دلالی املاک و مستغلات یک شغل پرسود است که ساعات کاری انعطاف پذیر و فرصت ملاقات با افراد مختلف را ارائه می دهد.
در این مقاله از ایوسی، به وظایف و مسئولیت های دلال املاک می پردازیم و مراحلی را برای پیگیری این مسیر شغلی در اختیار شما قرار می دهیم. ما همچنین میانگین حقوق و سوالات متداول در مورد تبدیل شدن به یک دلال املاک را پوشش خواهیم داد.
دلال املاک چه می کند؟
دلالان املاک به مردم در خرید، فروش و اجاره املاک تجاری، صنعتی و مسکونی کمک می کنند. آنها به مذاکره در مورد قرارداد نهایی کمک می کنند و مشتریان خود را در هر مرحله از معامله املاک راهنمایی می کنند – از جمله بازرسی ها و تعمیرات – که باید قبل از فروش کامل شوند. در اینجا برخی از وظایف متداول یک دلال املاک ذکر شده است:
-
ایجاد لیست املاک
-
آگهی املاک موجود
-
برنامه ریزی خانه های باز و نمایش
-
عکاسی از املاک
-
کمک به مشتریان در تعیین نیازهای ملکی و بودجه آنها
بیشتر بخوانید: دلایل کمک گرفتن از مشاورین املاک
آموزش صوتی راهکاری بسیار کارامد برای خانه دار شدن سریع، حتی با حقوق کارمندی از زبان استاد وحید اکبری |
میانگین حقوق یک دلال املاک
دلالان املاک بیشتر درآمد خود را از طریق کمیسیون معاملات املاک به دست می آورند. این بدان معناست که حقوق دلالان املاک بسته به بازار مسکن و موقعیت مکانی متفاوت است.
-
حقوق رایج: ۱۲۳۶۱۹۶۶۰ تومان در سال
-
برخی حقوق ها از ۳۶۳۲۰۰۰۰ تا ۴۷۶۷۰۰۰۰۰ تومان در سال متغیر است. (آمار و ارقا در زمستان ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است)
چگونه دلال املاک شویم
دلالان املاک و مستغلات نیاز به دوره آموزشی، صدور مجوز و آموزش در حین کار دارند. در اینجا شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک دلال املاک وجود دارد:
-
در دوره فروش املاک مورد تایید دولت شرکت کنید.
-
جواز تاسیس املاک را اخذ کنید.
-
به عنوان یک مشاور املاک کار کنید.
-
گواهینامه های ملکی را دریافت کنید.
-
در دوره کارگزاری املاک مورد تایید دولت شرکت کنید.
-
در آزمون دلالان املاک قبول شوید.
۱. در دوره فروش املاک مورد تایید دولت شرکت کنید
ابتدا دلالان املاک باید آموزش ببینند. این دوره ها در مورد مسائل حقوقی املاک، امور مالی املاک، بیمه، مالیات و اخلاق به شما آموزش می دهند. شما باید مطمئن شوید که تجربه کافی را کار در این رشته شغلی بدست آورده باشید تا برای مجوز شما واجد شرایط باشید. از همین رو، گذراندن دوره کارآموزی در نزد مشاور/مشاوران املاک خبره کاری مطلوب خواهد بود.
۲. اخذ مجوز آژانس املاک و مراحل آن را در پیش بگیرید.
براى راهاندازی آژانس املاک و مستغلات باید مجوز آژانس املاک را کسب کنید.
- مجوز آژانس املاک یا همان جواز کسب توسط اتحادیه مشاوران املاک، پلیس اماکن و مجامع امور صنفى تولیدى و توزیعى وزارت بازرگانى صادر میشود.
- متقاضی پروانه کسب باید به سامانه اصناف مراجعه و تقاضای خود را ثبت کرده و نسبت به اخذ کد رهگیری اقدام کند.
- متقاضی درخواست مجوز باید حداکثر ظرف سه ماه، مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه کسب را تهیه کرده و آنرا از طریق سامانه اصناف ارسال کند.
- مجهز بودن به دادهها و شبکههای رایانهای نیز از امتیازات آژانسهای املاک درجه یک محسوب میشود.
- در حال حاضر هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور شرط سنی برای دریافت جواز مشخص کرده است. بدینصورت که متقاضی باید دارای ۱۸ سال تمام باشد. به عبارت دیگر تنها متولدین ۰۷/۰۸/۱۳۷۹ و قبل از آن مجاز به ثبت نام برای اخذ جواز هستند.
- جواز کسب میتواند موقت (یکساله) و یا دائم به مدت ۵ سال اعتبار داشته باشد.
مدارک مورد نیاز جهت پذیرش مدارک پروانه کسب املاک:
|
۳. به عنوان یک مشاور املاک و مستغلات کار را شروع کنید
قبل از شروع آموزش به عنوان دلال املاک، باید به عنوان یک مشاور املاک کار کنید. می تواند هر استان شرایط مختلفی داشته باشد، اما معمولاً دو تا پنج سال کار برای یک دلال املاک و تعداد معینی از معاملات املاک و مستغلات است. این تجربه به شما این امکان را می دهد که با کار در املاک و مستغلات آشنا شوید و شهرت خود را به دست آورید. همچنین به شما امکان می دهد یک شبکه و شهرت بسازید.
۴. گواهینامه های املاک و مستغلات را دریافت کنید
برای تخصص در انواع مختلف املاک و مستغلات می توانید چندین گواهینامه کسب کنید. این به ایجاد شهرت و تمرکز بر کارگزاری شما کمک می کند. برخی از نمونه هایی که می توانید روی آنها تمرکز کنید شامل جابجایی نظامی و خریداران و فروشندگان است، اما موارد دیگر نیز وجود دارد. برای کسب این گواهینامه ها باید دوره هایی را بگذرانید و امتحانی را بگذرانید.
۵. در دوره کارگزاری املاک مورد تایید دولت شرکت کنید
پس از کسب تجربه به عنوان یک مشاور املاک، می توانید دوره کارگزاری املاک را بگذرانید. این دوره در مقایسه با دوره مشاور املاک به جزئیات بیشتری در مورد قراردادها، اخلاق، بیمه و مالیات می پردازد و همچنین در مورد مسائل حقوقی اداره کارگزاری، مدیریت املاک، ساخت و ساز و سرمایه گذاری در املاک بحث می کند.
استانداردهای بسیار بالاتری نسبت به یک مشاور املاک و مستغلات خواهید داشت، زیرا اجازه کار بدون نظارت را خواهید داشت. مطمئن شوید که توسط هیئت مجوز استان شما تایید شده است تا برای مجوز کارگزاری شما واجد شرایط باشد.
۶. در آزمون دلال املاک قبول شوید
هر استان شرایط آزمون متفاوتی دارد، اما برای دریافت مجوز کارگزاری املاک باید امتحانی را بگذرانید. این آزمون طولانیتر از مجوز مشاور املاک است و اغلب یک روز کامل طول میکشد.
راه اندازی آژانس معاملات ملکی
برای ایکه بتوانید یک آژانس معاملات ملکی راه اندازی کنید باید ۱۸ سالتان تمام شده باشد.
اتحادیه مشاوران املاک پنج مرحله را براى دریافت اخذ مجوز مشاور املاک متصور شده است که در زیر به شرح کامل آن میپردازیم:
گام اول ثبت نام پروانه کسب املاک
- ارائه درخواست کتبی متقاضی پروانه کسب.
- ثبت درخواست و ارائه رسید یا کد رهگیری به متقاضی.
- بازدید از محل واحد تعیین شده توسط متقاضی برای تأسیس آژانس املاک توسط گروه بازرسی اتحادیه و ارائه گزارش از سوی اتحادیه.
- بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب در جلسه هیئت مدیره و ارائه پاسخ کتبی به وی.
پس از پایان اقدامات فوق مرحله اول از مراحل اخذ مجوز آژانس املاک به پایان میرسد.
گام دوم ثبت نام پروانه کسب املاک :
اقدام اصلی در این مرحله ارائه مدارک برای تعیین وضعیت ملکی واحد صنفی است که شامل:
- ارائه سند مالکیت و یا اجاره نامه رسمی به نام متقاضی و در غیر این صورت اجاره نامه عادی (با اخذ تعهد محضری) به نام متقاضی
- ارائه مبایعه نامه به نام متقاضی درخواست مجوز آژانس املاک
- ارائه حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
- رسید پرداخت اجاره بهای معتبر
- ارائه قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمانهای دولتی، نهادها، شهرداری، شرکتهای تعاونی مسکن و شرکتهای خاص صنفی، شرکتهای تحت پوشش سازمانهای دولتی و نهادها
علاوه بر مدارک فوق درصورتیکه متقاضی مجوز آژانس املاک مرد باشد مدارک زیر را جهت تعیین وضعیت نظام وظیفه میبایست ارائه دهد.
- گواهی پایان خدمت
- گواهی معافیت دائم
- گواهی اشتغال به تحصیل
- گواهی معتبر مبنی برداشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام وظیفه
- دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن
مورد سوم در این مرحله از مراحل اخذ مجوز آژانس املاک ارائه سوابق کاربری تجاری، کارگاهی یا اداری محل واحد صنفی درخواست شده است.
مدارک شناسایی متقاضی در این مرحله به شرح زیر دریافت میگردد:
- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی ۲ برگ پشت و رو
- اصل و تصویر گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی
- تأییدیه کد پستی از سوی اداره پست منطقه
- کپی مدرک تحصیلی که حداقل مدرک معتبر در حد خواندن و نوشتن است. (بهاستثنای متقاضیانی که بالای ۵۰ سال سن دارند)
- ۱۲ قطعه عکس پرسنلی جدید ۴*۳
هزینهای که برای صدور جواز کسب باید بپردازید و فیش آنها را به اتحادیه ارائه دهید:
- مبلغی معادل با ۵ برابر حق عضویت اتحادیه مشاورین املاک که بر اساس سال اول محاسبه میشود بهطوریکه از ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد.
- فیش واریزی به مبلغ ۳ هزار تومان بهحساب ۲۱۷۳۳۰۰۸ خزانه کشور
پس از تکمیل پرونده و ارائه مدارک فوق تقاضای شما برای تائید مدارک توسط اتحادیه به جریان میافتد.
گام سوم ثبت نام پروانه کسب املاک:
این مرحله یکی از سختترین مراحل اخذ مجوز آژانس املاک محسوب میشود. که به دلیل بررسی و نظارت بر تائید صلاحیت اداره اماکن نیرو انتظامی است. علاوه بر آن مدارک زیر را برای تکمیل پرونده مجوز آژانس املاک باید ارائه دهید.
- گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر متقاضی
- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری متقاضی
- موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی مبنی بر صلاحیت متقاضی و ملک موردنظر برای تأسیس آژانس املاک
- گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل ۱۰ ساعت) از موسسه آموزشی معتبر، متقاضیان با بیش از ۷۰ سال سن از گذراندن دورههای آموزشی معافاند اما در صورت داشتن مباشر باید وی را برای آموزش معرفی کنند. لازم به ذکر است متقاضیان پروانه کسب موقت از گذراندن دورههای آموزشی معاف می باشند.
- گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
- اختصاص کد شناسه دهرقمی و الصاق آن به پروانه کسب
- اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد دهرقم
گام چهارم ثبت نام پروانه کسب املاک:
بررسی پرونده صلاحیت متقاضی اخذ مجوز آژانس املاک فقط توسط رئیس یا نایبرئیس اتحادیه مشاورین املاک صورت گرفته و ایشان حق امضاء جواز کسب را دارند.
گام پنجم ثبت نام پروانه کسب املاک:
با گذراندن مراحل اخذ مجوز آژانس املاک جواز کسب آماده تحویل آن به متقاضی است.
سوالات متداول در مورد تبدیل شدن به یک دلال املاک
در اینجا چند سوال متداول در مورد مسیر شغلی دلال املاک وجود دارد:
چه تحصیلاتی برای دلال شدن در املاک مورد نیاز است؟
برای تبدیل شدن به یک دلال املاک، علاوه بر تکمیل برنامه های آموزشی املاک، مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن مورد نیاز است.
برای تبدیل شدن به یک دلال املاک به چه مهارت هایی نیاز دارم؟
شما باید مهارت های ارتباطی و مذاکره عالی داشته باشید. شما باید بتوانید بازاریابی را درک کنید، داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و مسائل حقوقی را درک کنید. شما همچنین باید در مورد منطقه ای که در آن کار می کنید بدانید.
مطالب مرتبط: مذاکره یکپارچه: تعریف، نکات و مثال ها
محیط کار برای دلالان املاک چگونه است؟
دلالان املاک برنامه های نامنظمی دارند و می توانند زمان زیادی را صرف سفر برای ملاقات با مشتریان و مشاهده املاک کنند. شما باید به طور فعال دارایی ها و مشتریان را پیدا کنید، لیست ها و تبلیغات ایجاد کنید، قرارداد بنویسید و خانه های باز را میزبانی کنید. دلالان املاک و مستغلات اغلب عصرها و آخر هفته ها کار می کنند تا برنامه ها و زمان بازدید مشتریان خود را برآورده کنند.
من به عنوان یک دلال املاک به چه نوع مهارت های کامپیوتری نیاز دارم؟
شما باید بتوانید جزئیات فهرست را در پایگاه داده سایت های مشاور املاک جستجو کنید. همچنین باید بتوانید دیجیتال مارکتینگ اولیه را انجام دهید. شما در صفحات گسترده و پردازشگرهای کلمه برای تجزیه و تحلیل داده ها و نوشتن قراردادها کار خواهید کرد.
تفاوت بین مشاورین املاک و دلالان املاک چیست؟
مشاوران املاک باید برای کارگزاری کار کنند. آنها مجوز کار به تنهایی ندارند. دلالان املاک ممکن است همچنان برای یک کارگزاری کار کنند، اما مجوز دارند تا کارگزاری خود را باز کنند و سایر متخصصان املاک را استخدام کنند.
کجا می توانم در دوره های املاک شرکت کنم؟
گزینه های زیادی برای گذراندن دوره های املاک و مستغلات وجود دارد. شما باید هیئت صدور مجوز املاک و مستغلات استان خود را برای برنامه هایی که شرایط صدور مجوز را برآورده می کنند بررسی کنید.
آیا دلالان املاک انواع مختلفی دارند؟
بله، سه نوع وجود دارد. کارگزار اصلی بر کارگزاری نظارت می کند و مطمئن می شود که آژانس های املاکی که در آنجا کار می کنند مجوز مناسبی دارند. کارگزار مدیریت بر عملیات روزانه دلالی املاک از جمله استخدام و آموزش مشاوران املاک و مدیریت کارکنان دفتر نظارت می کند. در نهایت کارگزار همکار دارای پروانه کارگزاری است اما بر دیگران نظارت ندارد.
و بخوانید: