حرفه ای ها در مجموعه ای از نقش ها و صنایع می توانند از بهبود مهارت های سخنرانی عمومی خود بهره مند شوند. بهبود توانایی های صحبت کردن در جمع به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، مهارت های ارتباطی خود را توسعه دهید و شغل خود را ارتقا دهید. دانستن بیشتر در مورد تکنیکهای مختلفی که میتوانید برای توسعه این مجموعه مهارتهای حرفهای استفاده کنید، میتواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام روشها یا ترفندها ممکن است بیشترین سود را برای شما داشته باشند.
در این مقاله از ایوسی، با ۱۹ استراتژی، نکته و تمرین، چگونگی بهتر شدن در سخنرانی عمومی را بررسی می کنیم.
چرا مهارت های سخنرانی در جمع مهم است؟
کلمات قدرت اطلاع رسانی، ترغیب و آموزش دیگران را دارند. سخنرانان عمومی ماهر می توانند اعضای تیم را برانگیخته و متقاعد کنند. مهارت های سخنرانی در جمع برای موارد زیر نیز مفید است:
-
مهارت های متقاعدسازی تکامل یافته
-
بهبود مهارت های رهبری
۱۹ استراتژی برای اینکه چگونه در سخنرانی عمومی بهتر باشیم
این لیست ۱۹ استراتژی اساسی برای توسعه کلی مهارت های سخنرانی و ارائه عمومی شما ارائه می دهد:
۱. مطالعه کنید
مقالات را به صورت آنلاین جستجو کنید و روندهای جدید در نوشتن و ارائه سخنرانی را کشف کنید. دریابید که کدام روش موثرتر است و آنها را در آدرس خود بگنجانید.
همچنین میتوانید درباره سخنران معروفی که تحسینش میکنید تحقیق کنید و سعی کنید از او تقلید کنید. به نحوه صحبت آنها مانند لحن و صدای آنها گوش دهید و مراقب نحوه حرکت آنها مانند حرکات یا زبان بدن باشید. یادداشت برداری کنید و کارهایی که انجام می دهند را تمرین کنید.
۲. در مورد موضوع تحقیق کنید
قبل از ارائه به مخاطب، درک عمیقی از موضوع خود ایجاد کنید. به طور کامل در مورد آن تحقیق کنید و تمام تلاش خود را برای توسعه تخصص در زمینه موضوعی انجام دهید. این رویکرد علاوه بر اینکه شما را قادر می سازد سخنرانی بهتری داشته باشید، به افزایش اعتماد به نفس شما و افزایش توانایی شما در به خاطر آوردن اطلاعات کمک می کند.
۳. از استعاره ها و تشبیهات استفاده کنید
هنگامی که به درستی استفاده می شود، استعاره یا قیاس به روشی عالی برای بیان ایده یا مفهوم شما تبدیل می شود. این نوع زبان فیگوراتیو می تواند به شما کمک کند تا با استفاده از مفهومی که از قبل درک کرده اند، ایده های پیچیده را برای مخاطبان خود بیان کنید. به این فکر کنید که آیا بخش های پیچیده ای در گفتار شما وجود دارد و اگر چنین است، چه قیاس یا استعاره ای ممکن است به آن موقعیت یا مفهوم مرتبط باشد.
۴. اطلاعات را دسته بندی کنید
هنگام صحبت در جمع، ظرفیت مخاطبان خود را برای جذب و حفظ اطلاعات حیاتی در نظر بگیرید. اگر در حال بررسی یک موضوع پیچیده یا صحبت برای مدت طولانی هستید، ارائه اطلاعات کلیدی کم کم برای کمک به مخاطبان برای درک هر جزء مفید است.
یک روش رایج برای طبقه بندی اطلاعات شما این است که پیام کلیدی خود را به سه بخش اساسی تقسیم کنید. اطمینان حاصل کنید که هر بخش یک پیشنهاد کاربردی ارائه می دهد و آنها را به طور مناسب در نمایش اسلاید یا سایر مطالب ارائه خود عنوان کنید.
تجمیع اطلاعات سخنرانی خود در یک طرح کلی نیز مفید است. می توانید در حین سخنرانی خود به این طرح رجوع کنید. یک طرح کلی سازماندهی شده، پیگیری آنچه را که تاکنون گفته اید و یادآوری نکات صحبت در آینده آسان تر می کند.
۵. سؤالات بلاغی بپرسید
در نظر بگیرید که سؤالات بلاغی را در سخنرانی خود بگنجانید، به این معنی که به مخاطب زمان می دهد تا فکر کند، اما لزوماً نیازی به پاسخ دادن با صدای بلند ندارد. سؤالات بلاغی تأثیر چشمگیری ایجاد می کنند و موضوع خود را به شیوه ای قابل تأمل دوباره بیان می کنند. پرسشهای بلاغی مخاطب را تشویق میکند تا روی یک ایده درنگ کند و به درک بیشتر آنها از آن کمک کند.
مطالب مرتبط: مثلث بلاغی: درک اخلاق، پاتوس و لوگوس
۶. یک شروع و پایان قوی ایجاد کنید
شروع و پایانی برای سخنرانی خود بسازید که مخاطب را درگیر کند. گنجاندن یک قلاب، به معنای جمله موضوعی که به طور کامل مشکلی را که سخنرانی شما نشان میدهد و راهحلی که ارائه میدهد، توضیح میدهد، میتواند موثر باشد. یک قلاب به وضوح نقطه صحبت شما را مشخص می کند و بلافاصله توجه مخاطب را به خود جلب می کند.
از طرف دیگر، بهجای بیان اینکه سخنرانیتان در مقدمه چیست، میتوانید یک نقل قول جالب، یک حکایت سرگرمکننده یا یک آمار مرتبط را بگنجانید. در نتیجه گیری، از بیانیه یا خلاصه ای قوی استفاده کنید که مخاطب را به فکر پیام شما رها کند.
۷. مخاطبان خود را در نظر بگیرید
نحوه توضیح یک موضوع اغلب مهمتر از خود موضوع است. توضیح واضح و مناسب یک موضوع مستلزم درک کامل مخاطبان شماست.
در نظر بگیرید که آیا با والدین یا فرزندان صحبت می کنید، ایده جدیدی را در یک جلسه ارائه می دهید، با مشتریان احتمالی صحبت می کنید یا با دوستان صحبت می کنید. با مصمم بودن مخاطبان، می توانید اصطلاحات و عادات گفتاری خود را برای ایجاد تأثیر و نتایج بیشتر بهینه کنید.
سخنرانی خود را با مشکل رایجی که به احتمال زیاد اعضای مخاطب با آن مواجه هستند سفارشی کنید. با آنها ارتباط برقرار کنید و با آنها همدردی کنید و در عین حال به نحوه کمک به حل مشکل کمک کنید.
مطالب مرتبط: نحوه بهبود بیان در ۹ مرحله (با نکات)
۸. قبل از صحبت تمرین کنید
حتی سخنرانان عمومی باتجربه ممکن است قبل از ارائه خود دچار اضطراب شوند. برای سخنرانان جدید و قدیمی، تمرین یک سخنرانی شما را برای ارائه زنده آماده می کند. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می تواند به شما در تمرین گفتار کمک کند:
-
تمرینات صوتی را انجام دهید. تمریناتی را انجام دهید که می تواند به شما کمک کند تارهای صوتی خود را گرم کنید، مانند تولید صداهای مختلف یا زمزمه کردن.
-
از تکنیک های حفظ کردن استفاده کنید. برای به خاطر سپردن آسانتر، سعی کنید گفتار خود را به بخش های جداگانه تقسیم کنید. هر بخش را به طور جداگانه تمرین کنید و به خود فرصت دهید تا به جای تلاش برای به خاطر سپردن کامل سخنرانی، بر هر یک مسلط شوید.
-
خودت ضبط کن ضبط کردن خود در حال تمرین گفتار راهی عالی برای ارزیابی سبک های ارتباط کلامی و غیرکلامی شماست. به دنبال جنبه هایی باشید که می توانید آنها را بهبود ببخشید، مانند حذف اصطکاک کلامی “مانند” یا “اوم”.
۹. تماس چشمی برقرار کنید
در طول سخنرانی خود با اعضای مختلف مخاطبان ارتباط چشمی برقرار کنید. مطمئناً می توانید گاهی اوقات به یادداشت های خود نگاه کنید، اما سعی کنید مرتباً به یادداشت های خود نگاه کنید. این به آنها کمک میکند درگیر بمانند و سطح خاصی از اعتماد به نفس را به شما منتقل میکند که ممکن است به شما و پیامتان اعتبار بیشتری بدهد.
۱۰. با اعتماد به نفس صحبت کنید
وقتی در جای خود قرار گرفتید، ژست مطمئنی بگیرید. سر خود را بالا بگیرید، صاف بایستید و سخنرانی خود را بیان کنید. درک کاملی از سخنرانی خود داشته باشید تا به وضوح و با ارائه سازمان یافته ایده ها صحبت کنید. ایجاد اعتماد به نفس می تواند به مخاطب کمک کند تا به تخصص شما اعتماد بیشتری داشته باشد.
مطالب مرتبط: نکاتی برای دریافت مزد صحبت کردن با تجربه کم
۱۱. نفس عمیق بکشید
اگر احساس عصبی میکنید، قبل از ارائه بدن خود را شل کنید، نفس عمیق بکشید و اجازه دهید بدنتان آرام شود. اجازه دهید بازوهایتان به طور طبیعی آویزان شوند یا روی یک سطح در دسترس قرار بگیرند و با خم نگه داشتن آنها از قفل شدن زانوها جلوگیری کنید. همچنین ممکن است بخواهید یک تمرین آرام سازی مختصر، مانند مدیتیشن یا تجسم مکانی که شما را خوشحال می کند، امتحان کنید.
مطالب مرتبط: چگونه بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنیم؟
۱۲. جای دست خود را در نظر بگیرید
اگر فکر می کنید ممکن است در حین صحبت کردن دستان خود را به حالت بی قراری یا ضربدری روی هم بیاندازید، راه هایی برای درگیر نگه داشتن دست ها و بازوهای خود بیابید. لنگر انداختن دست ها با کلیک یا میکروفون می تواند استراتژی خوبی برای حفظ وضعیت بدنی مطمئن باشد.
همچنین ممکن است سعی کنید حرکات خاص و قدرتمندی را در گفتار خود بگنجانید، مانند:
-
استفاده از انگشتان برای شمارش فهرست
-
شانه های خود را به صورت شانه بالا انداختن برای تأکید بر سؤالات بلاغی
-
برای تاکید، هر دو دست را جلوی خود بکشید
-
مشت محکمی برای نشان دادن عزم
-
از دستان خود برای اندازه گیری اندازه های مختلف استفاده کنید
۱۳. روی صحنه قدم بزنید
به جای ایستادن در جای خود، از تمام فضایی که در اختیار دارید استفاده کنید. وقتی بتوانید با حضار درآمیخته باشید، سخنرانی شما ممکن است شخصی تر شود. این می تواند این تصور را ایجاد کند که شما با هر بخش از مخاطبان یا فردی در آن بخش صحبت می کنید.
۱۴. سوال بپرسید
پرسیدن سوالاتی که باعث تحریک ساده سر یا تکان دادن سر شود، مخاطب را درگیر و توجه نگه می دارد. همچنین این تصور را ایجاد میکند که شما به صورت جداگانه با آنها صحبت میکنید، و از هر فردی یک سوال مستقیم میپرسید که میتواند به صورت غیرکلامی پاسخ دهد.
با فراخوانی افراد می توانید بیشتر با مخاطبان درگیر شوید. برای مثال، میتوانید بپرسید که آیا کسی نظر مخالف قوی درباره نظری که در سخنرانی خود دادهاید و میخواهد آن را به اشتراک بگذارد، دارد.
یک سوال بعدی از آنها بپرسید تا دلیل انتخاب خود را توضیح دهید. انجام این کار مخاطب را در سطح شخصی تری درگیر می کند و اغلب فرصتی برای طنز و سرگرمی ایجاد می کند.
۱۵. یک جوک مرتبط ارائه دهید
برخی از سخنرانان عمومی از کمدینهای استندآپ الهام میگیرند، بهویژه با ایجاد جوکی که در طول سخنرانی خود به آن اشاره میکنند. به عنوان مثال، برخی از سخنرانان سخنرانی خود را با به اشتراک گذاشتن یک داستان سرگرم کننده آغاز می کنند.
در نقطه میانی صحبت خود، آنها یا داستان سرگرم کننده دیگری می گویند یا به اصل آن مراجعه می کنند. در پایان، آنها داستان یا مجموعه داستانهای خود را به یک شوخی تکخطی تاثیرگذار که باعث خنده مخاطب میشود، به اوج میرسانند.
۱۶. طنز را به نمایش بگذارید و لبخند بزنید
جدا از به اشتراک گذاشتن یک جوک یا داستان طنز، می توانید طنز را از طریق ارتباط غیرکلامی بیان کنید. هر چیزی از بالا انداختن ابرو گرفته تا یک آه دراماتیک یا اغراق آمیز می تواند خنده را تحریک کند. اگر داستانهایی را در سخنرانی خود به اشتراک میگذارید، راههایی را در نظر بگیرید که از طریق آنها میتوانید آنها را اجرا کنید. اگر مخاطب را با حرکات کمدی درگیر کنید، اغلب در طول سخنرانی شما درگیر می شوند.
لبخند زدن اغلب مخاطب را تشویق می کند که به شما لبخند بزند. لحظه ای که در آن لبخند می زنید و اهمیت آن برای آنچه می گویید را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک شوخی با یک لبخند به موقع می تواند توجه مخاطب را بیشتر جلب کند و خنده را تحریک کند. لبخندها نیز به سخنرانی شما لطیف می بخشد، به خصوص اگر به موضوع حساسی می پردازید.
۱۷. از احساسات و مکث های نمایشی برای تاکید استفاده کنید
حتی اگر موضوع بسیار منطقی باشد، احساسات می تواند شخصیت و جذابیت را به سخنرانی شما بیافزاید و مخاطبان را بیش از پیش درگیر کند. بر برانگیختن احساسات مرتبط با گفتارتان تمرکز کنید. برای مثال، اگر موضوع سخنرانی شما این است که یاد بگیرید بهترین مدیری باشید که می توانید باشید، با هیجان به مخاطبان انرژی دهید.
سخنرانان اغلب قبل از ارائه یک بیانیه تاثیرگذار از مکث های دراماتیک برای افزایش تنش استفاده می کنند. این به فکر قدرت و تأکید میافزاید و اطمینان میدهد که مخاطب آن را به خاطر میآورد.
۱۸. با بازخورد سازگار شوید
پذیرای بازخوردهای زنده در مورد سخنرانی خود در هنگام ارائه آن باشید. با حفظ توجه خود به مخاطب، می توانید واکنش های آنها را ارزیابی کرده و پیام خود را بر اساس آن تنظیم کنید. برای مثال، اگر به نظر میرسد که اعضای مخاطب با نکتهای که شما به آن اشاره کردهاید گیج شدهاند، قبل از حرکت، کمی زمان بیشتری را صرف شفافسازی کنید.
مرتبط: دادن و دریافت بازخورد: تعاریف و مثال ها
۱۹. از وسایل بصری هوشمندانه استفاده کنید
اگر از کمک بصری استفاده می کنید، مانند نمایش اسلاید یا تخته سفید، به قدری از آن استفاده کنید. در حالی که یک کمک بصری می تواند ابزاری عالی برای تأکید بر نکات اصلی شما باشد، مراقب باشید که تمرکز مخاطب در درجه اول روی شما باشد. استراتژیهای انجام این کار ممکن است شامل قرار دادن متن محدود یا نقطهای بر روی این ابزار بصری، استفاده از یک پسزمینه شیک اما ساده و به خاطر سپردن گفتار خود به جای خواندن آن از کمک تصویری باشد.