بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه اندازه گیری ارزش برند در ۶ مرحله (تعریف و نکات)

آگاهی از برند: چگونه آگاهی از برند را اندازه گیری کنیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یکی از عناصر مهم ایجاد یک کسب و کار موفق، داشتن ارزش برند بالا است. نام تجاری می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا مخاطبان هدف خود را برای افزایش فروش محصولات و خدمات و ایجاد ارزش برند جذب کند. سازمان ها اغلب امیدوارند که ارزش نام تجاری بالایی داشته باشند زیرا معمولاً به معنای سطحی از موفقیت مالی است.

در این مقاله از ایوسی، ارزش برند چیست و چرا اهمیت دارد، نحوه اندازه‌گیری ارزش برند را در شش مرحله به اشتراک می‌گذاریم و نکات مفیدی برای ایجاد آن ارائه می‌کنیم.

مطالب مرتبط: برندسازی چیست؟ چرا برندسازی برای کسب و کار شما مهم است؟

ارزش برند چیست؟

ارزش برند مقدار مالی تخمین زده شده ای است که برند یک شرکت در اقتصاد ارزش دارد. این شامل تعیین مقدار پولی است که یک نام تجاری در صورت خریداری، ادغام یا فروخته شدن به یک فرد یا شرکت دیگر ممکن است به قیمت آن بفروشد. جنبه های ارزش برند عبارتند از:

  • ارزش ویژه برند: ارزش ویژه برند شامل نظرات مصرف کنندگان در مورد یک برند برای ایجاد ارزش است، نه خود محصول یا خدمات.

  • وفاداری به برند مشتری: وفاداری به برند شامل حمایت مستمر مصرف کننده از یک شرکت و برند خاص است که اغلب به دلیل ارزش ها، اقدامات یا کیفیت محصولات است. به عنوان مثال، یک مصرف کننده ممکن است زمانی احساس وفاداری کند که ارزش های برند یک شرکت با ارزش های خود مطابقت داشته باشد یا زمانی که شیوه عملکرد یک شرکت را تایید می کند، مانند حمایت از کمک های خیریه.

  • کیفیت محصولات یا خدمات: کیفیت محصولات یا خدمات یک شرکت می تواند بر درک مصرف کننده از یک برند تأثیر بگذارد و به آنها کمک کند تا آن را با سایرین در بازار مقایسه کنند. اگر یک مصرف کننده کیفیت بالای یک برند خاص را درک کند، ممکن است معتقد باشد که آن محصولات یا خدمات بهتر از مارک های رقیب هستند که می تواند بر هزینه های آنها تأثیر بگذارد.

  • آگاهی از برند: آگاهی از برند در مورد شناخت مصرف کننده است و اغلب شامل یک ارتباط عاطفی با یک محصول، خدمات، شرکت یا برند است.

  • تداعی برند: تداعی برند توانایی مصرف کننده برای مرتبط کردن یک مفهوم، تصویر یا احساس به یک برند است. تداعی مثبت برند می تواند آگاهی را ارتقا دهد و ارزش برند را افزایش دهد.

مطالب مرتبط: ۱۱ روش برای ایجاد وفاداری مشتری

چرا ارزش برند مهم است؟

ارزش برند مهم است زیرا به شما امکان می دهد تا میزان رقابتی بودن یک شرکت، محصول یا خدمات را ارزیابی کنید. محاسبه ارزش برند می تواند به صاحبان یا رهبران کسب و کار در تصمیم گیری و توسعه استراتژی کمک کند تا ارزش برند را در حال رشد نگه دارند و رقابتی بمانند. همچنین می تواند به شناسایی ارزش خالص یک شرکت برای اهداف ادغام و اکتساب کمک کند.

چگونه ارزش برند را اندازه گیری کنیم

این شش مرحله را برای اندازه گیری ارزش برند دنبال کنید:

۱. یک محدوده ارزش گذاری ایجاد کنید

اولین گام در ارزیابی ارزش برند، شناسایی محدوده ارزش گذاری دارایی نامشهود است. شما استانداردهای ارزش گذاری، آستانه ها و دارایی ها را برای ارزیابی ایجاد می کنید. فرآیند اندازه گیری ارزش برند ممکن است متفاوت باشد، به خصوص بسته به محدوده ارزش گذاری و رویکرد شما.

۲. یک رویکرد ارزش گذاری را انتخاب کنید

هنگام انجام ارزیابی برند، مهم است که از یک رویکرد ارزش گذاری استفاده کنید که با حوزه کاری شما همسو باشد. یک رویکرد سیستماتیک می تواند به شما در جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده ها به گونه ای کمک کند که ارزش گذاری برند را به وضوح تعریف کند. در اینجا سه ​​رویکرد ارزش گذاری برای دارایی های نامشهود وجود دارد که باید هنگام اندازه گیری ارزش برند در نظر گرفته شود:

  • ارزش‌گذاری مبتنی بر حق‌الامتیاز: این مقدار حق‌الامتیاز را اندازه‌گیری می‌کند که یک شرکت هنگام صدور مجوز نام تجاری از یک نهاد دیگر، در حالی که از تخفیف‌هایی برای حق امتیازهای آینده برای شناسایی ارزش مالی یک برند استفاده می‌کند.

  • ارزش گذاری مبتنی بر بازار: این رویکرد ارزش گذاری قیمت یک برند را با قیمت یک برند مشابه مقایسه می کند.

  • ارزش گذاری مبتنی بر درآمد: ارزش گذاری مبتنی بر درآمد، ارزش فعلی جریان های نقدی آتی را که یک شرکت ممکن است از برند به دست آورد، اندازه گیری می کند.

۳. قدرت ارزش ویژه برند را تعیین کنید

شما می توانید ارزش ویژه برند را با تجزیه و تحلیل ادراکات مصرف کنندگان از برند تعیین کنید. این می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از احساس مصرف کننده نسبت به برند شما داشته باشید و اینکه آیا آنها احتمالاً آن را به دوستان و خانواده خود توصیه می کنند یا خیر. در اینجا چند روش برای سنجش درک مشتری آورده شده است:

  • ایجاد نظرسنجی از مشتریان

  • دریافت بازخورد از نظرات مشتریان

  • خواندن نظرات مشتریان در شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط: ۷۵ سوال نظرسنجی برای کمک به جمع آوری اطلاعات بیشتر مشتری

۴. تصمیمات خرید را ارزیابی کنید

ارزش ویژه و ارزش برند قوی می تواند بر تصمیمات خرید مصرف کننده تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مشتری ممکن است یک گوشی هوشمند خاص را خریداری کند، زیرا برند آن محصولی قابل اعتماد، با تکنولوژی بالا و بادوام را ارائه می دهد. انجام مطالعات مصرف کننده و تجزیه و تحلیل داده ها را در نظر بگیرید تا تعیین کنید آیا نام تجاری شما بر تصمیمات خرید تأثیر می گذارد و چه استراتژی هایی ممکن است به شما در بازاریابی یک برند کمک کند.

۵. برند را با رقبای بازار مقایسه کنید

شرکت‌های رقیب با محصولات یا خدمات مشابه، اغلب مقایسه‌هایی را ارائه می‌کنند تا به شما در شناسایی عملکرد فروش، شناخت برند و ارزش برند کمک کنند. تجزیه و تحلیل نام تجاری رقیب همچنین می تواند بینشی در مورد استراتژی های بازاریابی، قیمت محصول یا خدمات یا روند وفاداری مصرف کننده ارائه دهد. این راه ها را در نظر بگیرید تا بتوانید برندهای دیگر را تحقیق و مقایسه کنید:

  • رقبای خود را مشخص کنید.

  • اطلاعات را از وب سایت آنها مرور کنید.

  • نظرات مشتریان یا نظرات رسانه های اجتماعی را بخوانید.

  • محصول رقیب را بخرید یا آزمایش کنید.

  • به عنوان یک مشتری عمل کنید.

  • مقالات اخبار صنعت را بخوانید یا در کنفرانس ها و رویدادها شرکت کنید.

  • یافته های خود را سازماندهی و پیگیری کنید.

۶. وضعیت مالی را تجزیه و تحلیل کنید

وضعیت مالی یک شرکت یا سازمان می تواند بر ارزش برند آن تأثیر بگذارد و اغلب فراتر از ایجاد سود است. شما ممکن است فروش، نسبت درآمد به سود، بدهی حل نشده و تجزیه و تحلیل بازار سهام را برای بررسی وضعیت مالی و تأثیر آنها بر ارزش برند انجام دهید. به عنوان مثال، ارزش برند شرکتی که به وام های دولتی متکی است ممکن است با دریافت بودجه اضافی از طریق سرمایه گذاران متفاوت باشد.

ارزش ویژه برند چیست؟

ارزش ویژه برند، اهمیت ارزش یک برند از طریق شناخت، آگاهی و تداعی برند مصرف کننده است. ارزش ویژه برند به جای ارزش مالی، ارزش تجاری را از دیدگاه مشتری اندازه گیری می کند. برندهایی با محصولات با کیفیت بالا، خدمات عالی به مشتریان یا سایر ویژگی‌های به یاد ماندنی، اغلب نسبت به برندهای رقیب، نرخ شناسایی و ارزش ویژه برند بالاتری دارند. هنگام ایجاد ارزش برند، معمولاً ارزش ویژه برند نیز ایجاد می کنید.

ارزش برند در مقابل ارزش ویژه برند

ارزش برند و ارزش ویژه برند هر دو ارزیابی مالی و تخمینی از نام تجاری یک شرکت هستند، اگرچه جنبه های مختلفی را نشان می دهند. ارزش برند بر خرید مصرف کننده برای شناسایی ارزش پولی و موفقیت مالی یک برند در بازار آن تمرکز دارد، در حالی که ارزش ویژه برند بر تجارب مصرف کننده محور و ادراک مشتری برای افزایش ارزش تجاری برند تمرکز دارد. در اینجا برخی از عناصر قابل توجه دیگر از ارزش برند و ارزش ویژه برند وجود دارد:

  • هم ارزش برند و هم ارزش ویژه برند می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند و ارزش های تخمینی آنها را افزایش دهند.

  • ارزش برند، عملکرد فروش یک نام تجاری یا محصول را با استفاده از داده های مالی برای تخمین ارزش یک برند اندازه گیری می کند.

  • ارزش ویژه برند توانایی مصرف کننده را در شناسایی برندی که می تواند فروش محصول را ارتقا دهد و اینکه مصرف کنندگان در مورد یک برند چه احساسی دارند را اندازه گیری می کند.

۳ نکته برای ایجاد ارزش برند

در اینجا سه ​​نکته مفید وجود دارد که به شما کمک می کند ارزش برند را اندازه گیری کنید:

۱. تجربیات کاربر به یاد ماندنی ایجاد کنید

ارزش برند تا حد زیادی به ایجاد محصولاتی بستگی دارد که تجارب مصرف کننده را افزایش دهند. تجربیات مثبت کاربر می تواند به مصرف کنندگان در حل مشکلات و رسیدن به اهداف خود کمک کند. تجارب به یاد ماندنی کاربر اغلب می تواند تأثیر مثبتی بر درک مصرف کننده از کیفیت محصولات و برند شما ایجاد کند. نیاز بالقوه ای که مصرف کننده ممکن است داشته باشد را شناسایی کنید و یک محصول نوآورانه طراحی کنید تا تجربه مصرف کننده با نام تجاری شما و در زندگی آنها افزایش یابد.

۲. سفیران برند را استخدام کنید

سفیران برند، اینفلوئنسرهای حرفه ای هستند که به طور عمومی یک برند، محصول یا خدمات را برای افزایش آگاهی از برند و تشویق فروش بالقوه نمایندگی می کنند. به عنوان مثال، استخدام سفیران می تواند به ایجاد یک دنبال کننده یا وفاداری ارگانیک کمک کند. چندین روش وجود دارد که سفیران برند می توانند برای تشویق آگاهی و افزایش ارزش برند از آنها استفاده کنند، از جمله:

  • ارسال پست در مورد یک برند در شبکه های اجتماعی

  • پوشیدن، استفاده یا داشتن کالا یا محصول یک برند، مانند کلاه، ماشین چمن زنی یا وسایل نقلیه

  • نوشتن نظرات مثبت در مورد یک برند در وب سایت ها و پلتفرم های مختلف

همچنین ممکن است استفاده از سفیران برند را به عنوان بازاریاب وابسته در نظر بگیرید تا به آنها اجازه دهید هنگام بازاریابی کالاها و خدمات، کمیسیون دریافت کنند.

مطالب مرتبط: چگونه سفیر برند شویم؟

۳. استراتژی های بازاریابی جذاب را اجرا کنید

توسعه استراتژی های بازاریابی مرتبط با هویت، اهداف و مقاصد برند شما بسیار مهم است. به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی جذاب ممکن است آگاهی از برند را ارتقاء دهد، مشتریان را متقاعد به خرید یک محصول و ایجاد وفاداری قوی‌تر به برند کند، که همه اینها به افزایش ارزش کل برند کمک می‌کند. چند نمونه از استراتژی های بازاریابی جذاب عبارتند از:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *