تعریف آمیخته بازاریابی
آمیخته بازاریابی به ترکیبی از متغیرهای بازاریابی قابل کنترلی اطلاق می شود که شرکت از آنها برای پیگیری سطح مطلوب فروش در بازار هدف استفاده می کند.
رایج ترین طبقه بندی این عوامل، طبقه بندی چهار عاملی به نام چهار پی (۴ P) است:
محصول – product،
یک محصول به عنوان مجموعهای از ویژگیها (ویژگیها، عملکردها، مزایا و موارد استفاده) تعریف میشود که قابلیت تبادل یا استفاده را دارند. معمولاً ترکیبی از اشکال محسوس و ناملموس است.
قیمت – price،
قیمت نسبت رسمی است که مقدار پول، کالا یا خدمات مورد نیاز برای به دست آوردن مقدار معینی از کالاها یا خدمات را نشان میدهد – مبلغی که مشتری باید برای خرید یک محصول بپردازد.
تبلیغ – promotion،
در بازاریابی، تبلیغ به هر نوع ارتباط بازاریابی اطلاق میشود که برای آگاهی دادن به مخاطبان هدف از شایستگیهای نسبی یک کالا، خدمات، نام تجاری یا موضوع استفاده میشود که بیشتر اوقات ماهیت متقاعدکننده دارد. هدف از تبلیغات افزایش آگاهی، ایجاد علاقه، ایجاد فروش یا ایجاد وفاداری به برند است.
و مکان – place. با Distribution
توزیع (distribution) به عمل بازاریابی و حمل محصولات به مصرف کنندگان اشاره دارد. همچنین برای توصیف میزان پوشش بازار برای یک محصول خاص استفاده می شود.
البته لازم به ذکر است که طبقه بندی های مختلفی همچون ۷Ps، ۱۵Ps و ۲۱Ps و … نیز وجود دارد.
بهینه سازی آمیخته بازاریابی با تخصیص مقدار بودجه بازاریابی برای هر عنصر به منظور به حداکثر رساندن سهم کل در شرکت حاصل می شود. مشارکت ممکن است بر حسب فروش یا سود یا بر حسب اهداف سازمانی دیگر سنجیده شود.
برای تعیین آمیخته بازاریابی بهینه از مدل های آمیخته بازاریابی استفاده می شود. آنها پاسخ بازار به عناصر مختلف آمیخته بازاریابی و تعاملات آنها را در نظر می گیرند.
این مدلها شامل مدلهای پاسخ بازار اقتصادسنجی به متغیرهای آمیخته بازاریابی شرکت (و رقبای آن) و همچنین مدلهای ریزشبیهسازی، مدلهای مختلف بهینهسازی، و کاربردهای سفارشیشده فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و سایر مدلهای تخصیص منابع است.
بیشتر بخوانید: آمیخته بازاریابی: هنر استفاده از ۴ P بازاریابی