ارزشهای اصلی، اخلاق یا ایدهآلهای شخصی هستند که شما را هنگام تصمیمگیری، ایجاد روابط و حل مشکلات راهنمایی میکنند. شناسایی ارزش هایی که برای شما معنادار هستند می تواند به شما در توسعه و دستیابی به اهداف شخصی و حرفه ای کمک کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا مشاغل و شرکت هایی را پیدا کنید که با ایده آل های شما همسو هستند.
در این مقاله از ایوسی، ارزش های اصلی را مورد بحث قرار می دهیم، ۸۴ مثال ارائه می دهیم و توضیح می دهیم که چگونه ارزش های اصلی خود را برای پیشرفت شغلی خود شناسایی کنید.
ارزش های اصلی چیست؟
ارزشهای اصلی مجموعهای از باورها، ایدهآلها یا شیوههای اساسی هستند که به نحوه انجام زندگیتان، چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفهای، اطلاع میدهند. کسب و کارها همچنین می توانند ارزش های اصلی را داشته باشند و حفظ کنند. اینها می توانند به سازمان کمک کنند تا نحوه تخصیص منابع، تصمیم گیری های مهم و رشد را تعیین کند.
افراد و شرکتها معمولاً مجموعهای از ۱۰ ارزش اصلی یا کمتر را انتخاب میکنند تا بر روشهای استخدام و نگهداری کارکنان، نزدیک شدن به شیوههای تجاری روزانه و انجام ارتباطات تمرکز کنند. این ارزشها میتوانند نحوه تعامل افراد (تواضع، احترام، صداقت)، تمرکز کار یک فرد یا کسبوکار (نبوغ، خلاقیت، دادهمحور) یا مسئولیتهای فردی (ثبات، کیفیت و قابلیت اطمینان) را نشان دهند.
شناسایی ارزشهای اصلی برای خود یا درون یک شرکت میتواند ساختار و راهنمایی را ارائه دهد، بهویژه زمانی که با یک تصمیم یا اختلاف چالشبرانگیز سر و کار دارید. برای مثال، اگر یکی از ارزشهای اصلی شما صداقت است، هنگام تصمیمگیری در مورد اینکه آیا یک بخش خاص از اطلاعات باید مخفی بماند یا خیر، به آن رجوع کنید.
مرتبط: اهداف هوشمند: تعاریف و مثال ها
۵ ارزش اصلی مشترک
اگرچه انتخاب ارزش های شخصی یک تصمیم فردی است، پنج ارزش اصلی رایج زیر است:
۱. خودمختاری
به عنوان یک کارمند، ممکن است بخواهید برای تصمیم گیری و اقدام احساس قدرت کنید. بسیاری از شرکتها ترجیح میدهند تا زمانی که به اهداف عملکردی خود ادامه میدهید، به شما انعطافپذیری بدهند تا با سرعت و روش خودتان کار کنید.
۲. صداقت
ارزش دادن به صداقت در محل کار به این معنی است که شما برای انجام کار درست تلاش می کنید، حتی زمانی که فکر می کنید هیچ کس به شما نگاه نمی کند. همچنین ممکن است برای صداقت، شفافیت و تعهد به انجام بهترین کار برای مشتریان، مشتریان، هم تیمی ها و شرکت خود ارزش قائل شوید.
۳. نوآوری
خود را به چالش بکشید تا ببینید چه چیزی برای برآوردن بهتر نیازهای تیم، مشتریان و شرکت شما ممکن است. شما یک کار در حال پیشرفت هستید، در حال تلاش برای پیشرفت و انجام بهتر. به راه های خلاقانه برای حل مشکلات سخت فکر کنید. ریسک های حساب شده را بپذیرید. یافتن راه های جدید برای حل یک مشکل می تواند به پیشرفت شرکت کمک کند.
۴. رشد
اغلب، رشد یک شرکت به دنبال رشد حرفه ای کارکنان آن است. ارزش گذاری برای رشد به این معنی است که شما انگیزه لازم برای بهبود مستمر خود و شرکتتان را دارید. رشد مبتنی بر موفقیت متقابل است. اگر برای رشد در محل کار ارزش قائل هستید، ممکن است بخواهید به دنبال شرکتی باشید که کارکنان خود را توسعه دهد و محیطی را فراهم کند که توسعه شخصی و حرفه ای را تقویت کند.
۵. خدمات
خدمت گرا یا مشتری مدار بودن به این معنی است که به ارائه یک تجربه با کیفیت به مشتریانی که به آنها خدمات می دهید اهمیت می دهید. این ارزش همچنین می تواند شامل حمایت از جامعه و تیم شما شود. ارزش گذاری خدمات به این معناست که هدف شما ارائه یک تجربه معنادار به افرادی است که به آنها خدمت می کنید و از آنها حمایت می کنید.
نمونه های بیشتری از ارزش های اصلی
در زیر لیستی از ارزش های اصلی وجود دارد که می توانید هنگام تصمیم گیری در مورد ارزش های اصلی خود به عنوان الهام از آنها استفاده کنید. این فهرست همچنین ممکن است هنگام برنامه ریزی برای پاسخ به سؤالات مصاحبه یا درک ارزش های اصلی دیگران به شما کمک کند.
- پذیرش – پذیرفته شدن
- مسئولیت
- دستاورد
- تطبیق پذیری
- ماجرا
- اعتبار
- قدرت
- خودمختاری
- تعادل
- جسارت
- شجاعت
- صراحت
- چالش
- وضوح
- همکاری
- رحم و شفقت – دلسوزی
- ارتباط
- انجمن
- مشارکت
- خلاقیت
- کنجکاوی
- قابل اعتماد بودن
- عزم
- تنوع
- یکدلی
- اشتیاق
- برابری
- خانواده
- انصاف
- انعطاف پذیری
- دوستی
- رشد
- خوشبختی
- کار سخت
- صداقت
- فروتنی
- شوخ طبعی
- تأثیر
- بهبود
- نبوغ
- نوآوری
- مهربانی
- دانش
- رهبری
- یادگیری
- وفاداری
- کار معنی دار
- خوش بینی
- مالکیت
- مشارکت
- صبر
- صلح
- ماندگاری
- محبوبیت
- قدرت
- کیفیت
- به رسمیت شناختن
- روابط
- قابلیت اطمینان
- شهرت، آبرو
- توجه
- مسئولیت
- نتایج
- امنیت
- خودسازی
- سادگی
- معنویت
- ثبات
- موفقیت
- پایداری
- کار گروهی
- سختی
- مدیریت زمان
- شفافیت
- امانت
- ثروت
- خرد
- اخلاق کاری
- تعادل زندگی کاری
چگونه ارزش های اصلی خود را شناسایی کنیم
اگر مطمئن نیستید که ارزش های اصلی شما چیست، ممکن است مفید باشد که زمانی را برای تفکر در مورد آنچه برای شما مهم است اختصاص دهید. توجه ویژه ای به آنچه که افکار و تصمیمات شما را بر می انگیزد و هدایت می کند، داشته باشید.
برای دریافت ایده ای از ارزش های اصلی شما، پاسخ های خود را به سوالات زیر در نظر بگیرید:
- در چه نوع فرهنگی می خواهید کار کنید؟
- چه محیط، تنظیمات یا منابعی برای شما لازم است تا بهترین کار خود را انجام دهید؟
- به نظر شما چه ویژگی هایی باعث ایجاد روابط قوی و سالم می شوند؟
- چه ویژگی هایی را در الگوهای خود بیشتر تحسین می کنید؟
- چه چیزی به شما انگیزه می دهد؟
- چه ویژگی هایی را می خواهید در خود به صورت حرفه ای و شخصی ایجاد کنید؟
- اهداف آتی شما چه هستند؟ برای دستیابی به آنها چه ویژگی هایی لازم است؟
این و سؤالات دیگری را در نظر بگیرید که ممکن است به شما نشان دهد که کدام ارزشهای کلیدی را میخواهید در جستجوی شغل، در محل کار و در زندگی خود در اولویت قرار دهید. می توانید از آنها به عنوان یک راهنما برای رسیدن به اهداف خود و پیشرفت شغلی خود استفاده کنید.
روش دیگری که ممکن است امتحان کنید چاپ یک نسخه فیزیکی از لیست مقادیر اصلی بالا و مرتب کردن آنها به سه دسته است: بسیار مهم، مهم و غیر مهم. سپس، سعی کنید سه تا شش مقدار “بسیار مهم” خود را انتخاب کنید. در طول این فعالیت خیلی انتقادی فکر نکنید – با غریزه خود پیش بروید و ببینید چه اتفاقی می افتد.
مطالب مرتبط: ارزش های اصلی یک رهبر بزرگ
با استفاده از ارزش های اصلی خود
هنگامی که چند مقدار را برای اولویت بندی تعریف کردید، می توانید آنها را به چند روش مختلف استفاده کنید:
۱. ارزش های اصلی را در رزومه خود بگنجانید
اگر رزومه خود را برای ارسال آماده میکنید، فهرست کردن ارزشهای اصلی خود از آنجایی که به موقعیت باز مربوط میشود ممکن است مفید باشد. به خصوص اگر تازه وارد بازار کار شده اید یا تجربه حرفه ای کمی دارید، تشخیص اینکه چگونه دوست دارید کار کنید ممکن است برای کارفرمایان مفید باشد. اگر تجربه کاری دارید، ممکن است ارزش های اصلی را در نمونه هایی از دستاوردهای خاص از نقش های قبلی خود بگنجانید.
۲. هنگام جستجوی شغل، ارزش های اصلی خود را با شرکت ها هماهنگ کنید
به دنبال مشاغلی در شرکتهایی باشید که با نوع کاری که میخواهید انجام دهید، فرهنگی که میخواهید در آن باشید و مأموریتی که میخواهید برای آن کار کنید، همسو باشد. شرح شغل را به دقت بررسی کنید تا راه هایی که ارزش های اصلی شما در این نقش مرتبط و مفید است را بررسی کنید. شما همچنین می توانید تحقیقات شرکت را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که ماموریت و ارزش های اصلی شرکت با شما همخوانی دارد.
۳. ارزش های اصلی خود را در طول مصاحبه مورد بحث قرار دهید
بسیاری از مصاحبه کنندگان به طور خاص در مورد ویژگی هایی که برای شما مهم هستند، سؤال می کنند. این سوالات ممکن است شامل “چه چیزی به شما انگیزه می دهد؟”، “شما چه نوع کارمندی هستید؟” یا «چرا اینجا درخواست دادی؟» شما می توانید از ارزش های اصلی خود برای پاسخ به این سؤالات و فراهم کردن زمینه ای برای مهم ترین دستاوردهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر به شرکت قبلی خود کمک کردید تا ۱۵% بهره وری را افزایش دهد، می توانید توضیح دهید که چقدر برای مسئولیت پذیری، مدیریت زمان و کار گروهی ارزش قائل هستید.
۴. از ارزش های اصلی در محل کار استفاده کنید
اگر شغلی پیدا کرده اید یا چندین سال است که در یک شغل بوده اید، می توانید از ارزش های اصلی خود برای ادامه پیشرفت در نقش خود استفاده کنید. تعریف واضح اهداف می تواند به شما در تصمیم گیری های مهم در مورد حرفه خود کمک کند، مانند اینکه در کدام صنعت می خواهید کار کنید یا انواع اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که باید تعیین کنید.
بیشتر بخوانید: ۱۵ ارزش حرفه ای برای یک شغل موفق