بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه استفاده از اهداف هوشمند به عنوان مدیر پروژه (۱۱ مثال)

اهداف پروژه

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مدیران پروژه طراحی، برنامه ریزی و اجرای یک پروژه را هدایت می کنند. اگر مدیر پروژه هستید، ایجاد اهداف SMART می تواند به شما در موفقیت در شغلتان کمک کند. تعیین اهداف موثر همچنین می تواند به شما در کار موثرتر و افزایش بهره وری کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، اهداف SMART چیست، چرا استفاده از اهداف SMART برای مدیران پروژه مهم است و چگونه این اهداف را پیاده سازی کنند، توضیح می دهیم و چند مثال ارائه می دهیم.

اهداف SMART چیست؟

SMART مخفف است که به عنوان یک راهنما در هنگام ایجاد اهداف واضح، دقیق و قابل دستیابی عمل می کند. با پیروی از فرآیند SMART، می توانید یک برنامه هدف کامل، سازگار و کارآمد ایجاد کنید. می توانید از این چارچوب برای ترسیم مراحل دستیابی به اهداف خود استفاده کنید، که ممکن است شامل منابع، اعضای تیم و ضرب الاجل باشد. در اینجا مخفف SMART مخفف آن است:

خاص

حرف اول در SMART مخفف خاص است. این به این دلیل است که می توانید اطمینان حاصل کنید که اهداف شما نتیجه دلخواه شما را به روشی خاص ترسیم می کند. از آنجایی که ممکن است با دیگران همکاری کنید، داشتن اهداف ساده و مشخصی که درک آن برای همه آسان باشد، مفید است. اهداف خاص از زبان دقیق و توصیفی، از جمله اطلاعاتی مانند نام، تاریخ و مکان برای افزودن ویژگی به هدف استفاده می کنند. همانطور که هدف شما مشخص تر می شود، تشخیص اینکه چه زمانی به آن هدف رسیده اید آسان تر می شود.

قابل اندازه گیری

حرف دوم مخفف اندازه گیری است. بهترین کار این است که اهدافی داشته باشید که به راحتی بتوان آنها را با شرایط کمی اندازه گیری کرد. اهداف قابل اندازه گیری از اعداد و معیارها برای پیگیری پیشرفت استفاده می کنند. شما ممکن است مقادیری مانند تعداد کار برای تکمیل، مدت زمان انجام یک کار و چند ساعت کار تیم شما در مجموع را محاسبه کنید. اهداف قابل اندازه‌گیری می‌توانند به تیم شما کمک کنند در حالی که برای تکمیل هدف تلاش می‌کنند.

قابل دستیابی

حرف سوم در SMART مخفف عبارت دست یافتنی است. اهداف دست یافتنی در زمان، منابع، نیروی کار، هزینه ها و مسائل بالقوه برای ایجاد یک هدف واقع بینانه فاکتور می گیرند. ممکن است متوسط ​​سطح بهره وری خود را در ماه های گذشته ارزیابی کنید و از این سطوح به عنوان معیاری برای هدف جدید خود استفاده کنید. دست یافتنی کردن اهداف تضمین می کند که هدف قابل تنظیم است و همچنین برای شما و تیمتان تکمیل می شود.

مربوط

حرف بعدی مخفف مربوطه است. اهداف مربوطه به تیم ها کمک می کند تا تأثیرات مهم، مثبت و مرتبط بر کسب و کار شما داشته باشند. این اهداف به یک پروژه ارزش می‌افزایند و تیم را در مسیر نگه می‌دارند حتی اگر به زمان، منابع یا سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیاز داشته باشند. اهداف مربوطه به شما کمک می کنند تا در حین کار برای تکمیل یک پروژه بزرگتر، پیشرفت ملموسی داشته باشید.

مبتنی بر زمان

حرف آخر در SMART مخفف زمان بر اساس است. یک هدف مبتنی بر زمان شامل جدول زمانی، ضرب الاجل و وظایف منظم است. یک هدف ممکن است چندین نقطه عطف مبتنی بر زمان در درون خود داشته باشد. می توانید چک-این های هفتگی یا ماهانه منظم را تکمیل کنید تا مطمئن شوید که پروژه طبق برنامه است. اهداف مبتنی بر زمان به تیم شما کمک می کند پیشرفت را پیگیری کند و پروژه ها را به موقع انجام دهد.

مطالب مرتبط:  چگونه اهداف هوشمندانه تعیین می کنید؟ تعریف و مثال

چرا اهداف SMART برای مدیران پروژه مهم هستند؟

معمولاً افراد زیادی برای تکمیل پروژه ها به مدیران پروژه وابسته هستند، از جمله سرپرستان، همکاران و مشتریان. فرآیند SMART یک ساختار ساده و شهودی برای هدف‌سازی فراهم می‌کند که می‌تواند به روش‌های مختلف به مدیران پروژه کمک کند. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا اهداف SMART برای مدیران پروژه مهم هستند:

  1. آنها می توانند با اطمینان به اهداف نزدیک شوند.

  2. مدیران می توانند از اهداف برای مدیریت موثر تیم ها استفاده کنند.

  3. اهداف SMART به مدیران کمک می کند تا به طور ماهرانه به اهداف خود برسند.

  4. این اهداف احتمال موفقیت را افزایش می دهند.

نحوه ایجاد اهداف SMART به عنوان مدیر پروژه

تعیین اهداف SMART ممکن است نیاز به برنامه ریزی اولیه داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که هر هدف برای تیم و پروژه موثر است. این برای مدیران پروژه مفید است که درک کاملی از فرآیند تعیین هدف داشته باشند. مراحل زیر به شما نحوه ایجاد و رسیدن به اهداف SMART را به عنوان مدیر پروژه نشان می دهد:

۱. یک منطقه بهبود را شناسایی کنید

اهداف تولید شرکت یا زمینه های بالقوه بهبود را بررسی کنید تا مشخص کنید کجا باید یک هدف SMART را اجرا کنید. به کارمندان خود نظرسنجی های ناشناس بدهید تا از آنها بپرسید که آیا چیزی وجود دارد که بخواهند در مورد نحوه عملکرد شرکت تغییر دهند. همچنین می‌توانید نظرات مشتریان درباره شرکت و محصولات خود را مطالعه کنید تا واکنش‌ها و پیشنهادات مشتریان را برای بهبود ببینید.

۲. یک راه حل ایجاد کنید

پس از کشف شکاف ها یا نیازهای احتمالی در شرکت خود، به بهبودهایی فکر کنید که می توانید برای رفع چالش ها و افزایش کارایی و سود انجام دهید. می‌توانید یک سیستم قدیمی را به‌روزرسانی کنید تا کاربرپسندتر شود، کارمندان بیشتری را برای صرفه‌جویی در وقت استخدام کنید، یک استراتژی بازاریابی جدید را برای گسترش پایگاه مشتریان خود پیاده‌سازی کنید یا شروع به تهیه موادی کنید که برای محیط زیست امن‌تر هستند. شما می توانید از تیم خود برای ایجاد راه حلی موثر و به خوبی تحقیق شده استفاده کنید.

مطالب مرتبط:  ۱۰ راه برای بهبود مهارت های خلاقانه در حل مسئله

۳. یک هدف هوشمندانه بسازید

هنگامی که ایده ای برای راه حل دارید، می توانید شروع به ایجاد اهداف SMART کنید. پیش نویس اهداف خود را روی کاغذ در نظر بگیرید و هر مرحله را طی کنید، مطمئن شوید که هدف شما خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است. می توانید برای تکمیل فرآیند هدف SMART با دیگران و استفاده از ایده ها و دیدگاه های مختلف، یک جلسه گروهی تشکیل دهید. ایجاد اهداف برای هر مرحله در اجرای راه حل مفید است.

۴. در مورد محدوده پروژه فکر کنید

ارزش های شرکت خود را هنگام ایجاد یک هدف SMART در نظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که دستیابی به این هدف تغییرات مثبت و ضروری را در سازمان شما به ارمغان می آورد. تجسم کنید که چگونه هدف انجام شده بر شرکت شما تأثیر می گذارد و آیا با صدا و مأموریت برند شما مطابقت دارد یا خیر.

مطالب مرتبط:  محدوده پروژه چیست؟ ۷ مرحله برای تعریف موفقیت پروژه

۵. یک تیم قدرتمند بسازید

ایجاد یک تیم قوی می تواند یک دارایی برای پیاده سازی و دستیابی به یک هدف SMART باشد. کار با دیگران می تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید و پروژه های خود را به طور موثرتری تکمیل کنید. تیم خود را در ایجاد اهداف SMART خود بگنجانید تا بتوانید با پیشرفت پروژه همکاری کنید. چند نمونه از ساختن یک تیم قدرتمند و موثر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تفویض و تعیین وظایف بر اساس استعدادها و نقاط قوت اعضای تیم خود

  • توسعه یک تقویم گروهی و تنظیم یادآوری ایمیل برای همه اعضای تیم

  • ارائه آموزش و گواهینامه های مناسب به اعضای تیم

  • برنامه ریزی برنامه های تیم سازی و سایر فعالیت های اجتماعی برای افزایش روحیه، اشتیاق و پیوند تیمی

مطالب مرتبط:  خوب کار کردن روی یک تیم: نکاتی برای دستیابی به موفقیت در تیم

۶. یک برنامه روشن ایجاد کنید

یک جدول زمانی مشخص و مشخص با یک برنامه مشخص برای پیشرفت پروژه ایجاد کنید. از نقشه ها، نمودارها و گرافیک ها به صورت دیجیتال و چاپی استفاده کنید تا طرح خود را به صورت بصری برای همه اعضای تیم درگیر نشان دهید. یک استوری‌بورد بزرگ از پروژه خود را در منطقه‌ای نگه دارید که همه اعضای تیم بتوانند آن را ببینند تا پیشرفت شما را پیگیری کنند و همه را با انگیزه نگه دارید.

۷. شامل پاداش

با پاداش دادن به خود برای دستاوردهای کوچک در طول راه، روحیه و انگیزه خود و تیمتان را بالا نگه دارید. این جوایز ممکن است شامل خرید غذا یا نوشیدنی، جشن گرفتن در یک فعالیت اجتماعی یا حتی دادن کارت هدیه باشد. تقویت مثبت می تواند کارمندان را برای بهره وری بیشتر ترغیب کند، که می تواند به شما کمک کند پروژه ها را به طور موثر انجام دهید.

مطالب مرتبط:  پاداش دادن به کارمندان برای عملکرد

۱۱ نمونه از اهداف SMART برای مدیران پروژه

در اینجا چند نمونه از اهداف SMART وجود دارد که ممکن است به عنوان مدیر پروژه اجرا کنید:

  • مثال ۱: تولید ۱۲ فیلم آموزشی در سه ماه آینده برای ارسال در صفحه شبکه های اجتماعی شرکت و افزایش مشارکت رسانه های اجتماعی تا ۲۰%.

  • مثال ۲: شروع به اجرای یک نظرسنجی هفتگی کارکنان با ۱۰ سوال تا پایان ماه برای سنجش رضایت کارکنان از مدیریت و بهبود برنامه آموزشی کارکنان.

  • مثال ۳: تسهیل قراردادهای تبلیغاتی برای سه وب سایت جدید در دو ماه آینده برای افزایش بازدید از وب سایت تا ۳۰ درصد و ارتقاء آگاهی از برند.

  • مثال ۴: تحقیق کنید و تا پایان ماه حداقل ۵ گرافیست را پیدا کنید که می توانند ۳ ماکت لوگو با کیفیت بالا برای ساخت برند ایجاد کنند.

  • مثال ۵: تا پایان هفته، هر جمعه در ساعت ۲ بعد از ظهر یک جلسه تیمی ترتیب دهید تا وضعیت پروژه ها بررسی شود و پروژه ها به موقع تکمیل شوند.

  • مثال ۶: ایجاد ۱۵ روش عملیاتی استاندارد در سه هفته آینده برای کمک به ثبات عملیاتی، بهبود روش های آموزشی و آماده شدن برای حسابرسی.

  • مثال ۷: تا پایان سال یک نرم افزار مدیریت کسب و کار ایجاد کنید که می تواند به مشتریان در سازماندهی اطلاعات، پیگیری سرنخ ها و انجام تجارت الکترونیک کمک کند.

  • مثال ۸: هر پنج مدیر یک شرکت را قادر می سازد تا در یک برنامه آموزشی سه هفته ای رهبری در ژانویه شرکت کنند تا تخصص خود را گسترش دهند و بهره وری را افزایش دهند.

  • مثال ۹: در عرض دو ماه ۱۰ کارمند جدید استخدام کنید تا گردش محتوا سه برابر سریعتر شود و رضایت مشتری بهبود یابد.

  • مثال ۱۰: از شش هفته دیگر، پنج بررسی کیفیت را برای محصولات قبل از ارسال به مشتریان انجام دهید تا رضایت مشتری را تا ۳۰% افزایش دهید.

  • مثال ۱۱: برای بهبود ارتباطات، تسهیل همکاری و افزایش شفافیت تجاری، یک سیستم پیام رسانی و تقویم مشترک جدید را تا پایان ماه ایجاد کنید.

مقالات مرتبط بیشتر:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *