از میان بسیاری از مهارت هایی که می توانید برای بهبود فرصت های پیشرفت شغلی خود ایجاد کنید، سازگاری یکی از بهترین هاست. دانستن اینکه سازگاری چیست و چگونه از آن به نفع حرفه ای خود استفاده کنید، یک مهارت ارزشمند است. برای بهبود مجموعه مهارت های حرفه ای خود برای درک این کیفیت وقت بگذارید.
در این مقاله توضیح میدهیم که سازگاری به چه معناست، مهارتهای سازگاری خاص را شرح میدهیم، انطباقپذیری را در محیط کار ترسیم میکنیم، نمونههایی از سازگاری را ارائه میدهیم، نحوه بروز سازگاری را نشان میدهیم، اهمیت سازگاری را برجسته میکنیم و نحوه فهرست کردن سازگاری را در رزومه خود توضیح میدهیم.
مطالب مرتبط: رهبری تطبیقی چیست؟
سازگاری به چه معناست؟
سازگاری مهارتی است که به شما امکان می دهد انعطاف پذیر باشید و تغییرات را به راحتی بپذیرید. افراد سازگار در محیط های غیرقابل پیش بینی رشد می کنند و می توانند به سرعت یاد بگیرند که چگونه وظایف خود را بازسازی کنند تا با اطلاعات، سیاست ها یا رویه های جدید سازگار شوند. افرادی که دارای مهارت های سازگاری هستند، تمایل دارند چندین مهارت مرتبط دیگر نیز داشته باشند که به آنها کمک می کند تا به طور موثر تغییرات را هدایت کنند و انعطاف پذیر باقی بمانند.
مرتبط: مهارت های سازگاری: تعریف و مثال
مهارت های سازگاری چیست؟
سازگاری یک مهارت نرم فراگیر است که به پایه ای از چندین مهارت دیگر نیاز دارد. این مجموعه از مهارت ها به شما این امکان را می دهد که انعطاف پذیر و آماده تغییرات در زندگی حرفه ای خود شوید. تعدادی از مهم ترین مهارت های سازگاری عبارتند از:
تفکر انتقادی
دانستن نحوه گرفتن اطلاعات، تجزیه و تحلیل و استفاده مناسب از آن یک مهارت مهم برای یک فرد سازگار است. تفکر انتقادی به شما این امکان را میدهد که از مجموعهای از مراحل و اقدامات تا حدی قابل پیشبینی برای قضاوت در مورد دادهها و موقعیتها استفاده کنید، خواه آنها همان چیزی هستند که شما به کار کردن با آنها عادت کردهاید یا نه.
فردی تفکر انتقادی یا تفکر نَقّادانه دارد که قادر است با قصد محک زدن مسئله یا مبحثی، در مورد آن مسئله یا مبحثی، پرسشهای مناسب بپرسد و اطّلاعات مربوط به آن را جمعآوری کند. سپس آن دادهها را دستهبندی و با منطق استدلال کند؛ و در پایان به یک نتیجهٔ قابل اطمینان دربارهٔ مسئله برسد. ویکیپدیا |
مشاهده
حس دقیق مشاهده برای یک فرد سازگار بسیار سودمند است. با مشاهده صحیح، می توانید به سرعت تفاوت های محیطی یا تکلیفی را تشخیص دهید و اطلاعات جدیدی را شناسایی کنید تا به شما کمک کند رفتار، سبک کاری یا اولویت های خود را در صورت نیاز تنظیم کنید.
حفظ کردن
وقتی یک محیط تغییر می کند، به خاطر سپردن می تواند به شما کمک کند تا سریعا سازگار شوید. با استفاده از آن، می توانید اطلاعات جدید را به سرعت یاد بگیرید و حفظ کنید، بنابراین تمرکز شما به جای مرور مکرر اطلاعات اولیه، روی کار و بهره وری شما است.
ماندگاری
تمایل به ادامه کار برای رسیدن به اهدافتان علیرغم تغییراتی که در محیط یا فرآیند شما ایجاد میشود، در بهبود سازگاری بسیار مؤثر است. سازگارترین افراد بدون توجه به هر گونه تغییر یا شکستی که با آن مواجه می شوند به تلاش خود ادامه می دهند.
تاب آوری
تاب آوری توانایی بهبود سریع از یک چالش یا شکست است. این مولفه یکی از جنبه های کلیدی سازگاری است. با استفاده از آن، افراد سازگار زمان بسیار کمی را صرف پردازش تغییر یا شکستی می کنند که با آن مواجه می شوند و در عوض روی بهبود وضعیت کار می کنند تا به اهداف خود ادامه دهند.
تابآوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامهدار و توانایی در ترمیم خویشتن است. تابآوری یعنی اینکه فرد بتواند قوام و سلامت روانشناسی خود را در مواجهه با سختیها حفظ کند. ویکیپدیا |
انگیزه
افراد سازگار انگیزه بالایی برای رسیدن به اهداف خود و حفظ بهره وری خود دارند. انگیزه آنها به آنها کمک می کند تا مثبت بمانند و بر تنظیم سریع سبک کار، محیط یا هر جنبه دیگری از پروژه خود تمرکز کنند تا به اهداف خود ادامه دهند.
حل مسئله
بخش بزرگی از سازگاری، دانستن چگونگی حل موثر مشکل است. هنگامی که با چالش یا تعدیل ضروری مواجه می شود، فرد سازگار می تواند از آن اطلاعات برای یافتن راه حل موثر و ادامه کار خود استفاده کند.
خلاقیت
تفکر خلاق، مانند حل مسئله، یکی از جنبه های مهم سازگاری است. دانستن اینکه چگونه یک موقعیت جدید را ارزیابی کنید و چندین گزینه بالقوه را قبل از انتخاب مسیر اقدام در نظر بگیرید، می تواند توانایی شما را برای انطباق با عدم اطمینان یا تغییر بهبود بخشد.
کنجکاوی
در هنگام بهبود سازگاری کلی، کنجکاو بودن بسیار کمک می کند. جستجوی فعالانه به دنبال راههایی برای بهبود فرآیندها، رویهها و سبک کاری خود میتواند به شما کمک کند در صورت مواجهه با تغییرات اجتنابناپذیر یا تنظیمات خارج از کنترل خود، سریعتر وفق دهید.
کنجکاوی کیفیتی است مربوط به اندیشه؛ همچون، کاوش، تحقیق و یادگیری که با مشاهدهگری در انسان و حیوانات دیگر آشکار میشود. کنجکاوی به شدت با تمام جوانب رشد انسانی در ارتباط است، چرا که طی این فرایند است که یادگیری و تمایل به کسب دانش و مهارت اتفاق میافتد. ویکیپدیا |
ارتباط
دانستن نحوه برقراری ارتباط واضح، هم به صورت شفاهی و هم به صورت نوشتاری، جنبه مهمی از سازگاری است. اغلب، هنگام انجام یک تغییر یا چالش، ارتباط شفاف با سایر ذینفعان می تواند به شما کمک کند تا از سردرگمی جلوگیری کنید و به سرعت راه حل های موثر پیدا کنید.
مرتبط: سازگاری در محل کار: مزایا و اهمیت
سازگاری در محیط کار چیست؟
سازگاری در محل کار به طور خاص بسیار شبیه به سازگاری به طور کلی است. در یک محیط کاری، سازگار بودن به سادگی به این معنی است که می توانید تغییرات را به سمت موفقیت هدایت کنید. این اغلب به این معنی است که در صورت نیاز، مهارتهای انطباقپذیری را بهطور پیشگیرانه و بهعنوان عطف به ماسبق به کار ببرید تا تمرکزتان را روی بهرهوری و در مسیر رسیدن به اهدافتان حفظ کنید.
مصادیق سازگاری چیست؟
انطباق پذیری در محل کار می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از تغییرات بزرگ در سطح سازمان تا چالش های کوچک مختص شغل. برای درک بهتر، چند مثال از سازگاری را در نظر بگیرید:
تغییر مکان
“شرکت کاغذ پایونیر تصمیم گرفته است مکان ها را برای فضای بیشتر با هزینه کمتر جابجا کند. رهبری شرکت توانست فضای کاری جدیدی را با اطلاعیه نسبتاً کوتاه ایمن کند، بنابراین کارمندان شرکت فقط دو هفته فرصت دارند تا برای جابجایی آماده شوند. کارمندانی که مهارت های سازگاری عالی دارند. میتوانند فهرست کارهای اولویتدار را ایجاد کنند تا اطمینان حاصل کنند که در طول انتقال به مشتریان خود خدمات میدهند و بستههای کارآمد را برای انتقال بستهبندی میکنند، بنابراین میتوانند یک بار در فضای جدید به سر کار بازگردند.”
توسعه حرفه ای
“تیم CPA در Pong Electronics اخیراً دریافته است که باید از مقررات صنعتی جدید در رابطه با توسعه حرفه ای و ادامه تحصیل پیروی کنند. همه CPAs در کارکنان باید ۱۰ ساعت آموزش قبل از پایان سه ماهه را بگذرانند. رئیس CPA ها بسیار عالی است. فرد سازگار، و آنها می توانند به سرعت یک برنامه آموزشی موثر ایجاد کنند که به همه اعضای تیم اجازه می دهد تا قبل از پایان ضرب الاجل، مطابقت را رعایت کنند و اهداف اصلی خود را برای شرکت برآورده کنند.”
تعدیل مشتری
“پس از ارائه یک پیشنهاد بازاریابی، تیم آژانس بازاریابی لیمو نارنجی بازخوردی از مشتری دریافت کرد که آنها زاویه متفاوتی میخواستند. پس از جمعآوری اطلاعات بیشتر، تیم توانست برنامه خود را تطبیق دهد و یک پیشنهاد تنظیمشده را تنظیم کند که نیازهای مشتری را برآورده کند. و رابطه آنها را تضمین کرد.”
مطالب مرتبط: نحوه شناسایی و مدیریت تغییرات مخرب
چگونه می توانم سازگاری را نشان دهم؟
بروز سازگاری در محل کار می تواند نشان دهد که شما یک کاندیدای داخلی عالی برای مسئولیت های رهبری و فرصت های ارتقاء هستید. اکثر کارمندان در مسیر کار خود با غیرقابل پیش بینی بودن، تغییر و چالش مواجه می شوند. هنگامی که این موقعیتهای آشکار به وجود میآیند، با مثبتاندیشی و تمایل به تغییر رفتار یا اولویتهای خود برای سازگاری با تغییر پاسخ دهید.
همچنین می توانید مهارت های سازگاری مرتبط را نشان دهید تا نشان دهید کارمندی سازگار هستید. روی این تمرکز کنید که به سرپرستان خود ثابت کنید که پیگیر، کنجکاو و یک ارتباط دهنده عالی هستید. این مهارت ها علاوه بر بسیاری دیگر، شالوده سازگاری را می سازند.
چرا سازگاری اینقدر مهم است؟
سازگاری یک مهارت نرم عالی برای کارمندان در انواع صنایع و مشاغل است. این مهم است زیرا مزایای زیادی هم برای افراد سازگار و هم برای سازمانی که برای آن کار می کنند به همراه دارد. برخی از مزایای اصلی سازگاری عبارتند از:
- توانایی مدیریت چالش: وقتی سازگار هستید، میتوانید چالشها، شکستها و تغییرات را به آسانی مدیریت کنید، که منجر به بهرهوری مداوم و رسیدن به اهداف میشود.
- بهبود مهارت های رهبری: بسیاری از مهارت های اساسی و مرتبط برای سازگاری نیز مهارت های رهبری هستند. وقتی برای سازگاری کار میکنید، برای تبدیل شدن به یک رهبر مؤثر نیز تلاش میکنید.
- ارتباط سازمانی مستمر: به عنوان یک کارمند سازگار، احتمالاً برای مدت طولانی تری نسبت به زمانی که قادر به تطبیق آسان با تغییر یا چالش نباشید، با سازمان مرتبط باقی خواهید ماند.
چگونه سازگاری را در رزومه نشان می دهید؟
بهترین راه برای نشان دادن مهارت های سازگاری در رزومه، نشان دادن آن ها از طریق تجربیات کاری گذشته است. آگهی شغلی را برای مهارت های سازگاری خاصی که در بخش الزامات ذکر شده است مرور کنید و مطمئن شوید که آن زبان را در رزومه خود گنجانده اید. اگر می توانید، دستاوردهای قابل اندازه گیری را به اقدامات قابل انطباق خود اضافه کنید. همچنین می توانید سازگاری را به عنوان یک مهارت در بخش مهارت های رزومه خود قرار دهید.
سازگاری و ناسازگاری – ویدئوی شبکه دوی سیما
و بخوانید: