محیط کار شما از همه عناصری تشکیل شده است که می تواند بر بهره وری روزانه شما تأثیر بگذارد، از جمله زمان، مکان و نحوه کار. در طول توسعه شغلی خود، می توانید فرصت هایی را دنبال کنید که محیط کاری راحت را فراهم می کند که موفقیت شما را ارتقا می دهد و با ارزش های اصلی شما همسو می شود.
در این مقاله از ایوسی به این می پردازیم که محیط کار چیست، عناصری که آن را تشکیل می دهند و چگونه می توان در طول جستجوی شغل خود، یک محیط کاری مناسب را به بهترین نحو شناسایی کرد.
موارد کلیدی:
-
محیط فیزیکی، فرهنگ شرکت و شرایط کاری بر کیفیت محیط کار تاثیر می گذارد.
-
راههایی برای تشخیص اینکه آیا یک سازمان محیط کاری ایدهآل شما را دارد یا خیر شامل پرسیدن سؤال در طول مصاحبه و صحبت با کارمندان سابق است.
-
پلتفرمهای آنلاین اغلب نظرات کارمندان را ارائه میکنند که میتوانید آنها را بخوانید تا در مورد نحوه واقعی یک محل کار بیشتر بدانید.
محیط کار چیست؟
محیط کار محیط، ویژگی های اجتماعی و شرایط فیزیکی است که در آن کار خود را انجام می دهید. این عناصر می توانند بر احساس رفاه، روابط محل کار، همکاری، کارایی و سلامت کارکنان تأثیر بگذارند. در اینجا جنبه های مهم یک محیط کاری آورده شده است:
محیط فیزیکی
این عنصر از اندازه، چیدمان و مکان یک محل کار، چه در داخل یا خارج از منزل انجام شود، چه در محیط کار، امکانات ارائه شده در محل کار و وسایل مورد استفاده در حین کار، تشکیل شده است.
فرهنگ شرکت
این عنصر به نحوه عملکرد یک شرکت و کارکنان آن اشاره دارد، از جمله اینکه ارتباط مؤثر بین سطوح مختلف کارکنان، دیدگاه کارکنان از رهبران شرکت، اهداف شرکت و آنچه سازمان برای آن ارزش قائل است.
مرتبط: ارزشهای اصلی: مرور کلی و مثالها
شرایط کاری
این عنصر شامل شرایط رسمی است که کارکنان تحت آن استخدام می شوند، مانند نرخ دستمزد، قرارداد کار و طول روز کاری. همچنین میتواند فعالیتهای تفریحی و سایر ابتکارات را برای ارتقای یک محل کار سالم پوشش دهد.
بیشتر بخوانید: راهنمای فرهنگ شرکت
عناصر یک محیط کار
از توضیحات زیر در مورد هر عنصر محیط کار برای شناسایی یک محل کار مثبت و سازنده استفاده کنید:
محیط فیزیکی
شرایط فیزیکی که تحت آن کار می کنید نقش مهمی در توانایی شما برای دستیابی به پتانسیل کامل خود ایفا می کند. برخی از جنبه های حیاتی محیط فیزیکی شما که باید در نظر بگیرید عبارتند از:
اندازه
اندازه منطقه کاری شما می تواند بر روی این که آیا همه چیز برای انجام کار خود در اختیار دارید یا خیر، تأثیر می گذارد، در حالی که به طور قابل توجهی بر احساس شما در محل کار تأثیر می گذارد. برای ارزیابی اندازه فضای کاری خود، مقدار فضایی را که باید آزادانه حرکت کنید، در نظر بگیرید که آیا تمام تجهیزات مورد نیاز خود را در نزدیکی دارید و آیا این منطقه به اندازه کافی بزرگ است که همه کارکنان را در خود جای دهد.
چیدمان
برخی از محل های کار داخلی دارای پلان باز هستند، در حالی که برخی دیگر از اطاقک ها یا جداکننده های دیگر برای جداسازی فضاها استفاده می کنند. طراحی محل کار ممکن است به نوع کار بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، یک محیط مشارکتی تر ممکن است از یک چیدمان باز بهره مند شود، در حالی که شغلی که نیاز به صلاحدید دارد بهتر است با دفاتر یا اتاقک های جداگانه برای اطمینان از حریم خصوصی کار کند.
اثاثیه
میز، صندلی، میز کنفرانس و سایر مبلمان محل کار نیز می توانند بر کار کارکنان تأثیر بگذارند. دسترسی به صندلیهای راحت و کافی، محیطهای کاری تمیز و میزهای کاربردی میتواند تضمین کند که مکانهای کاری داخلی کارآمد باقی میمانند. محل کار در فضای باز ممکن است شامل مبلمان راحت برای اوقات استراحت باشد.
تجهیزات
برخی از نقش ها برای انجام کار خود به تجهیزات خاصی نیاز دارند و بسته به شرکت، کارفرما ممکن است آن را تهیه کند یا ندهد. برخی از نقش ها، مانند مکانیک، ممکن است برای آوردن مجموعه ای از ابزارهای خود مورد نیاز باشد. فضاهای اداری سرپوشیده به احتمال زیاد تجهیزات لازم مانند رایانه، چاپگر و سایر فناوری های ضروری مورد استفاده در کار را فراهم می کنند.
امکانات
سایر امکانات می توانند بر احساس جسمی و روحی شما در طول زندگی کاری تأثیر بگذارند. توانایی استراحت یا رفتن به حمام جزء ضروری هر روال روزانه مولد است، بنابراین مکان این امکانات می تواند بر محیط کار نیز تأثیر بگذارد. امکانات اضافی مانند فضاهای استراحت و سالن های ورزشی در محل نیز می تواند تأثیر مثبتی بر کارمندان داشته باشد.
محل
برخی از نقشها عمدتاً در داخل کار میکنند، برخی بیشتر روز کاری خود را در خارج از خانه میگذرانند و برخی نقشها ممکن است ترکیبی از کارهای داخلی و خارجی داشته باشند. بسیاری از کارفرمایان ممکن است امکانات یا تجهیزات اضافی را برای اطمینان از راحتی کارکنان در حین کار و حفظ بهره وری فراهم کنند.
فرهنگ شرکت
باورهای شرکت شما و اینکه چگونه اهداف آن با شما مطابقت دارد می تواند عامل مهمی در راحتی شما در محل کار باشد. در اینجا عناصر مهم فرهنگ شرکت آمده است:
منشور رفتار
برخی از شرکت ها ممکن است فرهنگ کسب و کار خود را در یک کد رفتار رسمی توضیح دهند یا دستورالعمل هایی را برای کارمندان ارائه کنند. این اسناد می توانند شرایط خاصی را هنگام انجام وظایف و همچنین هنگام تعامل با همکاران، رهبران محل کار و ذینفعان خارجی رعایت کنند. این دستورالعمل ها اغلب در کتابچه راهنمای کارمندان یافت می شوند.
تشویق و توسعه
برخی از کارفرمایان به طور مستقیم همکاری و کار گروهی را ترویج می کنند، بر بازخورد مثبت تأکید می کنند و به طور مداوم از کارمندانی که موفق می شوند تجلیل می کنند. سایر کارفرمایان ممکن است بازخورد سازنده تری برای تشویق کارکنان به بهبود ارائه دهند.
بیانیه ماموریت شرکت
این بیانیه مجموعهای از ارزشهایی است که شرکت در تلاش است تا از طریق کارش پیشرفت کند. در حالی که این ارزش ها ممکن است روزانه مورد بحث قرار نگیرند، آنها هر وظیفه ای را که انجام می دهید و هر هدفی را که به عنوان یک مشارکت کننده در سازمان تعیین می کنید هدایت می کنند.
بیشتر بخوانید: نحوه ایجاد فرهنگ شرکت در ۶ مرحله
شرایط کاری
عناصر زیر تعیین میکنند که روز به روز چگونه میتواند باشد و شغل شما چگونه بر بخشهای غیرمرتبط با کار شما تأثیر میگذارد:
تعادل زندگی کاری
تعداد ساعات کار در هفته و زمان آن می تواند بسته به نقش، شرکت و صنعت متفاوت باشد. برخی از سازمان ها ممکن است با ارائه مرخصی سخاوتمندانه با حقوق یا برنامه کاری انعطاف پذیر، تعادل بین کار و زندگی را ارتقا دهند . سایر کارفرمایان ممکن است کارکنان را تشویق کنند که برای رعایت موعد مقرر یا ارائه خدمات ۲۴ ساعته به مشتریان، اضافه کاری کنند.
شرایط استخدام
علاوه بر ساعات تعیین شده، این شرایط ممکن است شامل این باشد که آیا کار شما یک قرارداد موقت است یا استخدام دائم. این عنصر همچنین ممکن است شامل مزایا و شرایط مرخصی پرداختی نیز باشد.
امنیت محل کار
مقررات ایمنی محیط کار الزامی ملی وجود دارد که همه کارفرمایان باید از آنها پیروی کنند. کارفرمای شما ممکن است مقررات را در فضاهای عمومی نمایش دهد تا اطمینان حاصل شود که همه کارکنان این سیاست ها را درک کرده و به آن پایبند هستند. همچنین استفاده ایمن از تجهیزات و همچنین دسترسی به خروجی ها، تجهیزات اضطراری و کمک های اولیه بر این عنصر از شرایط کار تأثیر می گذارد.
سبک زندگی سالم
برخی از کارفرمایان ممکن است کارکنان را تشویق به حفظ تناسب اندام و خوردن وعده های غذایی متعادل برای بهبود رفاه کلی خود کنند. آنها حتی ممکن است تنقلات سالم تهیه کنند، با یک باشگاه بدنسازی در نزدیکی شریک شوند یا میزبان رویدادهای تیمی باشند که شامل فعالیت بدنی است.
بخوانید: ۱۵ راه آسان برای سالم تر بودن و زندگی کردن
انواع محیط های کاری
انواع مختلفی از محیط های کاری وجود دارد که شامل ترکیبی از اجزای فیزیکی، فرهنگ شرکت و شرایط کاری است. اینکه چه عناصری برای بهترین نوع محیط کاری ایجاد میکنند به صنعت و سن سازمان، تعداد و انواع کارکنان و محیط ایدهآلی که سازمان میخواهد پرورش دهد بستگی دارد.
با توجه به تئوری هالند در مورد شخصیت و سازگاری شغلی، برخی از محیطها ممکن است برای شخصیتهای خاص مناسبتر باشند. هنگامی که یک محیط کاری را در نظر می گیرید، ویژگی ها و ارزش های تیپ شخصیتی خود را کشف کنید تا بهترین مورد را برای خود پیدا کنید. محیط های کاری مبتنی بر شخصیت عبارتند از:
واقع بینانه
این محیط فعالیت بدنی را ارتقا میدهد و ممکن است برای کارمندانی که حرکتکنندهتر هستند، که «انجامدهنده» نیز نامیده میشوند، بهترین باشد. کسانی که در این محیط خوب کار می کنند اغلب در استفاده از ابزار و کار با دست مهارت دارند و ترجیح می دهند. مشاغل با محیط های کاری واقع گرایانه شامل مشاغل مهندسی، نگهداری و ساخت و ساز می شود.
تحقیقی
این نوع محیط بر اساس تفکر انتقادی، آزمایش و حل مسئله ساخته شده است. بیشتر کار در این محیط شامل جمع آوری شواهد، مطالعه اطلاعات و یادگیری و همچنین نتیجه گیری است. کارمندانی که “متفکر” هستند می توانند در این محیط ها که اغلب در مشاغلی مانند مراقبت های بهداشتی، مهندسی و فناوری یافت می شوند، پیشرفت کنند.
هنری
این محیط نوآوری و آزمایش و همچنین بیان شخصی را تشویق می کند. محیط های هنری اغلب برای کسانی که به عنوان «خالقین» شناخته می شوند و در محیط های انعطاف پذیرتر و احساسی تر رشد می کنند، بهترین است. برخی از مشاغلی که در این نوع بهترین کارایی دارند در زمینه هایی مانند طراحی، هنرهای زیبا و اجرا هستند.
اجتماعی
این نوع محیط باعث ارتقای ارتباط، کمک، شفا و آموزش بین کارکنان می شود. کسانی که در این محیط خوب عمل می کنند اغلب به عنوان “شفا دهنده” شناخته می شوند و دارای ویژگی هایی مانند مهربانی، همدلی و شفقت هستند. مشاغلی که معمولاً محیط های کار اجتماعی را ارائه می دهند شامل آموزش، مددکاری اجتماعی، مشاوره و پرستاری است.
کارآفرینانه
این محیط کار همچنین شامل ارتباطات است اما بر هدایت دیگران به سمت اهداف تاکید دارد. محیطهای کارآفرین برای «متقاعدکنندههایی» که در رقابت پیشرفت میکنند و ترجیح میدهند در نقشهایی که شامل فروش، متقاعد کردن و بحث است، ایفای نقش کنند، بهترین است. برخی از مشاغلی که دارای محیط های مبتکرانه هستند عبارتند از املاک و مستغلات، سیاست و خدمات عمومی و فروش.
مرسوم
این محیط بر اساس ویژگی، قابلیت پیش بینی و سازماندهی ساخته شده است. کسانی که محیطهای سنتی را ترجیح میدهند اغلب به عنوان «سازماندهنده» نامیده میشوند و در تنظیماتی که نظم واضحی دارند، عملی بودن و ارزش قابل اعتماد بودن را تشویق میکنند، بهترین کار را انجام میدهند. نقش هایی که در محیط های کاری مرسوم وجود دارد شامل نقش هایی در امور مالی، موقعیت های دستیار و محیط های اداری سنتی است.
بیشتر بخوانید: راهنما: ۱۶ تیپ شخصیتی
نحوه شناسایی یک محیط کاری مناسب
در طول جستجوی شغل خود، ارزیابی کارفرمایان بالقوه را برای یافتن یک محیط کاری راحت که بهره وری، کارایی و موفقیت شما را ارتقا می دهد، در نظر بگیرید. از نکات زیر برای کشف راه هایی برای شناسایی عناصر محیط کار استفاده کنید:
۱. شرح شغل را به دقت بخوانید
شرح ممکن است به شما حسی از محیط فیزیکی که در آن کار خواهید کرد، مانند کارهای معمول روزانه و نوع تنظیمات فیزیکی به شما بدهد. انتظارات کارفرما از نقش را بررسی کنید تا عناصر فرهنگ شرکت را بیابید.
۲. درباره شرکت به صورت آنلاین تحقیق کنید
بسیاری از شرکتها یک وبسایت دارند، بنابراین از این منبع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزشها یا اهداف آنها، کشف امکانات تفریحی یا مطالعه در مورد آخرین فعالیت تیمسازی خود استفاده کنید. همچنین میتوانید صفحات رسانههای اجتماعی آنها را بیابید و نحوه تعامل آنها با مشتریان یا سایر طرفهای خارجی را ببینید.
بخوانید: ۵ چیزی که باید در بررسی های شرکت به دنبال آنها باشید
۳. در مصاحبه سوال بپرسید
پس از انجام تحقیقات پیش از موعد، میتوانید چندین سؤال را با تمرکز بر محیط کار آماده کنید، از جمله اینکه از چه تجهیزاتی استفاده میکنید، آیا آنها گزینههای تغذیه سالم در نزدیکی خود دارند و چگونه ترجیح میدهند درگیریهای تیمی را حل کنند.
۴. از محل کار خود بازدید کنید
پس از چند مصاحبه، شرکت ممکن است از شما دعوت کند تا از امکاناتش بازدید کنید و ببینید کار کردن در آنجا چگونه است. می توانید از محیط فیزیکی که می توانید در آن کار کنید بازدید کنید.
۵. از مخاطبینی که در شرکت کار می کنند بپرسید
اگر کارمند فعلی یا قبلی را می شناسید، با آنها تماس بگیرید تا بپرسید کار در آنجا چگونه است. ممکن است بینش بیشتری نسبت به روابط کارفرما و کارمند و فرهنگ شرکت به دست آورید.
۶. بررسی های آنلاین را بخوانید
بسیاری از وبسایتهای شغلی یا شغلی به شما این فرصت را میدهند که درباره تجربیات سایر کارمندان مطالعه کنید. برای درک مزایا و معایبی که یک کار یا شرکت ممکن است ارائه دهد، نظرات مثبت و منفی را بخوانید. اگر در آنجا کار میکردید، این پاسخها را بر حسب اینکه چگونه ممکن است این عناصر بر شما تأثیر بگذارند، مشاهده کنید.
۷. قرارداد کار و مدارک مقدماتی خود را مطالعه کنید
هنگامی که یک پیشنهاد شغلی دریافت کردید ، احتمالاً اسنادی را که در مورد شرایط خاصی که محیط کار شما را تشکیل می دهد، بررسی می کنید. به عنوان مثال، قراردادها معمولاً شامل ساعات کار، الزامات شغلی و میزان دستمزد شما هستند. همچنین می توانید برای درک خط مشی ها و رویه های شرکت، کتابچه راهنمای کارکنان را مرور کنید.
۸. در صورت داشتن هر گونه نگرانی برجسته سؤال بپرسید
اگر احساس می کنید پس از دریافت پیشنهاد به اطلاعات بیشتری در مورد محیط کار نیاز دارید، از نماینده منابع انسانی یا مدیر استخدام بخواهید تا از تجربه آنها در شرکت مطلع شود.