نماد سایت ایوسی

۱۷ استراتژی برای افزایش سودآوری یک تجارت

رشد سودآوری

رشد سودآوری

مدیران کسب و کار معمولاً به دنبال راه هایی برای افزایش سودآوری کسب و کارهایی هستند که در آن کار می کنند. سودآوری یکی از مهم ترین معیارهای موفقیت کسب و کار است و تعیین می کند که آیا یک کسب و کار احتمال رشد دارد یا خیر. یادگیری در مورد استراتژی های مختلف برای افزایش سودآوری می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های خاصی را در تیم خود برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها پیاده سازی کنید.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که چرا سودآوری مهم است و چگونه با استفاده از ۱۷ استراتژی سودآوری را افزایش دهیم.

سودآوری چیست؟

سودآوری توانایی یک کسب و کار برای تولید درآمد بیشتر از هزینه است. شرکت‌ها معمولاً از طریق فروش محصولات یا خدمات به مصرف‌کنندگان درآمد تولید می‌کنند و با پرداخت حقوق به کارکنان خود و تولید محصولات یا خدمات خود، هزینه‌هایی را ایجاد می‌کنند. شما می توانید هزینه های کسب و کار را به عنوان هزینه های مستقیم، که هزینه های پرداخت کارکنان مستقیماً در تولید یک محصول یا خدمات، و هزینه های غیرمستقیم که به عنوان سربار نیز شناخته می شوند، دسته بندی کنید. سربار ممکن است شامل استهلاک، مالیات بر دارایی، هزینه مواد غیرمستقیم و دستمزد کارکنانی باشد که مستقیماً در فرآیندهای تولید دخالت ندارند.

حاشیه سود مقدار پولی است که یک کسب و کار از فروش یک محصول یا خدمات به دست می آورد. برای رسیدن به حاشیه سود برای یک واحد محصول یا خدمات، هزینه های غیرمستقیم و هزینه های مستقیم را از قیمتی که مشتریان برای محصول یا خدمات می پردازند، کم می کنید. به عنوان مثال، اگر برای تولید یک پیتزا ۱.۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشید، شامل تمام هزینه های مستقیم و غیرمستقیم، و آن را به قیمت ۵.۰۰ هزار تومان به مشتریان بفروشید، حاشیه سود شما برای هر پیتزا ۴.۰۰ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: حاشیه سود چیست؟

چرا افزایش سودآوری مهم است؟

افزایش سودآوری برای بسیاری از مشاغل مهم است، زیرا تولید سود به کسب و کارها اجازه می دهد تا به رشد خود ادامه دهند و در صنایع خود رقابت کنند. افزایش سودآوری همچنین می تواند به کسب و کارها کمک کند تا منابع مالی خود را از موسسات مالی، سرمایه گذاران و سهامداران تامین کنند. اگر یک کسب و کار در حال حاضر سود تولید نمی کند، افزایش سودآوری ممکن است امکان تولید نهایی سود را فراهم کند، که در نهایت به کسب و کار اجازه می دهد به فعالیت خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: سود چیست و چرا مهم است؟

چگونه سودآوری را افزایش دهیم

بسته به نوع کسب و کار و صنعت، برخی از استراتژی‌ها برای افزایش سودآوری ممکن است مؤثرتر از سایر استراتژی‌ها باشند. در اینجا لیستی از ۱۷ استراتژی وجود دارد که ممکن است به شما در افزایش سودآوری مشاغلی که مدیریت می کنید کمک کند:

۱. کمک های تیم را تسهیل کنید

یکی از اولین استراتژی هایی که به افزایش سود کمک می کند، ملاقات با اعضای تیم برای ایجاد اهداف مشترک مرتبط با افزایش سود است. اگر اعضای تیم همه از اهداف سازمان آگاه باشند، می تواند به آنها کمک کند تا تصمیماتی بگیرند که به تکمیل آن اهداف کمک می کند و آنها را برای افزایش بهره وری تشویق می کند. به عنوان مثال، ممکن است یک جلسه در سطح شرکت برگزار کنید و در مورد هدف افزایش حاشیه سود تا ۱۰ درصد در سال آینده بحث کنید.

۲. تحقیقات بازار انجام دهید

انجام تحقیقات بازار می تواند به شما در شناسایی مخاطبان هدف و درک انگیزه آنها برای خرید محصول یا خدمات کمک کند. با انجام این تحقیق می توانید میزان هزینه ای که مشتریان ممکن است برای محصولات یا خدمات شما خرج کنند را تعیین کنید و به شما کمک کند آنها را برای مشتریان بهتر بازاریابی کنید. به عنوان مثال، اگر مشتریان ۱۰ هزار تومان بیشتر برای محصولات شما خرج کنند، ممکن است قیمت را برای مطابقت با آن مقدار افزایش دهید.

۳. صورت های مالی را تجزیه و تحلیل کنید

صورت‌های مالی داده‌های کمی در مورد درآمد و هزینه‌ها ارائه می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا تعیین کنید کدام فرآیندها را می‌توانید برای افزایش سودآوری تنظیم کنید. ترازنامه ها، صورت های سود و زیان و صورت های جریان نقدی همگی برای تجزیه و تحلیل در هنگام افزایش سودآوری مفید هستند. به عنوان مثال، ممکن است تعیین کنید که هزینه‌ها در یک حوزه با رشد کسب‌وکار افزایش می‌یابد و به تیم شما اجازه می‌دهد تا هنگام انجام تنظیمات برای بهبود سودآوری، روی آن منطقه تمرکز کند.

مرتبط: صورت های مالی چیست؟ راهنمای مبتدی

۴. فرآیندهای غیر ضروری را حذف کنید

حذف فرآیندهای غیر ضروری می تواند به افزایش کارایی زنجیره تامین یک کسب و کار کمک کند و هزینه های آن را کاهش دهد. فرآیندهای غیرضروری ممکن است وظایفی باشند که تیم شما برای ارائه محصول یا خدمات با کیفیت بالا به مشتریان نیازی به انجام آنها نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر محصولات قبل از ارسال و فرآیندهای حمل و نقل، از ورود ایمن آن محصولات به فروشگاه ها اطمینان حاصل کنند، بررسی کیفیت را طی کنند، ممکن است پس از ورود به فروشگاه ها نیازی به بررسی کیفیت دوم نداشته باشند.

۵. ضایعات را کاهش دهید

کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از چندین استراتژی، موارد ضایعات را کاهش دهند، مانند شناسایی و حل فرآیندهایی که منجر به نقص می‌شوند، کاهش تولید بیش از حد، محدود کردن زمان توقف، افزایش کارایی حمل‌ونقل، محدود کردن موجودی اضافی و محدود کردن پردازش اضافی. همه این استراتژی‌ها می‌توانند تعداد محصولات یا خدمات نهایی را که به دست مشتریان می‌رسند افزایش دهند و برای سازمان شما درآمد ایجاد کنند. به عنوان مثال، می‌توانید از نرم‌افزاری استفاده کنید که تقاضای مورد انتظار برای محصولات را در مناطق خاصی ردیابی می‌کند تا بتوانید مقدار دقیق مورد نیاز را تولید کرده و آنها را به مناطق مناسب منتقل کنید.

۶. فضاهای فیزیکی را مجدد سازماندهی کنید

بسیاری از سازمان ها نحوه حرکت کارکنان خود را در محیط های کاری خود تجزیه و تحلیل می کنند تا مشخص کنند که ناکارآمدی اغلب در کجا رخ می دهد. سازماندهی مجدد فضاهای فیزیکی که اعضای تیم در آن کار می کنند می تواند به محدود کردن حرکات غیر ضروری کمک کند و امکان فرآیندهای تولید کارآمدتر را فراهم کند. برای مثال، می‌توانید اتاق استراحت را نزدیک‌تر به طبقه تولید قرار دهید تا به محدود کردن زمان لازم برای راه رفتن اعضای تیم در حین کار کمک کنید. تغییرات جزئی در فضاهای فیزیکی می تواند در مدت زمان طولانی تری تفاوت زیادی ایجاد کند.

مرتبط: سودآوری محصول: تعریف و روش ها

۷. بودجه ایجاد کنید

توسعه بودجه می‌تواند به تعیین محدودیت‌های دقیق برای مقداری که یک کسب‌وکار می‌تواند در بخش‌های خاص خرج کند، کمک کند و هزینه‌های کلی کسب‌وکار را کاهش دهد. ایجاد سقف حقوق، محدود کردن هزینه‌های یکباره و کاهش هزینه‌های اداری همگی راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها با استفاده از بودجه هستند. به عنوان مثال، تیم شما ممکن است سقف حقوقی ۳۰۰۰۰۰ هزار تومانی برای مدیران اجرایی ایجاد کند تا هزینه‌هایی را که کسب‌وکار با پرداخت دستمزد کارکنان متحمل می‌شود کاهش دهد.

۸. آموزش گسترده انجام دهید

آموزش کارکنان، به ویژه برای استخدام‌های جدید، می‌تواند به کسب‌وکارها با افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های غیرضروری، به بهبود حاشیه سود خود کمک کند. آموزش کارکنان در مورد شیوه هایی که ایمنی همه اعضای تیم را تضمین می کند، استراتژی هایی برای افزایش میزان خرید مشتریان و استراتژی های کاهش ضایعات، همگی می توانند به بهبود سودآوری کمک کنند. به عنوان مثال، ممکن است یک جلسه ایمنی هفتگی برگزار کنید که در آن در مورد رایج ترین انواع آسیب هایی که در سازمان رخ می دهد صحبت کنید تا به محدود کردن موارد آن نوع صدمات کمک کنید.

۹. روابط فروشنده را توسعه دهید

فروشندگان مواد خام بسیاری را در اختیار مشاغل قرار می دهند که به آنها در ایجاد محصولات یا خدماتشان کمک می کند. کاهش هزینه های این اقلام از طریق ایجاد روابط می تواند به کاهش هزینه های کلی سازمان و بهبود سودآوری کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است با یک فروشنده رابطه وفاداری برقرار کنید و موافقت کنید که کالاهای او را حداقل برای ۱۰ سال آینده در ازای قیمت پایین تر آن کالا خریداری کنید.

۱۰. بازاریابی و برندسازی را توسعه دهید

یک برند قوی می تواند به یک سازمان اجازه دهد تا قیمت های بالاتری را برای محصولات یا خدمات خود درخواست کند. مصرف کنندگان ممکن است یک برند را با سطح خاصی از کیفیت مرتبط کنند که ممکن است آنها را برای خرید محصولات یا خدمات از یک سازمان ترغیب کند، حتی اگر هزینه بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، سازمان ها ممکن است محصولات خود را کالاهای لوکس به بازار عرضه کنند تا قیمت بالاتر را توجیه کنند.

۱۱. قیمت فروش را افزایش دهید

افزایش قیمت فروش محصولات یا خدمات یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش سودآوری است. هنگام افزایش قیمت، درک انتظارات مصرف کنندگان از قیمت برای حفظ درآمد سازمان مهم است. به عنوان مثال، اگر شما ۵۰۰۰ محصول را با قیمت ۵ هزار تومان بیشتر بفروشید، ممکن است ۲۵۰۰۰ هزار تومان بیشتر درآمد داشته باشید، در حالی که هزینه ها ثابت می مانند.

مرتبط: قیمت گذاری رقابتی: تعریف، استراتژی ها و نکات

۱۲. مبلغ را در هر تراکنش افزایش دهید

افزایش مبلغی که مصرف کنندگان صرف یک تراکنش می کنند می تواند سودآوری را با تسهیل فروش محصولات یا خدماتی که ممکن است حاشیه سود بهتری داشته باشند، بهبود بخشد. کسب‌وکارها معمولاً تلاش می‌کنند تا هزار تومان در هر تراکنش را با استفاده از افزایش فروش افزایش دهند، استراتژی که شامل تلاش برای فروش اقلام اضافی یا اقلام گران‌تر به مشتری در حالی است که در حال حاضر قصد خرید دارند. سازمان ها همچنین ممکن است از بسته های محصول برای دستیابی به این اهداف استفاده کنند، که دو محصول مرتبطی هستند که با هم می فروشند. به عنوان مثال، یک فروشنده کفش ممکن است زمانی که مشتری قصد خرید یک جفت کفش کتانی را دارد، اقدام به فروش بند کفش خود کند.

۱۳. اعضای تیم با عملکرد بالا را حفظ کنید

اعضای مولد یک سازمان می توانند از طریق کار خود ارزشی بیافزایند که به افزایش سودآوری سازمانشان کمک می کند. اعضای تیم که در فروش، تولید، حمل و نقل و سایر زمینه های ضروری یک کسب و کار برتر هستند، همگی می توانند کارایی و درآمد کسب و کار را افزایش دهند. به عنوان مثال، اگر یکی از اعضای تیم بتواند ۲۰ درصد بیشتر از سایر اعضای تیم خود فعالیت فروش داشته باشد، ممکن است ارزش زیادی برای سازمان خود ایجاد کند.

۱۴. سربار ثابت را کاهش دهید

سربار ثابت ممکن است هزینه اجاره در یک مرکز تولیدی، هزینه بیمه اموال و مالیات و هزینه های آب و برق در یک مرکز تولیدی باشد. کاهش این هزینه ها هزینه های غیرمستقیم را محدود می کند و سودآوری را افزایش می دهد. برای مثال، ممکن است با سازمان خود کار کنید تا اندازه یک مرکز تولیدی را کاهش دهید تا هزینه اجاره و خدمات آب و برق را کاهش دهید، یا آن را به منطقه ای با مالیات بر دارایی کمتر منتقل کنید.

۱۵. از کارت های اعتباری بازرگانی بازپرداخت استفاده کنید

برخی از شرکت‌های کارت اعتباری، کارت‌هایی را ارائه می‌کنند که درصدی از خریدهایشان را به کسب‌وکارها به‌عنوان بازگشت نقدی به آنها باز می‌گرداند. این پول اضافی است که مشاغل می توانند از خریدهای تجاری عادی به دست آورند. به عنوان مثال، اگر یک کارت اعتباری ۱٪ بازگشت نقدی به همه خریدها بدهد و یک شرکت تجاری ماشین آلات جدیدی را به قیمت ۵۰۰۰۰ هزار تومان خریداری کند، ممکن است ۵۰۰ هزار تومان بازگشت نقدی دریافت کند و سودآوری آنها افزایش یابد.

مطالب مرتبط: سود ناخالص در مقابل سود خالص: تفاوت چیست؟

۱۶. روی مشتریان سودآور تمرکز کنید

برخی از مشتریان ممکن است از طریق خرید مداوم محصولات یا خدماتی که کسب و کار تولید می کند، درآمد ثابتی را فراهم کنند. تمرکز بر این مشتریان می تواند به کسب و کارها کمک کند تا فعالیت فروش خود را بیشتر افزایش دهند و سودآوری را بهبود بخشند. مشتری که در حال حاضر یک نوع محصول را در طول سال از یک تجارت خریداری می کند، ممکن است به نوع دیگری از محصول نیز علاقه مند باشد.

به عنوان مثال، شرکتی که در حال حاضر کاغذ چاپگر را از یک کسب و کار خریداری می کند، ممکن است بخواهد کارتریج جوهر را نیز از آن سازمان خریداری کند. علاوه بر این، توسعه روابط با مشتریان با ارزش می تواند به ایجاد وفاداری به محصولات یا خدمات سازمان شما کمک کند.

۱۷. بازار خود را گسترش دهید

گسترش یک تجارت به یک بازار جدید، مانند یک منطقه جدید، می تواند به معرفی محصولات و خدمات شما به مشتریان جدیدی کمک کند که ممکن است برای سازمان شما درآمد ایجاد کنند. کسب‌وکارها معمولاً در مناطقی تحقیق می‌کنند که محصولات و خدمات آنها احتمالاً قبل از اقدام به چنین توسعه‌هایی موفق می‌شوند. به عنوان مثال، یک شرکت اسباب‌بازی ممکن است تجارت خود را در ژاپن گسترش دهد، اگر ببیند اسباب‌بازی‌هایش در بین کودکان آن کشور محبوب است.

خروج از نسخه موبایل