بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

یادگیری شناختی چیست؟ تعریف، مزایا و مثال ها

نمونه هایی از نظریه یادگیری شناختی و نحوه استفاده از آنها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

از طریق فرآیندی به نام شناخت، مغز انسان می تواند اطلاعات را از طریق تجربه، حواس و اندیشه جذب و حفظ کند. شما می توانید پتانسیل مغز خود را از طریق یک سبک یادگیری فعال به نام یادگیری شناختی به حداکثر برسانید. هدف این است که ارتباط اطلاعات جدید با ایده های موجود را برای شما آسان تر کند. یادگیری شناختی می تواند به شما کمک کند تا با برجسته کردن بهترین روش های یادگیری به تسلط در حرفه خود برسید.

در این مقاله از ایوسی، یادگیری شناختی را تعریف می کنیم و توضیح می دهیم که چگونه می توانید از آن برای بهبود عملکرد در محل کار و سایر جنبه های زندگی خود استفاده کنید.

یادگیری شناختی چیست؟

یادگیری شناختی سبکی از یادگیری است که بر استفاده مؤثرتر از مغز تمرکز دارد. برای درک این فرآیند، دانستن معنای شناخت مهم است. شناخت فرآیند ذهنی کسب دانش و درک از طریق حواس، تجربه و اندیشه است. نظریه یادگیری شناختی شناخت و یادگیری را با هم ادغام می کند تا فرآیندهای مختلف درگیر در یادگیری را به طور موثر توضیح دهد.

هدف فرآیند یادگیری شناختی ترسیم فرآیند یادگیری برای تفکر بهینه، درک و حفظ آنچه می آموزیم. وقتی بر اصول یادگیری شناختی تسلط داشته باشید، حفظ عادت مادام العمر یادگیری مداوم آسان می شود. این استراتژی‌ها نه تنها می‌توانند شما را به یک یادگیرنده بهتر تبدیل کنند، بلکه می‌توانند باعث شوند که در حرفه خود برتر شوید.

با استراتژی‌های یادگیری شناختی، می‌توانید به یک سخنران عمومی قدرتمند، یک رهبر رویا یا یک بازیکن تیم با انگیزه تبدیل شوید که به سازمان شما کمک می‌کند تا به اهداف و مقاصد خود دست یابد.

کارکردهای یادگیری شناختی

یادگیری شناختی فرآیندی فراگیر و فعال است که حواس شما را به شیوه ای سازنده و طولانی مدت درگیر می کند. این به شما می آموزد که پتانسیل مغز خود را به حداکثر برسانید و ارتباط اطلاعات جدید را با ایده های موجود آسان تر می کند و حافظه و ظرفیت نگهداری را عمیق تر می کند.

یادگیری شناختی به جای تاکید بر حفظ کردن مانند روش سنتی یادگیری کلاس درس، بر دانش گذشته تمرکز می کند. این به شما آموزش می دهد تا در مورد مطالب فکر کنید و آن را با دانش گذشته برای یادگیری قوی تر مرتبط کنید. این امر نه تنها یادگیری شناختی را راهی مؤثرتر برای کسب دانش می کند، بلکه باعث می شود در درازمدت یادگیرنده بهتری باشید.

عناصر یادگیری شناختی

یادگیری شناختی بر خلاف فرآیند یادگیری سنتی است که در آن به جای دستیابی به تسلط بر موضوع، تمرکز بر حفظ کردن است. عوامل زیر برای فرآیند یادگیری شناختی اساسی هستند:

درک مطلب

راهبردهای یادگیری شناختی بر درک مطلب تأکید دارند. شما باید در وهله اول دلیل یادگیری موضوع و نقشی که دانش شما در کار شما ایفا می کند را درک کنید.

حافظه

یادگیری شناختی در جایی که مواد را برای حفظ کردن جمع می کنید، از یادگیری تکه ای جلوگیری می کند. در یادگیری شناختی، هدف درک موضوع در سطح عمیق تر است. این یک اثر همهجانبه ایجاد می کند که به یادآوری کمک می کند و توانایی شما را برای ارتباط دانش جدید با اطلاعات گذشته بهبود می بخشد.

کاربرد

راهبردهای یادگیری شناختی شما را تشویق می کند تا در مورد مطالب و نحوه اعمال آن در موقعیت های فعلی و آینده فکر کنید. با این کار، مهارت‌های حل مسئله، مهارت‌های تفکر انتقادی و ویژگی‌های رهبری رویایی را توسعه می‌دهید که می‌تواند به شما کمک کند چیزهایی را که دیگران نمی‌توانند به شکل واضح ببینند، ببینید.

فواید یادگیری شناختی

یادگیری شناختی روشی موثر برای پرورش عشق مادام العمر به یادگیری و بهبود در کارکنان است. سازمان‌ها می‌توانند از استراتژی‌های یادگیری شناختی برای تأثیرگذاری بر مزایای زیر بر کارکنان خود استفاده کنند:

درک مطلب را تقویت کنید

در یادگیری شناختی، دانش آموزان با انجام دادن یاد می گیرند. این رویکرد عملی یادگیری را فراگیر می کند و درک مطلب را ارتقا می دهد. بنابراین، می توانید درک عمیق تری از مطالب و کاربرد آن در کار و زندگی خود ایجاد کنید.

مهارت های حل مسئله را بهبود می بخشد

مهارت های حل مسئله در هر سطحی از رهبری حیاتی است. رویکرد یادگیری شناختی توانایی شما را برای توسعه این مهارت اصلی افزایش می دهد و به آنها کمک می کند تا آن را در هر جنبه از شغل خود به کار گیرند.

اعتماد به نفس را افزایش می دهد

یادگیری شناختی همچنین می تواند اعتماد به نفس را در توانایی شما برای مقابله با چالش ها در محل کار افزایش دهد. این به این دلیل است که مهارت های حل مسئله را ارتقا می دهد و یادگیری چیزهای جدید را در مدت کوتاهی آسان تر می کند.

یادگیری مداوم را تشویق می کند

مهارت‌های شناختی یادگیری طولانی‌مدت را تقویت می‌کنند، زیرا به شما امکان می‌دهند دانش قبلی را با مواد جدید مرتبط کنید. این به شما کمک می کند اطلاعات قدیمی و جدید را ادغام کنید و هر دو را به طور موثر اعمال کنید.

راهبردهای شناختی با هیجان انگیز کردن و رضایت بخش کردن دانش جدید، عشق به یادگیری را ترویج می کنند. این شما را تشویق می کند که در هر محیطی میل طولانی مدت به کسب دانش داشته باشید.

مثال های یادگیری شناختی

در اینجا نمونه هایی از یادگیری شناختی آورده شده است:

۱. یادگیری ضمنی

یادگیری اگر شامل قصد فعال برای کسب دانش نباشد، ضمنی است. این یک شکل از یادگیری تصادفی و خودکار است زیرا شما از روند آن آگاه نیستید اما بعداً متوجه می شوید که اطلاعات را حفظ کرده اید.

نمونه هایی از این یادگیری عبارتند از صحبت کردن، راه رفتن، خوردن و چیزهایی که بدون افکار آگاهانه یاد می گیرید. به عنوان مثال، ممکن است یاد بگیرید که بدون نگاه کردن به صفحه کلید خود تایپ کنید.

۲. یادگیری صریح

وقتی شما عمداً به دنبال دانش هستید، به صراحت در حال یادگیری هستید. این شامل تلاش برای کسب مهارت در یک مهارت یا فرآیند جدید برای کار شما یا بازگشت به مدرسه برای مطالعات بیشتر است.

برخلاف یادگیری ضمنی که به طور طبیعی به سراغ شما می آید، یادگیری صریح مستلزم اقدام عمدی و توجه مداوم برای کسب دانش جدید است. یادگیری شناختی با ارائه بینش استثنایی در مورد موضوع و نحوه ارتباط آن با کار شما در حال حاضر و بعد، به شما کمک می کند واضح تر بیاموزید. یک مثال زمانی است که برای بهبود مهارت های ارائه خود در یک دوره آموزشی پاورپوینت ثبت نام می کنید.

۳. یادگیری معنادار

یادگیری معنادار زمانی اتفاق می افتد که فرد دانش جدید را با اطلاعات و تجربیات گذشته مرتبط کند. جنبه های عاطفی، انگیزشی و شناختی را در بر می گیرد و به تعمیق دانش و مهارت های حل مسئله کمک می کند. یک مثال زمانی است که برای تبدیل شدن به یک رهبر تیم بهتر و داشتن درک عمیق‌تر از آموزش‌های رهبری گذشته به یک دوره مدیریت پیشرفته می‌روید.

۴. یادگیری مشارکتی و مشارکتی

هنگامی که فرآیند جدیدی را به عنوان یک گروه یا تیم در محل کار یاد می گیرید، در حال انجام یادگیری مشارکتی هستید. یادگیری مشارکتی به تعمیق همکاری و نشان دادن بهترین مهارت ها در هر شرکت کننده در رویداد کمک می کند. این یادگیری شناختی شامل چهار عنصر است که عبارتند از:

  • تعامل همزمان

  • وابستگی متقابل مثبت

  • مسئولیت فردی

  • مشارکت برابر

به طور مشابه، یادگیری مشارکتی یک استراتژی شناختی است که در آن یک فرد منبع به گروه می آموزد که چگونه ایده های خود را در زمینه مهارت یا دانش خاص توسعه دهند. به عنوان مثال، شرکت شما می تواند یک همکار را در یک فرآیند تولید جدید آموزش دهد تا آنها بتوانند دانش را به اعضای تیم منتقل کنند.

۵. یادگیری اکتشافی

هنگامی که به طور فعال به دنبال دانش جدید هستید، از طریق کشف یاد می گیرید. اگر از تحقیق در مورد مفاهیم و فرآیندهای جدید لذت می برید، عمیقاً در مورد موضوعاتی که حوزه اصلی تخصصی شما نیستند فکر می کنید یا اطلاعات جدید را با کار خود تطبیق می دهید، در حال تمرین یادگیری اکتشافی هستید. برای مثال، ممکن است درباره محبوب شدن یک برنامه گردش کار جدید در صنعت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۶. یادگیری غیر تداعی (عادت و حساسیت)

یادگیری غیر تداعی به دو سبک عادت‌سازی و حساس‌سازی تقسیم می‌شود. هر دو بر نحوه یادگیری شما بر اساس واکنش شما به یک محرک مداوم تمرکز می کنند.

عادت کردن، یادگیری از روی عادت است. این شامل کاهش واکنش به یک محرک پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت است. به عنوان مثال، عادت کردن باعث می شود که اگر در یک تجارت صنعتی کار می کنید، متوجه سر و صدا نشوید. با گذشت زمان، صدا دیگر شما را آزار نمی دهد زیرا یاد گرفته اید که محرک را نادیده بگیرید.

نقطه مقابل یادگیری عادت‌سازی، حساس‌سازی است، زیرا واکنش شما با قرار گرفتن مکرر در معرض محرک افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، ممکن است نسبت به صدای زنگ تلفن دفتر خود واکنش بیشتری نشان دهید. هر دو نوع یادگیری پایه ای هستند و می توانند با طیف وسیعی از موقعیت های زندگی و کار سازگار شوند.

۷. یادگیری عاطفی

این استراتژی شناختی به افراد کمک می کند تا هوش هیجانی و سایر جنبه های کنترل احساسات خود و درک احساسات دیگران را بیاموزند. چه یک رهبر باشید و چه یک کارمند خردسال، هوش هیجانی نقش مهمی در همدلی، روابط بین فردی  و ارتباطات موثر دارد. به عنوان مثال، یادگیری عاطفی به شما کمک می کند تا بدون توجه به موقعیت آنها در سازمان، روابط صمیمانه ای را با همکاران درون گرا و برون گرا حفظ کنید. تسلط بر این یادگیری می تواند روابط شما را در محل کار و زندگی خصوصی بهبود بخشد.

۸. یادگیری تجربی

مردم اغلب از طریق تجربه به بهترین شکل یاد می گیرند. یادگیری تجربی یک استراتژی شناختی است که به شما امکان می دهد از تعاملات خود با افراد دیگر درس های ارزشمند زندگی بگیرید. با این حال، تجربیات ذهنی هستند و به تفسیر شما بستگی دارند. به عنوان مثال، یک کارآموز پزشکی می تواند با تحت نظر گرفتن یک پزشک مجرب، بینش هایی در مورد مراقبت از بیمار، تشخیص، همدلی و شفقت به دست آورد.

بنابراین، دو نفر ممکن است تجربه یکسانی داشته باشند و درس های متفاوتی از رویداد بگیرند. ارزش تجربه شما به سطح درون نگری و تأمل شما و نحوه ارتباط آن با رویدادهای گذشته بستگی دارد.

۹. یادگیری دریافتی

اگر شما عاشق یادگیری در سخنرانی‌هایی هستید که در آن شخص مقابل می‌ایستد و درباره موضوعی صحبت می‌کند در حالی که مخاطب گوش می‌دهد یا یادداشت می‌کند، این نوعی یادگیری پذیرا است. این استراتژی یادگیری برای یادگیرنده منفعل است زیرا شامل مشارکت فعال شخصی است که مطالب را ارائه می دهد. مشارکت شما در یادداشت برداری و سوال پرسیدن را محدود می کند. یک مثال زمانی است که سازمان شما از کارشناسان دعوت می کند تا تیم شما را در یک کلاس درس یا کارگاه آموزش دهند.

۱۰. یادگیری مشاهده ای

این استراتژی یادگیری شناختی شامل تقلید است. تقلید یک ابزار یادگیری مؤثر است، به ویژه در میان کودکان. با این حال، بزرگسالان همچنین می توانند از دیگران تقلید کنند تا مهارت ها و ویژگی های مورد نظر خود را بیاموزند. شما می توانید  ویژگی های رهبری را  با تقلید از رهبران رشته خود بیاموزید و همچنین می توانید با تمرین عادات بازیکنان بزرگ تیم، بازیکن تیم بهتری شوید. به عنوان مثال، مشاهده مدیری که در برنامه ریزی بلندمدت برتر است، می تواند به بهبود مهارت های تفکر استراتژیک شما کمک کند.

یادگیری شناختی یک راه عالی برای دستیابی به تسلط در حرفه شما است. این به بهینه سازی استفاده از مغز، افکار، احساسات و تجربیات شما کمک می کند. استراتژی های شناختی، فعالیت های یادگیری شما را در یک رویداد کاملاً غوطه ور فشرده می کند که بر اساس اطلاعات گذشته و در عین حال اعمال آن در سناریوهای آینده است. اگر می‌خواهید به یک یادگیرنده مؤثر تبدیل شوید که از جستجوی دانش برای یک عمر لذت می‌برد، استراتژی‌های یادگیری شناختی بالا را برای دستیابی به برتری در کار و در هر زمینه‌ای از زندگی تمرین کنید.

مقالات مرتبط بیشتر:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

4 پاسخ

    1. سلام
      نظریه‌های شناختی یادگیری به تحلیل روش‌ها و فرآیندهای شناختی برای یادگیری می‌پردازند. این نظریه‌ها درک ما از سازوکارها، روش‌ها و مکانیزم‌هایی که برای یادگیری در ذهن انسان اتفاق می‌افته، رو افزایش می‌دن. با بررسی نظریه‌های شناختی یادگیری، می‌شه مکانیزم‌های شناختی و روش‌ها برای ارتقای عملکرد یادگیری رو شناخت و بهینه‌سازی کرد.

      نظریه‌های شناختی یادگیری از جمله عبارتند از:

      1. نظریه پردازش اطلاعاتی: این نظریه به این اعتقاده که یادگیری در نتیجه پردازش و تفسیر اطلاعاته. فرد در حین یادگیری اطلاعات رو از محیط دریافت می‌کنه، اونها رو پردازش می‌کنه و سپس به ذخیره و بازخوانی اونها می‌پردازه. این نظریه به تأکید بر اهمیت خرداده‌های شناختی در یادگیری توجه داره.
      2. نظریه رمزگشایی: این نظریه بر این اصل تمرکز داره که یادگیری یه فرآیند رمزگشایی می‌باشه. به عبارت دیگه، برای یادگیری یه مهارت یا مفهوم جدید، فرد باید اطلاعات رمز شده رو تفسیر و درک کنه. این نظریه اهمیت بر تجربه و تفکر فعال در یادگیری رو مورد تأکید قرار می‌ده.
      3. نظریه فرصت‌ها و نیازها: این نظریه از این اعتقاده که عوامل مختلفی، از جمله فرصت‌ها، نیازها و تحریک‌ها، بر تحول شناختی و یادگیری افراد تأثیر می‌گذارن. محیط‌های آموزشی که فرصت‌ها و تحریک‌های مناسب رو فراهم می‌کنند، قادر به ایجاد یادگیری کیفیت بالاتری هستند.
      4. نظریه رویکرد فعال: این نظریه بر این اصل تمرکز داره که یادگیری نتیجه تعامل بین شناخت و محیطه. فرد در حین یادگیری با محیط خود تعامل می‌کنه و با تجربه و آزمون و خطا، مفاهیم و مهارت‌های خود رو تکامل می‌ده.
      5. نظریه ترکیبی: این نظریه به آمیخته‌ای از مجموعه از رویکردها و نظریه‌های شناختی برای توضیح یادگیری پرداخته. ایده اصلی این نظریه اینه که یادگیری می‌تونه نتیجه تعامل بین عوامل مختلفی باشه، مثل پردازش اطلاعات، فعالیت شناختی، فرصت‌ها و نیازها.

      با توجه به پیشرفت‌های فناوری و درک عمیق‌تر از عملکرد مغز انسان، منظره‌های شناختی یادگیری با فرصت‌های جدیدی برای بهبود فرآیند یادگیری و ارتقای توانایی‌های شناختی ما ارائه می‌دن.

    1. سلام

      یادگیری پنهان یا یادگیری نهان به معنای یادگیرییه که بدون اینکه خودمون بفهمیم داریم چیزی یاد می‌گیریم. مثلا ممکنه با تماشای فیلم‌ها، گوش دادن به موسیقی یا حتی با تعامل با دیگران، مهارت‌ها و دانش‌هایی رو به صورت ناخودآگاه یاد بگیریم. این نوع یادگیری بدون نیاز به درس خوندن و تلاش فعال اتفاق می‌افته.

      اما یادگیری شناختی به معنای استفاده بهتر از مغز و تمرکز بر فرآیندهای شناختیه. به عبارت دیگه، در این نوع یادگیری، با استفاده از روش‌ها و فنون خاصی مثل تمرینهای ذهنی، تحلیل و تفسیر اطلاعات و استفاده از راهبردهای یادگیری موثر، سعی می‌کنیم یادگیریمون رو بهبود بدیم.

      پس تفاوت اصلی بین یادگیری پنهان و یادگیری شناختی در روش و فرآیند یادگیریه. در یادگیری پنهان، یادگیری بدون آگاهی کامل اتفاق می‌افته، در حالی که در یادگیری شناختی، خودمون با تلاش فعال و استفاده از روش‌های مشخص، روی بهبود یادگیریمون تمرکز می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *