بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مسئولیت پذیری در محل کار: اهمیت و نکاتی برای بهبود آن

مسئولیت پذیری در محل کار: شما می توانید رهبری پاسخگو را افزایش دهید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مسئولیت پذیری یکی از بسیاری از عناصری است که ممکن است به ایجاد یک محیط کاری سالم و حمایتی کمک کند . حرفه ای ها ممکن است برای پذیرش مسئولیت پذیری خود، مسئول نگه داشتن یکدیگر یا پرورش یک فرهنگ سازمانی کلی بر اساس مسئولیت پذیری تلاش کنند. همه اینها می تواند به ایجاد محیط کاری شادتر و پربارتر کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که مسئولیت‌پذیری در محیط کار چیست، اهمیت آن را مورد بحث قرار می‌دهیم و هشت نکته را ارائه می‌کنیم که ممکن است به ایجاد یک فرهنگ محیط کار که شامل مسئولیت‌پذیری است کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه فرهنگ مسئولیت پذیری را در محل کار خود پرورش دهید

مسئولیت پذیری در محیط کار چیست؟

پاسخگویی در محیط کار زمانی است که همه اعضای یک سازمان مسئولیت اعمال خود را بر عهده می گیرند. این ممکن است یک انتظار برای کارمندان در همه سطوح، از استخدام های جدید گرفته تا مدیران ارشد باشد. حرفه ای ها در محل کار می توانند از چند طریق مسئولیت پذیری را تمرین کنند. افراد در هر سطحی می توانند با شناخت مسئولیت های خود و تعهد به ایفای نقش خود در شرکت، مسئولیت پذیری شخصی را بپذیرند. این می تواند شامل تکمیل وظایف یا الزامات خاص باشد. چند نمونه از پاسخگویی شخصی در محل کار عبارتند از:

  • حضور در محل کار در ساعات توافق شده

  • انجام مستقل کلیه مسئولیت های مندرج در شرح شغل

  • تکمیل سایر وظایف محول شده

  • حفظ کیفیت کار رضایت بخش و ثابت

  • همکاری با همسالان و پذیرش تقسیم کار

  • برقراری ارتباط با مدیریت در مورد به روز رسانی ها یا چالش ها

برای رهبران درون سازمان، مسئولیت پذیری ممکن است شامل موفقیت تیم آنها نیز باشد. رهبران می توانند با درخواست از همه افراد برای به اشتراک گذاشتن اهداف و اطلاعات عملکرد خود، محیطی از پاسخگویی ایجاد کنند. در مقیاس بزرگتر، مسئولیت پذیری می تواند برای خود سازمان وجود داشته باشد. این ممکن است شامل بیان شفاف ارزش‌ها، مأموریت و انتظارات شرکت توسط مدیریت ارشد باشد و همه کارکنان را با استانداردهای یکسان و منصفانه نگه دارد. همچنین می تواند به معنای مسئولیت پذیری در قبال اقدامات و نتایج آن شرکت در جامعه و جهان باشد، چه عمدی و چه غیرعمدی.

مطالب مرتبط: تعریف مسئولیت پذیری در مدیریت

اهمیت مسئولیت پذیری در محیط کار

مسئولیت پذیری در محل کار مهم است زیرا افرادی که در قبال اعمال خود احساس مسئولیت می کنند، احتمالاً وظایف خود را به خوبی و کارآمد انجام می دهند. محل کاری که برای مسئولیت پذیری ارزش قائل است ممکن است باعث تعهد بیشتر و افزایش شادی کارکنان شود. این به این دلیل است که احساس مسئولیت نسبت به اعمال و کار می تواند احساس کنترل و خودمختاری بیشتری ایجاد کند. افرادی که احساس می‌کنند تأثیر خود را کنترل می‌کنند، احتمالاً این تأثیر را مثبت می‌کنند. سایر مزایای احتمالی پاسخگویی فردی در محل کار عبارتند از:

  • روحیه بالاتر در محل کار

  • ارتباط شفاف تر

  • اولویت های واضح تر

  • مشارکت بالاتر

  • اجرای موثرتر پروژه

  • سطوح بالاتر اعتماد

  • رضایت بیشتر کارکنان

  • نرخ های پایین تر از جابجایی کارکنان

یکی دیگر از جنبه های مهم مسئولیت پذیری در محل کار، توانایی کمک به توسعه روابط کاری سالم و سازنده است. کسانی که مسئولیت اعمال خود را بر عهده می گیرند ممکن است بیشتر با همکاران خود با مهربانی و احترام رفتار کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی بگوید که قصد دارد یک پروژه یا کار را تکمیل کند، ممکن است برای پیگیری و تکمیل کار توافق شده در یک بازه زمانی مناسب احساس مسئولیت کند. این می تواند نشان دهد که آنها تأثیری را که کارشان بر همکارانشان می گذارد درک می کنند و به اندازه کافی به آنها اهمیت می دهند که این تأثیر مثبت باشد.

نکاتی برای افزایش مسئولیت پذیری در محل کار

در اینجا چند نکته خاص وجود دارد که ممکن است به ایجاد مسئولیت پذیری در محل کار کمک کند:

انتظارات را روشن کنید

شفافیت در مورد انتظارات می تواند راه مهمی برای افزایش مسئولیت پذیری در محل کار باشد. اگر افراد ایده روشنی از اهداف خود داشته باشند، این می تواند به آنها کمک کند تا مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرند و برای برآورده کردن آن انتظارات تلاش کنند. رهبران در یک محل کار ممکن است در نظر داشته باشند که یک مکالمه در مورد انتظارات را به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش در نظر بگیرند. این می تواند به ایجاد یک درک مشترک از رفتار مورد انتظار در محل کار برای همه افراد مرتبط از همان ابتدای کار در شرکت کمک کند.

جنبه دیگر این وضوح، ابلاغ پاداش ها و پیامدها است. این برای مسئولیت پذیری افراد مفید است زیرا می تواند به آنها ایده بهتری از نتایج احتمالی اقداماتشان بدهد. همچنین برای مسئولیت‌پذیری شرکت در کل بسیار حیاتی است، زیرا می‌تواند به اطمینان حاصل شود که با همه به عنوان یکسان رفتار می‌شود. همچنین به کارکنان خلاصه ای از پاداش ها و عواقب ارائه می دهد که می توانند بر اساس آن کار کنند تا اطمینان حاصل شود که مدیران شرکت از آن پیروی می کنند.

مطالب مرتبط: چگونه کارکنان را پاسخگو نگه داریم (با نکاتی برای موفقیت)

تبادل بازخورد

بازخورد مثبت می تواند به کارمندان کمک کند که اعتماد به نفس داشته باشند و بر انتخاب هایی که انجام داده اند مالکیت داشته باشند. بازخورد منفی می تواند به آنها کمک کند تا اقداماتی را که ممکن است بهبود بخشند شناسایی کنند. در هر صورت، بازخورد می تواند راهی عالی برای کمک به افراد در بررسی انتخاب های خود و تصمیم گیری فعال در مورد چگونگی ادامه باشد. این باعث می شود بازخورد راهی مفید برای افزایش مسئولیت پذیری در محل کار باشد.

افراد در محل کار ممکن است به طرق مختلف بازخورد خود را تبادل کنند. بسیاری از شرکت‌ها از بررسی‌های برنامه‌ریزی‌شده کارمندان، کتبی یا حضوری، استفاده می‌کنند تا به افراد ایده‌ای درباره عملکردشان بدهند. دیگران ممکن است چرخه های بازخورد مستمر را در برنامه های پروژه خود بگنجانند تا مسئولیت پذیری و رشد مستمر را تشویق کنند. مدیریت بالاتر همچنین می تواند با ارائه فرصتی برای ارائه بازخورد ناشناس از کارکنان بازخورد بخواهد. این ممکن است به شکل یک نظرسنجی، یک جعبه پیشنهاد یا کانال های باز ارتباط با منابع انسانی باشد. ممکن است در مورد رضایت و احساس حمایت یا نظرات در مورد سیاست یا فرهنگ شرکت بپرسد.

ابزارهای ردیابی کار

ابزارهایی که برای ردیابی کار طراحی شده اند، چه از نظر زمان و چه از نظر پیشرفت پروژه، می توانند ابزار مفیدی برای پاسخگویی باشند. اگر آنها بتوانند به وضوح ببینند چه کاری باید انجام دهند و چه زمانی باید انجام دهند، احساس مسئولیت برای برخی می تواند آسان تر باشد. برای برخی، توانایی انجام این کار به صورت خصوصی کافی است تا در قبال کار خود احساس مسئولیت کنند. برای دیگران، یک سیستم عمومی پاسخگویی ممکن است بسیار مفید باشد.

به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها ممکن است نرم‌افزاری برای پیگیری ساعات کاری افراد در اختیار افراد قرار دهند. توانایی دیدن زمان ورود و خروج از ساعت می تواند به افراد کمک کند تا در تکمیل زمان مناسب احساس مسئولیت کنند. همچنین می‌تواند به برخی از حرفه‌ای‌ها کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشند، زیرا آنها نشانگر خاصی دارند که زمان انجام وظایف خود را دیکته می‌کند. سایر ابزارهای ردیابی کار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چک لیست های تکمیل کار عمومی یا خصوصی

  • نرم افزار حضور و غیاب عمومی یا خصوصی

  • گزارش تکمیل کار روزانه یا هفتگی شرکت

  • فرصت های مشارکت مسئولیت پذیری

اهداف SMART ایجاد کنید

تعیین اهداف در محل کار نیز می تواند راه خوبی برای افزایش مسئولیت پذیری باشد، به خصوص اگر همکاران یکدیگر را برای انجام آنها تشویق کنند. نوع هدفی که ایجاد می کنید نیز می تواند به ایجاد مسئولیت پذیری کمک کند. پیروی از روش اهداف SMART مکان خوبی برای شروع برای کسانی است که امیدوارند از اهداف به عنوان یک معیار پاسخگویی استفاده کنند. اهداف SMART عبارتند از:

  • خاص: هدف مشخص، هدفی است که نتیجه مشخصی داشته باشد. مشخص بودن در تعیین اهداف ممکن است به متخصصان کمک کند تا به ایده آل ترین نتیجه دست یابند.

  • قابل اندازه گیری: یک پیامد قابل اندازه گیری نتیجه ای است که از داده ها برای توصیف موفقیت خود استفاده می کند. هنگام ایجاد یک هدف، به این فکر کنید که چگونه می توانید پیشرفت خود را دنبال کنید و نتیجه را بسنجید.

  • مرتبط: هدف مرتبط هدفی است که به مأموریت کلی شرکت یا یک پروژه بزرگتر ارزش می بخشد. ممکن است تعریف ارتباط یک هدف در طول فرآیند ایجاد مفید باشد.

  • دست یافتنی: هدف دست یافتنی، هدفی است که با توجه به زمان و ابزار موجود، امکان موفقیت در آن وجود دارد. در نظر بگیرید که در هنگام ایجاد هدف خود با چه محدودیت هایی کار می کنید.

  • محدود به زمان: یک هدف محدود به زمان هدفی است که تاریخ تکمیل را به عنوان بخشی از معیارهای موفقیت شامل می شود. ممکن است علاوه بر مهلت نهایی برای تکمیل هدف، مجموعه ای از نشانگرهای هدف برنامه ریزی شده کوچکتر ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک هدف هوشمند بنویسیم (و چگونه کار می کنند)

مسئولیت ها را به هدف پیوند دهید

یکی از راه‌های افزایش مسئولیت‌پذیری در محیط کار کمک به افراد برای درک تأثیری است که دارند. هر سازمانی یک هدف یا ماموریت دارد و متخصصانی که می توانند اقدامات فردی خود را به آن مأموریت بزرگتر مرتبط کنند، ممکن است احساس هدف و مسئولیت بیشتری داشته باشند. اگر افراد درک کاملی از هدف آن کار کوچکتر داشته باشند، ممکن است در انجام کارهای کوچکتر، مانند پر کردن صفحات گسترده یا مرتب کردن فایل ها، احساس مسئولیت بیشتری کنند.

رهبران ممکن است با تشریح ارتباط بین پروژه های فردی و مأموریت بزرگ شرکت، به ایجاد این حس هدف کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند تأثیر پروژه‌ها یا افراد خاصی را پس از اتمام یک پروژه شناسایی و جشن بگیرند. این ممکن است دیگران را تشویق کند که تلاش کنند تأثیر مشابهی بر شرکت داشته باشند.

فضای امنی برای رشد ایجاد کنید

علاوه بر گرفتن اعتبار برای موفقیت ها، مسئولیت پذیری شخصی می تواند شامل مسئولیت اشتباهات نیز باشد. محل های کاری که متعهد به کمک به افراد برای تصحیح اشتباهات تصادفی هستند، ممکن است فرهنگ حمایت و یادگیری را ایجاد کنند که مسئولیت پذیری در قبال اعمال خود را برای افراد آسان تر می کند. این می تواند به آن افراد کمک کند تا ایده های جدید را امتحان کنند و مسئولیت های جدیدی را بر عهده بگیرند با این اطمینان که محل کارشان می تواند در طول دوره رشد و یادگیری از آنها حمایت کند.

موارد مرتبط: فرصت‌های رشد: چه هستند و چرا مهم هستند

احترام متقابل را تشویق کنید

یکی از جنبه های کلیدی مسئولیت پذیری، احترام گذاشتن به اطرافیانتان است. این ممکن است مستلزم انجام اقدامات مورد توافق و ابراز اعتماد به این باشد که دیگران نیز ممکن است همین کار را انجام دهند. شرکت‌ها ممکن است به عنوان روشی برای ایجاد این اعتماد و کمک و کمک به افراد برای توسعه مسئولیت‌پذیری، آزادی بیشتری در کار یا برنامه‌شان به متخصصان خود بدهند.

این می تواند کارساز باشد زیرا میزان مالکیت افراد بر کار خود را افزایش می دهد که ممکن است منجر به افزایش احساس مسئولیت شخصی در قبال آن کار شود. اولویت قرار دادن به موقع می تواند راهی عالی برای تقویت مسئولیت پذیری باشد. این ممکن است نشان دهد که به برنامه زمانی فردی که با او ملاقات می کنید احترام می گذارید، که می تواند به ایجاد احترام متقابل کمک کند.

با مثال رهبری کنید

رهبران و مدیران شرکت می توانند با نشان دادن خود به اهمیت پاسخگویی در سازمانشان کمک کنند. حرفه ای های سطح پایین ممکن است به کسانی که در موقعیت های رهبری هستند نگاه کنند تا یاد بگیرند که چگونه عمل کنند و موفق شوند. مشاهده رهبران در حال تمرین مسئولیت پذیری ممکن است آنها را ترغیب کند که آن را نیز تمرین کنند. این می تواند به ایجاد فرهنگ بهره وری مبتنی بر صداقت و احترام در تمام سطوح درون سازمان کمک کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *