نماد سایت ایوسی

تعریف رضایت شغلی

اهمیت داشتن تعادل در زندگی کاری - ایجاد رضایت شغلی

چگونه می‌دانید که در موقعیت مناسبی قرار دارید – که شغل شما برای شما مناسب است؟ رضایت در کار برای موفقیت و شادی شخصی شما و همچنین موفقیت کارفرمای شما بسیار مهم است. اما دقیقاً رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی را می توان به عنوان رضایت از کاری که در محل کار انجام می دهید و با چه کسی انجام می دهید توصیف کرد. اما اندازه گیری آن آسان نیست و مبتنی بر ادراک ذهنی و احساسات و عواملی مانند پرداخت، محیط اداری و فرهنگ شرکت است.

در این مقاله از ایوسی، رضایت شغلی را تعریف می کنیم، دلایل آن را کشف می کنیم و به شما می گوییم چگونه به آن دست یابید.

مطالب مرتبط: چگونه با پتانسیل کامل خود زندگی کنید و در زندگی موفق شوید

رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی معیار رضایت یک کارمند از شغل خود، احساس لذت یا رضایتی است که فرد از شغل خود به دست می آورد. در مولفه های رفتاری، شناختی و عاطفی اندازه گیری می شود. رضایت شغلی را می توان به دو ایده تقسیم کرد: رضایت شغلی درونی و رضایت شغلی بیرونی. رضایت شغلی درونی بر روی نوع کاری که در حال انجام است، وظایف و وظایفی که آن شغل را تشکیل می دهد، تمرکز دارد. رضایت شغلی بیرونی بر شرایط کاری مانند محیط، سرپرست، دستمزد و همکاران متمرکز است.

رضایت شغلی بالا در محیط کار هم برای کارمند و هم برای کارفرما مفید است. داشتن نرخ رضایت شغلی بالا می تواند یک شرکت را به روش های زیر تقویت کند:

سطح بالایی از رضایت شغلی برای موفقیت کارمند و شرکت مهم است.

مطالب مرتبط: چگونه می توان روحیه و رضایت شغلی کارکنان را بهبود بخشید

علل رضایت شغلی

علل رضایت شغلی می تواند از فردی به فرد دیگر بر اساس شغلشان تغییر کند. برخی از مهمترین دلایل رضایت شغلی عبارتند از:

  • تعامل: برای درگیر شدن در محل کار، یک کارمند باید حضور داشته باشد، سازنده و متمرکز باشد. اگر کارکنان بتوانند مهارت های خود را به بهترین شکل ممکن به کار ببرند و درک روشنی از تأثیر کارشان بر شرکت داشته باشند، بیشتر احساس مشارکت می کنند.

  • انگیزه: اگر یک کارمند انگیزه خود را در پشت کار خود درک کند، ممکن است به افزایش رضایت شغلی آنها کمک کند. یک فرد می تواند با پرسیدن اینکه چرا این شغل را انتخاب کرده اند و چه چیزی آنها را به این حرفه انگیزه می دهد، انگیزه آنها را ارزیابی کند.

  • حق‌الزحمه : حق‌الزحمه بخش بزرگی از تعیین اینکه آیا یک کارمند از شغل خود راضی است یا خیر است. کارمندی که احساس می کند به طور عادلانه به او پاداش داده می شود، به طور کلی شغل خود را رضایت بخش تر می بیند.

  • قدردانی و تشکر: صرف نظر از شغلی که یک فرد دارد یا نوع کار او، همه دوست دارند به خاطر کارهای خوبی که انجام می دهند مورد قدردانی قرار گیرند. کارمندی که کارش مورد تایید و قدردانی قرار می گیرد، به احتمال زیاد در مقایسه با کارمندانی که برای کارشان به رسمیت شناخته نمی شوند، سطح رضایت شغلی بالاتری خواهد داشت.

  • رضایت از زندگی: فردی که از زندگی خارج از کار خود راضی است، شانس بیشتری برای رضایت و خشنودی از شغل و کاری که انجام می دهد دارد.

  • فرصت ها: اینکه آیا فرصت های دیگری در شرکت کسی وجود دارد یا خیر، عامل دیگری در رضایت شغلی است. کارمندی که فرصت ارتقاء یا فرصتی برای پذیرش کار چالش برانگیز را دارد، عموماً به شغل و محل کار خود علاقه مند می شود.

  • امنیت شغلی: امنیت شغلی برای بسیاری از افراد مهم است. کارمندانی که نگران از دست دادن شغل خود نیستند، نسبت به آنهایی که نگران هستند، رضایت بیشتری خواهند داشت.

  • نظارت: زمانی که کارکنان روابط خوبی با سرپرستان خود داشته باشند، رضایت شغلی افزایش می یابد. ارتباط صحیح با سرپرستان عامل دیگری در بهبود رضایت شغلی است.

مطالب مرتبط: نحوه برخورد با نارضایتی شغلی

چگونه رضایت شغلی را پیدا کنیم

رسیدن به رضایت در شغل شما ممکن است به کار نیاز داشته باشد، اما هنوز ممکن است. در اینجا ایده هایی وجود دارد که ممکن است به کارکنان کمک کند تا از کار خود رضایت داشته باشند.

  • اهمیت کار خود را درک کنید. به این فکر کنید که ارزش کار شما چگونه به جامعه کمک می کند.

به دنبال آستر نقره باشید. 

اگر در یک موقعیت چالش برانگیز قرار می گیرید، سعی کنید مزایای بالقوه ای را بیابید که به شما در عبور از آن کمک کند. اگر طولانی مدت نیست، روی ماهیت موقتی یک زمان استرس زا در محل کار تمرکز کنید. در مورد بازده های احتمالی مانند فرصت های بیشتر یا دستمزد بیشتر فکر کنید.

در محل کار به همسالان خود کمک کنید. 

ارائه کمک اضافی به همکاران یا مشتریان خود می تواند باعث شود کار معنادارتر شود، بنابراین رضایت شغلی شما را افزایش می دهد. سعی کنید یک همکار را راهنمایی کنید یا پروژه جدیدی را انجام دهید.

قدردان باشید. 

شما می توانید به سادگی با قدردانی به شناسایی جنبه های مثبت شغل خود کمک کنید.

وظایف شغلی خود را تغییر دهید.

تغییر وظایف شغلی به شما این فرصت را می‌دهد که کار معنادارتری پیدا کنید و دلایل بیشتری برای شکرگزاری پیدا کنید.

تعادل را پیدا کنید.

اگر زندگی خود را خارج از محل کار به یاد بیاورید، ممکن است رضایت شغلی افزایش یابد. برای خانواده، دوستان و سایر چیزهایی که برای شما مهم هستند، وقت بگذارید. اطمینان حاصل کنید که بین کار و زندگی خانگی خود تعادل برقرار کنید تا فرسودگی شغلی مشکلی ایجاد نکند.

اطراف خود را با افراد مثبت و حمایتگر احاطه کنید. 

وقتی با همکاران شاد و راضی معاشرت می کنید، به احتمال زیاد از شغل خود راضی خواهید بود. شما می توانید مشاهده کنید و بخشی از همسالان شاد خود باشید و یاد بگیرید که چگونه خودتان چنین شوید.

اهداف تعیین کنید. 

دریابید که برای یادگیری مهارت های جدید یا بهبود مهارت های فعلی خود در شغل خود چه کاری می توانید انجام دهید. هدفی را تعیین کنید که به آن علاقه دارید و به شما کمک می کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید. داشتن چیزی برای کار یا چشم انتظاری اغلب سطح رضایت شغلی شما را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

خروج از نسخه موبایل