نماد سایت ایوسی

بیانیه ماموریت چیست؟ تعریف و مثال

نمونه های بیانیه ماموریت

نمونه های بیانیه ماموریت

یک شرکت قبل از اینکه بتواند تصمیمات هوشمندانه ای در مورد تلاش های آینده و تغییرات عملیاتی بگیرد، باید بداند که می خواهد چه کاری انجام دهد. برای درک اینکه کسب و کار باید به چه سمتی حرکت کند، همه افراد شرکت باید بدانند که اکنون کسب و کار چه می کند. بیانیه ماموریت به سازمان ها این امکان را می دهد که آینده خود را بهتر تعریف کنند و تصمیمات متحول کننده کسب و کار را اتخاذ کنند.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که بیانیه ماموریت چیست، چرا هر شرکتی باید یکی از آن را داشته باشد و نکاتی برای ساخت آن را توضیح می دهیم.

بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت یک جمله واحد است که هدف اساسی یک شرکت را با توضیح علت وجود کسب و کار توصیف می کند. به کارمندان و عموم مردم بیان می کند که هدف شرکت چیست. بیانیه های ماموریت بسیار متنوع هستند زیرا برای هر شرکت منحصر به فرد هستند. با این حال، همه آنها به طور گسترده توانایی های فعلی، تمرکز بر مشتری و محصولات و خدماتی که یک شرکت تولید می کند را نشان می دهند.

چرا یک شرکت باید بیانیه ماموریت داشته باشد؟

هر شرکتی به بیانیه ماموریت نیاز دارد زیرا اهداف تجاری زیادی را دنبال می کند. خود بیانیه تضمین می کند که همه افراد در سازمان انگیزه شرکت را درک می کنند و به عنوان پایه ای در طول برنامه ریزی تجاری برای تصمیم گیری مؤثرتر کمک می کند. وقتی همه درباره دلیل وجود کسب‌وکار توافق دارند، سردرگمی کمتری در مورد اینکه کسب‌وکار را در چه جهتی باید در پیش گرفت، اتفاق می‌افتد.

بیانیه ماموریت معمولاً توسط گروهی از افراد که علاقه زیادی به موفقیت شرکت دارند مانند بنیانگذاران و اعضای هیئت مدیره نوشته می شود. گاهی اوقات شرکت‌ها نقش‌های سطح پایین‌تری را در بازنگری بیانیه مأموریت به عنوان تمرین تیم‌سازی در نظر می‌گیرند، که می‌تواند به کارکنان کمک کند احساس ارزشمندی کنند و انگیزه خود را افزایش دهند.

از آنجایی که بیانیه‌های ماموریت بخشی از چهره عمومی یک شرکت است، برای پیام‌رسانی بازاریابی برای ارتقای هدف شرکت عالی هستند. گاهی اوقات بیانیه های ماموریت هسته اصلی تلاش های تبلیغاتی یک سازمان هستند.

مرتبط: راهنمای فرهنگ شرکت

نمونه هایی از بیانیه های ماموریت موفق

در اینجا لیستی با نمونه های ساختگی از بیانیه های ماموریت موفق آمده است:

چگونه یک بیانیه ماموریت موفق بنویسیم

این مراحل را دنبال کنید تا شما را در هنگام نوشتن بیانیه ماموریت راهنمایی کنید:

  1. داستان بازار خود را تعریف کنید
  2. بیانیه خود را با کارهای خوبی که شرکت شما انجام می دهد شروع کنید
  3. بیانیه را واقع بینانه و منسجم بیان کنید
  4. بیانیه را نسبتاً کوتاه نگه دارید
  5. بلند مدت فکر کنید
  6. احتمالات را بی پایان نگه دارید
  7. بحث، بازنگری، اصلاح

۱. داستان بازار خود را تعریف کنید

به فرآیندی فکر کنید که یک شخص واقعی هنگام تصمیم گیری برای خرید محصول یا خدماتی که می فروشید طی می کند. تصور کنید چرا آنها آنچه را که شما ارائه می دهید می خواهند، چگونه از شرکت شما مطلع می شوند و خرید از شما چه کاری برای آنها انجام می دهد. این داستان تئوریک باید تا حد امکان ملموس باشد و مشخص کند که مشتری هدف شما چه کسی است و چگونه کسب و کار شما با بقیه تفاوت دارد. به این چهار سوال پاسخ دهید:

برای مثال، بگویید شرکت شما برای ارائه خدمات نظافتی وجود دارد. پاسخ ها ممکن است به شرح زیر باشد:

گاهی اوقات یک راه بهتر برای تعریف کاری که انجام می‌دهید، شناسایی کارهایی است که شرکت انجام نمی‌دهد. هنگامی که این داستان را در ذهن خود دارید، نوشتن بیانیه ماموریت آسان تر خواهد بود.

مرتبط: ارزش‌های اصلی: مرور کلی و مثال‌ها

۲. بیانیه خود را با کارهای خوبی که شرکت شما انجام می دهد شروع کنید

هنگام نوشتن بیانیه ماموریت، با چیزی که کسب و کار شما را منحصر به فرد می کند و محصول یا خدماتی که به کسانی که به آنها خدمت می کنید ارائه می دهید، شروع کنید. بر برتری منحصر به فردی که ارائه می دهید تاکید کنید. تعریف کنید که چه چیزی کسب و کار شما را برای مخاطب هدف تعریف شده در داستان بازار شما خاص می کند.

۳. بیانیه را واقع بینانه و منسجم بیان کنید

بیانیه ماموریت باید واضح و واقع بینانه باشد، بنابراین کارمندان و مشتریان را درگیر می کند. یک راه خوب برای اطمینان از این موضوع این است که کارکنان را در فرآیند نوشتن ماموریت بگنجانید. شناخت کمک های کارکنان به شرکت نیز می تواند تأثیر مثبتی بر روحیه کارکنان داشته باشد.

۴. بیانیه را نسبتاً کوتاه نگه دارید

بیانیه ماموریت یک شرکت باید در چند جمله یا کمتر نوشته شود. برخی از موفق ترین بیانیه های ماموریت شامل چند کلمه است. به یاد داشته باشید، این یک ابزار برندسازی است، بنابراین شما می خواهید آن را به یاد ماندنی کنید.

۵- بلند مدت فکر کنید

بازاریابی بیانیه های ماموریت را برای مصرف کنندگان به عنوان شکلی از تبلیغات و برندسازی تبلیغ می کند، بنابراین آن را سرمایه گذاری در آینده شرکت خود در نظر بگیرید. مطمئن شوید که اهداف بلندمدت سازمان را منعکس می کند.

۶. احتمالات را بی پایان نگه دارید

اگر قصد دارید شرکت را گسترش دهید، اطمینان حاصل کنید که از محدود کردن دسترسی آن در بیانیه ماموریت خودداری کنید. به‌عنوان مثال، به‌جای «ما می‌خواهیم بهترین محصولات مو را در مازندران ارائه کنیم»، برنامه‌های توسعه آتی خود را با «ما می‌خواهیم بهترین محصولات مو را در مناطق شمالی ارائه کنیم» بگنجانید. در حالی که می توانید بیانیه ماموریت خود را با رشد خود بازبینی و تغییر دهید، می خواهید شرکای تجاری و کارمندان را با جهت گیری کسب و کار الهام بخشید.

۷. بحث، تجدید نظر، اصلاح

بعد از اینکه بیانیه ماموریت را تهیه کردید، زمانی را صرف بحث در مورد هر کلمه کنید. بیانیه های ماموریت نسبتا کوتاه و دقیق هستند، بنابراین هر کلمه مهم است. آن را به صورت گروهی تجزیه کنید، با هم آن را اصلاح کنید و به نسخه نهایی بیایید. به خاطر داشته باشید، بیانیه‌های ماموریت احتمالاً با رشد و تغییر شرکت تکامل می‌یابند، و شما همیشه این گزینه را دارید که در صورت به‌روزرسانی بیانیه، آن را اصلاح کنید.

خروج از نسخه موبایل