بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

ایجاد مهارت های ارتباطی: ۹ نوع گوش دادن

موانع گوش دادن فعال

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

چه در حال برقراری ارتباط با همکاران باشید، چه شروع به کار جدید کنید یا سعی کنید مشتری جدیدی پیدا کنید، مهارت های قوی گوش دادن می تواند به شما در برقراری ارتباط موثر در محیط های حرفه ای کمک کند. درک انواع موثر گوش دادن می تواند به شما در ایجاد مهارت های ارتباطی کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، انواع مختلف گوش دادن و راه هایی را که می توانید گوش دادن موثر را تمرین کنید، بررسی می کنیم.

انواع موثر گوش دادن

گوش دادن تنها یکی از انواع مهارت های ارتباطی است. اما شما می توانید از یادگیری انواع مختلف گوش دادن، که درک همه آنها هم در روابط شخصی و هم در محل کار مهم است، سود زیادی ببرید. در اینجا انواع گوش دادنی که ممکن است در محل کار تجربه و تمرین کنید آورده شده است:

  • گوش دادن جامع

  • گوش دادن تبعیض آمیز

  • گوش دادن انتقادی

  • گوش دادن کامل

  • گوش دادن عمیق

گوش دادن جامع

گوش دادن جامع زمانی است که شما بر اساس گفته های طرف مقابل قضاوت می کنید و صحت جملاتی را که می شنوید مشخص می کنید. همچنین به عنوان گوش دادن انتقادی یا گوش دادن ارزیابی‌کننده نیز شناخته می‌شود، شما همچنین می‌توانید آنچه را که فرد می‌گوید در مقایسه با ارزش‌های شما قضاوت کنید و در مورد خوب یا بد بودن آنها تصمیم بگیرید.

در این نوع مکالمه، ممکن است بین تمایزها تفاوت قائل شوید و سعی کنید معنای درونی گفته های شخص را درک کنید تا ببینید مزایا و معایب استدلال او چیست.

بخوانید: گوش دادن اجتماعی: چیست، چرا مهم است و چگونه آن را انجام دهیم

گوش دادن تبعیض آمیز

این نوع گوش دادن شامل تشخیص تفاوت بین صداها و صداها است تا بفهمیم چگونه این تفاوت ها ممکن است بر کل معنای یک جمله تأثیر بگذارد. گوش دادن تبعیض آمیز ما را قادر می سازد تا نشانه های کلامی را دریافت کنیم که نشان می دهد گوینده واقعاً چه می گوید یا چه احساساتی را می خواهد بیان کند. هنگامی که دیگران می توانند ظرافت هایی را در مورد تنوع احساسی در صدای شما بشنوند، ممکن است بتوانند تشخیص دهند که شما با چه احساساتی روبرو هستید.

گوش دادن انتقادی

گوش دادن انتقادی نوع مهمی از گوش دادن است زیرا به شما نیاز دارد که به یک پیام گوش دهید و ارزیابی کنید که آیا پیام و گوینده قابل اعتماد هستند یا خیر. همچنین می تواند شما را قادر سازد پیام ارائه شده به آنها را دریافت کنید، آن را با دانشی که ممکن است در مورد آن موضوع دارید مقایسه کنید و تحلیل و نظر خود را در مورد پیام شکل دهید. این نوع گوش دادن، متخصصان را قادر می‌سازد تا جلسات طوفان فکری را برگزار کنند، راه‌حل‌های جدید و استراتژی‌های بحث و گفتگو ایجاد کنند.

بخوانید: ۶ راه برای غلبه بر موانع گوش دادن

گوش دادن درمانی

این نوع گوش دادن زمانی است که به یک فرد مشکل اجازه می دهید مشکلات خود را مطرح کند. در حالی که پرسنل پزشکی، مشاوران و سایر انواع متخصصان اغلب از این نوع استفاده می کنند، متخصصان دیگر ممکن است از آن هنگام گوش دادن به آشنایان یا دوستان استفاده کنند تا به آنها اجازه دهند احساسات خود را ابراز کنند یا مشاوره دریافت کنند. این مهارت به خصوص در ایجاد رابطه  با همکاران و مشتریان بالقوه  بسیار مؤثر است  .

در حالی که این نوع گوش دادن، گوش دادن به اطلاعات را اجباری می کند، نکته اصلی آن تأکید بر این است که فردی را که با او صحبت می کنید درک می کنید. رفتارهایی که معمولاً در این مورد مشاهده می شوند عبارتند از:

  • حضور، رفتاری است که شامل نشانه‌های غیرکلامی است که نشان می‌دهد چقدر به صحبت‌های گوینده علاقه دارید. برخی از نشانه‌های زبان بدن، مانند نگه داشتن بازوهای خود به صورت غیر ضربدری و نشان دادن بدن به سمت گوینده، می‌تواند نشان دهد که شما توجه گوینده را دارید. برای مثال، اگر یک همکار در حال ارائه سخنرانی است، می توانید از تماس چشمی و تکان دادن سر استفاده کنید تا نشان دهید که به دقت گوش می دهید.

  • همدلی، نوعی گوش دادن است که در آن فکر می کنید و احساس می کنید که شخص دیگری چه می کند. ممکن است فردی با تجربه بیشتر در زمینه های خاص یا مشابه زندگی تاکید بیشتری داشته باشد، اما این نوع گوش دادن به شما امکان می دهد بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر شبیه به خودتان است، درباره تجربه و دیدگاه یک فرد بیشتر بدانید. به عنوان مثال، اگر مشتری ناامیدی خود را از یک محصول ابراز می کند، می توانید از همدلی برای درک اینکه انتظارات او برآورده نشده است استفاده کنید و تعیین کنید که در موقعیت او چه احساسی دارید.

بخوانید: ۸ استراتژی برای بهبود مهارت های شنیداری

گوش دادن کامل

وقتی به صحبت های طرف مقابل دقت کنید، به آن گوش دادن کامل می گویند. این نوع گوش دادن جایی است که هدف شما درک کامل محتوای مکالمه است. می‌توانید مکث کنید و سپس آنچه را که شنیده‌اید خلاصه کنید یا از نقل قول استفاده کنید تا آنچه را که شنیده‌اید به فرد بازگردانید تا ببینید آیا درست است یا خیر. وقتی مکالمه به پایان رسید، گوینده و شما ممکن است موافق باشید که درک کاملی از مکالمه دارید. این نوع گوش دادن یک مهارت مفید برای درک سخنرانی یا ارائه است.

بخوانید: گوش دادن منفعل در مقابل فعال: تفاوت چیست؟

گوش دادن عمیق

گوش دادن عمیق بیشتر از گوش دادن کامل است. گوش دادن عمیق مستلزم آن است که شما و گوینده طرف مقابل یکدیگر را درک کنید. شما باید به دقت به جزئیات یک مکالمه توجه کنید و نشانه های زیادی را انتخاب کنید. این نشانه ها می تواند شامل تماشای زبان بدن، شناسایی سوگیری ها و ترجیحات، پی بردن به اهداف و نیازها و درک ارزش ها و باورها باشد.

بخوانید: چگونه مهارت های شنیداری خود را تقویت کنیم

انواع ناکارآمد گوش دادن

می‌توانید با استفاده از گوش دادن فعال از انواع زیر از گوش دادن بی‌اثر جلوگیری کنید – زمانی که شخصی تمام توجه خود را به گوینده می‌کند و منتظر می‌ماند تا تمام شود و به پاسخ فکر کند.

گوش دادن انتخابی

این نوع زمانی است که شما فقط به جنبه‌های خاصی از آنچه طرف مقابل گفته است می‌پردازید تا پیام را فیلتر کنید تا سریع‌تر هدف آن را درک کنید. این نوع گوش دادن ممکن است بر توانایی شما در درک هر جزئیات تأثیر بگذارد، که ممکن است منجر به ارتباط نادرست شود.

بخوانید: گوش دادن فعال چیست؟

گوش دادن جزئی

گوش دادن جزئی زمانی است که شما قصد دارید به صحبت های دیگری گوش دهید اما حواس شما پرت شده است. این شما را از شنیدن کامل طرف مقابل باز می دارد. ممکن است افکار سرگردان مانع شده باشند، یا چیزی را شنیده باشید که طرف مقابل گفته است و در ذهن خود پاسخی را آغاز کرده اید. این نوع گوش دادن ممکن است به عنوان گوش دادن نادرست تعبیر شود یا بر توانایی فرد برای پاسخگویی کامل و دقیق به یک سوال یا پیروی از دستورالعمل ها تأثیر بگذارد.

بخوانید: نحوه تمرین گوش دادن انعکاسی (با نکات و مثال ها)

گوش دادن کاذب

گوش دادن کاذب زمانی است که وانمود می‌کنید دارید به حرف طرف مقابل گوش می‌دهید، اما واقعاً چیزی را که می‌شنوید درک نمی‌کنید. این شنوندگان ممکن است با لبخند زدن، تکان دادن سر و غرغر کردن در زمانی که فکر می کنند مناسب است، نشان دهند که درک می کنند. این نوع گوش دادن ممکن است بر توانایی شما برای مؤثر بودن در شغلتان تأثیر بگذارد.

گوش دادن می تواند به اشکال مختلف باشد. هر موقعیتی احتمالاً به نوع متفاوتی از گوش دادن نیاز دارد، اما مهم است که از نوع گوش دادن خود آگاه باشید. برای تبدیل شدن به یک کارمند و همکار موثرتر، روی بهبود مهارت های جامع، رابطه، گوش دادن کامل و عمیق خود تمرکز کنید.

ارتباط غیرکلامی یکی از ابزارهای بسیاری است که می تواند به شما کمک کند در مصاحبه ها و زندگی حرفه ای خود تأثیر خوبی داشته باشید. با این حال، ارزیابی نامزدها باید بر اساس مهارت‌ها و صلاحیت‌ها باشد و محیط‌های کاری باید در تلاش باشند تا تفاوت‌های فردی در سبک‌های ارتباطی را درک کنند.

بخوانید: برای زندگی خود، مهارت گوش دادن فعال را کسب کنید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

  1. یه مقاله دیگه انواع گوش دادنو این طوری لیست کرده بود.
    گوش دادن افتراقی
    گوش دادن جامع
    گوش دادن افتراقی
    گوش دادن جامع
    گوش دادن اطلاعاتی
    گوش دادن انتقادی
    گوش دادن همدلانه یا درمانی
    گوش دادن قدر شناسانه
    اینا هر کدوم چی هستند؟؟؟

    1. سلام

      این طور که معلومه مقاله‌ای که اشاره کردین هم، درباره انواع گوش دادنه (و با تشکر از شما بابت فهرست کردن این موارد). به هر حال؛ در زیر توضیحی مختصر درباره هر کدوم از این انواع گوش دادن که اشاره کردین رو براتون می‌نویسم (البته تعدادی‌شون در دل مقاله آورده شدن و توضیح داده شدن، اما باز خالی از لطف نیست به صورت اجمالی توضیح داده بشن):

      ۱. گوش دادن افتراقی: در این نوع گوش دادن، توانایی تمیز دادن بین اطلاعات و جزئیات مختلف رو دارید. می‌تونید تفاوت‌ها و تمایزها رو بین اطلاعات مشاهده کنید.

      ۲. گوش دادن جامع: در این نوع گوش دادن، توانایی درک کلیت و مفهوم کلی یه مطلب رو دارید. به جای تمرکز بر جزئیات، تلاش می‌کنید تا مطلب رو به صورت کلی درک کنید.

      ۳. گوش دادن اطلاعاتی: در این نوع گوش دادن، تمرکز بر جمع‌آوری اطلاعات و جزئیات بیشتره. شما به دنبال دریافت اطلاعات خاص و کسب دانش بیشتر در مورد موضوع مورد نظر هستید.

      ۴. گوش دادن انتقادی: در این نوع گوش دادن، تمرکز بر تحلیل و ارزیابی مطلبه. سعی می‌کنید به طور منطقی و با دقت به اطلاعات گوش فرا بدهید و نقاط قوت و ضعف اون رو تشخیص بدین.

      ۵. گوش دادن همدلانه یا درمانی: در این نوع گوش دادن، تمرکز بر فهم و احساسات طرف مقابله. شما سعی می‌کنید با توجه به احترام و توجه به احساسات و نیازهای شخصی دیگه، بهش کمک و پشتیبانی بدید.

      ۶. گوش دادن قدر شناسانه: در این نوع گوش دادن، تمرکز بر ارزش و قدر شخص دیگره. شما سعی می‌کنید به شخص دیگه احترام بذارید و ارزشمندی‌اش رو تأیید کنید. این نوع گوش دادن می‌تونه به افزایش اعتماد و ارتباط مثبت با دیگران کمک کنه.

      هر کدوم از این نوع گوش‌دادن‌ها مهم و مفیده و بسته به شرایط و مواقع مختلف، ممکنه نیاز به استفاده از یکی از اونها باشه. مهارت در گوش دادن به طور صحیح و موثر می‌تونه روابط رو بهبود ببخشه، درک رو افزایش بده و به حل مسائل کمک کنه. بنابراین، مهمه که بتونیم به صورت انتخابی از این انواع گوش دادن استفاده کنیم و اونها رو در زندگی روزمره‌مون به کار ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *