به نوسانات در طول زمان اشاره می کند
-
امتیاز احساسات رسانه های اجتماعی محاسبه شده
میتوانید امتیاز احساسات رسانههای اجتماعی را به روشهای مختلف محاسبه کنید، اما نشان دادن آن به عنوان درصدی از اشارههای مثبت در مقایسه با تعداد کل منشنها، شامل پستهای خنثی، سودمند است. استفاده از این درصد میتواند به شرکتها کمک کند تا درک بهتری از بازاریابی رسانههای اجتماعی خود داشته باشند و اگر نیاز به اصلاحاتی برای بهبود تصویر و آگاهی برند خود دارند، داشته باشند. نمودار چگونگی نوسانات ذکرهای مثبت در طول زمان نیز مهم است زیرا می تواند به شرکت ها کمک کند تا ببینند اقدامات آنها چگونه بر برند و استقبال آنها در هنگام ذکرهای مثبت یا منفی تأثیر گذاشته است.
مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی چیست و چرا مهم هستند؟
۴. استفاده از نرم افزار را در نظر بگیرید
اگرچه میتوانید خودتان تحلیل احساسات رسانههای اجتماعی را کامل کنید، استفاده از نرمافزار تخصصی میتواند به شما کمک کند کار را سریعتر و کارآمدتر انجام دهید. این نرمافزار اغلب میتواند در پستهای رسانههای اجتماعی جستجو کند و به شما کمک کند نامهایی را پیدا کنید که شرکت بهطور خودکار برچسبگذاری نشده است. سپس به تجزیه و تحلیل ذکرها کمک می کند و یک گزارش سودمند ایجاد می کند که می تواند به شرکت اجازه دهد تصمیمات بازاریابی مهمی اتخاذ کند. اگر میخواهید از نرمافزار تحلیل احساسات استفاده کنید، به جستجوی آنلاین نرمافزاری بپردازید که برای شرکت یا کسبوکاری که میخواهید تجزیه و تحلیل کنید، بهترین کار را داشته باشد.
مطالب مرتبط: چگونه در رسانه های اجتماعی شغل پیدا کنیم
نکاتی برای استفاده از تحلیل احساسات
در اینجا چند نکته اضافی در مورد نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل احساسات به روش های خلاقانه و سودمند وجود دارد:
مشارکت را در اولویت قرار دهید
پس از کشف آنچه مشتریان در مورد یک شرکت یا محصول گفته اند، اولویت بندی نحوه پاسخگویی به آن اشاره ها مفید است. اگرچه تشخیص تحسین مثبت برای یک شرکت مفید است، اما پاسخ دادن به افرادی که از کالاها یا خدمات شرکت ناراحت هستند نیز مفید است. داشتن یک گزارش تجزیه و تحلیل احساسات می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام وظیفه بالاترین اولویت را دارد و به شما امکان می دهد اقدامات موثری برای راضی نگه داشتن مصرف کنندگان یا حل هر گونه چالش خدمات مشتری انجام دهید.
مطالب مرتبط: نحوه اولویت بندی وظایف در محل کار
تحقیق انجام دهید
استفاده از تجزیه و تحلیل احساسات همچنین می تواند به شما کمک کند تا در مورد رقبا تحقیق کنید تا ببینید مشتریان چگونه به برندها و محصولات خود پاسخ می دهند. بررسی تعاملات رقیب با مصرف کنندگان می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های بازاریابی جدید را بیاموزید و ببینید کدام کمپین ها موفق یا ناکارآمد هستند. پیگیری فعالیتهای رسانههای اجتماعی رقیب همچنین میتواند فرصتهایی را برای تعامل با مشتریان در یک رفتار دوستانه و سرگرمکننده به شما ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر مشتری از هزینه های حمل و نقل رقیب شکایت کند، می توانید به او پاسخ دهید و از تبلیغ فعلی ارسال رایگان شرکت خود به او اطلاع دهید.
مطالب مرتبط: نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقبا
شهرت را بسنجید
انجام مداوم تجزیه و تحلیل احساسات می تواند به شرکت ها کمک کند شهرت نام تجاری خود را در زمان واقعی اندازه گیری کنند. هر زمان که یک شرکت یک کمپین بازاریابی جدید را شروع می کند یا محصول جدیدی را راه اندازی می کند، برای آنها مفید است که از تجزیه و تحلیل احساسات استفاده کنند تا ببینند که چگونه اعلان ها یا راه اندازی های آنها بر ذکرهای مثبت کلی آنها تأثیر می گذارد. اگر ذکرهای مثبت در حال افزایش باشد، می دانند که کمپین یا محصول موفق است. اگرچه، اگر اشارهها منفی باشد یا خنثی بماند، شرکت میداند که هنوز ممکن است تنظیمات مهمی انجام دهد.