بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

هفت P بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در این مقاله از ایوسی، قصد دارم ضمن آشنا کردن شما با مقوله ۷P، نحوه اعمال آن برای همه چیز در آمیخته بازاریابی را ارائه کنم.

در دهه ۱۹۶۰، زمانی که مردان بازاریاب پشت میزهای خود سیگار می‌کشیدند، و خانم‌ها در استخرهای تایپ خود (typing pools – دبیرخانه‌های تایپ گروهی) مشغول به تایپ بودند، یک مفهوم بازاریابی شکل گرفت که بسیار عالی بود، به طوری که شصت سال بعد. هنوز به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی بازاریابی در نظر گرفته می شود. مفهومی که امروز آنرا با مقوله ۷P می‌شناسند.

این هفت P بازاریابی نامیده می شود و شامل محصول، قیمت، تبلیغ، مکان، افراد، فرآیند و شواهد فیزیکی است.

در اینجا نحوه اعمال ۷P بازاریابی برای همه چیز در آمیخته بازاریابی شما آمده است:

۱. محصول – PRODUCT

قبل از هر چیز، ناگفته نماند که خدمات یا محصولی که می فروشید باید در مرکز هر عنصر آمیخته بازاریابی باشد.

محصول اساساً به شما این امکان را می دهد که به سؤالات کلیدی تبدیل فروش بپردازید: محصول چه مشکل یا مشکلی را برای مشتریان حل می کند؟ چرا محصول شما بهترین گزینه برای حل آن است؟

ترکیب بازاریابی دیجیتال برای نمایش محصولات شما، به عنوان مثال، از طریق سئو، وبلاگ ها یا مقالات، تبلیغات پولی، بازاریابی تأثیرگذار و کمپین های ویدیویی ویروسی عالی است.

مرتبط: ارزش محصول چیست؟ (به علاوه نحوه تعریف آن در ۴ مرحله)

۲. قیمت – PRICE

استراتژی قیمت گذاری پشت محصول شما باید بر اساس آنچه که مشتریان شما آماده پرداخت هستند، هزینه هایی مانند قیمت گذاری خرده فروشی و ساخت، و همچنین سایر ملاحظات باشد.

آمیخته بازاریابی شما می تواند شامل برنامه های تخفیف اشتراک و عضویت یا بازاریابی ایمیلی تبلیغات و فروش باشد.

مرتبط: استراتژی قیمت گذاری نفوذ: تعریف و مثال

۳. تبلیغ – PROMOTION

استراتژی های بازاریابی موفق شامل تمام فعالیت های تبلیغاتی در سراسر آمیخته بازاریابی، از جمله تبلیغات، بازاریابی مستقیم و فعالیت های تبلیغاتی در فروشگاه می شود.

امکانات تبلیغات دیجیتال فقط با تخیل شما محدود می شود و می تواند شامل رویدادهای آنلاین، چت ها، گروه های رسانه های اجتماعی و پخش زنده باشد.

مرتبط: ۴۵ ایده تبلیغات محلی و چرا بازار محلی شما اهمیت دارد

۴. مکان – PLACE

مکان و نحوه نمایش و فروش محصول شما باید مستقیماً توسط مشتریان شما اطلاع داده شود.

درک عمیق از الگوهای خرید آنها – و هدف قرار دادن آنها در مرحله درست در چرخه خریدشان – به شما نشان می دهد که کجا باید محصولات خود را تبلیغ کرده و بفروشید و چگونه آن را با آمیخته بازاریابی آنلاین و دنیای واقعی شما مطابقت می دهد.

مرتبط: بازاریابی ژئوفنسینگ چیست؟ تعریف، تکنیک ها و نکات

۵. مردم – PEOPLE

خدمات عالی به مشتریان نه تنها به فروش تبدیل می شود، بلکه می تواند پایگاه مشتریان شما را با ارجاعات افزایش دهد. به دست آوردن این ارجاعات توسط افرادی که به برند شما عشق می ورزند نیز می تواند نمونه خوبی از این باشد که چگونه تلاش های بازاریابی شما می تواند از روند فروش شما پشتیبانی کند.

مهم است که همه کسانی که برند شما را نمایندگی می کنند یا با مشتریان سروکار دارند – از جمله انواع ربات های چت غیر انسانی! – متخصصان فروش کاملاً آموزش دیده با دانش صمیمی از محصول شما و چگونگی بهبود زندگی یا حل مشکلات مشتریان شما هستند.

مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی محلی که کار می کنند

۶. فرآیند – PROCESS

فرآیند ارائه محصول شما به مصرف کننده باید برای حداکثر کارایی و قابلیت اطمینان طراحی شود، اما ممکن است دارای ویژگی هایی باشد که مطابق با برند شما باشد، مانند تمرکز بر محیط زیست یا پایداری.

با افزایش خرید آنلاین، مشارکت دیجیتال و تدارکات به بخش مهمی از آمیخته بازاریابی تبدیل شده است.

مرتبط: راهنمای قطعی فرآیند فروش (همراه با مزایا)

۷. شواهد فیزیکی – PHYSICAL EVIDENCE

شواهد فیزیکی جنبه هایی را در بر می گیرد که ثابت می کند برند شما وجود دارد و خریدی انجام شده است.

نمونه‌هایی از اثبات وجود برند شما می‌تواند شامل مواردی مانند یک فروشگاه فیزیکی یا دفتر برای کسب‌وکار شما، یک وب‌سایت در صورتی که کسب‌وکار شما صرفاً به صورت آنلاین کار می‌کند، و کارت‌های ویزیت چاپی که هنگام ملاقات با افراد رد و بدل می‌کنید. نمونه‌هایی از اثبات خرید می‌تواند شامل رسیدهای فیزیکی یا دیجیتالی، فاکتورها، یا خبرنامه‌های ایمیل بعدی باشد که به‌عنوان تمرین نگهداری برای مشتریان ارسال می‌کنید.

آمیخته بازاریابی شما باید همه چیزهایی را که مشتری شما می بیند، می شنود – گاهی اوقات حتی می بوید – در رابطه با محصول یا خدمات شما در نظر بگیرد.

البته این شامل بسته‌بندی و برندسازی می‌شود، اما باید روش‌های نمایش محصولات در فروشگاه‌ها، محل قرارگیری آنها و زمینه‌ای که در آن قرار دارند، و همچنین قرارگیری دیجیتالی، از جمله در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی شما را نیز به همراه داشته باشد.

مرتبط: آمیخته بازاریابی: هنر استفاده از ۴ P بازاریابی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

5 پاسخ

    1. چارچوب آمیخته بازاریابی ۷P یک رویکرد جامع‌تر و مدرن‌تر برای استراتژی بازاریابی نسبت به ۴Ps سنتی (product, price, place, and promotion یعنی محصول، قیمت، مکان و تبلیغات) هست. سه P اضافی در مدل ۷P (people, process, and physical evidence یعنی افراد، فرآیند و شواهد فیزیکی) دیدگاه جامع تری از آمیخته بازاریابی ارائه می ده و به شرکت ها اجازه می ده تا نیازها و ترجیحات مشتریان رو بهتر برآورده کنند.

      گنجوندن افراد در آمیخته بازاریابی، اهمیت خدمات مشتری و تجربه مشتری رو در استراتژی بازاریابی یک شرکت برجسته می کنه. فرآیند بر کارایی و اثربخشی نحوه تحویل محصولات به مشتریان تأکید می‌کنه، در حالی که شواهد فیزیکی بر عناصر ملموسی که مشتریان با اونها تعامل دارند، مانند نام تجاری، بسته‌بندی و فضای فروشگاه تمرکز می‌کنند.

      به طور کلی، مدل ۷P به کسب‌وکارها کمک می‌کنه تا استراتژی بازاریابی متمرکز و یکپارچه‌تری ایجاد کنند که تمام جنبه‌های تجربه مشتری رو در نظر می‌گیره و منجر به افزایش رضایت و وفاداری مشتری می‌شه.

    1. سلام

      ماتریس بوستون یا BCG، یک ابزار استراتژیکه که توی مدیریت استراتژیک استفاده میشه. باهاش میشه محصولات یا خطوط تولید یه شرکت رو تو بازار بررسی کرد. این ماتریس دو چیز رو مهم میدونه: رشد بازار و سهم بازار. بر این اساس، محصولات یا خطوط تولید شرکت به چهار دسته تقسیم میشن:

      ۱. ستاره ها: محصولات یا خطوط تولیدی که تو بازارهایی که رشدشون بالاست و سهم بازارشون هم بالاست، هستن. این محصولات باید بیشتر سرمایه گذاری بشن تا بیشتر رشد کنن.

      ۲. سوالچه ها: محصولات یا خطوط تولیدی که تو بازارهایی که رشدشون بالاست ولی سهم بازارشون کمه، هستن. این محصولات پتانسیل رشد بالایی دارن ولی باید با دقت تصمیم بگیریم که چقدر سرمایه بذاریم.

      ۳. گاوها: محصولات یا خطوط تولیدی که تو بازارهایی که رشدشون کمه ولی سهم بازارشون بالاست، هستن. این محصولات به صورت پایدار درآمد میزارن و کمتر نیاز به سرمایه گذاری دارن.

      ۴. سگها: محصولات یا خطوط تولیدی که تو بازارهایی که رشدشون کمه و سهم بازارشون کمه، هستن. این محصولات سود کمتری دارن و کمتر نیاز به سرمایه گذاری دارن.

      با استفاده از ماتریس BCG، شرکتا میتونن محصولات یا خطوط تولید خودشون رو بر اساس موقعیت رقابتی تو بازار بررسی کنن و استراتژی های مناسب رو برای هر دسته تعیین کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *