رهبران موفق اغلب از نفوذ و مهارت های متقاعدکننده خود برای ایجاد انگیزه در اعضای تیم خود استفاده می کنند و اطمینان حاصل می کنند که همه در جهت یک چشم انداز کار می کنند. در حالی که متقاعدسازی و نفوذ هر دو مهارت رهبری هستند، تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. اگر میخواهید یک رهبر مؤثر در سازمان خود باشید، یادگیری چگونگی بهبود مهارتهای متقاعدسازی و افزایش نفوذ خود ممکن است برای شما جالب باشد.
در این مقاله از ایوسی، متقاعدسازی و تأثیرگذاری را تعریف میکنیم، مزایای آنها را فهرست میکنیم، مهارتهایی را به اشتراک میگذاریم که میتواند به شما در بهبود متقاعدسازی و تأثیرگذاری شما کمک کند و نکاتی را ارائه میکنیم که به شما کمک میکند این مهارتها را به طور مؤثر در محیط کار بهبود بخشید.
اقناع چیست؟
اقناع عبارت است از ارائه یک مورد به گونه ای که نظر شخص دیگر را تغییر دهد، آنها را متقاعد کند که اطلاعات خاصی را باور کنند یا آنها را برای تصمیم گیری برانگیزد. حرفه ای هایی که متقاعدسازی موثر انجام می دهند می توانند دیگران را متقاعد کنند که با آنها موافق باشند یا اقدام دلخواه را انجام دهند.
مزایای متقاعدسازی
اگر در هنر متقاعدسازی مهارت دارید، حتی ممکن است بتوانید دیگران را متقاعد کنید که بدون صرف زمان برای ایجاد یک رابطه قابل توجه یا سطح اعتماد صمیمانه با آنها، تصمیمات سریع بگیرند. تسلط بر متقاعد کردن می تواند به شما کمک کند:
-
متقاعد کردن کسی که در لحظه با شما موافق باشد
-
بازاریابی یا فروش کالا یا خدمات خود را آسان تر می کند
-
کمک به شما در ایجاد رابطه سریع با افراد دیگر
-
افزایش احتمال موفقیت در مذاکره
نفوذ چیست؟
نفوذ بخشی از هویت یک فرد است. افراد اغلب از طریق دستاوردها، اقدامات یا موقعیت اجتماعی خود نفوذ کسب می کنند. افراد حرفه ای که دارای نفوذ هستند ممکن است برای متقاعد کردن افراد دیگر برای توافق با آنها، همکاری در جهت یک هدف خاص یا انجام یک اقدام دلخواه، زمان آسان تری داشته باشند.
مزایای نفوذ
داشتن نفوذ می تواند به شما کمک کند:
-
به شما کمک می کند تا روابط قوی مبتنی بر اعتماد ایجاد کنید
-
دستیابی به اهداف بلند مدت را آسان تر می کند
-
بهبود توانایی شما برای رهبری یک سازمان
-
افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شما
-
جلب احترام و ستایش عمومی شما
مطالب مرتبط: ۱۸ نکته برای تبدیل شدن به یک رهبر تأثیرگذار برای تیم خود
مهارت های متقاعدسازی و تأثیرگذاری
در اینجا چند مهارت وجود دارد که می تواند به شما کمک کند متقاعدسازی و نفوذ خود را افزایش دهید:
مهارت های بین فردی
توسعه مهارت های بین فردی می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس ایجاد کنید و در تعامل رو در رو با افراد دیگر احساس راحتی بیشتری کنید. حرفهایهایی که مهارتهای بین فردی قوی دارند، ممکن است شروع مکالمه، ایجاد رابطه و ارتباط با دیگران در سطح معناداری آسانتر باشد.
برای بهبود مهارت های بین فردی خود، به نحوه تعامل افراد دیگر در محل کار خود با یکدیگر توجه کنید و به ویژگی های مثبتی که مورد تحسین خود هستید توجه کنید. سپس، در مورد راه هایی که می توانید تعاملات خود را بهبود بخشید، فکر کنید.
شرکت در فعالیتهای جذاب مانند تئاتر، استند آپ کمدی یا رویدادهای شبکهای نیز میتواند به شما در تمرین مهارتهای بین فردی در حین تفریح و ملاقات با افراد جدید کمک کند.
مطالب مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها
مهارت های ارتباطی
داشتن مهارتهای ارتباطی قوی میتواند به شما در ایجاد استدلالهای متقاعدکننده کمک کند و در طول زمان تأثیر خود را افزایش دهید. برای ایجاد یک مجموعه مهارت های ارتباطی قوی، با استفاده از زبان ساده و واژگانی که برای دیگران قابل درک است، به اشتراک گذاری ایده های خود را به طور واضح و مختصر تمرین کنید.
همچنین می توانید هنگام صحبت با دیگران به حالات چهره، حرکات و لحن صدای خود توجه کنید. این می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که نشانه های غیرکلامی شما با جملاتی که می گویید مطابقت دارند و به شما کمک می کند تا با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید.
بیشتر بخوانید: ۱۲ استراتژی ارتباطی موثر برای استفاده در محل کار
منطق و استدلال قیاسی
استفاده از منطق و استدلال قیاسی برای حمایت از ادعاهای خود می تواند به شما کمک کند تا استدلال های متقاعدکننده تری بسازید. زمانی را برای تجزیه و تحلیل موقعیت اختصاص دهید و قبل از ارائه مشاوره، در مورد معقول ترین راه حل فکر کنید.
همچنین می توانید قبل از وارد شدن به مکالمه در مورد موضوع خاصی تحقیق کنید تا مطمئن شوید که دانش و حقایق را برای ارائه یک دیدگاه جامع دارید.
برای تقویت مهارتهای تفکر منطقی و قابلیتهای استدلال قیاسی، وقت خود را صرف سرگرمیهای خلاقانه، پازل یا بازیهای حل مسئله کنید. همچنین میتوانید در زندگی روزمره خود سؤال کردن را تمرین کنید تا به شما کمک کند موقعیتها را از دیدگاههای مختلف ببینید و مهارتهای تحقیقی خود را تقویت کنید.
بیشتر بخوانید: بهترین راه ها برای تقویت مهارت های تفکر منطقی
هوش هیجانی
آگاهی از احساسات دیگران و تفسیر صحیح آنها یکی دیگر از مهارت های مهم است. داشتن سطح بالایی از هوش هیجانی می تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید، پیام های خود را شخصی سازی کنید و اعتماد ایجاد کنید.
با مشاهده حالات چهره و سایر نشانه های غیرکلامی، به نحوه واکنش دیگران به دقت توجه کنید. برای مثال، اگر شخصی دستهایش را روی هم بگذارد، پاسخهای کوتاهی ارائه دهد و مرتباً به اطراف اتاق نگاه کند، ممکن است نشانهای از بیعلاقگی او به مکالمه شما باشد.
در این مثال، ممکن است سعی کنید لحن خود را تغییر دهید یا اگر می خواهید با شخصی که با او صحبت می کنید دوباره درگیر شوید، به موضوع دیگری بروید. نشان دادن همدلی با دیگران و تلاش برای درک احساس آنها می تواند به شما در بهبود هوش هیجانی کمک کند.
بیشتر بخوانید: هوش هیجانی در رهبری: چگونه به نظر می رسد
مهارت های مذاکره
داشتن مهارت های مذاکره قوی می تواند به شما کمک کند تا با افراد دیگر به سازش برسید، آنها را متقاعد کنید که با شما موافق باشند و استراتژی را در مکالمات خود اعمال کنید. مشخص کنید که طرف مقابل برای چه چیزهایی ارزش قائل است، چه نیازهایی دارد و چگونه ممکن است از توافق با شما سود ببرد.
این می تواند به شما کمک کند تا استدلال موثرتری ایجاد کنید که برای شخصی که با او صحبت می کنید جذاب باشد. تمایل به مصالحه یا ارائه پیشنهادهای جایگزین که همچنان به شما در دستیابی به هدفتان کمک می کند نیز می تواند تاکتیک های مذاکره شما را بهبود بخشد.
مطالب مرتبط: ۱۰ اصل مهم در مهارت مذاکره را بشناسید
گوش دادن فعال
توجه و گوش دادن فعالانه به دیگران در هنگام مکالمه می تواند به شما کمک کند تا زمینه های مشترک را پیدا کنید، استدلال های مؤثرتری ایجاد کنید و گفتگوی خود را بهبود بخشید. به سایر شرکت کنندگان در مکالمه اجازه دهید تا دیدگاه خود را بدون قطع کردن صحبت کنند.
این می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی آنها را تحریک می کند، باعث می شود آنها احساس کنند که شنیده می شوند و نشان می دهد که به نظر آنها احترام می گذارید. میتوانید با آنها تماس چشمی برقرار کنید یا در صورت لزوم سرتان را تکان دهید تا نشان دهید که دارید گوش میدهید.
وقتی نوبت شماست که صحبت کنید، سعی کنید بخشهایی از آنچه را که در پاسختان گفتهاند تکرار کنید تا با توسل به انگیزهها و ارزشهای آنها موقعیت خود را تقویت کنید.
بیشتر بخوانید: مهارت های گوش دادن فعال برای برقراری ارتباط موفق
استفاده از اقناع و نفوذ
در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از متقاعدسازی و تأثیرگذاری مؤثر در محل کار استفاده کنید:
-
ایجاد روابط قوی: ایجاد روابط قوی می تواند به شما کمک کند نفوذ خود را افزایش دهید، اعتماد را بهبود بخشید و متقاعد کردن افراد را آسان تر کنید. علایق مشترک را شناسایی کنید تا به شما در ایجاد رابطه کمک کند، به طور منظم تمجید کنید، در فعالیت های تیم سازی شرکت کنید و به دنبال فرصت هایی برای کمک به پرورش روابط معنادار در طول زمان باشید.
-
مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید. داشتن مهارت های ارتباطی قوی برای حرفه ای ها ضروری است که می خواهند مهارت های متقاعدسازی خود را توسعه دهند و نفوذ خود را افزایش دهند. کلمات خود را با دقت انتخاب کنید، به نحوه واکنش دیگران توجه کنید و با شرکت در مکالمات مکرر به دنبال فرصت هایی برای تمرین مهارت های بین فردی خود باشید.
-
ارائه راه حل های سازنده مزایا، ارزش یا راه حل هایی را که می توانید هنگام مذاکره با افراد دیگر ارائه دهید، برجسته کنید. این می تواند به شما کمک کند مکالمه را مثبت نگه دارید، نشان دهد که برایتان مهم است و احتمال اینکه طرف مقابل با شما موافق باشد را افزایش دهد.
-
واقعیت ها را با احساسات ترکیب کنید. جفت کردن حقایق به خوبی تحقیق شده با احساس مناسب می تواند به شما در ارتباط با افراد دیگر در سطح فکری و عاطفی کمک کند. اجازه دهید اشتیاق شما در طول مکالمه ایجاد شود تا سایر شرکت کنندگان را درگیر نگه دارید و در عین حال از مهارت های تفکر انتقادی خود برای ارائه نقطه مقابل معقول استفاده کنید.