نماد سایت ایوسی

سبک رهبری دموکراتیک در محل کار: مزایا و معایب

سبک رهبری مشارکتی - مدیریت مشارکتی چیست؟

سبک رهبری مشارکتی - مدیریت مشارکتی چیست؟

رهبری دموکراتیک یک سبک رهبری باز است که اعضای گروه را در فرآیند تصمیم گیری توانمند می کند. اگر در صنعتی کار می کنید که از بحث آزاد و به اشتراک گذاری نظرات سود می برد، ممکن است بخواهید این سبک رهبری را در نظر بگیرید.

در این مقاله از ایوسی، ویژگی‌های رهبری دموکراتیک و مزایا و معایب این سبک را مورد بحث قرار می‌دهیم تا به شما کمک کند تعیین کنید که آیا این سبک برای شما و تیم شما مناسب است یا خیر.

رهبری دموکراتیک چیست؟

رهبری دموکراتیک که “رهبری مشترک” یا “رهبری مشارکتی” نیز نامیده می شود، هر یک از اعضای تیم را تشویق می کند تا با به اشتراک گذاشتن نظرات خود در تصمیم گیری شرکت کنند. یک رهبر دموکراتیک گفتگوی باز را تشویق می کند و به کارکنان خود کمک می کند تا اهداف خود را تعیین کنند، عملکرد خود را ارزیابی کنند و به آنها انگیزه برای رشد می دهد. رهبران دموکرات:

مطالب مرتبط: ۱۰ سبک رهبری رایج (به علاوه نحوه یافتن سبک خود)

ویژگی های رهبران دموکراتیک

رهبران دموکراتیک کارکنان خود را تشویق می کنند که خلاقانه فکر کنند و با راه حل های جدید و تغییر فرآیندهای موجود سازگار باشند. مشارکت مستقیم و شفافیت آنها اغلب موجب احترام و اعتماد کارکنانشان می شود. رهبران دموکرات اغلب عبارتند از:

مطالب مرتبط: ۱۵ ویژگی رهبری که یک رهبر بزرگ می سازد 

نکات مثبت سبک رهبری دموکراتیک

در اینجا برخی از رایج ترین مزایای رهبری دموکراتیک آورده شده است:

۱. رضایت شغلی و تعهد

هنگامی که کارکنان احساس می کنند در فرآیند تصمیم گیری مشارکت دارند، اغلب احساس می کنند برای کارفرمای خود ارزش بیشتری دارند. این احساس اهمیت می تواند منجر به بهره وری بیشتر و وفاداری به شرکت شود که به نوبه خود می تواند گردش شغلی را برای شرکت کاهش دهد.

۲. نوآوری بیشتر

بحث آزاد خلاقیت و نوآوری را تشویق می کند. هرچه افراد بیشتری ایده های جدید را به اشتراک بگذارند، فرآیندهای موجود بیشتری را می توان بهبود و به روز کرد.

۳. راه حل های متعدد تولید شده است

زمانی که فرآیند تصمیم گیری به همکاری و نظرات متعدد نیاز دارد، بحث راه حل های احتمالی بیشتری را پوشش می دهد. این گروه می تواند جنبه های بیشتری از یک پروژه خاص را تجزیه و تحلیل کند و راه حل هایی بیابد که نیازهای سازمان را بهتر برآورده کند.

۴. غیبت کمتر

کارمندانی که از شغل خود رضایت بیشتری پیدا می کنند، به احتمال زیاد از کار کمتر غیبت می کنند. وقتی کارمندان احساس ارزشمندی می کنند، به احتمال زیاد به ضرب الاجل ها و حتی اضافه کاری متعهد می شوند تا پروژه ها را تکمیل کنند و به تیم و شرکت خود کمک کنند تا موفق شوند.

۵. انسجام تیمی

مشارکت دادن افراد در فرآیند تصمیم گیری می تواند به تقویت چشم انداز شرکت کمک کند. همه بخشی از تصمیم گروه هستند و انگیزه های پشت این تصمیم را درک می کنند. آنها می دانند که در جهت یک هدف مشترک کار می کنند. باعث انسجام بیشتر در گروه می شود.

۶. اعتماد بین اعضای گروه

زمانی که کارکنان و مدیریت از قدرت تصمیم گیری و دسترسی برابر به اطلاعات یکسان برخوردار باشند، احساس اعتماد را در بین آنها افزایش می دهد. هر یک از اعضای گروه انگیزه های پشت تصمیم رهبر خود را می داند و نیازی به زیر سوال بردن آنها ندارد.

مرتبط: نحوه افزایش همکاری در محل کار

معایب سبک رهبری دموکراتیک

رهبری دموکراتیک همچنین می تواند برخی از معایب بالقوه را به همراه داشته باشد:

۱. تصمیم گیری کند می شود

زمانی که فرآیند تصمیم گیری نیاز به نظرات همه دارد، تصمیم گیری سریعتر چالش برانگیزتر است. زمان مورد نیاز برای سازماندهی جلسات و بحث ها زمانی که مستلزم تصمیم گیری سریع یا مستلزم ضرب الاجل باشد، می تواند برای تجارت مضر باشد.

۲. عملکرد ممکن است دچار تزلزل شود

برخی از کارمندان کمتر قادر به عملکرد تحت رهبری دموکراتیک هستند، زیرا آنها تصمیم گیری را دوست ندارند. آنها همچنین ممکن است این تصور را داشته باشند که سخت تر از رهبر کار می کنند.

۳. رهبران ممکن است احساس غرق شدن کنند

رهبران می توانند متوجه شوند که این سبک رهبری زمانی که نیاز به اجماع تیمی است، زمان و تلاش بیشتری می طلبد. این کار اضافی ممکن است به مهلت های از دست رفته و فرسودگی بالقوه رهبر کمک کند.

مرتبط: سبک های رهبری: انتخاب رویکرد مناسب برای موقعیت

اجرای رهبری دموکراتیک

در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید برای کمک به پیاده سازی رهبری دموکراتیک در شرکت خود دنبال کنید:

مرتبط: رهبری مشارکتی چیست؟ (با مزایا)

خروج از نسخه موبایل