یک برنامه بازاریابی موثر می تواند به تضمین موفقیت یک تجارت و افزایش سود کمک کند. هنگامی که شرکت ها یک استراتژی بازاریابی متمایز را ادغام می کنند، می توانند برای بیش از یک بازار جذابیت داشته باشند و طیف وسیعی از محصولات یا خدمات را برای برآوردن نیازهای هر بازار ارائه دهند. درک اصول بازاریابی متمایز و کاربردهای آن می تواند مهارت های بازاریابی شما را بهبود بخشد و درآمد را افزایش دهد.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که بازاریابی متمایز چیست، چه تفاوتی با سایر برنامه های بازاریابی دارد و چگونه می توانید یک استراتژی متمایز برای محصولات یا خدمات خود با یک استراتژی مثال ایجاد کنید.
بازاریابی متمایز چیست؟
بازاریابی متمایز که به عنوان بازاریابی چندبخشی نیز شناخته می شود، یک استراتژی است که هدف آن دو یا چند مخاطب هدف، جمعیت شناسی یا بخش های بازاریابی است. هدف یک شرکت با هدف قرار دادن بازارهای متعدد، گسترش نام تجاری و دستیابی به افزایش درآمد و پاسخگویی به خواسته های مشتریان است. آنها معمولاً استراتژیهای مختلفی مانند پیشنهاد محصول، امتیاز قیمت یا ابزار توزیع محصول را برای هر بخش بازار اجرا میکنند. این به آنها اجازه میدهد تا به طور موثر محصولاتی با پیامهای هدفمند برای هر مخاطب بفروشند.
به عنوان مثال، یک برند مکمل سلامت ممکن است از استراتژیهای بازاریابی متفاوتی برای دسترسی به افراد مسن، زنان یا کودکان با محصولات ویتامین مختلف برای هر گروه استفاده کند. ممکن است تبلیغات تلویزیونی را برای مشتریان مسن تر و جوایز وفاداری را از طریق رسانه های اجتماعی برای والدین و بزرگسالان جوان تر اجرا کند.
مطالب مرتبط: مزایای هدف گذاری در بازاریابی (و نحوه انجام آن)
مزایای بازاریابی متمایز
چندین مزیت بالقوه برای مشاغلی که بازاریابی متمایز را اجرا می کنند وجود دارد. به عنوان مثال، بازاریابی متمایز:
طیف وسیعی از نیازهای مشتری را برآورده می کند
کسبوکارهایی که از بازاریابی متمایز استفاده میکنند، میتوانند به جای جلب توجه به یک نیاز خاص، نیازهای مختلف مشتری را برآورده کنند. به عنوان مثال، یک برند مکمل غذایی می تواند برای مشتریانی که به مکمل های غذایی خاص مانند ویتامین B-12 نیاز دارند و کودکانی که ممکن است فقط به یک مولتی ویتامین عمومی نیاز داشته باشند، جذاب باشد. این توانایی برای برآوردن نیازهای متنوع، بازاریابی متمایز را برای گسترش مخاطبان مصرف کننده موثر می کند.
مرتبط: استراتژی تمایز: تعریف، مزایا و ایجاد
دسترسی مشتری را افزایش می دهد
کسبوکارها میتوانند با متمایز کردن رویکردهای فروش محصولات و خدمات خود به مشتریان بیشتری دست یابند. به عنوان مثال، یک کافیشاپ میتواند پایگاه مشتریان خود را از افراد حرفهای در رفتوآمد به دانشجویان در زمان استراحت بین کلاسها گسترش دهد. کسبوکارها میتوانند با متمایز کردن رویکردهای بازاریابی خود و ارائههای متنوع به مشتریان ایدهآلتری دست یابند. با افزایش درآمد، سودآوری نیز افزایش می یابد.
مطالب مرتبط: ۱۵ استراتژی برای افزایش درآمد
سازگاری را فعال می کند
بازاریابی متمایز می تواند به کسب و کارها کمک کند تا خود را با تغییرات در صنایع خود، با تقاضاهای محصول و بازارهای کلی که برای آنها جذاب است سازگار کنند. با بیش از یک بخش، نوع محصول و سطح خدمات، کسب و کارها می توانند درآمد آتی را تضمین کنند، حتی اگر یک بازار دیگر قابل دوام نباشد. استراتژیهای بازاریابی گستردهتر و چندگانه جمعیتی، پیگیری روندهای بازار و حفظ پایگاه مشتری بزرگ را آسانتر میکند.
مطالب مرتبط: ۹۶ ابزار بازاریابی دیجیتال برای کمک به موفقیت شما (با انواع)
مزیت رقابتی را افزایش می دهد
همراه با گسترش جایگاههای بازار، بازاریابی متمایز به کسبوکارها نسبت به رقبای موجود در بازار، تنها به یک یا دو جایگاه منتخب بازار برتری میدهد. این می تواند منجر به شکست شرکت ها در رقابت شود زیرا آنها می توانند طیف متنوعی از محصولات یا خدمات را ارائه دهند که نیازهای مختلف را برآورده می کند. داشتن این مزیت رقابتی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا در زمان کاهش بازار و تقاضا، سودآور باقی بمانند.
مرتبط: ۱۲ مثال استراتژی برند برای بازاریابی موفق
دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرتانگیز دست پیدا کنیم؟ |
معایب بالقوه بازاریابی متمایز
در اینجا برخی از معایب احتمالی استفاده از استراتژی بازاریابی متمایز آورده شده است:
افزایش هزینه های بازاریابی
هرچه کمپین ها یا بخش های بیشتری داشته باشید، هزینه ها بیشتر می شود. ایجاد و اجرای چندین کمپین معمولاً به کانال های اضافی مانند تلویزیون، رسانه های اجتماعی یا تبلیغات چاپی به همراه اطلاعات منحصر به فرد نیاز دارد. منابع مورد نیاز می توانند به سرعت اضافه شوند. وقتی به افزایش درآمد احتمالی ناشی از هدف قرار دادن دو یا چند بخش بازار نگاه می کنید، باید این هزینه ها را در نظر بگیرید.
پاسخ محدود یا منفی پیش بینی نشده
وقتی یک محصول یا خدمات را به بیش از یک روش بازاریابی می کنید، ممکن است پایگاه مشتریان خود را گیج کنید. به عنوان مثال، یک رستوران ناهار خوری عالی که برای جذب خانوادهها تبلیغات بدون غذای بچهها ارائه میکند، ممکن است باعث شود که رستورانهای مرفه رستوران را به عنوان مکانی برای غذا خوردن ارزان ببینند. در ازای تلاش برای جذب یک گروه، ممکن است گروه دیگری را از دست بدهید.
رشد محدود کسب و کار
هدف قرار دادن گروه های کوچکتر ممکن است رشد بازار را برای آن محصول یا خدمات محدود کند. تلاشهای بازاریابی بهجای پایگاه مشتری کلی شما، به سمت بازارهای خاص است. زمانی که شما تنها یک یا دو بخش از بازار را هدف قرار می دهید، مشتریان خود را در سایر بخش های بازار از دست می دهید. اگر برای حمایت از شرکت خود روی یک بخش قمار می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که آنها وفادار می مانند و شما را به خاطر رقیبی که محصول مشابهی را با قیمت کمتر، گارانتی یا سیاست بازگشت بهتر یا ارسال رایگان ارائه می دهد، رها نمی کنند.
چگونه یک استراتژی بازاریابی متمایز ایجاد کنیم
مراحل زیر راهنمایی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی متمایز برای جذب گروه های مشتریان شما ارائه می دهد:
۱. بازارهای هدف خود را محدود کنید
با تعریف هر بازار هدفی که می خواهید به آن برسید شروع کنید. ویژگیهای کلیدی مانند سن، موقعیت مکانی، گروه درآمد و جمعیتشناسی اضافی را که گروههای بازار شما را مشخص میکنند، شناسایی کنید. به عنوان مثال، می توانید پایگاه مشتری را به سه بخش سنی تقسیم کنید. گروه ها ممکن است شامل دانشجویان در سن دانشگاه، مادران ۳۰ ساله و افرادی در ۶۰ سالگی که آماده بازنشستگی هستند باشند. هرچه بیشتر بتوانید هر بازار را تعریف کنید، بهتر می توانید پیشنهاداتی را توسعه دهید که نیازهای منحصر به فرد هر گروه را برآورده کند.
مطالب مرتبط: چگونه جمعیت هدف خود را شناسایی کنیم
۲. نیازهای هر بازار را تجزیه و تحلیل کنید
سپس، نیازهایی را که محصولات یا خدمات شما می توانند برای هر بازار برآورده کنند، تعیین کنید. به عنوان مثال، می توانید نظرسنجی هایی از مشتریان ایجاد کنید که از بازارهای هدف شما در مورد محصولات مورد علاقه آنها یا خدماتی که به آنها کمک می کند به چیزی دست یابند بپرسید. همچنین میتوانید از تجزیه و تحلیل برای ردیابی دادههای مربوط به عادات خرید مشتری خود استفاده کنید، که میتواند بینش روشنی در مورد محصولات و خدماتی که مخاطبان شما مرتباً میخرند ارائه دهد.
۳. برای هر گروه پیشنهادهایی ارائه کنید
هنگامی که نیازهای هر گروه را تعیین کردید، می توانید محصولات یا خدمات خود را برای رفع نیازهای آن بازارها توسعه دهید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که یکی از بازارهای هدف شما اغلب مواد پاک کننده ارگانیک را خریداری می کند. با دانستن این موضوع، می توانید پیشنهادات طبیعی یا ارگانیک تری را برای این گروه ایجاد کنید.
۴. مراکز تبلیغاتی را شناسایی کنید
در مرحله بعد، مشخص کنید که کدام فروشگاه های تبلیغاتی به بهترین وجه به گروه های بازار شما دسترسی خواهند داشت. به عنوان مثال، اگر یک گروه هدف بیشتر وقت خود را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی می گذراند، می توانید مواد تبلیغاتی و تبلیغاتی را برای آن پلتفرم ها ایجاد کنید. بهعلاوه، وقتی مراکز تبلیغاتی را که معمولاً بازارهای شما از آنها بازدید میکنند شناسایی میکنید، میتوانید بهتر درک کنید که چگونه مواد بازاریابی خود را برای توزیع طراحی کنید.
مرتبط: ۹ نوع کانال بازاریابی دیجیتال موثر که باید در نظر بگیرید
۵. مواد بازاریابی را توزیع کنید
تبلیغات خود را در پلتفرم هایی که مخاطبان هدف شما استفاده می کنند، توسعه و توزیع کنید. به عنوان مثال، میتوانید تبلیغات رسانههای اجتماعی، استراتژیهای بازاریابی محتوا برای پستهای وبلاگ یا ویدیوها و پادکستها ایجاد کنید تا به مشتریان خود در مورد محصولات یا خدمات خود آموزش دهید. هنگام انتخاب کانال ها برای استراتژی بازاریابی متمایز خود، در مورد رسانه ها و قالب های اولیه برای جمعیت و بازارهای خاص تحقیق کنید.
مرتبط: ۸ مرحله برای ایجاد استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی موفق
نمونه ای از بازاریابی متمایز
مثال زیر نشان می دهد که چگونه یک کسب و کار از بازاریابی متمایز برای جذب بیش از یک پایگاه مشتری استفاده می کند:
صاحب رستوران از بازاریابی متمایز برای تبلیغ پیشنهادات خود استفاده می کند. مالک ممکن است دو یا چند بازار هدف را برای خدمات خود تعریف کند. در این مورد، آنها بازارهای هدف خود را اینگونه تعریف می کنند:
-
خانواده ها و فرزندان
-
دانشجو
-
سالمندان
-
مجردها
پس از تعیین بازارهای هدف آنها، صاحب رستوران میتواند مجموعهای از پیشنهادات را ایجاد کند که برای هر بازار خاص جذاب باشد:
-
خانواده ها و کودکان: این رستوران غذاهای مخصوص کودکان، غذاهای ویژه ترکیبی و کوپن های منحصر به فرد را برای این بازار خاص ارائه می دهد.
-
دانشجویان دانشگاه: این رستوران غذاهای ویژه آخر هفته را با قیمت ۵ دلار ارائه می دهد که می تواند برای دانشجویان با بودجه سخت جذاب باشد.
-
سالمندان: این رستوران از ساعت ۵ تا ۷ بعدازظهر غذاهای ویژه پرندگان را برای افراد بالای ۶۵ سال ارائه می دهد.
-
مجردها: یک آخر هفته در هر ماه، رستوران میزبان «شب مجردی» است، جایی که مشتریان میتوانند به تنهایی یا با دوستان خود ناهار بخورند تا با دیگران در صحنه دوستیابی معاشرت کنند.
از آنجایی که گروههای بازاریابی کاملاً مشخصی وجود دارد، رستوران میتواند نیازهای چند بخش را با خدمات خود برآورده کند. با رشد کسب و کار، صاحب رستوران می تواند بازارهای بیشتری را شناسایی کند. علاوه بر این، برای بهروز ماندن در مورد آنچه مشتریان میخواهند، این رستوران از نظرسنجیهایی استفاده میکند که بینش ارزشمندی را در مورد آنچه که بیشتر برای مشتریانش جذاب است، ارائه میدهد.
چگونه بازاریابی متمایز با رویکردهای غیرمتمایز و متمرکز متفاوت است
بازاریابی متمایز یکی از سه استراتژی اصلی بازاریابی است که شامل بازاریابی متمایز نشده و بازاریابی متمرکز است. آنها در هدف دستیابی به مشتریان مشترک هستند، اما رویکردهای آنها در چندین جنبه کلیدی متفاوت است، از جمله:
بازارهای هدف
در بازاریابی متمایز، کسب و کارها به دو یا چند بازار هدف کاملاً تعریف شده متوسل می شوند. در بازاریابی متمرکز، شرکت ها معمولاً فقط به یک بازار یا بخش کاملاً تعریف شده متوسل می شوند. با بازاریابی تمایز نیافته، برندها معمولاً محصولات یا خدمات خود را بدون پارامترهای خاصی که بازار را تعریف می کنند، برای مخاطبان گسترده ای تبلیغ می کنند.
مرتبط: تقسیم بندی بازار و بازارهای هدف (با مزایای کلیدی)
قیمت گذاری محصول
امتیاز قیمت برای محصولات و خدمات تحت یک برنامه بازاریابی متمایز به دلیل طیفی از پیشنهادات محصول یا سطوح خدمات برای هر بازار هدف متفاوت است. با بازاریابی متمرکز، کسب و کارها معمولاً یک محصول یا خدمات را با همان قیمت ارائه می کنند. رویکردهای بازاریابی تمایز نیافته معمولاً یک قیمت واحد برای مقدار محدودی از محصولات یا طیف وسیعی از خدمات دارند.
مرتبط: راهنمای بازاریاب برای درک قیمت گذاری خط تولید
پیشنهادات محصول
محصولات یا خدماتی که کسب و کارها ارائه می دهند معمولاً بین انواع بازاریابی متفاوت است. به عنوان مثال، کسبوکاری که از بازاریابی متمایز استفاده میکند، مجموعه منحصربهفردی از محصولات یا خدمات را برای ارائه به هر گروه بازار دارد. در بازاریابی متمرکز، کسب و کارها یک محصول یا خدمات را با هدف یک گروه بازار منتخب ارائه می دهند. شرکتهایی که از بازاریابی تمایز نیافته استفاده میکنند، محصولات یا خدمات محدودی را هدف قرار میدهند که میتواند برای انواع مختلفی از مشتریان به جای یک گروه بازار تعریف شده جذاب باشد.
مطالب مرتبط: تمایز محصول چیست؟ انواع و نمونه ها
توزیع
بازاریابی متمایز بسته به هر گروه بازار، بر چندین رسانه تبلیغاتی متکی است. بازاریابی متمرکز از روش تبلیغاتی استفاده می کند که بیشتر مورد پسند بازار هدف شرکت است. در بازاریابی تمایز نیافته، برندها معمولاً محصولات خود را از طریق رسانه های مختلف بدون اینکه مختص هیچ بخش بازار باشند، تبلیغ می کنند.
مطالب مرتبط: ترکیب تبلیغاتی بازاریابی: تعریف و نحوه استفاده از آن