بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۵ نقش و مسئولیت های یک رهبر تیم

مسئولیت های رهبری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بسته به ساختار یک سازمان، رهبران تیم ممکن است در مدیریت یک گروه، زیر گروه یا پروژه خاص نقش داشته باشند. روشی که آنها وظایف خود را انجام می دهند می تواند تأثیر قابل توجهی بر بهره وری و موفقیت تیم آنها داشته باشد.

در این مقاله از ایوسی، نقش‌ها و مسئولیت‌های مشترک رهبران تیم را به همراه نمونه‌هایی از ویژگی‌ها و ویژگی‌هایی که باعث موفقیت آن‌ها می‌شود، مورد بحث قرار می‌دهیم.

خوراکی های کلیدی:

  • رهبران تیم مسئول آموزش اعضای تیم، تعیین استراتژی و نظارت بر پیشرفت به سمت اهداف هستند.

  • رهبران خوب باید مهارت های ارتباطی قوی، حل مسئله، سازماندهی و تفویض اختیار داشته باشند.

  • رهبران تیم معمولاً می توانند به مدیران و در نهایت رهبری ارشد تبدیل شوند.

نقش رهبر تیم چیست؟

رهبر تیم کسی است که با ارائه راهنمایی و دستورالعمل بر عملکرد یک گروه کاری نظارت می کند. این افراد می توانند نقش های زیادی داشته باشند، از جمله:

  • مدیر یا سرپرست: مسئول نظارت بر تمام فعالیت های یک تیم است.

  • استراتژیست: مسئول تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با وظایف و تدوین برنامه ای برای انجام آنها.

  • ارتباط دهنده: مسئول توزیع اطلاعات بین اعضای تیم و ذینفعان است.

  • سازمان دهنده: مسئول پیگیری و ساختاردهی وظایف، کارمندان و اسناد مختلف است.

  • تعیین کننده هدف: مسئول تعیین اهدافی است که اعضا برای رسیدن به آن تلاش خواهند کرد.

هر نقش شامل مسئولیت هایی است که می تواند با دیگران همپوشانی داشته باشد. به عنوان مثال، یک مدیر و یک ارتباط دهنده هر دو شامل بحث در مورد استراتژی ها با یک تیم و دادن دستورالعمل های شفاهی برای تکمیل وظایف هستند.

مسئولیت های رهبر تیم

مسئولیت های یک رهبر تیم شامل تصمیم گیری، مربیگری، راهنمایی، توسعه مهارت های تیم و مدیریت تعارض است. یادگیری این مهارت های مهم رهبر تیم یک فرآیند مداوم است که نیاز به تمرین و استفاده منظم دارد. در اینجا پنج مسئولیت مهم یک رهبر تیم وجود دارد:

۱. اعضای تیم را مربی کنید

یک رهبر تیم کارآمد، اعضا را در دستیابی به اهداف و توسعه مهارت های لازم برای رسیدن به نتیجه مربی می کند. کوچینگ شامل توسعه عملکرد اعضای تیم، ارائه بازخورد و نشان دادن مهارت های مورد نظر و اخلاق کاری مورد انتظار است. یک رهبر تیم به سبک مربی در کنار اعضای خود کار می کند تا مهارت های خود را توسعه دهد.

مثال: رهبر تیم فروش ارین جلسات هفتگی یک به یک را با هر یک از اعضای تیم برنامه ریزی می کند. در این جلسه، لئوناردو در مورد زمینه‌های بهبود بحث می‌کند و در عین حال ویژگی‌های رهبری مؤثر را نشان می‌دهد. لئوناردو تشخیص می دهد که ارین برای برآوردن سهمیه های فروش به کمک نیاز دارد. ارین و لئوناردو هر مرحله از فرآیند فروش را طی می کنند و تعیین می کنند که کدام نقطه برای او سخت ترین است. آنها به طور مشترک راه های جایگزینی برای تکمیل این مراحل در تلاش برای بهبود تعداد فروش ارین ارائه می کنند.

مطالب مرتبط: ۱۰ نکته برای رهبری استراتژیک

۲. توسعه نقاط قوت تیم و بهبود نقاط ضعف

همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف تیم به عهده رهبر تیم است. با تعیین اینکه کدام یک از اعضای تیم در کدام کار برتر است، می توانید وظایف مورد نیاز را به فرد مناسب محول کنید. همچنین تعیین مناطق فرصت و گام های مناسب برای بهبود آنها مفید است.

مثال: Tyonna مسئول برنامه ریزی برای جمع آوری کمک های مالی آینده است. او ابتدا می نشیند و نقاط قوت هر یک از اعضای تیم را در نظر می گیرد. او از این نقاط قوت برای واگذاری هر یک از وظایف مورد نیاز استفاده می کند. تیونا می داند که جنیفر با بودجه بندی دست و پنجه نرم می کند. او همچنین می‌داند که جنیفر توانایی توسعه این مهارت را درخواست کرده است، بنابراین تیونا این کار را به همراه جردن که در بودجه‌بندی عالی است به او محول می‌کند.

۳. شناسایی اهداف تیم و ارزیابی پیشرفت تیم

برای سنجش موفقیت تیم، مهم است که معنی موفقیت را مشخص کنیم. ارزیابی اهداف و تعیین اینکه چگونه تیم موفقیت را اندازه گیری می کند، می تواند از ارتباط نادرست جلوگیری کند. این همچنین به اعضای تیم درک روشنی از آنچه انتظار می رود تکمیل کنند می دهد. تعیین اهداف تیمی واضح و ارزیابی پیشرفت در طول مسیر به تیم ها اجازه می دهد تا به صورت مشترک کار کنند.

مثال: مدیریت سازمان شما به لورنا وظیفه داد تا تیمی از فروشندگان برتر را برای ایجاد یک برنامه آموزشی جدید برای سوار شدن به هواپیما رهبری کند. هدف اصلی تیم ایجاد آموزش برای کارمندان جدید است که مهارت های فروش لازم را به آنها بیاموزد. تیم هدف مشترکی را برای تکمیل پروژه شناسایی کرد. با این حال، لورنا همچنین تکمیل دوره های فردی و ایجاد کتابچه های آموزشی فروش را به عنوان اهداف شناسایی کرد. او ضرب الاجل هایی را برای هر جنبه از پروژه تعیین کرد و وظایف فردی را تعیین کرد تا هر یک از اعضای تیم درک روشنی از آنچه از آنها انتظار می رود و چه زمانی انجام دهند، داشته باشد.

مرتبط:  اهداف هوشمند: تعریف و مثال

۴. تعارض را حل کنید

از آنجایی که تیم ها از شخصیت ها، ویژگی های کاری و انگیزه های متفاوتی تشکیل شده اند، گاهی اوقات ممکن است تعارض رخ دهد. رهبر تیم مسئول جلوگیری از تعارض در صورت امکان و حل آن در صورت بروز است. با تنظیم قوانین پایه و تعیین وظایف به وضوح، می توانید از بسیاری از منابع درگیری جلوگیری کنید. اگر متوجه تعارض شدید، بهتر است قبل از تشدید آن، آن را حل کنید. ملاقات با هر دو عضو تیم می تواند به شما بینشی در مورد علت این مشکل بدهد. گفتگو با اعضا به عنوان یک تیم می تواند به همه این فرصت را بدهد که راه حلی ارائه دهند که برای هر دو طرف کارآمد باشد.

مثال:  ثریا داشت احساس می‌کرد که حجم کاری محول شده ناهموار است. او ادعا کرد که لوز وظایف آسان تری دارد و اغلب در جلسات فروش اظهار نظر می کند. یوری به جای این که یک جلسه تیمی ارزشمند برای بحث در مورد این درگیری اختصاص دهد، یک جلسه متفاوت با هر فرد ترتیب داد و سپس با یکدیگر ملاقات کرد. این روش به رهبر تیم اجازه می‌دهد تا نگرانی‌های هر فرد را درک کند و در عین حال ارتباط را برای رسیدن به یک هدف مورد توافق تشویق کند.

مرتبط:  مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال

۵. ابتکارات تیمی را سازماندهی کنید

سازماندهی زمانی ضروری است که اعضای تیم متعددی روی یک هدف واحد کار کنند. پروژه های فردی، اهداف، ارتباطات و اسناد مهم باید واضح و در دسترس باقی بمانند. سازماندهی جلسات تیم، موضوعات مورد بحث و پیشرفت به سوی هدف بر عهده رهبر تیم است.

مثال: دینا از مهارت های سازمانی قوی خود هنگام مدیریت تیم خود استفاده می کند. او به اعضای تیم در مورد جلسات فروش آتی اطلاع رسانی زیادی می کند. او با ایجاد طرح کلی از مهمترین موضوعات مورد بحث، برای هر جلسه آماده می شود. در طول جلسه، دینا از نزدیک این طرح کلی را دنبال می کند، همه را در مورد موضوع نگه می دارد و تمام نکات لازم را برای گفتگو تکمیل می کند.

بیشتر بخوانید:  ۱۰ سبک رایج رهبری

ویژگی های مهم یک رهبر تیم

از آنجایی که رهبر تیم نه تنها مسئول مدیریت، بلکه سازماندهی محل کار، حل تعارض و برنامه ریزی وظایف است، ویژگی های زیر مهم هستند:

  • مهارت‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی:  برقراری ارتباط هنگام کار با یک تیم و رهبری آن بسیار مهم است، زیرا شما باید هم با تیم خود و هم با سرپرستان خود ارتباط برقرار کنید. یک رهبر تیم به گونه ای ارتباط برقرار می کند که واضح، موثر و راهنما باشد.
  • مهارت های سازمانی:  سازماندهی زمانی مهم است که چندین عضو تیم دارید که روی یک پروژه کار می کنند. مهارت های سازمانی قوی به شما کمک می کند تا پیشرفت را کنترل کرده و اعضای تیم را با انگیزه نگه دارید.
  • توانایی تفویض اختیار:  رهبران تیم باید وظایف را به تک تک اعضای تیم محول کنند. این امر مستلزم اعتماد رهبر تیم به توانایی های تیم است.
  • صداقت:  رهبران تیم باید الگوبرداری کنند. رهبر تیمی که صداقت داشته باشد نه تنها بیشتر مورد اعتماد اعضای تیم خود قرار می گیرد، بلکه اغلب مورد احترام و قدردانی تیم قرار می گیرد.
  • اخلاق کاری مطمئن:  اعضای تیم اغلب از اخلاق کاری رهبر تیم تقلید می کنند. نشان دادن اعتماد به نفس در کار و خود تیم می تواند به القای اعتماد به اعضای تیم کمک کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *