فرهنگ شرکت یکی از اولین چیزهایی است که استخدام کنندگان آینده نگر هنگام تحقیق درباره کارفرمایان بالقوه به دنبال آن هستند. داشتن یک فرهنگ سازمانی به وضوح تعریف شده و مثبت می تواند به شما در جذب نامزدهای رقابتی، ساده کردن فرآیندها، کاهش جابجایی کارکنان و افزایش بهره وری کلی، از جمله چندین مزیت دیگر کمک کند.
در این مقاله در خواهید یافت: فرهنگ شرکت چیست، چگونه برای کارفرمایان و کارمندان سودمند است و چگونه میتوان فرهنگ شرکتی موفق را قدم به قدم ایجاد کرد.
فرهنگ شرکت چیست؟
فرهنگ شرکت، باورها و ارزشهای یک سازمان را توصیف میکند و اغلب شامل اهداف بلندمدت، بیانیه مأموریت و ویژگیهای محیط کار و رفتار کارکنان است.
به عنوان مثال، فرهنگ شرکت می تواند شامل کد لباس سازمان و/یا اینکه رابطه بین مدیریت و تیم آنها غیررسمی یا رسمی است، باشد. این عوامل به همراه سایر عوامل داخلی و خارجی – مانند موقعیت مکانی یک شرکت – به محیط اجتماعی سازمان کمک می کنند.
فرهنگ شرکت برای هر کسب و کاری منحصر به فرد است، اما عوامل متعددی می توانند نوع فرهنگ محل کار موجود در یک سازمان را تعیین کنند، از جمله:
- بیانیه ماموریت یک شرکت
- فرآیندهای سوار شدن
- تصمیمات استخدام
- ساعات کاری
- محل
- ارتباط
- شفافیت
- شیوه مدیریت
- رویه های داخلی
- خدمات مشتری
- سنت های اداری
- فواید
برخی از کارمندان ممکن است دوست داشته باشند در محیطی کار کنند که تمایل بیشتری به تزکیه و همکاری دارد، در حالی که برخی دیگر ممکن است بخواهند در محیطی کار کنند که بیشتر به سمت مقررات و سلسله مراتب تعریف شده متمایل است. سبک مدیریت یک شرکت این ویژگی ها را تعیین می کند.
مزایای فرهنگ شرکت مثبت
پیاده سازی و حفظ فرهنگ سازمانی مثبت برای شرکت شما مزایای متعددی دارد، از جمله:
- کارکنان متعهد و شاد
- نرخ جابجایی کارکنان پایین تر
- کاهش هزینه های استخدام و نگهداری
- افزایش روحیه تیم
- بهره وری بالاتر و خروجی کلی بهتر
- تصویر مثبت شرکت
چگونه یک فرهنگ شرکتی مثبت ایجاد کنیم
فرهنگ شرکت از بالا شروع می شود، اما کارکنان نیز مسئولیت ارتقاء آن را دارند. برای تقویت فرهنگ خوب شرکت، اعضای تیم جدید را با بیانیه ماموریت شرکت، ارزشهای اصلی و کد فرهنگ آن به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش معرفی کنید. اینها همچنین به عنوان ابزاری برای استخدام کنندگان آینده نگر هستند که باید تعیین کنند که آیا می توانند در شرکت پیشرفت کنند یا خیر.
۱. هدف و ارزش های شرکت خود را مشخص کنید
در نظر بگیرید که سازمان شما به چه چیزی بیشتر علاقه دارد، اهداف شما چیست و چرا کاری را که انجام می دهید انجام می دهید. شروع به طوفان فکری کنید که چه چیزی شرکت را منحصر به فرد می کند، ارزش ها و چشم انداز شما برای سفر کوتاه مدت و بلند مدت شرکت شما.
نگاهی دقیق تر به فرصت های خود برای بهبود به عنوان یک شرکت، هم در فرهنگ و هم در اهداف دست یافتنی مفید است. فرآیندهای فعلی، بهره وری و سلامت و دستاوردهای کلی کارکنان خود را بررسی کنید. به دنبال زمینه هایی باشید که در آنها برتری دارید و راه هایی که می توانید پیشرفت کنید، و تجزیه و تحلیل کنید که چگونه ممکن است بهتر باشید.
۲. در مورد رقابت تحقیق کنید
اگر نمی توانید کاملاً هدف خود را به شیوه ای عملی یا مثبت تعریف کنید، به رقبای خود – یا حتی خارج از صنعت یا جایگاه خود – نگاه کنید تا الهام بگیرید. بیانیه های ماموریت، نام تجاری و زبان چشم انداز آنها را مرور کنید تا اهداف یا ارزش هایی را که در شرکت و تیم خود طنین انداز می کنید جمع آوری کنید.
۳. از کارمندان خود بپرسید
کارکنان برای ایجاد فرهنگ یک شرکت ضروری هستند. شرکتهای نوآور در فرهنگهای شرکتی رشد میکنند، جایی که مدیریت به اعضای تیم نشان میدهد که ارزش دارند. همه کارکنان نقش دارند و حول یک هدف مشترک متحد هستند.
نحوه تعامل تیم شما می تواند استانداردی را برای نحوه عملکرد کلی سازمان تعیین کند. به عنوان مثال، اگر کارکنان شما روابط محترمانه و برونگرایانهای داشته باشند، ممکن است شرکت فرهنگ مثبتتری داشته باشد.
برای دریافت بازخورد عملی در مورد چگونگی شکل دادن به یک فرهنگ کاری سودمند دوجانبه، نظرسنجی از کارکنان را با سؤالات زیر در یک جلسه گروهی یا به عنوان یک تمرین نوشتن ناشناس در نظر بگیرید:
- آیا از کار کردن در اینجا لذت می برید؟
- چه چیزی را در مورد کار در اینجا بیشتر/کمترین دوست دارید؟
- چگونه می توانیم فرهنگ شرکت خود را بهبود بخشیم؟
- آیا احساس می کنید نظر شما ارزشمند است؟ اگر نه، چگونه می توانیم پیشرفت کنیم؟
- آیا احساس می کنید اهداف شرکت را می شناسید و موافق هستید؟
- آیا احساس می کنید به شما گوش داده شده است؟
- در ماه گذشته چند بار با سرپرست خود صحبت کرده اید؟
- چگونه می توانیم بهره وری را افزایش دهیم یا روحیه تیم را بهبود بخشیم؟
- به نظر شما چگونه می توانیم فرهنگ شرکت خود را بهبود بخشیم؟
۴. یک چشم انداز و/یا بیانیه ماموریت ایجاد کنید
هنگامی که یافتههای رقبا و کارمندان را جمعآوری کردید و درباره نحوه شکلدهی فرهنگ شرکت خود با ارزشها و اهداف تیمی فکر کردید، باید یک چشمانداز و/یا بیانیه مأموریت ایجاد کنید.
بیانیه ماموریت پیامی مختصر است که توضیح می دهد سازمان شما می خواهد با شرکت و محصول چه کاری انجام دهد. ارزش های اصلی یک کسب و کار اصول راهنمای آن شرکت است. این ارزش ها مهم هستند زیرا با هویت یک شرکت گره خورده اند، از دیدگاه صاحب کسب و کار حمایت می کنند و به عنوان پایه ای برای فرهنگ داخلی عمل می کنند.
ایجاد یک بیانیه رسمی برای معرفی نامزدهای شغلی و استخدام های جدید با فرهنگ شرکت خود را در نظر بگیرید. کد فرهنگ علاوه بر حاوی بیانیه ماموریت شرکت و فهرست ارزشهای اصلی، باید شامل موارد زیر باشد:
- راهنمای نحوه کار و زندگی کارکنان بر اساس ارزش های شرکت
- شرح سنت های شرکت
- بخشهایی که هر گونه باور مشترک دیگری را مورد بحث قرار میدهند
این کد حتی ممکن است حاوی توصیفات کارمندان فعلی باشد. کسبوکارها همچنین باید کد شرکت خود را بهطور مرتب بهروزرسانی کنند تا منعکسکننده توسعه ارزشهای آنها و میزان موفقیت آن در مأموریت خود باشد. به عنوان یک مدیر، ممکن است نقش مهمی در بهروزرسانی این کد داشته باشید.
۵. برای اجرا برنامه ریزی کنید
تحقیقات، اهداف و ماموریت و بیانیه های چشم انداز خود را در نظر بگیرید و شروع به ایجاد یک برنامه گام به گام برای اجرای فرآیندها و اهداف جدید برای شکل دادن به فرهنگ شرکت خود کنید. هنگام ایجاد یک برنامه عملیاتی به بیانیه های ماموریت و چشم انداز خود مراجعه کنید و برنامه ریزی را با توجه به اهداف شرکت، بخش و پروژه شروع کنید.
منابع تیم، بودجه و چارچوبهای زمانی را در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که فرآیند رسیدن به یک فرهنگ کار مثبت ایدهآل و پایدار دائماً در حال تغییر است و میتوان در طول مسیر، در صورتی که فرآیندهای خاص مؤثر نباشند، تجدید نظر کرد.
۶. به طور مداوم فرهنگ خوب شرکت را ترویج کنید
پیادهسازی فرهنگ جدید شرکت مستلزم زمان و تلاش است، اما با ترویج و تأیید مداوم اصول اهداف و ارزشهای خود، معمولاً میتوانید آن را به طور مؤثرتری انجام دهید.
برای مثال، ممکن است زمان بیشتری صرف کنید تا اطمینان حاصل کنید که تیم از استخدامهای جدید از طریق فرآیندی جامع و دوستانه استقبال میکند یا با کارمندان فعلی پیگیری کنید تا بپرسید برای حمایت بهتر از آنها در پروژههایشان چه کاری میتوانید انجام دهید. بررسی مداوم کارمندان و مشتریان خود می تواند به شما در بهبود و حفظ فرهنگ شرکت کمک کند.