بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بهره وری چیست و چرا مهم است؟

راه های آسان برای بهبود کارایی و بهره وری تیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

افراد و شرکت ها هر دو ممکن است از بهره وری سود ببرند. بهره وری به افراد و گروه ها کمک می کند تا زمان خود را به طور کارآمدتر و مؤثرتری مدیریت کنند، وظایف خود را تکمیل کنند و اهداف خود را به انجام برسانند.

در این مقاله از ایوسی، ما بحث می کنیم که بهره وری چیست، چرا بهره وری شخصی اهمیت دارد و چگونه افراد می توانند بهره وری خود را بهبود بخشند.

بهره وری چیست؟

بهره وری مقدار کاری است که یک فرد یا گروه در مدت زمان معینی انجام می دهد. بهره وری بیشتر به این معنی است که کارهای بیشتری را با زمان یا تلاش کمتر انجام می دهید. شما می توانید دستاوردها را با کیفیت کار، تعداد کارهای انجام شده یا مقدار محصول ایجاد شده اندازه گیری کنید.

دو نوع اصلی بهره وری عبارتند از بهره وری اقتصادی و بهره وری شخصی:

بهره وری اقتصادی

شرکت ها یا کشورها اغلب بهره وری را با یک معادله ریاضی ارزیابی می کنند که خروجی را تقسیم بر ورودی اندازه گیری می کند. برای مثال، یک کشور ممکن است بهره وری اقتصادی خود را با تقسیم تولید ناخالص داخلی سالانه خود که ارزش مالی کالاها و خدمات تولید شده است، بر تعداد کل ساعات مورد نیاز برای ساخت آن کالاها و خدمات بررسی کند. به عنوان مثال دیگر، یک کسب و کار کارخانه ممکن است بهره وری را با تقسیم تعداد کل محصولات ایجاد شده بر چند ساعتی که کارمندان در کف کارخانه سپری کرده اند، اندازه گیری کند.

بهره وری شخصی

بهره وری شخصی دستاوردها را در مقایسه با زمان و تلاش صرف شده برای آن دستاوردها ارزیابی می کند. با این حال، بهره وری شخصی ممکن است کیفیت کار و سایر عوامل ذهنی را بر خلاف استفاده از یک معادله ریاضی ارزیابی کند. برای مثال، اگر در بخش خدمات مشتری کار می‌کنید، ممکن است ارزیابی بهره‌وری شخصی شما با افزایش رضایت مشتری در طول زمان به جای افزایش تعداد مشتریانی که به آنها کمک می‌شود، ارزشمندتر باشد.

اگر شغل شما به کار عمیق نیاز دارد، اندازه گیری عینی و ذهنی بهره وری شخصی ممکن است بسیار مفید باشد. کار عمیق به مهارت تمرکز کامل بر روی کاری که به فرآیندهای ذهنی پیچیده نیاز دارد اشاره دارد.

به عنوان مثال، متخصصان فناوری اطلاعات اغلب به دوره‌های زمانی طولانی برای کارهای چالش برانگیز ذهنی نیاز دارند. با این حال، متخصصان فناوری اطلاعات هنوز تعداد مشخصی از وظایف را در یک دوره تعیین شده انجام می دهند. یک متخصص فناوری اطلاعات ممکن است ارزیابی بهره وری هم از نظر کمی، مانند ساعت های صرف شده برای هر کار، و هم از نظر کیفی، مانند نوآوری محصول یا سیستم، بسیار مفید باشد.

برنامه های مدیریت زمان

چرا بهره وری مهم است؟

در اینجا شش دلیل وجود دارد که بهره وری شخصی اهمیت دارد:

کاهش استرس

افرادی که سطح بهره وری بالاتری دارند می توانند سطح استرس خود را کاهش دهند. وقتی بهره وری بیشتری دارید، انرژی و منابع اضافی کمتری برای انجام وظایف خود مصرف می کنید. مدیریت کارآمدتر زمان و انرژی اغلب به افزایش اعتماد به نفس شما در تکمیل کارها با کیفیت بالاتر و در مهلت زمانی آنها کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ۱۶ نکته برای زمانی که در کار استرس دارید

بهبود رفاه

افزایش بهره وری ممکن است به سلامت و تندرستی کلی شما کمک کند. صرف زمان کمتر برای کارهایتان فرصت های بیشتری برای مراقبت از ذهن و بدنتان به شما می دهد. افراد با بهره وری بیشتر نیز اغلب از حالات روحی و جسمی خود آگاهی بیشتری دارند. به عنوان مثال، آنها اغلب در قضاوت در زمانی که نیاز به استراحت دارند بهتر عمل می کنند.

بهبود حس هدف

افرادی که بهره وری بیشتری دارند، اغلب دلایل موفقیت خود را درک می کنند. دانستن هدف پشت اعمالتان به شما کمک می کند تا آن اقدامات را انجام دهید. هدف پشت عمل شما می‌تواند مستقیماً به خود عمل مربوط باشد، مانند تمایل به حل یک مشکل خاص در محل کار، یا ممکن است هدف مربوط به کاری باشد که می‌توانید پس از تکمیل کار انجام دهید. برای مثال، اگر نیاز به ارسال ایمیل‌های زیادی در یک روز دارید، حس هدفمندی که شما را تحریک می‌کند ممکن است به شما کمک کند تا در نهایت به اهداف بلندمدت کسب‌وکار خود برسید.

تعامل عمیق تر با کار

بهره وری بیشتر به افزایش تعامل شما با کارتان کمک می کند. افراد مولدتر اغلب تفاوت محسوس تلاش و زمان خود را در رسیدن به پروژه ها یا اهداف بزرگتر می بینند. احساس کنترل بر حجم کار به شما کمک می کند تا عمیق تر با وظایف خود درگیر شوید و سطح بهره وری شما را بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ استراتژی انگیزشی برای درگیر ماندن در محل کار

خلق و خوی بهبود یافته

بهبود کیفیت یا کمیت کار شما می تواند باعث افزایش تولید اندورفین در بدن شما شود. اندورفین ها مواد شیمیایی هستند که به کاهش درد و افزایش احساس شادی کمک می کنند. زمانی که احساس می‌کنید کارتان بیشتر می‌شود، بدنتان احتمال بیشتری دارد که اندورفین ترشح کند. افزایش خلق و خوی که این اندورفین ها ایجاد می کنند می تواند به افزایش بهره وری شما کمک کند.

پایداری بیشتر

بهبود بهره وری می تواند گاهی اوقات به محیط زیست کمک کند. به عنوان مثال، فرض کنید افزایش بهره وری شما زمان صرف شده برای یک کار خاص را دو ساعت کاهش می دهد. بسته به محیط کاری خاص شما، این می تواند به معنای خاموش کردن وسایل روشنایی، گرمایش و سایر وسایل برقی برای دو ساعت اضافی باشد که تاثیرات محیطی شما را کاهش می دهد.

مطالب مرتبط: چگونه در خانه سازنده باشیم

آیا بهره وری مانند همیشه مشغول بودن است؟

درک تفاوت بین مولد بودن و دائما مشغول بودن بسیار مهم است. اگرچه کار مداوم ممکن است باعث شود شما احساس بهره‌وری بیشتری داشته باشید، افرادی که همیشه مشغول هستند کارایی کمتری دارند. زمانی که همیشه مشغول هستید، به احتمال زیاد خسته، بی‌تمرکز یا درگیر کارهای ذهنی چالش‌برانگیز هستید. با این حال، افراد سازنده، زمان و انرژی خود را با انجام کارهای بیشتر با منابع کمتر به حداکثر می‌رسانند.

چگونه بهره وری را افزایش دهیم

در اینجا چند استراتژی برای افزایش بهره وری شخصی در محل کار آورده شده است:

۱. افرادی را برای الگوبرداری پیدا کنید

زمانی که بتوانید مراحل مشخصی را که باید بردارید را تجسم کنید، بهبود بهره‌وری آسان‌تر است. یک استراتژی برای این کار این است که افرادی را بیابید که قبلاً در نوع بهره وری شما عالی هستند. به عنوان مثال، به اهداف و مدیریت زمان یک همکار سازنده توجه کنید. اگر احساس راحتی می کنید، از آن عضو تیم در مورد استراتژی ها یا ابزارهای خاص خود بپرسید.

مدل ها همچنین می توانند افرادی باشند که شما شخصا آنها را نمی شناسید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بهره‌وری خود را در مدیریت ایمیل‌ها بهبود ببخشید، کتابی را که توسط یک متخصص در ارتباطات کارآمد نوشته شده است بیابید.

بیشتر بخوانید: چگونه بهره وری بیشتری داشته باشیم

۲. یک لیست حواس پرتی نگه دارید

گاهی اوقات، حتی زمانی که به طور مولد کار می کنید، ممکن است ناگهان کار دیگری را که باید انجام دهید به یاد بیاورید. به جای تمرکز مجدد، کار جدید را یادداشت کنید و به کار قبلی خود ادامه دهید. سپس می توانید در زمان دیگری به موارد موجود در لیست حواس پرتی خود توجه کنید. این روش به شما امکان می دهد تمرکز خود را حفظ کرده و حواس پرتی های احتمالی را از بین ببرید.

۳. پیام های کارآمدتر ارسال کنید

اگر ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی یا سایر ارتباطات زیادی برای بازگشت یا شروع دارید، بهره‌وری ممکن است مانند یک چالش به نظر برسد. در حالی که ممکن است بخواهید فوراً این پیام ها را ارسال کنید، در عوض سعی کنید زمان های تعیین شده را برای ارتباطات خود تعیین کنید. هنگامی که پیام های خود را ارسال می کنید، روی انتقال همه اطلاعات به یکباره تمرکز کنید تا تعداد پاسخ ها را به حداقل برسانید.

مطالب مرتبط: چگونه ایمیل خود را مدیریت کنیم

۴. از گذشته خود درس بگیرید

افراد سازنده به کیفیت کار خود فکر می کنند. هنگامی که آنها در یک کار خاص موفق می شوند، عواملی را که به موفقیت آن موفقیت کمک کردند و چگونگی تکرار آن عوامل در آینده را در نظر می گیرند. به طور مشابه، اگر اشتباهی مرتکب شوند، افراد مولد به این فکر می کنند که چه کاری می توانند انجام دهند تا برای دفعه بعد خطا را به حداقل برسانند. تجزیه و تحلیل عناصری که منجر به موفقیت یا اشتباه خاصی شده است به افزایش بهره وری شما در آینده کمک می کند زیرا از قبل می دانید که کدام شرایط را باید تکرار کنید یا تغییر دهید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

4 پاسخ

  1. بهره وری چیست را توضیح دادید و ممنون
    لطفا از استراتژی‌های بهره‌وری هم بفرمائید

    1. سلام

      استراتژی های بهره وری روش ها و تکنیک هایی هستند که افراد می توانند برای مدیریت موثر زمان، انرژی و منابع خود به منظور انجام کارها و اهداف به نحو احسن استفاده کنند. من در ادامه چند استراتژی بهره وری رایج که مورد استفاده قرار می گیره رو لیست می کنم ولی موارد دیگه ای هم قطعا هستش:

      ۱. مسدود کردن زمان: این استراتژی شامل کنار گذاشتن بلوک های زمانی خاص برای وظایف یا فعالیت های مختلفه. با تمرکز روی یه کار در یه زمان بدون حواس پرتی، افراد می تونند تمرکز و بهره وری خودشون رو افزایش بدهند.

      ۲. اولویت‌بندی: اولویت‌بندی وظایف بر اساس اهمیت و فوریت‌شون می‌تونه به افراد کمک کنه تا روی مهم‌ترین وظایف متمرکز بشن و از غرق شدن در کارهای کم‌اهمیت اجتناب کنند.

      ۳. تعیین هدف: تعیین اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان می تونه به افراد کمک کنه تا با انگیزه و تمرکز بر وظایف خود باقی بمونند.

      ۴. استراحت و تفریح: تفریح منظم و اطمینان از استراحت کافی برای حفظ سطح بهره وری مهمه. استراحت های کوتاه می تونه به افراد کمک کنه تا در طول روز شارژ بشن و متمرکز بمونند.

      ۵. دسته‌بندی وظایف: گروه‌بندی وظایف مشابه با هم می‌تونه به افراد در صرفه‌جویی در زمان و انرژی با به حداقل رساندن تغییر زمینه و به حداکثر رسوندن تمرکز روی کارهای مشابه کمک کنه.

      ۶. از بین بردن عوامل حواس پرتی: حذف عوامل حواس پرتی نظیر رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و اعلان ها می تونه به افراد کمک کنه متمرکز و سازنده بمونند.

      ۷. اتوماسیون و تفویض اختیار: خودکارسازی کارهای تکراری و واگذاری وظایف به دیگران می تونه به افراد کمک کنه در زمان صرفه جویی و تمرکز بر کارهای مهمتر کمک کنند.

      به طور کلی، استراتژی‌های بهره‌وری به شدت فردی هستند و ممکنه نیاز به آزمون و خطا داشته باشند تا بهترین کار رو برای هر فرد پیدا کنیم. مهمه که با تکنیک ها و ابزارهای مختلف آزمایش کنیم تا استراتژی های بهره وری رو پیدا کنیم که بهترین کار رو برامون دارند.

    1. سلام

      امیدوارم سوالاتتون رو درست متوجه شده باشم، به هر حال ….

      بهره وری رو می شه به عنوان معیاری تعریف کرد که چگونه منابع (مثل نیروی کار، سرمایه و مواد) به طور کارآمد برای تولید کالاها و خدمات استفاده می شه. بهره وری بالاتر به طور کلی منجر به تولید و سود بیشتر برای مشاغل و همین طور دستمزد بالاتر برای کارگران و کارکنان می شه.

      بهره وری رو می شه با تقسیم کل تولید کالا یا خدمات بر کل ورودی منابعی که برای تولیدشون استفاده می شه محاسبه کرد. یعنی فرمول محاسبه بهره وری:

      بهره وری = کل خروجی / کل ورودی

      هست. به عنوان مثال، اگه یه شرکت تولیدی ۱۰۰۰ واحد از یه مدل محصول رو با استفاده از ۱۰۰ ساعت کار و ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان مواد تولید کنه، بهره‌وری به صورت زیر محاسبه می‌شه:

      بهره وری = ۱۰۰۰ واحد / (۱۰۰ ساعت کار + ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان مواد)

      همین طور بهره وری می تونه به عنوان خروجی در واحد ورودی اندازه گیری بشه. به عنوان مثال، بهره وری نیروی کار رو می شه به عنوان خروجی در هر ساعت کار محاسبه کرد. این معیار معمولا برای مقایسه کارایی صنایع یا شرکت های مختلف استفاده می شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *