شغل ما می تواند به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شود، بنابراین یافتن راه هایی برای مدیریت کار و مسئولیت های شخصی مهم است. درک مفاهیم مدیریت کار و زندگی، مانند ادغام کار و زندگی، می تواند به شما کمک کند سیستمی را انتخاب کنید که بهره وری شما را بهبود می بخشد و رضایت شغلی شما را افزایش می دهد.
در این مقاله از ایوسی، ما یکپارچگی بین کار و زندگی و تعادل کار و زندگی را تعریف میکنیم، تفاوتهای کلیدی آنها را بررسی میکنیم و استراتژیهایی را پیشنهاد میکنیم که میتوانید برای اجرای مؤثرتر یک سیستم یکپارچهسازی کار و زندگی دنبال کنید.
ادغام کار و زندگی چیست؟
ادغام کار و زندگی یک سیستم مدیریت زمان و فعالیت است که به شما امکان می دهد فعالیت های مختلفی را در طول روز و هفته انجام دهید. به جای داشتن دورههای مشخص که ساعتها کار میکنید و سپس به خانه میروید تا فعالیتهای شخصی انجام دهید یا زمانی را با خانواده خود بگذرانید، ادغام کار و زندگی شامل کار و انجام فعالیتهای شخصی در زمانی است که منطقیتر باشد. نمونه ای از این کار تکمیل کار بیشتر در صبح زود است تا بتوانید بعدازظهرها بدون مرخصی در وقت دندانپزشک شرکت کنید.
این اغلب برای افرادی که خواهان برنامه کاری سازگار هستند مفید است. به عنوان مثال، مراقبین، افرادی که به طور منظم در قرار ملاقات های پزشکی شرکت می کنند و دیگرانی که باید فعالیت های خود را در طول روز کاری انجام دهند، می توانند از این نوع برنامه بهره مند شوند.
مطالب مرتبط: روشهای موثر برای برقراری تعادل کار-زندگی در مسیر موفقیت
تعادل کار و زندگی چیست؟
تعادل کار و زندگی یک سیستم مدیریت زمان است که در آن ساعات کاری شما از زمان شخصی شما متمایز است. این شامل کار برای یک دوره زمانی خاص و سپس تکمیل فعالیت های شخصی برای یک دوره دیگر، معمولاً بعد از روز کاری شما است. این یک سیستم سنتی تر برای مدیریت مسئولیت های شغلی و فعالیت های شما است.
برای مثال، ممکن است هشت ساعت در یک دفتر کار کنید، سپس به خانه بیایید تا با خانواده خود وقت بگذرانید، کارهای خانه را انجام دهید و به مراقبت از خود بپردازید. این نوع سیستم می تواند برای افرادی که خواهان یک برنامه کاری سنتی تر هستند مفید باشد.
بیشتر بخوانید: راهنمای نهایی برای تعادل بین کار و زندگی
ادغام کار و زندگی در مقابل تعادل کار و زندگی
ادغام کار و زندگی شامل تکمیل کار و فعالیت های شخصی با هم یا به جای یکدیگر در طول روز است، در حالی که تعادل کار و زندگی شامل جداسازی این عناصر است. در اینجا تفاوت های اصلی بین این دو سیستم وجود دارد:
بلوک های زمانی
وقتی کار را در زندگی خود ادغام می کنید، ممکن است چند ساعت وظایف شغلی خود را انجام دهید و سپس قبل از بازگشت به کار، فعالیت دیگری انجام دهید. بسته به برنامه خاص خود، ممکن است چندین بار در روز بین فعالیت های کاری و شخصی جابجا شوید، هر دو را همزمان انجام دهید یا وظایف کاری خود را برای تعداد ساعت معینی در ساعات مختلف هر روز تکمیل کنید. انجام این کار اغلب بلوکهای زمانی را که در طی آن کار میکنید کوتاهتر میکند یا به شما امکان میدهد وظایف کاری را با وظایف دیگر ترکیب کنید.
دستیابی به تعادل بین کار و زندگی با این تفاوت دارد، زیرا بسیاری از افرادی که این روش را انجام می دهند برای مدت زمان مشخصی در ساعات مشخص کار می کنند و فعالیت های شخصی خود را در اوقات فراغت خود بعد یا قبل از کار انجام می دهند. به شما این امکان را می دهد که کار و زندگی شخصی خود را به بلوک های زمانی دقیق تری جدا کنید. این سیستم بین زمان کار و اوقات فراغت تقسیم میکند و اغلب از انجام سایر وظایف در طول آن بلوکهای زمانی جلوگیری میکند.
مطالب مرتبط: مهارت های مدیریت وظیفه: تعریف و مثال
انعطاف پذیری
ادغام کار و زندگی می تواند انعطاف پذیری بیشتری نسبت به تعادل بین کار و زندگی ایجاد کند زیرا شما می توانید انتخاب کنید که چه زمانی فعالیت های مربوط به شغل و چه زمانی فعالیت های دیگر را انجام دهید. این به ویژه اگر مسئولیت های دیگری یا تغییرات ناگهانی در برنامه خود داشته باشید مفید است. به عنوان مثال، شخصی که دارای کودکان است، ممکن است از انعطاف پذیری این سیستم استفاده کند تا فرزندان خود را از مدرسه بیاورد و کار خود را دیرتر یا زودتر در روز تمام کند. توانایی انجام کارهایی مانند این در طول ساعات کاری سنتی می تواند به آنها کمک کند در مهدکودک صرفه جویی کنند و زمان با کیفیت بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند.
معمولاً با برنامهای که زمان کار و شخصی را در بلوکهای بزرگ متعادل میکند، انعطافپذیری کمتری وجود دارد. با استفاده از این سیستم، کارفرمای شما ممکن است از شما انتظار داشته باشد که در صورت ترک کار در طول روز برای انجام سایر فعالیت ها، مرخصی بگیرید. این سطح از ساختار می تواند برای کسانی مفید باشد که دوست دارند بدانند دقیقاً هر روز در محل کار چه می کنند.
موارد مرتبط: چگونه یک محل کار سریع را متعادل کنیم
نیازهای فردی
هر فرد در یک شرکت ممکن است نیازهای منحصر به فردی برای کار و زمان شخصی خود داشته باشد، و یک روش کاری با کیفیت می تواند به شرکت ها کمک کند تا این نیازها را راحت تر برآورده کنند. با یک سیستم یکپارچهسازی کار و زندگی، میتوانید برنامهای ایجاد کنید که برای سبک زندگی شما بهترین کار را داشته باشد، در حالی که همکارانتان میتوانند برنامههای زمانی خود را ایجاد کنند که ممکن است با شما متفاوت باشد. اغلب، این میتواند بهرهوری یک شرکت را بهبود بخشد، زیرا افراد میتوانند در ساعاتی از روز که بیشترین بهرهوری را دارند کار کنند و بین کار استراحتهای طولانیتری داشته باشند تا خود را تازه کنند.
شرکتهایی که تعادل بین کار و زندگی را ترویج میکنند ممکن است از یک برنامه زمانی اساسی برای همه اعضای تیم خود استفاده کنند تا بدون در نظر گرفتن نیازهای فردی آنها را دنبال کنند. برای برخی، این مفید است، زیرا یکپارچگی را ایجاد می کند و تضمین می کند که همه مدیران و سرپرستان برای کمک به اعضای تیم در ساعات کاری در دسترس هستند. با وجود انعطافپذیری کمتر در برنامهها، کارفرمایان با برنامههای کاری تعریفشده ممکن است راحتتر فردی را پیدا کنند که موقعیت شما را پوشش دهد، اگر مجبور باشید در طول روز به دلایل شخصی کار را ترک کنید.
مرزها
هنگامی که کار را با فعالیت های شخصی ادغام می کنید، معمولاً مرزهای کمتری بین حرفه و زندگی شخصی شما وجود دارد. تقریباً در هر زمانی از روز می توانید کار را با این روش تکمیل کنید، بنابراین مهم است که مرزهای خود را بین کار و سایر وظایف تعیین کنید. تمرین یکپارچگی کار و زندگی به این معنی است که ممکن است مجبور شوید هفته خود را از قبل برنامه ریزی کنید و زمانی را به طور خاص برای دوستان، خانواده، اوقات فراغت و سلامت خود اختصاص دهید.
مرزهای بین کار و زندگی خانگی در سیستم تعادل بین کار و زندگی بسیار متمایزتر است، بنابراین ممکن است رعایت آنها آسانتر باشد. این تضمین می کند که می توانید علاوه بر کار، زمانی را به فعالیت های دیگر اختصاص دهید و شما را تشویق می کند که در پایان روز کار را متوقف کنید. محدودیتهای سختتر بین فعالیتها به این معنی است که احتمالاً میتوانید از زمان دوری از شغل خود به طور کامل لذت ببرید.
مطالب مرتبط: چگونه با ۸ نکته ساده به تعادل بین کار و زندگی سالم برسید
نحوه مدیریت یکپارچگی کار و زندگی
مدیریت زمان و فعالیت های شما تا حد زیادی به ترجیحات شخصی و نوع شغل شما بستگی دارد. این استراتژیها را دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه میتوانید یکپارچگی کار و زندگی را به طور مؤثرتری مدیریت کنید:
۱. خانواده خود را در نظر بگیرید
هنگامی که تصمیم می گیرید چگونه ادغام کار و زندگی را در روال خود پیاده کنید، با خانواده خود صحبت کنید و برنامه های آنها را در نظر بگیرید. اگر با اعضای خانواده، مانند شریک زندگی یا فرزندان زندگی می کنید، در نظر بگیرید که چه زمانی ممکن است در دسترس باشند تا با شما وقت بگذرانند و چه زمانی ممکن است مشغول مسئولیت های خود باشند. این می تواند به شما کمک کند تا وظایف کاری خود را در روز خود ادغام کنید، در حالی که هنوز هم فرصت دارید تا فرزندان خود را از مدرسه ببرید، با شریک زندگی خود به شام بروید یا کارهای خانه را کامل کنید.
بیشتر بخوانید: ۱۱ نکته برای کمک به ایجاد تعادل در زندگی کاری و خانوادگی
۲. برنامه های هفتگی تهیه کنید
کارفرمای شما ممکن است برنامه های مشخصی برای روزهای کاری شما ایجاد نکند، بنابراین اغلب مفید است که برنامه های هفتگی خود را تهیه کنید. زمانبندیها میتوانند به شما کمک کنند تا پیشرفت خود را در انجام سهمیههای کاری و تکمیل پروژهها پیگیری کنید و به شما این امکان را میدهند که ببینید در طول روز چقدر وقت آزاد برای فعالیتهای خارج از شغل خود دارید. همچنین میتوانید اهداف گستردهتری را برای هفته خود در نظر بگیرید و برنامههای روزانه دقیقتری ایجاد کنید تا هر گونه تغییر در مسئولیتهایتان یا تواناییتان برای تکمیل به موقع کار را در نظر بگیرید.
مطالب مرتبط: چگونه یک برنامه کاری روزانه بسازیم + دانلود فرم برنامه ریزی
۳. مرزهای خود را تعیین کنید
تعیین مرزها راهی عالی برای ادغام کار در زندگی روزمره شماست. با این سیستم، تعیین حد و مرزهای مربوط به زمان کار و زمان توقف کار بسیار مهم است. برای مثال، ممکن است تصمیم بگیرید قبل از استراحت برای ورزش، تعداد مشخصی از وظایف کاری خود را انجام دهید، یا میتوانید قسمت خاصی از روز را به سرگرمیای که از آن لذت میبرید بگذرانید و برای کار خود برنامهریزی کنید.
۴. برنامه های مختلف را امتحان کنید
همانطور که با یکپارچگی کار و زندگی سازگار می شوید، ممکن است زمینه هایی را بیابید که می توانید بهره وری و رضایت خود را بهبود بخشید. می توانید برنامه ها و تکنیک های مختلفی را امتحان کنید تا موثرترین ادغام زمان کاری و شخصی را برای سبک زندگی خود ایجاد کنید. همچنین ممکن است همان برنامه را برای دو هفته امتحان کنید و سپس میزان کار را که در این مدت به پایان رسانده اید، احساس خوشحالی و اینکه آیا کارهای دیگری را که می خواستید انجام دهید را اندازه بگیرید.
۵. کارفرمای خود را در نظر بگیرید
لازم است قبل از تلاش برای ادغام کار و زندگی با کارفرمای خود صحبت کنید زیرا همه کارفرمایان و مشاغل با این سبک مدیریت فعالیت مطابقت ندارند. برخی از مشاغل، مانند تدریس یا کار ساخت و ساز، ممکن است نیاز داشته باشند که در ساعات خاصی در دسترس باشید، به خصوص اگر مجبور باشید همزمان با اعضای تیم خود کار کنید. دفترچه راهنمای شرکت را بررسی کنید و با سرپرست خود صحبت کنید تا تعیین کنید چقدر می توانید برنامه کاری خود را تنظیم کنید تا شغل و زندگی شخصی خود را با موفقیت یکپارچه کنید.
مطالب مرتبط: ۱۷ شغل با انعطاف پذیری برای تعادل بیشتر بین کار و زندگی
۶. زمان را به فعالیت های خاص اختصاص دهید
اگرچه این روش ادغام ممکن است به شما امکان دهد چند کار را در ساعات غیرسنتی انجام دهید، سعی کنید زمانی را به طور خاص به فعالیت های خاصی در روز اختصاص دهید. اختصاص زمان به خانواده، اوقات فراغت و سلامتی تضمین می کند که بتوانید فعالیت هایی را انجام دهید که شما را خوشحال می کند و به شما کمک می کند قبل از بازگشت به وظایف شغلی خود آرام شوید. رسیدن به اهداف و سهمیه های شغلی خود مهم است، اما گذراندن وقت با عزیزان، تمرین سرگرمی ها و رفتن به قرار ملاقات های پزشکی نیز حیاتی است.