بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازخورد مثبت: چرا مهم است و چگونه آن را ارائه دهیم

چگونه بازخورد همسالان را دریافت کنید که کار شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بازخورد ابزاری است که برای تقویت رفتار مثبت در محیط کار و همچنین حمایت از تغییرات رفتاری اعضای تیم استفاده می شود. در حالی که ارائه و دریافت انتقاد سازنده در مورد زمینه های بهبود سودمند است، استفاده از بازخورد مثبت نیز به همان اندازه ضروری است.

در این مقاله از ایوسی به بازخورد مثبت، نحوه دادن و دریافت آن و مزایای استفاده از بازخورد مثبت در محیط کار می پردازیم.

مطالب مرتبط: ۷ راه برای ایجاد و حفظ نگرش مثبت در محل کار

بازخورد مثبت چیست؟

بازخورد مثبت ارتباطی است که نقاط قوت، دستاوردها یا موفقیت های دیگران را تشخیص می دهد. دادن و گرفتن مثبت و بازخورد برای همه مفید است.

در حالی که ارائه بازخورد ممکن است یک عملکرد مدیریتی به نظر برسد، اما مشارکت کنندگان فردی نیز باید شناخت نقاط قوت همکاران خود را در اولویت قرار دهند. استفاده از بازخورد مثبت به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بشناسند و تقویت کنند، زمینه‌های پیشرفت خود را توسعه دهند و یک حس کلی مثبت در محیط کار ایجاد کنند.

پاسخ به نظرات کاربران: تعریف کامل از بازخورد | تعریف بازخورد تشدیدی | نمونه ای از بازخورد مثبت در زندگی | اهمیت بازخورد برای ارتباطات | فهماندن ارزش بازخورد به کارکنان | مکان و زمان تاثیرگذاری بازخورد | شیوه حصول اطمینان از مثبت بودن بازخورد | بهره برداری از بازخورد مثبت در کار | شیوه تشویق فرهنگ بازخورد مثبت

ارائه بازخورد معنادار

برای اینکه بازخورد مثبت (یا منفی) تاثیرگذار باشد، باید قبل از ارائه به فرد به خوبی فکر شود. اگر در موقعیتی هستید که می توانید بازخورد مثبت بدهید، به این فکر کنید که چگونه می توانید جزئیات خاصی را وارد کنید تا مخاطبان دقیقاً بفهمند که چرا کاری که انجام داده اند خوب بوده است. به این ترتیب، آنها می توانند به انجام این کارها ادامه دهند و آنها را بهبود بخشند. در اینجا یک مثال خوب از بازخورد مثبت معنادار آورده شده است:

«کار خوب در ارائه! شما استدلال خود را با حقایق پشتیبانی کردید و تحلیل شما هم خلاقانه و هم دقیق بود. مخاطبان همچنین به مهارت های ارائه شما پاسخ مثبت دادند، زیرا شما در حال تعامل بودید و اطلاعات را به شیوه ای واضح و جالب انتقال می دادید.

در این مثال، جزئیات خاصی را در مورد ارائه یاد می گیرید تا بتوانید در آینده آنها را تکرار کنید. تو می دانی که:

  • شما از حقایق قوی برای حمایت از استدلال خود استفاده کردید.

  • حقایقی که برای پشتیبانی از تحلیل استفاده کردید مناسب بودند.

  • ارائه شما قوی بود و مخاطب را درگیر نگه داشت.

اگر بازخورد کمتر جزئی و مشخص بود، ممکن است ندانید که در طول ارائه چه نقاط قوت دارید یا برای ارائه بعدی خود چه کاری را ادامه دهید. دفعه بعد که در موقعیتی قرار گرفتید که بتوانید بازخورد مثبتی برای تیم یا همکاران خود ارائه دهید، این سناریو را در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط: ۱۰ سبک بازخورد با نمونه هایی از نحوه استفاده از آنها

نحوه ارائه بازخورد مثبت

در حالی که بازخورد شما باید مختص به فرد و موقعیت باشد، چند روش برتر وجود دارد که ممکن است هنگام تهیه بازخورد بعدی خود در نظر بگیرید:

  1. در صورت امکان، رفتار مثبت را به نتایج تجاری مرتبط کنید.
  2. بازخورد را در زمان ممکن به رویداد ارائه دهید.
  3. در صورت امکان و در صورت اقتضا، اگر فکر می‌کنید که آنها نیز می‌توانند از آن سود ببرند، در مقابل دیگران بازخورد مثبت ارائه دهید.
  4. تا حد امکان دقیق و دقیق باشید تا به گیرنده کمک کنید بازخورد مثبت را در موقعیت های آینده پیاده کند.
  5. از دادن بازخورد مثبت خیلی مکرر یا به دلایل بی اهمیت برای حفظ معنای آن اجتناب کنید.
  6. از ارائه بازخورد مثبت به شیوه یا لحن تحقیرآمیز خودداری کنید و هنگام ارائه بازخورد مثبت به مافوق از تدبیر استفاده کنید.

هرگز تمام بازخوردهای مثبت خود را برای بررسی عملکرد سالانه یک کارمند ذخیره نکنید. هم بازخورد مثبت و هم انتقاد سازنده باید نزدیک به زمانی اتفاق بیفتند که رویدادهایی که بازخورد را برمی انگیزند رخ دهند. ارائه بازخورد به طور منظم به تقویت آن در ذهن گیرنده کمک می کند تا همیشه بدانند در کجا ایستاده اند.

مطالب مرتبط: ۴ روشی که بازخورد عملکرد را در محل کار بهبود می بخشد

مزایای بازخورد مثبت

در حالی که برخی از افراد با دریافت بازخورد انتقادی پیشرفت می کنند، تاکید بر بازخورد منفی و انتقادی می تواند روحیه را کاهش دهد، بهره وری را کاهش دهد و به طور بالقوه باعث می شود که کارکنان احساس کمتری قدردانی یا عدم اطمینان در مورد تاثیر آنها بر کار کنند. از سوی دیگر، تبدیل بازخورد مثبت به بخشی منظم از محل کار، مزایای بسیاری دارد:

۱. بازخورد مثبت باعث افزایش تعامل می شود

بازخورد در مورد آنچه که مردم به درستی انجام می دهند می تواند منجر به افزایش تعامل هم با کار و هم با همکارانشان شود. برخی از مزایای افزایش تعامل شامل راحتی با به اشتراک گذاشتن ایده های جدید و اشاره به مشکلاتی است که باید به آنها رسیدگی شود.

۲. بازخورد مثبت از استاندارد خاصی از کار پشتیبانی می کند

دادن و دریافت بازخورد مثبت که با استانداردهای سازمان شما همسو باشد می تواند به شما و همکارانتان کمک کند تا کیفیت رفتار و کار مورد انتظار کارفرما را حفظ کنید. این می تواند به شما کمک کند در نقش خود موفق باشید و راه را برای افزایش حقوق و ترفیع باز کنید.

موارد مرتبط: استانداردهای عملکرد: چه هستند و چرا مهم هستند

۳. بازخورد مثبت عملکرد را توسعه می دهد

بازخورد مثبت این توانایی را دارد که مهارت ها و ویژگی های خاصی را بهبود بخشد، حتی اگر در حال حاضر عملکرد بالایی داشته باشید یا در یک موقعیت مدیریتی باشید. بهبود عملکرد می تواند بهره وری را افزایش دهد و به دستاوردهایی برای شغل و سازمان شما تبدیل شود.

۴. بازخورد مثبت مقرون به صرفه است

ایجاد یک محیط حمایتی و مثبت می تواند هم بهره وری را افزایش دهد و هم فرسایش را کاهش دهد. اینها با هم، در نتیجه بازخورد معنادار و منسجم بین همکاران و ناظران به گزارش‌های مستقیم، باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شوند.

مرتبط: راهنمای شما برای حلقه های بازخورد مثبت (با مثال)

۵. بازخورد مثبت افزایش رضایت شغلی را به همراه دارد

دریافت بازخورد مثبت، باعث افزایش رضایت شغلی می شود. این می تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت روانی و جسمی کارکنان داشته باشد و باعث افزایش تعهد و مشارکت در سازمان شود. بازخورد مثبت، به کارکنان اعتماد به نفس و انگیزه کاری بیشتر می دهد و آنها را تحت تأثیر قرار می دهد تا بهترین خود را نمایش دهند. این بازخورد ممکن است تأثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد و عملکرد کاری کارکنان داشته باشد.

۶. بازخورد مثبت اعتماد را افزایش می دهد

دریافت بازخورد همچنین ممکن است برای افزایش اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران مفید باشد. زمانی که افراد موفقیت خود را بشناسند و بدانند که توانایی های خاصی دارند، اعتماد خود و سایرین به آنها افزایش می یابد. بازخورد مثبت می تواند به افراد کمک کند تا به خود اعتماد کنند و اعتماد به دیگران را نیز تقویت کنند. این نوع بازخورد می تواند به افراد اطمینان بدهد که توانایی های خود را درست ارزیابی می کنند و می توانند به درستی و با موفقیت وظایف و مسئولیت ها را به عهده بگیرند.

۷. بازخورد مثبت محیط کار را بهتر می کند

استفاده از بازخورد مثبت، می تواند محیط کار را دوستانه تر و محبوب تر کند. افراد در یک محیط مثبت، احساس راحتی و امنیت می کنند و این باعث می شود که ارتباطات بهتری بین اعضای تیم وجود داشته باشد. بازخورد مثبت همچنین انگیزه و انرژی اعضای تیم را افزایش می دهد. وقتی اعضای تیم متوجه می شوند که کارهایی که انجام می دهند قدر دانی و تشویق می شوند، احساس موفقیت می کنند و بهتر عمل می کنند. در نتیجه، کیفیت کار و عملکرد تیم بهبود می یابد.

نکاتی در مورد انتقاد سازنده

در حالی که بازخورد مثبت مطمئناً ضروری است، همچنین مهم است که به دیگران اطلاع دهید زمانی که فرصتی برای بهبود مهارت ها و ویژگی هایی دارند که به آنها کمک می کند در حرفه خود موفق شوند. با این حال، برخلاف بازخورد مثبت، دانستن دقیق زمان و چگونگی ارائه این نوع نقد می تواند دشوار باشد. در اینجا چند نکته برای ارائه انتقاد سازنده وجود دارد:

اجتناب از “ساندویچ بازخورد”

با بازخورد منفی، مهم است که سازنده باشید. مطمئناً می‌توانید یک نظر مثبت اضافه کنید تا اطمینان حاصل شود که گیرنده می‌داند که کارها را به خوبی انجام می‌دهد، اما از تعریف کردن قبل و بعد از انتقاد خودداری کنید. انجام این کار ممکن است بازخورد مفید و مهمی را برای مخاطب کمرنگ کند. درعوض، گفتگو را با اشاره به اینکه آنها چه کاری را درست انجام داده اند شروع کنید و با این که فکر می کنید چگونه می توانند پیشرفت کنند، پایان دهید.

مطالب مرتبط: ۱۰ نمونه از بازخورد سازنده در محل کار

بازخورد خود را مفید و سازنده کنید

برخلاف بازخورد منفی، انتقاد سازنده به کارمند کمک می کند تا ببیند کجا باید پیشرفت کند و چرا انجام این پیشرفت ها مهم است. انتقاد سازنده هم یک انتقاد و هم راه حل ارائه می دهد و به کارمند ایده روشنی از چگونگی بهبود می دهد.

به عنوان مثال، اگر کارمندان به طور مداوم ایمیل هایی با اشتباهات املایی ارسال می کنند، توضیح دهید که چرا ارسال یک ایمیل بدون خطا مهم است به جای اینکه فقط از آنها بخواهید که اشتباه نکنند. مثالی ارائه کنید و تکرار کنید که چرا آنها باید قبل از ارسال ارتباطات، تصحیح را در نظر بگیرند. به آنها کمک کنید تا طرحی برای بهبود املای خود داشته باشند و اشتباهات املایی خود را برطرف کنند.

بازخورد منفی را استثنا قرار دهید، نه قاعده

در حالی که ارائه بازخورد سازنده مستمر بخشی مورد انتظار و ضروری از یک شغل است، کمک به محیطی با منفی نگری، شکایت و انتقاد مداوم می تواند غیرمولد باشد. یکی از روش‌های جلوگیری از این امر این است که برای هر نظر منفی که در آن مشارکت می‌کنید یا درباره آن یاد می‌گیرید، یک تعریف یا بازخورد مثبت ارائه دهید.

از دادن بازخورد کتبی منفی از طریق ایمیل یا جعبه های چت خودداری کنید

تقریباً در هر موردی ایده بهتری است که شخصاً انتقاد سازنده ارائه دهید. برای دیگران آسانتر است که ارتباطات نوشتاری را اشتباه درک کنند زیرا نمی توانند لحن شما را بسنجند یا حالات چهره شما را بخوانند.

از بازخورد منفی برای تخلیه استفاده نکنید

انتقاد سازنده باید فقط به عنوان روشی برای تشویق دیگران به پیشرفت به عنوان وسیله ای برای رشد شغلی مورد استفاده قرار گیرد. از انتقال بازخورد خود به دیگران به غیر از شخصی که برای او قصد دارید، خودداری کنید.

یک مثال مثبت برای بازخوردی که ارائه می کنید نشان دهید

چه در حال ارائه بازخورد به یک گزارش مستقیم یا یک همکار دیگر باشید، همیشه بهترین کار این است که آنچه را که نقد می کنید در کار خود تمرین کنید. اگر همان زمینه‌هایی را برای بهبود دارید که می‌خواهید در دیگران اصلاح کنید، بازخورد شما می‌تواند غیرصادقانه یا غیرقابل اعتماد باشد.

خودتان برای دریافت بازخورد باز باشید

از آنجایی که دریافت انتقاد سازنده در مورد کار شما ممکن است گاهی دشوار باشد، باید تمرین کنید که به انتقاد دیگران گوش دهید و آنها را جذب کنید، همانطور که انجام آن را تمرین می کنید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا مهارت های خود را ارتقا دهید و در طول زمان در حرفه خود موفق شوید.

مطالب مرتبط: نحوه انجام خودارزیابی (تعریف و مثال)

بپرسید که آیا می توانید بازخورد سازنده ارائه دهید

مگر اینکه به طور خاص از شما خواسته شده است که بازخورد ارائه دهید یا در حال ارائه بازخورد به یک گزارش مستقیم هستید، همیشه از شما بپرسید که آیا می توانید ابتدا انتقاد سازنده ارائه دهید. این باعث ایجاد حس اعتماد می شود و به گیرنده اجازه می دهد تا برای مکالمه شما آماده شود.

نکات بازخورد مثبتی که باید در نظر داشته باشید

چه با بازخورد مثبت یا منفی سروکار داشته باشید، مهم است که واضح و مختصر باشید. در اینجا چند نکته اضافی برای ارائه بازخورد به روشی موثر وجود دارد:

  • فورا بازخورد بدهید: برای سازنده بودن، بازخورد باید فوری باشد. هر زمان که فردی را در حال انجام کاری خوب می بینید، به محض اینکه گیرنده زمان و ظرفیت ذهنی برای جذب کامل بازخورد شما را داشت، به آن رسیدگی کنید.

  • بازخورد مثبت را مثبت نگه دارید: ارائه بازخورد مثبت به خاطر انجام آن کاملاً قابل قبول است. لازم نیست منتظر بمانید تا انتقاد سازنده نیز داشته باشید.

  • خاص باشید: همیشه با بازخورد خاص باشید تا مخاطب بفهمد باید به چه کاری ادامه دهد.

  • دستاوردها را قابل مشاهده کنید: بازخورد مثبت را حضوری و بازخورد منفی را در خصوصی ارائه دهید. از جلسات تیم یا ایمیل های تمام کارکنان برای تشخیص کار خوب یک کارمند در صورت لزوم استفاده کنید.

صرف نظر از موقعیت شغلی فعلی خود، مهم است که اهمیت بازخورد مناسب و مثبت را تشخیص دهید. بر تسلط بر تحویل خود تمرکز کنید تا محیط کاری مثبت، سازنده و حمایتی را پرورش دهید یا به آن کمک کنید.

مطالب مرتبط: نمونه‌هایی از ارائه بازخورد سازنده به کارکنان

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

30 پاسخ

  1. بازخورد مثبت به چند دلیل مهم است:

    ۱. انگیزه: بازخورد مثبت به افراد انگیزه می دهد تا به عملکرد خود در سطح بالا ادامه دهند و به آنها احساس موفقیت می دهد. اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد و آنها را تشویق می کند که به خودشان فشار بیاورند.

    ۲. تعامل: بازخورد مثبت به افراد کمک می کند تا در کار خود بیشتر احساس مشارکت داشته باشند و حس ارتباط و رفاقت را با همکاران و سرپرستان خود تقویت می کند.

    ۳. بهره وری: زمانی که افراد بازخورد مثبت دریافت می کنند، به احتمال زیاد در کار خود درگیر و سازنده می شوند. این می تواند منجر به سطوح بالاتر عملکرد و موفقیت کلی برای سازمان شود.

    ۴. حفظ: بازخورد مثبت می تواند منجر به افزایش رضایت شغلی و سطوح بالاتر حفظ کارکنان شود. وقتی افراد احساس قدردانی و ارزشمندی می کنند، احتمال بیشتری دارد که در درازمدت در سازمان بمانند.

    ۵. بهبود: بازخورد مثبت همچنین می تواند به افراد کمک کند تا نقاط قوت خود را شناسایی کرده و بر روی آنها بسازند و همچنین زمینه های بهبود را تشخیص دهند. می تواند به عنوان ابزاری برای توسعه و رشد عمل کند.

    به طور کلی، بازخورد مثبت برای ایجاد یک محیط کاری مثبت و سازنده، تقویت انگیزه و مشارکت، و بهبود عملکرد و رضایت کارکنان ضروری است.

    1. سلام

      مهم ترین بازخورد، بازخورد سازنده‌ای هست که خاص و قابل اجرا باشه. این نوع بازخورد به افراد کمک می‌کنه تا با ارائه راهنمایی‌های واضح در زمینه‌های بهبود و پیشنهادهایی برای نحوه انجام این بهبودها، پیشرفت و رشد کنند. علاوه بر این، بازخورد صادقانه و واقعی هم مهمه، چراکه به افراد امکان می‌ده درک کنند که در کجا ایستاده‌اند و درباره رفتار یا عملکرد خودشون تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرند.

  2. چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که بازخورد مثبت در محل کار به طور موثر داده و دریافت می شود؟
    چگونه می توان از بازخورد مثبت برای تقویت رفتارها و نتایج مطلوب در یک تیم یا سازمان استفاده کرد؟
    چگونه می توانیم فرهنگ بازخورد مثبت منظم، معتبر و معنادار را در یک سازمان تشویق کنیم؟

    1. سلام

      چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که بازخورد مثبت در محل کار به طور موثر داده و دریافت می شود؟

      از راهکارهای زیر بهره ببرید:

      • فرهنگ ارتباط باز ایجاد کنید: کارمندان رو تشویق کنید تا به یکدیگه بازخورد ارائه بدهند و فضای امنی براشون ایجاد کنید تا افکار و نظراتشون رو به اشتراک بذارن.
      • ارائه آموزش در مورد دادن و دریافت بازخورد: کارگاه‌ها یا جلسات آموزشی رو در مورد مهارت‌های ارتباط موثر، از جمله نحوه ارائه بازخورد به طور سازنده و نحوه دریافت بازخورد به طور آشکار ارائه بدید.
      • تشویق بازخورد خاص و به موقع: کارمندان رو تشویق کنید تا در هنگام ارائه بازخورد مثال های خاصی ارائه بدند و این کار به موقع انجام بگیره تا به مشکلات رسیدگی بشه.
      • اجرای یک سیستم بازخورد: پیاده‌سازی یه سیستم بازخورد رسمی رو در نظر بگیرین که در اون کارکنان می‌تونند به‌طور ناشناس بازخورد ارسال کنند، چه از طریق نظرسنجی یا یه ابزار بازخورد آنلاین.
      • بازخورد خوب رو بشناسید و به اون‌ها پاداش بدید: کارکنانی رو که بازخورد ارزشمندی ارائه می‌دن، برای تشویقشون به ادامه این کار، ازشون قدردانی کرده و بهشون پاداش بدید.
      • ذهنیت رشد رو پرورش بدید: کارکنان رو تشویق کنید تا بازخورد رو فرصتی برای رشد و بهبود بدونن و نه روندی برای انتقاد یا زیرآب زنی.
      • رهبری با مثال باشید: مدیران و رهبران باید با جستجوی موارد قابل بازخورد و ارائه بازخورد سازنده به اعضای تیمشون، الگوی مثبتی باشند.
      • پیگیری بازخورد داشته باشید: اطمینان حاصل کنید که بازخورد پیگیری می شه و اقداماتی برای رسیدگی به مشکلات مطرح شده انجام می شه. این نشون می ده که بازخورد جدی گرفته می شه و بر اساسش عمل می شه.
      • موفقیت‌ها رو جشن بگیرید: دستاوردها و موفقیت‌هایی رو که ناشی از بازخورد دریافتیه، شناسایی و تجلیل کنید و اهمیت بازخورد رو در ایجاد نتایج مثبت در محل کار تقویت کنید.
    2. چگونه می توان از بازخورد مثبت برای تقویت رفتارها و نتایج مطلوب در یک تیم یا سازمان استفاده کرد؟

      با روش‌هایی مثل:

      • تشخیص و تمجید از اعضای تیم به خاطر مشارکت ها و دستاوردهاشون در یه محیط عمومی، مثل جلسات تیم، می تونه رفتارها و نتایج مطلوب رو تقویت کنه. این بازخورد مثبت می تونه روحیه و انگیزه رو در بین اعضای تیم تقویت کنه.
      • ارائه بازخورد خاص و سازنده در مورد اینکه چطور اعمال یا رفتارهای یه فرد تأثیر مثبتی بر تیم یا سازمان داشته، می تونه اون رفتارهای مورد نظر رو تقویت کنه. با برجسته کردن رابطه علت و معلولی بین اقدامات و نتایج مثبت، اعضای تیم به احتمال بیشتری به این رفتارها ادامه می دن.
      • اجرای یه سیستم پاداش برای افراد یا تیم هایی که به طور مداوم رفتارهای دلخواه رو از خودشون نشون می‌دن و به نتایج مثبت می رسن می تونه این رفتارها رو تقویت کنه. بسته به منابع و فرهنگ سازمان، پاداش‌ها می‌تونه از نشونه‌های کوچک قدردانی تا مشوق‌های پولی متغیر باشه.
      • تشویق فرهنگ بازخورد و ارتباط مستمر در تیم یا سازمان می تونه به تقویت رفتارهای مطلوب کمک کنه. به رسمیت شناختن و بحث در مورد موفقیت ها و مشارکت های افراد به طور عمومی می تونه اون رفتارها و نتایج رو تقویت کنه.
      • ایجاد فرصت هایی برای اعضای تیم برای به اشتراک گذاشتن داستان های موفقیت و شناخت دستاوردهای یکدیگه می تونه رفتارهای مورد نظر رو تقویت کنه. و این می تونه حس رفاقت و حمایت متقابل رو در تیم تقویت کنه.
      • ارائه فرصت هایی برای پیشرفت و رشد حرفه ای بر اساس دستاوردهای افراد می تونه رفتارهای مطلوب رو تقویت کنه. با پیوند دادن نتایج مثبت به پیشرفت شغلی یا توسعه مهارت در سازمان، اعضای تیم انگیزه پیدا می‌کنن تا به نشون دادن این رفتارها ادامه بدند.

      به طور کلی، بازخورد مثبت با برجسته کردن و تجلیل از مشارکت ها و دستاوردهای افراد، نقش مهمی در تقویت رفتارها و نتایج مطلوب در یه تیم یا سازمان ایفا می کنه. با ایجاد یه محیط حمایتی و قدردانی، سازمان ها می تونند فرهنگ موفقیت و بهبود مستمر رو پرورش بدن.

    3. چگونه می توانیم فرهنگ بازخورد مثبت منظم، معتبر و معنادار را در یک سازمان تشویق کنیم؟

      بدین منظور هم می تونید:

      • رهبری با مثال: (که توضیح داده شد)
      • ایجاد یک فرآیند بازخورد ساختاریافته: سیستمی برای دادن و دریافت بازخورد که واضح، سازگار و مداوم باشه، ایجاد کنید. جلسات بازخورد منظم می تونه به عادی سازی عمل کمک کنه و اون رو به بخشی طبیعی از فرهنگ سازمانی بدل کنه.
      • ارائه آموزش و منابع: آموزش هایی رو در مورد تکنیک های بازخورد موثر و مهارت های ارتباطی ارائه بدید تا به کارمندان کمک کنید تا احساس راحتی بیشتری در ارائه و دریافت بازخورد داشته باشند. منابعی مثل الگوها یا دستورالعمل‌ها رو برای آسون‌تر و ساختارمندتر کردن فرآیند ارائه بدید.
      • تشویق ذهنیت رشد: تاکید کنید که بازخورد ابزاری برای پیشرفت شخصی و حرفه ایه تا انتقاد. کارمندان رو تشویق کنید که بازخورد رو فرصتی برای یادگیری، رشد و بهبود ببینند.
      • جشن گرفتن موفقیت ها: (که توضیح داده شد)
      • تقویت کردن فرهنگ اعتماد و گشاده رویی: محیطی ایجاد کنید که در اون کارکنان احساس امنیت کنند و در به اشتراک گذاشتن افکار، ایده ها و بازخوردشون از اونها حمایت بشه. برای ایجاد اعتماد و تقویت روابط در سازمان، ارتباطات باز و گوش دادن فعال رو تشویق کنید.
      • درخواست بازخورد از همه سطوح: کارکنان رو در همه سطوح تشویق کنید تا بازخورد ارائه کنند (و نه فقط از مدیران به کارمندان). که این می‌تونه به ایجاد یه فرهنگ بازخورد فراگیرتر و مشارکتی‌تر کمک کنه که در اون صدای همه ارزشمنده.
      • بهبود مستمر: به طور منظم فرآیند بازخورد رو ارزیابی و واکاوی کنید تا زمینه های بهبود رو شناسایی کنید. حتی بازخورد رو در مورد فرآیند بازخورد درخواست کنید و در صورت نیاز تنظیمات لازم رو انجام بدید تا مطمئن بشید که این فرآیند مؤثر و معنادار باقی می مونه.
    1. سلام

      بازخورد زمانی موثرتره که خاص، به موقع و سازنده باشه. باید به شیوه ای محترمانه و مثبت به منظور تشویق بهبود و رشد داده بشه.

      و زمانی موثرتره که در یه محیط انفرادی داده بشه، جایی که حریم خصوصی و فرصتی برای گفتگو وجود داره. و باید در شرایطی ارائه بشه که گیرنده برای دریافت بازخورد باز باشه و این شانس رو داشته باشه که در مورد اطلاعات ارائه شده تأمل کند و بهش پاسخ بده.

      بازخورد زمانی مؤثرتره که در اسرع وقت پس از رفتار یا اقدامی که باعث اون شده، ارائه بشه. این به گیرنده این امکان رو می ده که درک روشنی از کارهایی که به خوبی انجام داده اند یا می تونند در اون پیشرفت کنند داشته باشه و بهشون فرصت می ده تا تغییرات رو به موقع انجام بدهند.

      به طور کلی، بازخورد زمانی مؤثرتر خواهد بود که به شیوه ای سازنده و حمایتی ارائه بشه، و زمانی که بر رفتارها یا اقدامات خاصی متمرکز باشه که قابل تغییر یا بهبود هستند. همچنین باید به موقع و در یه محیط انفرادی که فرصت گفتگو و تأمل وجود دارد، ارائه بشه.

  3. یک رهبر خوب یاد می گیرد که چگونه بازخورد مثبت بدهد . بازخورد ابزاری است که برای ایجاد انگیزه و درگیر کردن کارکنان استفاده می شود و اهمیت کار آنها را نشان می دهد.

  4. سلام
    میخوام ارزش بازخورد رو برای نیروهام عنوان کنم تا باعث بشه توی شرکتم بیشتر بازخورد سازنده ارائه بشه
    ولی نمی دونم به چه صورت این کار رو بکنم تا انگیزه قوی ای براشون بشه
    برااین موضوع چه پیشنهادی دارین ؟

    1. سلام

      برای افزایش انگیزه نیروهایتون برای ارائه بازخورد سازنده، می‌تونید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. مثلا:

      ۱. مشخص کردن اهمیت بازخورد: به نیروهایتون توضیح بدهید که چرا ارائه بازخورد مهمه و چگونه می‌تونه به بهبود فرآیندها و عملکرد شرکت کمک بکنه.

      ۲. ارائه پاداش: ایجاد یک سیستم پاداش برای افرادی که بازخورد مفید ارائه می‌دهند می‌تونه انگیزه آن‌ها رو افزایش بدهد.

      ۳. تشویق و تقویت مثبت: افراد رو تشویق کنید و از آن‌ها تقدیر کنید که وقت و انرژی خود رو برای ارائه بازخورد مفید صرف می‌کنند.

      ۴. ارائه مثال‌ها: با ارائه مثال‌هایی از بازخوردهای سازنده و تأثیر آن‌ها بر عملکرد و توسعه فردی و حرفه‌ای، افراد رو به ارائه بازخورد الهام ببخشید.

      ۵. ایجاد فضای بازخورد مثبت: اطمینان حاصل کنید که فضای شرکتی شما باز و پذیرا برای ارائه بازخورده و افراد احساس کنند که نظراتشون مورد توجه و ارزش قرار می‌گیرند.

  5. بازخورد مثبت این توانایی را دارد که مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی را بهبود بخشد

    1. سلام

      بازخورد در ارتباطات مهمه، به دلایل زیر:

      • بهبود کیفیت ارتباط: بازخورد به افراد کمک می‌کنه تا بفهمند که چطور پیغام یا ارتباطشون دریافت می‌شه و چطور می‌تونند اون رو بهبود ببخشند. بازخورد سازنده به افراد کمک می‌کنه تا قوانین و قواعد رو درک کنند و به طرز صحیحی ارتباط برقرار کنند.
      • روابط بهتر: بازخورد می‌تونه به تقویت روابط فردی و حرفه ای کمک کنه. وقتی که مردم به روش صحیحی نقد می‌شن و با یکدیگه صحبت می‌کنند، بهترین راه برای حل مسایل و بهبود روابطه.
      • افزایش اعتماد: بازخورد صادقانه به افراد کمک می‌کنه تا به شناخت نقاط ضعف و قوتشون پی ببرن و در نتیجه، اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران رو افزایش می‌ده. با دونستن نیازهایی که در حین ارتباط وجود داره، افراد می‌تونند بهتر با یکدیگه همکاری کنند و بهترین نتایج رو به دست بیارن.
      • پویایی و رشد: بازخورد به افراد کمک می‌کنه تا خودشون رو بهبود بدن و در نتیجه، رشد و پیشرفت شخصی و حرفه ای رو تجربه کنند. با دریافت بازخورد سازنده، افراد می‌تونند نقاط ضعفشون رو تشخیص بدند و به رشد براساس تصحیح اونها بپردازن.
      • افزایش همکاری: بازخورد مفید به افراد کمک می‌کنه تا بتونند بهترین تصمیمات رو بگیرند و در نتیجه، با همکاران، همروندی و تعامل بهتری رو تجربه کنند. بازخورد به افراد امکان می‌ده از سبک های کاری دیگران آگاه بشند و روش‌های بهتری برای همکاری با یکدیگه پیدا کنند.

      و …

    1. سلام

      اگه سوال رو درست متوجه شده باشم، اینها می‌تونن نمونه های خوبی باشن:

      • خیلی عالی بود که به من کمک کردی.
      • متشکرم که همیشه حامی من هستید.
      • خیلی خوب کار می‌کنی.
      • با تشکر از شما، واقعاً می‌دونستم می‌تونم روی شما حساب کنم.
      • باعث خوشحالی بسیار زیاد من شدید. با تشکر از شما.
      • از صبر و حمایت‌تون متشکرم.
      • واقعاً دست‌تون درد نکنه! این کار موثر و عالی بود.
      • عاشق حضورتون و انرژی‌تون هستم.
      • من پیروزی خود رو مدیون حضور و همراهی شما هستم.
      • شما واقعاً یکی از بهترین دوستانی هستید که همیشه داشته‌ام.
  6. بازخورد مثبت یا بازخورد تشدیدی یا بازخورد خودتقویت‌کننده روندی است که در یک حلقه بازخورد اتفاق می‌افتد و اثرات یک اغتشاش کوچک را تشدید می‌کند؛ یعنی اثرات آشفتگی بر روی یک سیستم شامل یک افزایش اندازه اختلال است. یعنی A موجب تولید بیشتر B می‌شود که به نوبه خود منجر به تولید بیشتر A می‌شود. ویکی‌پدیا

    1. سلام

      فیدبک یا بازخورد به برخورداری از یه فرایند، عملکرد، عنصر یا سیستم و ارائه اطلاعاتی جهت بهبود اون اطلاق می شه. این اطلاعات می تونند در قالب نظرات، پیشنهادات، انتقادها یا تغییرات مناسب ارائه بشن. هدف اصلی دریافت فیدبک، بهبود عملکرد، کارایی یا کیفیت کاره.

      بازخورد می‌تونه در انواع مختلفی از فعالیت‌های انسانی و به طور خاص در زمینه های شخصی، حرفه ای، آموزشی، سازمانی و روابط انسانی اعمال بشه. به عنوان مثال، بازخورد می تونه به عنوان یه ابزار برای بهبود عملکرد یه کارمند در محیط کار استفاده بشه، یا بازخورد مشتریان می تونه برای بهبود کیفیت محصول یا خدمات به کار گرفته بشه.

      مزیت اصلی فیدبک اینه که به افراد/شرکت‌ها/… کمک می کنه صحیح ترین راه برای بهبود عملکرد خودشون رو بشناسند. برای استفاده بهینه از بازخورد، یه سنجش و ارزیابی گرفته می شه و از ابزارها و فنون مختلف ارتباطی مانند مصاحبه، نظرسنجی، مشاهده مستقیم و تاییدهای مستند استفاده می شه.

      از اونجا که بازخورد می تونه به عنوان یه ابزار خلاقانه برای رشد و بهبود استفاده بشه، توسعه دهندگان، کسب و کارها، سازمان ها و حتی افراد عادی می تونند بازخورد رو به عنوان یه ابزار قدرتمند برای ساختن تغییرات مثبت در زندگی خود بهره ببرند.

  7. نمونه هایی از تقویت بازخورد کارکنان:
    – “چیزی که من واقعاً در مورد شما قدردانی می کنم …” …
    – «فکر می‌کنم وقتی… [مشخصات را وارد کنید] کار عالی انجام دادید. …
    – “خیلی دوست دارم ببینم شما X را در رابطه با Y بیشتر انجام دهید” …
    – “من واقعا فکر می کنم شما یک قدرت عالی در اطراف X دارید” …
    – “یکی از چیزهایی که من در مورد شما تحسین می کنم این است که…”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *