ردیابی معیارهای تجارت الکترونیک به خرده فروشان آنلاین اجازه می دهد تا پیشرفت به سمت اهداف خود را نظارت کنند. این دادهها بینشی در مورد تلاشهای خردهفروشان، مانند تبلیغات، و نحوه واکنش مشتریان به آنها ارائه میدهد. با نظارت بر معیارهای تجارت الکترونیک، می توانید استراتژی هایی را برنامه ریزی کنید که خدمات مشتری و حفظ آنها را بهبود می بخشد و درآمد خود را افزایش می دهد.
در این مقاله از ایوسی، ما در مورد معیارهای تجارت الکترونیک با بیش از ۲۰ نوع که از توسعه فروش، بازاریابی و استراتژیهای رشد پشتیبانی میکنند، بحث میکنیم.
معیارهای تجارت الکترونیک چیست؟
معیارهای تجارت الکترونیک یا شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)، آماری هستند که به خردهفروشان میگویند فروشگاه آنلاین آنها چقدر خوب عمل میکند. KPIها به شما این امکان را می دهند که کارایی عملیاتی را در سطوح مختلف دنبال کنید، از جمله:
-
فروش: می توانید از معیارهای فروش برای شناسایی روند پرداخت ها و درآمد استفاده کنید.
-
بازاریابی: معیارهایی که میزان عملکرد کمپین های شما را گزارش می دهند، می توانند به شما در استراتژی بازاریابی خود کمک کنند.
-
تجربه کاربر: این معیارها به شما می گویند که مشتریان شما چگونه با فروشگاه و محصولات شما ارتباط برقرار می کنند.
-
رضایت مشتری: شما می توانید از معیارهای رضایت مشتری برای تعیین بهترین ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید.
مرتبط: راهنمای کامل شاخصهای عملکرد کلیدی (KPI)
۲۲ معیار تجارت الکترونیک برای ردیابی
در اینجا ۲۲ معیار تجارت الکترونیکی وجود دارد که می توانید برای کمک به شما در دستیابی به اهداف کسب و کار آنلاین خود ردیابی کنید:
۱. نرخ تبدیل
یکی از مهمترین معیارهای تجارت الکترونیک نرخ تبدیل شما است که به شما می گوید چه تعداد از بازدیدکنندگان وب سایت شما مشتری شما می شوند. این به شما درصدی می دهد که می توانید از آن برای تعیین مراحل بعدی خود استفاده کنید. شما می توانید با ایجاد تغییراتی در وب سایت خود یا ارائه تبلیغات به بازدیدکنندگان، نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه و بهینه سازی نرخ تبدیل
۲. نرخ پرش
نرخ پرش شما رابطه بین تعداد افرادی است که از سایت شما بازدید می کنند و تعداد پرش هایی که در یک بازه زمانی یکسان انجام می شود. جهش زمانی اتفاق می افتد که شخصی از وب سایت شما بازدید می کند و بدون انجام هیچ اقدام دیگری از صفحه خارج می شود. این معیار می تواند به شما در مورد کیفیت وب سایت شما بگوید، از جمله اینکه آیا بازدیدکنندگان شما از تجربه ای که سایت شما ارائه می دهد لذت می برند یا خیر. ارزیابی چندین عامل برای کاهش نرخ پرش، مانند رویکردهای SEO، محتوای مرتبط و با کیفیت، طراحی های جذاب و ویژگی های ناوبری کاربر پسند را در نظر بگیرید.
۳. نرخ حفظ مشتری
نرخ حفظ مشتری (CRR)، یا نرخ تکرار مشتری، به شما نشان میدهد که کسبوکار شما چقدر به طور مؤثر کسبوکارهای تکراری ایجاد میکند و وفاداری مشتری را در طول زمان حفظ میکند. CRR مهم است زیرا برای کسب و کارها برای حفظ مشتریان هزینه کمتری نسبت به هزینه کمپین های بازاریابی برای یافتن مشتریان جدید دارد. همچنین میتواند به کسبوکارها نشان دهد که کدام یک از محصولات یا خدمات آنها عملکرد مؤثری دارند و میتوانند آنها را بهبود بخشند.
۴. هزینه جذب مشتری
هزینه جذب مشتری (CAC) تقریباً میزان هزینه ای که برای جذب مشتریان جدید در رابطه با میزان پرداختی برای ترافیک وب سایت و تعداد مشتریانی که دارید را اندازه می گیرد. می توانید از این اطلاعات برای تعیین اینکه آیا مخاطبان مرتبط را برای محصولات خود هدف قرار می دهید یا خیر، استفاده کنید. با حفظ هزینه بهینه جذب مشتری، می توانید سودآوری کلی را افزایش دهید.
۵. ارزش طول عمر مشتری
ارزش طول عمر مشتری (CLV) هم شامل CRR و هم CAC می شود زیرا محاسبه می کند که یک مشتری چقدر هزینه می کند و آیا شما از آنها به طور مداوم سود می کنید یا خیر. CLV مهم است زیرا می تواند به شما کمک کند تا میزان سرمایه گذاری خود را برای به دست آوردن مشتریان جدید کنترل کنید و بیشتر بر حفظ مشتریان بلندمدت تمرکز کنید که به کسب و کار شما ارزش می افزایند. شما همچنین می توانید CLV خود را برای توسعه استراتژی و اجرای برنامه های بازاریابی که مشتریان تکراری را هدف قرار داده و کل CLV را افزایش می دهد، ارزیابی کنید.
۶. نتایج نظرسنجی مشتریان
بسیاری از خرده فروشان آنلاین از مشتریان خود می خواهند که پس از فروش در نظرسنجی شرکت کنند تا میزان رضایت آنها از تجربه خرید را ثبت کنند. یکی از رایجترین معیارهای نظرسنجی مشتری، امتیاز خالص پروموتر (NPS) است که تعیین میکند آیا مشتریان شما احتمالاً فروشگاه شما را به دوستان و خانواده خود توصیه میکنند یا خیر. این معیار تجارت الکترونیک راهی ساده برای فهمیدن اینکه آیا مردم از برند و محصولات شما راضی هستند یا خیر.
مطالب مرتبط: نظرسنجی های پشتیبانی مشتری: تعاریف و نمونه سوالات
۷. نرخ پشتیبانی مشتری
مشتریان به دلایل زیادی قبل از خرید برای پشتیبانی تماس می گیرند و بازخورد آنها می تواند به شما در بهبود و اصلاح عملیات خرده فروشی آنلاین خود کمک کند. درک نرخهای پشتیبانی مشتری همچنین میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهایی برای افزایش نرخ حفظ مشتری خود ایجاد کنید، زیرا مشتریانی که از تجربه خود راضی هستند، احتمالاً دوباره از شما خرید میکنند و شما را به دیگران توصیه میکنند.
۸. بازپرداخت و نرخ بازگشت
کسبوکارها بازپرداخت و نرخ بازگشت و دلایل درخواست را دنبال میکنند تا مشخص کنند چرا مشتریان خریدها را لغو، بازگشت یا مبادله میکنند. از آنجایی که مشتریان ممکن است نتوانند قبل از خرید آنلاین یک محصول را امتحان کنند، اگر محصول برای آنها کار نمی کند، ممکن است احتمال بیشتری وجود داشته باشد که یک کالا را برای بازپرداخت بازگردانند. ردیابی این معیار به شناسایی محل تغییر یا اصلاح محصولات، بهبود پشتیبانی آنلاین یا ایجاد راههای جدید برای پشتیبانی از تجربه مشتری کمک میکند. نرخ بازپرداخت و بازگشت کم نیز می تواند به نرخ حفظ مشتری شما کمک کند.
۹. نرخ اشتراک
اگر محصول خود را از طریق یک سرویس اشتراک ارائه می کنید، نظارت بر نرخ اشتراک یک راه آسان برای مشاهده اینکه آیا تجارت شما رشد کرده است یا خیر. اگر متوجه شدید که مشتریان اشتراک خود را لغو کردهاند، میتوانید از بازخورد آنها در نظرسنجیهای خروج استفاده کنید یا تغییرات اخیری که در محصول ایجاد کردهاید را در نظر بگیرید تا بر نرخ اشتراک تأثیر بگذارد. این معیار همچنین می تواند به تجزیه و تحلیل و بهبود استراتژی های فعلی برای افزایش اشتراک کمک کند.
۱۰. میانگین ارزش سفارش
میانگین ارزش سفارش شما (AOV) میانگین ارزش خرید مشتری است. AOV برای توسعه ساختارهای قیمت گذاری و کمپین های بازاریابی مهم است. می توانید از AOV خود برای ایجاد پیشنهادات تبلیغاتی، بسته های محصول یا بسته ها و توصیه محصولات جایگزین استفاده کنید. میانگین ارزش سفارش همچنین میتواند به شما کمک کند تا درک کنید که مشتریان احتمالاً کدام محصولات را با هم خریداری میکنند و راههای بیشتری برای تبلیغ و فروش متقابل برای افزایش درآمد در اختیار شما قرار میدهد.
بیشتر بخوانید: میانگین ارزش سفارش (AOV): تعریف، نحوه محاسبه آن و نکات
۱۱. بررسی محصول
دادن این گزینه به مشتریان برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود با سایر خریداران بالقوه نیز اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد. با بررسی محصول می توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و میزان رضایت آنها را مشخص کنید. با استفاده از اطلاعات بررسیهای محصول، میتوانید بهبودهایی را اعمال کنید یا محصولات جدیدی ایجاد کنید تا اعتبار ایجاد کنید و رتبهبندی بالاتر محصول را تشویق کنید.
۱۲. تعداد معاملات
بسیاری از کسبوکارها همچنین تعداد معاملات تجارت الکترونیک را دنبال میکنند تا بفهمند جریان نقدی چگونه در دورههای مختلف تغییر میکند. نظارت منظم بر فعالیت های تراکنش، مانند هر ماه، سه ماهه یا سال، را در نظر بگیرید. این معیار همچنین می تواند به شما کمک کند اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان هدف شرکت خود به دست آورید تا استراتژی های بهتری برای تبلیغ محصولات ایجاد کنید.
۱۳. محصولات با بالاترین عملکرد
یکی دیگر از معیارهای مهم تجارت الکترونیک، محصول با بالاترین عملکرد در موجودی سازمان شما است. به عنوان مثال، محصولی را که مشتریان بیشتر خریداری می کنند، محصولی که به نظر می رسد محبوب ترین است یا محصولی که به سرعت به فروش می رسد را شناسایی کنید. با استفاده از دادههای تراکنشها و بررسیهای مشتریان، میتوانید دریابید که کدام محصولات بیشترین تقاضا را در بازار مشتری کسبوکار شما دارند. سپس، می توانید برای افزایش فروش، روی تبلیغ آن محصولات تمرکز کنید.
۱۴. نرخ کلیک ایمیل
بسیاری از ابزارهای بازاریابی ایمیلی به خرده فروشان آنلاین این امکان را می دهند که معیارهای ایمیل هایی را که برای مشتریان خود ارسال می کنند، ردیابی کنند. یکی از مفیدترین معیارهای ایمیل برای صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک، نرخ کلیک یا تعداد افرادی است که ایمیل را باز کرده و روی پیوندی به وب سایت شما کلیک کرده اند. میتوانید با ترکیب فراخوانهای قوی برای اقدام و ویژگیهای طراحی که باعث میشود خواننده بخواهد بیشتر ببیند، نرخ کلیک بالاتری را تشویق کنید.
۱۵. نرخ رها شدن گاری
نرخ رها شدن سبد خرید تعیین می کند که چه تعداد از مردم محصولات را به سبد خرید آنلاین خود اضافه کرده اند اما هنوز خرید نکرده اند. این معیار میتواند به شما در بهبود تجربه مشتری کمک کند تا فرآیند پرداخت را سادهتر و کارآمدتر کنید. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که به مشتریان امکان تسویه حساب مهمان، هزینه های حمل و نقل پایین و فرآیندهای پرداخت آسان که فقط یک یا دو صفحه اصلی را شامل می شود، بدهید.
مطالب مرتبط: ۵ استراتژی برای ارسال ایمیل های سبد خرید رها شده و ۱۳ نمونه ایمیل
۱۶. سرعت وب سایت
وبسایتهایی که به سرعت بارگذاری میشوند، به تجربه کاربری مشتری کمک میکنند. می توانید با بررسی منظم سرعت وب سایت خود برای اطمینان از بهینه سازی مناسب، مشتریان خود را تشویق کنید که در وب سایت شما بمانند و خرید انجام دهند. بسیاری از ابزارهای آنلاین رایگان میتوانند سرعت وبسایت شما را برای شما آزمایش کنند و نکاتی را در مورد چگونگی بهبود، مانند بهینهسازی تصاویر برای دانلود سریعتر، به شما ارائه دهند.
۱۷. منابع ترافیک وب سایت
میزان ترافیک وب سایت شما مهم است زیرا به نرخ تبدیل شما کمک می کند. ترافیک شما از کجا می آید، به خصوص از نظر بودجه بازاریابی. برخی از ترافیک شما ممکن است به صورت ارگانیک اتفاق بیفتد، به این معنی که بازدیدکنندگان شما را با استفاده از نتایج رایگان موتور جستجو پیدا می کنند. دیگران از طریق تبلیغات، ایمیل ها و سایر منابع پولی به وب سایت شما دسترسی خواهند داشت. اگر می دانید ترافیک شما از کجا می آید، می توانید بهترین استراتژی های بازاریابی را برای تجارت الکترونیک خود انتخاب کنید.
۱۸. بازگشت هزینه تبلیغات
بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) یک معیار تجارت الکترونیکی است که اثربخشی تلاش های تبلیغاتی شما را نشان می دهد. ROAS بالا نشان می دهد که تلاش های تبلیغاتی اعضای تیم تأثیرات مثبتی بر بهبود درآمد دارد. شما می توانید ROAS خود را با تبلیغ محصولات با ارزش بالاتر و فقط حفظ کمپین های تبلیغاتی که عملکرد خوبی دارند افزایش دهید. اندازه گیری مستمر ROAS همچنین به تیم های بازاریابی و تبلیغات اطلاعاتی را می دهد که برای برنامه ریزی استراتژی هایی که هزینه های تبلیغات را کاهش می دهد، نیاز دارند.
۱۹. درآمد کل
درآمد کل نشان می دهد که سودآوری کلی کسب و کار به تیم های فروش و بازاریابی اجازه می دهد تا برای رشد مداوم درآمد برنامه ریزی کنند. ردیابی تغییرات در درآمد شما می تواند به شما کمک کند تا سایر معیارهای تجارت الکترونیک را بهتر تجزیه و تحلیل کنید، در مورد عملیات روزانه کسب و کار خود تصمیم بگیرید و برای رشد شرکت خود برنامه ریزی کنید. همچنین می توانید بینشی در مورد چگونگی تغییر درآمد به دلیل عوامل خارجی مانند نرخ تورم، نوسانات بازار و ساختارهای قیمت گذاری رقابتی به دست آورید.
۲۰. برداشت ها
برداشت ها (Impressions) به تعداد دفعاتی که مخاطبان محتوای شما را در فیدهای خبری می بینند اشاره دارد. برداشت ها از طریق جستجوهای پولی و ارگانیک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا رخ می دهد. برداشت ها مهم هستند زیرا به بازرگانان آنلاین می گویند که کمپین های بازاریابی آنها چقدر خوب کار می کند، که می تواند از بهبود استراتژی پشتیبانی کند.
۲۱. رسیدن
رسیدن (Reach) بر تعداد کاربران منحصر به فردی که بخشی از محتوای شما را می بینند تمرکز می کند. این شامل تعداد فالوورها و مشترکین شما در وب سایت و رسانه های اجتماعی می شود. صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک از معیارهای دسترسی استفاده می کنند تا دریابند که آیا افراد کافی محتوای دیجیتال آنها را مشاهده می کنند یا خیر. آنها میتوانند با اصلاح استراتژی بازاریابی خود، دسترسی خود را بهبود بخشند تا محتوایشان در مکانهای بیشتری قابل مشاهده باشد.
۲۲. نرخ مشارکت در برنامه
خرده فروشان تجارت الکترونیک گاهی از ابتکارات وفاداری مشتری، بررسی برنامه ها و سایر استراتژی های تعامل برای تشویق CLV استفاده می کنند. کسب و کارها می توانند رضایت مشتری و وفاداری به برند را با ایجاد روابط با مشتری از طریق برنامه های مختلف مشارکت افزایش دهند. نرخ مشارکت در برنامه می تواند بینشی در مورد نرخ حفظ مشتری به شما بدهد، که می تواند به استراتژی هایی برای کاهش هزینه های بازاریابی و افزایش درآمد منجر شود.