بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) چیست؟ با نکاتی برای بهبود

بازگشت هزینه تبلیغات

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

متخصصان بازاریابی دیجیتال اغلب از معیارهای مختلفی برای تعیین موفقیت کمپین های تبلیغاتی خود استفاده می کنند. بازده هزینه تبلیغات یکی از معیارهایی است که به این متخصصان کمک می کند سودآوری تلاش های تبلیغاتی خود را تعیین کنند. یادگیری نحوه محاسبه بازدهی نسبت هزینه تبلیغات ممکن است اثربخشی کمپین های شما را بهبود بخشد.

در این مقاله از ایوسی، معنای بازگشت هزینه تبلیغات را تعریف می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که نشان‌دهنده چیست و مراحلی را برای بهبود بازده هزینه‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهیم.

بازگشت هزینه تبلیغات چیست؟

نسبت بازده تبلیغات (return on ad spend) یا ROAS، یک محاسبه مبتنی بر درآمد است که بازاریابان دیجیتال از آن برای تعیین کل سود تولید شده توسط یک کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کنند. ROAS ارزیابی می کند که یک کمپین خاص چقدر در ایجاد درآمد برای شرکت یا برند موثر بوده است. معمولی است که ROAS را به عنوان یک نسبت بیان کنید، که نشان می دهد هر ریال چقدر درآمد دارد. به طور معمول، هر چیزی بالاتر از نسبت ۴:۱ نشان می دهد که کمپین موفق بوده است.

موارد مرتبط: تبلیغات چیست؟ / معرفی ۱۴ نوع تبلیغات

مزایای محاسبه بازگشت هزینه تبلیغات

محاسبه ROAS می تواند به متخصصان بازاریابی بگوید که آیا یک کمپین خاص برای شرکت سودآور است یا خیر. نسبت ROAS با نشان دادن نتایج آن بر حسب بازده پولی، تصویری جامع از عملکرد کمپین ارائه می دهد. در حالی که برخی از معیارهای دیجیتال مارکتینگ تعداد کاربرانی را که یک کمپین را می بینند یا با آن تعامل دارند، محاسبه می کند، ROAS به بازاریابان کمک می کند تا ارتباط بین تلاش هایشان در یک کمپین و سودی که ایجاد می کند را درک کنند.

در حین اطلاع دادن به بازاریابان در مورد سودآوری یک کمپین خاص، ROAS همچنین ممکن است به آنها بینشی در مورد جزئیات مختلف کمپین، مانند:

  • افزایش یا کاهش کل مبلغی که شرکت برای تبلیغات هزینه می کند

  • چگونه درآمد یک کمپین با دیگری مقایسه می شود

  • چگونه یک کمپین با موفقیت درآمدزایی کرد

  • چگونه تبلیغات آینده را برای موفقیت بهتر بهینه کنیم

  • این که آیا به اهداف درآمدی خود می رسید

  • کدام کمپین ها موفق ترین هستند

  • کدام حوزه ها را می توانید در استراتژی بازاریابی خود بهبود بخشید

مرتبط: برترین مهارت های بازاریابی دیجیتالی که باید در رزومه خود ذکر کنید

نحوه محاسبه بازگشت هزینه تبلیغات

بازده هزینه تبلیغات، کل درآمد تخمینی ایجاد شده توسط یک کمپین بازاریابی را بر کل هزینه شده در کمپین تقسیم می کند. هنگامی که یک تیم بازاریابی از یک تبلیغ آنلاین استفاده می کند، می تواند میزان ترافیک وب و سود ایجاد شده توسط تبلیغ خاص را از طریق پلت فرم های بازاریابی یا مدیریت رسانه پیگیری کند. هزینه های کمپین ممکن است شامل هزینه کار، قیمت فضای تبلیغاتی یا هزینه تولید محتوای کمپین باشد. برای مثال، می‌توانید هزینه‌های تبلیغات یا نرخ ساعتی بازاریاب محتوا را که تبلیغ را ایجاد کرده است، در هزینه لحاظ کنید. فرمول ROAS این است:

(کل درآمد تبلیغات ÷ کل صرف شده برای آگهی) = نسبت بازدهی هزینه تبلیغات

نمونه ای از نسبت ROAS

یک تیم بازاریابی برای یک فروشنده آنلاین کفش ممکن است در مجموع ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان برای یک کمپین تبلیغاتی خاص هزینه کند. این هزینه ممکن است شامل دستمزد ساعتی طراح گرافیک و مبلغی باشد که تیم برای نمایش آگهی به موتورهای جستجو پرداخت کرده است. طبق پلتفرم بازاریابی این شرکت، این کمپین تبلیغاتی منجر به فروش ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومانی شد. با استفاده از فرمول ROAS، مدیر بازاریابی می تواند سودآوری کمپین را تخمین بزند:

(۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان ÷ ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان) = ۶

از آنجایی که نسبت ROAS برابر با عددی بالاتر از چهار است، مدیر بازاریابی ممکن است کمپین را موفقیت آمیز بداند.

مطالب مرتبط: راهنمای تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال: تعریف و انواع

چگونه بازدهی تیم خود را در هزینه تبلیغات بهبود بخشید

اگر در بازاریابی دیجیتال کار می کنید، افزایش درآمد حاصل از تبلیغات هدف مشترک بسیاری از کمپین ها است. در حالی که اهداف دیگر ممکن است شامل افزایش آگاهی از برند یا گسترش مخاطبان شما باشد، درآمد اغلب جنبه اصلی یک کمپین موفق است. این مراحل را برای بهبود نسبت بازده تبلیغاتی خود دنبال کنید:

۱. دقت ROAS را بررسی کنید

هنگامی که شروع به جمع آوری داده برای گنجاندن در معادله ROAS خود می کنید، دقت آن را بررسی کنید. بررسی دقت داده‌های شما مهم است زیرا نتیجه معادله ROAS بر کمپین‌های آینده تأثیر می‌گذارد. برای جمع آوری داده های دقیق هنگام آماده شدن برای محاسبه ROAS خود، از نرم افزار تخصصی استفاده کنید.

علاوه بر این، مهم است که فقط بر هزینه های مربوط به تبلیغات تمرکز کنید. هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در طول یک کمپین تبلیغاتی ایجاد شود، اما ROAS تنها بر کل هزینه‌های تبلیغات، مانند هزینه خرید فضای تبلیغات، تأثیر می‌گذارد. گنجاندن سایر هزینه‌ها در محاسبات ممکن است منجر به یک نسبت نادقیق شود، بنابراین بسیار مهم است که داده‌های خود را به طور کامل در طول فرآیند جمع‌آوری بررسی کنید.

۲. هزینه های تبلیغاتی خود را کاهش دهید

یکی از راه‌های افزایش بازده تبلیغاتی، کاهش هزینه‌های تبلیغاتی شرکت است. بر اساس اندازه شرکت یا دامنه کمپین تبلیغاتی فعلی شما، چند روش مختلف وجود دارد که می توانید مبلغی را که برای تبلیغات خرج می کنید کاهش دهید، مانند:

  • کاهش هزینه های نیروی کار: اگر برای برنامه ریزی، طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی خود مبلغ قابل توجهی را برای پرداخت به کارمندان داخلی هزینه می کنید، به استخدام فریلنسرها یا آژانس های خارجی برای حمایت از تیم داخلی خود فکر کنید.

  • بهبود نتایج SERP: صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نتایج را بر اساس یک الگوریتم پیچیده نشان می دهند، بنابراین بهینه سازی مکان ظاهر شدن وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو ممکن است نیاز به هزینه بیشتر برای تبلیغات را کاهش دهد.

  • اصلاح مخاطبان هدف: اگر شرکت شما معمولاً کمپین های تبلیغاتی برای مخاطبان گسترده ایجاد می کند، محدود کردن مخاطبان ممکن است با کاهش تعداد کاربرانی که تبلیغ خود را برای آنها تبلیغ می کنید، به شما در صرفه جویی در هزینه کمک کند.

  • انجام آزمایش‌های منظم: اجرای ارزیابی‌هایی مانند تست‌های A/B روی تبلیغات می‌تواند به شما نشان دهد که چقدر مؤثر هستند و زمینه‌های بهبود یا صرفه‌جویی را برجسته می‌کند.

مطالب مرتبط: نحوه تجزیه و تحلیل نتایج آزمون A/B

۳. کمپین های خود را ارزیابی کنید

برای تعیین اینکه چگونه می توانید درآمدی را که شرکت شما از تبلیغات دریافت می کند افزایش دهید، می توانید کمپین ها و تبلیغات خود را به طور کامل ارزیابی کنید تا مناطقی را که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند شناسایی کنید. سپس، می توانید تنظیمات لازم را انجام دهید، که ممکن است درآمد شرکت شما را افزایش دهد. گاهی اوقات، افزایش درآمد ممکن است در نتیجه تغییر مخاطبان هدف یا اصلاح روش تعامل با مخاطبان باشد.

مرتبط: ۲۰ معیارهای بازاریابی و KPI

۴. زمینه های بهبود را پیدا کنید

سعی کنید زمینه های بهبود را برای تیم بازاریابی دیجیتال خود پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر شرکت شما در بین مخاطبان خود شهرت خنثی دارد، این ممکن است بر اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که تیم بازاریابی ممکن است نیاز به غلبه بر چالش جذب مخاطب خنثی داشته باشد.

انجام یک ارزیابی کامل از یک کمپین ممکن است زمینه های خاصی را برجسته کند که تیم بازاریابی دیجیتال شرکت شما می تواند تبلیغات را بهبود بخشد. این می تواند به وضوح موفقیت یک کمپین را با ارائه شواهد آماری و مشاهده ای نشان دهد. برخی از زمینه های بالقوه بهبود که ممکن است در ارزیابی بیابید عبارتند از:

  • قیمت محصول: اگر قیمت محصولی برای مخاطب هدف بسیار بالا یا پایین باشد، ممکن است بر درآمد کلی کمپین تبلیغاتی شرکت شما تأثیر بگذارد.

  • کیفیت کپی رایتینگ: می توانید کپی رایتینگ را در تبلیغات خود و در وب سایت خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که پیامی را به وضوح به مخاطب مورد نظر منتقل می کند.

  • طراحی وب سایت: اگر یک وب سایت دارای طراحی ساده و قابل پیمایش باشد، ممکن است افراد بیشتری را برای خرید ترغیب کند.

موارد مرتبط: ۷ نوع بازاریابی دیجیتال (تعریف و مزایا)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *