شرکت ها اغلب علاقه مند به ایجاد کالاهای جدید یا توسعه محصولات موجود برای بازارهای هدف جدید هستند. اصول UI و UX ممکن است به کسب و کار کمک کند تا منابع خود را به طور مؤثر برای توسعه محصولات قابل اعتماد و در دسترس تخصیص دهد. اگر به حرفه طراح UI یا UX علاقه مند هستید، درک تفاوت بین UI و UX می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بعدی خود را در راستای اهداف شغلی خود بگیرید. در این مقاله، تفاوتهای بین UI و UX را توضیح میدهیم، هر دو اصطلاح را تعریف میکنیم، مهارتهای مورد نیاز را برجسته میکنیم و نمونهای از شرح وظایف یک طراح UI یا UX ارائه میکنیم.
تفاوت بین UI در مقابل UX
UI در مقابل UX اصطلاحات توسعه محصول هستند که بسیاری از توسعه دهندگان اغلب به جای یکدیگر از آنها استفاده می کنند. هر دو مفهوم بر رضایت کاربران متمرکز شده و یکدیگر را برای ایجاد محصولات نوآورانه و کارآمد تکمیل می کنند. با وجود آن، آنها شیوه های متفاوتی از رویکرد، تمرکز، فرآیند ایجاد و نتایج دارند. درک واضح تفاوت بین هر دو اصطلاح می تواند به شرکت کمک کند تا بهترین رویکرد را برای دستیابی به اثر مطلوب خود تعیین کند. در اینجا برخی از تفاوت های طراحی UI در مقابل UX آورده شده است:
-
UI با طراحی الگویی که با سبک محصول مطابقت دارد، بیشتر بر جذابیت محصول تمرکز می کند، در حالی که UX بر حل مشکلات کاربران با محصول مذکور تمرکز دارد.
-
UI بر زیبایی و ظاهر محصول تأکید دارد، در حالی که UX بر احساسات و تجربیاتی که کاربران هنگام مواجهه با محصول دارند، تمرکز می کند.
-
در حالی که رابط کاربری بر روی دستگاهها و ماشینهای دیجیتال متمرکز است، UX با تجزیه و تحلیل تجربه کاربر از محصولات ملموس و ناملموس رویکردی گستردهتر را اتخاذ میکند.
-
روشهای طراحی UI بر ایجاد هیجان و خلاقیت در استفاده از محصول تمرکز میکنند، در حالی که طراحی UX بر ایجاد یک محصول کاربردی که استفاده آسان است تمرکز دارد.
مطالب مرتبط: طراح وب در مقابل توسعه دهنده وب: تعاریف و تفاوت ها
UI چیست؟
رابط کاربری که رابط کاربری نیز نامیده می شود، به تمام عناصری اشاره دارد که به کاربران اجازه می دهد با یک سرویس یا محصول تعامل داشته باشند. طراحی رابط کاربری خوب می تواند محصول را کاربردی، قابل اعتماد و آسان کند تا کاربر بتواند کار خود را با حداقل تلاش انجام دهد. UI همچنین به رابطه بین کاربران و عناصر رابط بصری نرم افزار دیجیتال، برنامه های کاربردی، خدمات یا سیستم های کامپیوتری اشاره دارد. عناصر رابط بصری شامل صفحه نمایش، صفحه کلید دیجیتال، ضامن ها، دکمه ها، صدا و نور است. سه نوع رابط کاربری وجود دارد:
-
رابط کاربری گرافیکی (GUI): این رابط کاربر را قادر می سازد تا به صورت بصری با محصول روی صفحه ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، ممکن است روی دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه باشد.
-
رابط کنترل شده از طریق صدا: کاربر از طریق مکالمات صوتی با محصول تعامل دارد. به عنوان مثال، دستیارهای دیجیتال هوشمند در گوشی های هوشمند از ویژگی صوتی استفاده می کنند.
-
یک رابط تعاملی که از ژستها استفاده میکند: این رابط کاربری شامل تعامل کاربران با محیط طراحی سهبعدی محصول از طریق حرکت بدن و سیگنالدهی است. به عنوان مثال، واقعیت مجازی در بازی های VR اغلب از ژست ها و سیگنال های فیزیکی استفاده می کند.
UX چیست؟
UX که به آن تجربه کاربری نیز می گویند، اغلب به تجربه کلی کاربر با محصول، خدمات یا سیستم شرکت اشاره دارد. این تجربیات ممکن است شامل تعامل کاربر با عملکرد، رفتار و قابلیت استفاده محصول باشد. توسعه دهندگان محصول اغلب از UX به عنوان یک رویکرد انسانی برای توسعه محصولات قابل اعتماد، مرتبط و دلپذیر برای کاربر استفاده می کنند. همچنین ممکن است به تیم در حال توسعه کمک کند تا راهحلهای ساختاری طراحی کنند که به نقاط دردناکی که کاربر ممکن است در طول سفر با محصول تجربه کند، رسیدگی کند.
مطالب مرتبط: درباره طراح UX بیاموزید
مهارت های سخت مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح UI یا UX
ممکن است شباهت هایی در مهارت های لازم برای طراحی UI و UX وجود داشته باشد. در اینجا چند مهارت سخت وجود دارد که ممکن است برای تبدیل شدن به یک طراح UI یا UX نیاز داشته باشید:
تحقیق عمیق
طراحان UI و UX اغلب تحقیقات کمی و کیفی بازار را برای تعیین بهترین روش ایجاد محصول انجام می دهند. آنها ممکن است از روش هایی مانند انجام مصاحبه با کاربران واقعی برای به دست آوردن اطلاعات جمعیت شناختی، مشاهده کاربران در محیط طبیعی یا تحت شرایط آزمایش برای تعیین نقاط درد و اولویت ها، انجام نظرسنجی های آنلاین، و ایجاد و مشاهده گروه های متمرکز استفاده کنند. آشنایی شما با روشهای تست قابلیت استفاده، مانند مرتبسازی کارت و نقشههای حرارتی، ممکن است به شما در انجام تحقیقات بهتر کمک کند.
مهارت های Wireframing و نمونه سازی
Wireframe طرح یک صفحه وب است که عناصر رابط را در صفحات کلیدی نشان می دهد. این عناصر رابط کاربری ممکن است شامل تصاویر، دکمههای فراخوان، ابعاد صفحه، منوها و سایر ویژگیهای بصری باشند. درک روشنی از وایرفریم ها و ابزارهای نمونه سازی مانند invasion یا marvel می تواند به طراح کمک کند تا ماکت هایی ایجاد کند که می توانند یک مفهوم یا فرآیند را آزمایش کنند. پس از این، طراحان طرحی با وفاداری بالا ایجاد میکنند که امکان تولید سریع و مؤثر وایرفریمها و نمونههای اولیه آینده را فراهم میکند.
مطالب مرتبط: چگونه یک طراح وب آزاد (با ۷ مرحله) شویم
مهارت های نوشتاری UI و UX
نوشتن UI و UX اغلب به طراحان کمک می کند تا با استفاده از کلماتی که به کاربران امکان می دهد به راحتی در وب سایت ها و محصولات دیجیتالی پیمایش کنند، شکاف بین کاربران و رابط ماشین را پر کنند. این سبک نوشتاری تعاملی بین عناصر بصری برای ایجاد محیطی فراهم می کند که کاربران بتوانند به اهداف خود دست یابند. نوشتن UI و UX مؤثر مختصر است، اطلاعات مفیدی ارائه می دهد و ارزش ها و لحن برند را منعکس می کند.
مهارت های ارتباط بصری
هنگام ساختن یک محصول، طراح UI یا UX اغلب بر نحوه درک کاربر نهایی از آن تمرکز می کند. ارتباط بصری به توانایی طراحان برای استفاده از وسایل کمک بصری برای انتقال اطلاعات اشاره دارد. به عنوان مثال، آنها ممکن است از نمودارها، نمودارها، نقشه ها، رسانه های مبتنی بر صفحه نمایش و پوسترها استفاده کنند. یک دستورالعمل بصری قانعکننده نیاز به نوشتن دستورالعملها را به حداقل میرساند و یک راهنمای بصری ارائه میدهد که کاربر را در مورد چه اقدامی راهنمایی میکند.
مهارت های طراحی تعامل
طراحی تعاملی جزء طراحی محصول است که به توسعه دهنده اجازه می دهد تا جریان های منطقی را در محصول ایجاد کند. این جریان کاربر را قادر می سازد تا وظایف خاصی را با حداقل تلاش انجام دهد. این شکل از تعامل اغلب شامل عناصری است که بر رفتار کاربر تأثیر می گذارد، به عنوان مثال، زیبایی شناسی، صدا، حرکت، استفاده از محصول و فضای سفید. این یک رابطه بین جریان کاربر، دسترسی به اطلاعات و طرح صفحه ایجاد می کند.
مطالب مرتبط: ۹ نوع شغل طراح برای افراد خلاق
کد نویسی
در حالی که طراحان UI و UX ممکن است به دانش عمیق کدنویسی نیاز نداشته باشند، آنها به دانش HTML و CSS نیاز دارند. آنها اغلب مسئول آزمایش و تکرار ویژگی های وب سایت و نرم افزار در یک محیط سریع هستند. این مهارت ممکن است تغییرات سریع و توسعه محصول را بدون منتظر ماندن طراحان برای اعمال تغییرات امکان پذیر کند.
مطالب مرتبط: چگونه در ۷ مرحله به یک توسعه دهنده نرم افزار آزاد تبدیل شویم
درک تجزیه و تحلیل
تست و اندازه گیری کاربر یک فرآیند مداوم است، حتی پس از تولید محصول. طراحان اغلب مسئول نظارت بر داده های مربوط به قابلیت استفاده محصول، توسعه راه هایی برای بهبود محصولات موجود و جمع آوری داده ها برای استنتاج ایده های محصول جدید هستند. درک واضح اعداد، درصدها و نسبت ها می تواند به شما در ارزیابی عملکرد طرح کمک کند.
ساختار اطلاعات
معماری اطلاعات شامل همه چیزهایی است که به ساختار، برچسب و سازماندهی محتوای محصول مربوط می شود. از مسیرهای تبدیل گرفته تا طراحی محصول، طراحان UI و UX عناصر را به گونهای ساختار میدهند که کاربران بتوانند با آنها تعامل داشته باشند و آنها را پیدا کنند. آنها همچنین یک استراتژی محتوا ایجاد می کنند که کاربران را در مورد ویژگی های نرم افزارها و صفحات پیچیده آموزش می دهد.
مطالب مرتبط: مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم
مهارت های نرم مورد نیاز طراحان UI و UX
در اینجا چند مهارت نرم برای طراحان UI و UX برای انجام وظایف خود آورده شده است:
-
حس کنجکاوی که باعث کاوش، تحقیق و نوآوری می شود
-
همدلی که طراح را قادر می سازد محدودیت ها، ناامیدی ها و توانایی های کاربران را درک کند.
-
ارتباط موثری که به تسهیل همکاری بین همه ذینفعان درگیر در پروژه کمک می کند
-
توانایی ارائه بازخورد سازنده که واضح و مشخص باشد. این بازخورد می تواند هم تیم طراحی و هم توسعه دهندگان را قادر می سازد تا تغییرات استراتژیک را برای بهبود رضایت کاربر پیاده سازی کنند.
-
گوش دادن فعال برای کمک به تیم طراحی برای درک نگرانی های مشتریان، ایجاد روابط بین فردی با آنها و در نهایت بهبود وفاداری به برند
-
مهارت های ارائه برای توانمند ساختن طراحان برای ارائه یافته ها و ایده های خود به شیوه ای که به طور موثر نکات خود را به اشتراک می گذارد. آنها ممکن است از مفاهیمی مانند طراحی بصری و تشبیهات برای جلب توجه مخاطب خود استفاده کنند.
-
انطباق انعطاف پذیری مورد نیاز طراحان را برای همگام شدن با تقاضاهای در حال تغییر بازار و انتظارات کاربران فراهم می کند.
مطالب مرتبط: ۱۷ مهارتی که برای کار در فناوری اطلاعات به آن نیاز دارید
شرح شغل طراح UI و UX
در اینجا برخی از وظایف یک طراح UI و UX وجود دارد:
-
ایجاد، استراتژی و اجرای طرح های جدید
-
بهینه سازی طرح های رابط کاربری موجود
-
برای تجربه کلی کاربر تست کنید
-
برای درک اهداف تجاری و انتظارات محصول با مشتریان ارتباط برقرار کنید
-
راه حل های فنی و کاربر محور را توسعه دهید
-
نمونه های اولیه برای ایده های محصول جدید را توسعه دهید
-
قبل از اجرا یک سری آزمایش برای ایده های جدید انجام دهید
-
ایجاد، انجام و تجزیه و تحلیل تحقیقات مداوم کاربران
-
ترکیب دانش فن آوری ها و نرم افزارهای طراحی UI و UX برای توسعه محصولات جدید
مطالب مرتبط: تحقیق UX: چیست و چگونه آن را انجام دهیم
میانگین حقوق یک طراح UI یا UX چقدر است؟
میانگین حقوق ملی برای یک طراح رابط کاربری ۱۴۹۱۸۴۰۰۰ تومان در سال است. در مقابل، میانگین حقوق ملی یک طراح UX مبلغ ۱۷۴۰۰۹۶۰۰ تومان در سال است (بروز رسانی: شهریور ۱۴۰۲). درآمد ممکن است بسته به تجربه طراح، سوابق تحصیلی، مهارت، ماهیت کار، مکان و صنعتی که طراح در آن فعالیت می کند متفاوت باشد.
ارقام حقوق و دستمزد منعکس کننده داده های فهرست شده در مورد حقوق واقعی در زمان نوشتن است. حقوق ممکن است بسته به سازمان استخدام کننده و تجربه یک نامزد، پیشینه تحصیلی، و مکان متفاوت باشد.