بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سهامداران در یک کسب و کار چه کسانی هستند؟

سهامداران

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سهامداران یا ذینفعان طرف هایی هستند که در موفقیت یک کسب و کار یا سازمان سرمایه گذاری می کنند. بسیاری از تصمیمات و نتایج باید از دیدگاه ذینفعان مختلف در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که همه سرمایه گذاری ها مورد احترام قرار می گیرند. نقش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها ایفای نقش کنید که نیازمند درک نیازها و خواسته‌های ذینفعان مختلف است.

در این مقاله از ایوسی، ما تعریف می کنیم که ذینفعان چیست و نمونه های مختلفی از ذینفعانی که ممکن است در سازمان خود با آنها روبرو شوید را بررسی می کنیم.

ذینفع در کسب و کار چیست؟

ذینفعان طرف هایی هستند که به یک شرکت خاص علاقه دارند، اغلب برای سرمایه گذاری مالی. آنها می توانند به طور مستقیم بر تصمیمات یا موفقیت های یک سازمان از طریق:

  • بازخورد خود را در مورد تصمیمات یا فرآیندهای شرکت به اشتراک بگذارید
  • ارائه وفاداری یا مشارکت مستمر
  • افزایش یا کاهش سرمایه گذاری مالی
  • اتخاذ موضع یا تصمیمی که برخلاف اهداف و استراتژی شرکت باشد

دو نوع ذینفع وجود دارد:

  1. ذینفعان داخلی
    و
  2. ذینفعان خارجی

در نظر گرفتن اینکه چگونه تصمیمات یک سازمان می تواند بر ذینفعان تأثیر بگذارد بسیار مهم است زیرا آنها اغلب پتانسیل تغییر اولویت های نحوه عملکرد یک کسب و کار را دارند. درک اینکه ذینفعان سازمان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی نیاز دارند می تواند به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک کند.

ذینفع داخلی چیست؟

ذینفع داخلی یک طرف فردی است که به طور مستقیم یا مالی بخشی از عملیات سازمان است. اگر شرکت موفق باشد، احتمال بیشتری برای کسب سود پولی در نتیجه وجود دارد. در اینجا برخی از ذینفعان داخلی رایج وجود دارد که ممکن است با آنها روبرو شوید:

کارمندان

کارکنان به عنوان یک دارایی ابزاری در تکمیل وظایفی که منجر به ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان یا مصرف کنندگان می شود، توسط شرکت استخدام می شوند. این ذینفعان در ازای دریافت حق‌الزحمه، مزایا، آموزش و توسعه حرفه ای مشارکت می کنند. زمان و تلاش آن‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی است که برای سازمان انجام می‌شود و برای اطمینان از ادامه کارشان به موفقیت سازمان بستگی دارد.

بازخورد کارکنان را می توان برای تعیین اینکه آیا آنها از محیط، نقش و تعادل کار و زندگی خود و سایر عوامل راضی هستند در نظر گرفت. رضایت آنها می تواند مستقیماً بر بهره وری آنها تأثیر بگذارد که می تواند بر خروجی و موفقیت کلی و همچنین رضایت سایر ذینفعان تأثیر بگذارد.

صاحبان

مالکان دارای حقوق انحصاری بر یک ملک یا تجارت هستند. آنها معمولاً از نظر محصولات و خدماتی که بر مشتریانی که در نهایت آن را از شرکت خریداری می کنند تأثیر می گذارد، مالکیت کامل دارند و استراتژی هایی را برای برآورده کردن و فراتر رفتن از اهداف فروش برای محصول تعیین می کنند. آنها اغلب مستقیماً مسئول موفقیت شرکت و کارفرمایان هستند که نتایجی را که توسط مالک تنظیم شده است ایجاد می کنند. موفقیت به اقدامات مالک بستگی دارد.

مدیران

مدیران مستقیماً بر کارمندان در بخش خود نظارت می کنند و تاکتیک هایی را که توسط مالک در استراتژی به آنها ابلاغ شده است، علاوه بر تفویض وظایف و اطمینان از اینکه کارکنان جهت انجام وظایف خاص را هدایت می کنند، اجرا می کنند. به طور کلی، مدیران مسئولیت تکمیل وظایف خود را بر عهده دارند و کارکنان خود را به اهداف خود در فرآیند دستیابی موفقیت آمیز به اهداف تجاری بر می دارند.

همه مدیران بر همان استراتژی جامعی تأثیر می گذارند که مالک تصمیم می گیرد آن را اجرا کند و موفقیت را از روی آن اندازه گیری کند. در اینجا برخی از سطوح مدیریت در یک شرکت بزرگ وجود دارد که می تواند بر موفقیت یک سازمان تأثیر بگذارد:

  • مدیران ارشد: این رهبران سطح بالا شامل هیئت مدیره، مدیر اجرایی یا رئیس و سایر مدیران سطح C هستند که وظایف نظارت مستقیم را به مدیران میانی و پایین محول می کنند.
  • مدیر میانی: اینها شامل مدیران منطقه ای، مدیران بخش یا مدیران بخش است که معمولاً در یک منطقه خاص کار می کنند و نماینده یک شرکت بزرگتر هستند. آنها تاکتیک هایی را برای اطمینان از موفقیت در منطقه خود به کار می گیرند تا مدیران سطح پایین تر را برای رسیدن به اهداف عملکرد خود به کار گیرند.
  • مدیران پایین تر: سرپرستان مستقیم یا سایر مدیران خط مقدم برنامه ها را اجرا می کنند و وظایف را بین کارکنان خط مقدم که به آنها گزارش می دهند توزیع می کنند.

ذینفع خارجی چیست؟

ذینفع خارجی کسی است که یک شرکت تشخیص می دهد که در مورد عملیات تصمیم گیری می کند. ذینفعان خارجی در صورت خرید محصول و رابطه ای که با یک شرکت دارند، تأثیر مستقیم دارند.

در اینجا فهرستی از برخی از متداول ترین ذینفعان خارجی وجود دارد که ممکن است سازمان شما با آنها کار کند:

  • مشتریان
  • جوامع
  • سهامداران
  • طلبکاران
  • دولت
  • اتحادیه های کارگری
  • رقبا

مشتریان

مشتریان یک محصول یا خدمات شرکت را خریداری می کنند. فروش، بازاریابی، روابط عمومی و استراتژی کلی حول محور مشتری و علاقه آنها به این استراتژی ها تعیین می کند که آیا محصولی را خریداری می کنند یا خیر. مشتریانی که محصولات را می خرند، موفقیت یک سازمان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند و اگر شرکت برای گسترش خط تولید خود سود داشته باشد، می توان به مشتریان اجازه دسترسی به محصولات جدید را داد. به طور کلی، مشتری برای موفقیت یک شرکت حیاتی است و رضایت آنها می تواند مستقیماً بر رضایت ذینفعان داخلی تأثیر بگذارد.

جوامع

جوامع از افرادی تشکیل شده اند که در نزدیکی مکان فیزیکی یک سازمان زندگی می کنند. نظرات افرادی که در آن جوامع زندگی می کنند بر یک سازمان تأثیر می گذارد زیرا نظر آنها در مورد امکانات شرکت و پایبندی به قوانین محیطی و سایر مقررات محلی، استانی، ایالتی، فدرال و دولتی می تواند بر شهرت شرکت تأثیر بگذارد. روابط مثبت با جوامع می تواند اطمینان حاصل کند که ذینفعان داخلی و سایر ذینفعان خارجی مانند مشتریان، سهامداران و سرمایه گذاران راضی هستند.

رابطه یک شرکت با جامعه ای که آنها را احاطه کرده است نیز می تواند بر خرید محصولات و خدمات تأثیر بگذارد و به موفقیت مالی شرکت کمک کند.

امروزه، شرکت ها ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی را اجرا می کنند که به نفع یک جامعه محلی یا جهانی است. برنامه هایی مانند داوطلبی با جامعه محلی یک شرکت ارتباط برقرار می کند تا تصویری ایجاد کند که آنها را متقاعد کند تا با یک تجارت تعامل داشته باشند. شرکت‌ها باید بر جوامعی تمرکز کنند که بتوانند بیشترین فروش را با کسب‌وکار خود جمع‌آوری کنند و برای افزایش چشم‌انداز فروش آینده، روابط اصلی را ایجاد کنند.

سهامداران

سهامداران صاحب یک یا چند سهم از سهام یک سازمان هستند. بسیاری از سهامداران، طرف های خارجی هستند، مانند مشتریان و افرادی که در داخل جامعه دارای سهام یک شرکت هستند. اگر سهامدار سهام یا مالکیت بیشتری از یک تجارت داشته باشد، به احتمال زیاد قدرت بیشتری برای انتخاب از طرف کارفرما دارد. این تصمیمات می تواند شامل امور مالی، کارکنان، استراتژی ها و موارد دیگر باشد. بنابراین، نظرات سهامداران بر نحوه تعیین استراتژی یک شرکت توسط مالک و اینکه به کدام مخاطبان می فروشند تأثیر می گذارد.

ایجاد یک رابطه قوی با همه سهامداران می تواند تمایل آنها را برای سرمایه گذاری در یک شرکت افزایش دهد و در عین حال بازخوردی در مورد تصمیمات برای ایجاد محصولات و خدمات متناسب با نیازهای همه ارائه دهد.

طلبکاران

طلبکاران می توانند یک شخص، شرکت یا سازمانی باشند که دارایی، خدمات یا سرمایه را به یک سازمان وام می دهند. دو نوع طلبکار وجود دارد:

  • طلبکاران تضمین شده از مزایای قانونی وثیقه بر برخی از تمام دارایی های مربوط به یک تجارت برخوردارند.
  • طلبکاران بدون وثیقه می توانند تامین کنندگان، مشتریان یا پیمانکارانی باشند که می توانند بدون داشتن وثیقه ای که می توانند در ازای دریافت کنند، سرمایه قرض دهند.

بستانکار می تواند پس از خرید یا به دست آوردن یک محصول، خدمات، دارایی یا عوامل دیگر توسط یک سازمان، وثیقه را دریافت کند. پرداخت به طلبکاران در ایجاد رابطه مثبت با آنها و در عین حال داشتن سرمایه برای توسعه یک تجارت بسیار مهم است. اگر یک شرکت خوب کار می کند، احتمالاً پرداخت های به موقع به یک طلبکار انجام می دهد و یک رابطه قوی ایجاد می کند.

دولت

دولت نهاد حاکم بر کشوری است که یک تجارت در آن فعالیت می کند. این نهاد از درآمد شرکت و همچنین از درآمد کارکنان مالیات می گیرد. همچنین قوانین کار را اجرا می کند که سازمان ها ملزم به رعایت آن هستند تا از شرایط کار ایمن برای کارکنان اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، مقرراتی را در مورد سیستم مالی برای حمایت از مصرف کنندگان تنظیم می کند.

یک کسب و کار باید از قوانین و مقررات دولتی، استانی و محلی پیروی کند تا عملیات خود را ادامه دهد و رشد دهد و این ذینفع خارجی را به ویژه برای موفقیت یک سازمان حیاتی کند. پیروی از این مقررات، شفاف ماندن در صورت لزوم و جستجوی فرصت‌هایی برای مشارکت با سازمان‌های دولتی برای ارائه خدمات سودمند متقابل می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا رابطه مثبتی با دولت ایجاد کند.

اتحادیه های کارگری

بسیاری از صنایع و سازمان‌ها با اتحادیه‌های کارگری کار می‌کنند که به طور قانونی نماینده کارکنان یک سازمان هستند و با تمام سطوح مدیریتی برای تأمین حقوق، مزایا و شرایط کاری مناسب برای همه کارکنان همکاری می‌کنند.

کارمندان برای به دست آوردن این نمایندگی هزینه یا حقوق اتحادیه پرداخت می کنند و برای تضمین یا بهبود شرایط استخدام، قراردادهایی را مذاکره می کنند. اگر تغییراتی در یک خط‌مشی شرکت وجود داشته باشد که بر کارکنان تأثیر بگذارد، اتحادیه‌های کارگری مداخله می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که شرایط از طرف کارمندان موافقت می‌شود.

از آنجایی که اتحادیه های کارگری از نزدیک با کارکنان همکاری می کنند، رضایت آنها مستقیماً با احساس کارکنان سازمان مرتبط است. رضایت این ذینفعان خارجی برای بهره وری شرکت و همچنین موفقیت مالی و فرهنگی بسیار مهم است.

رقبا

رقبا نهادهایی هستند که با کسب و کار دیگری که محصولات و خدمات مشابهی را ارائه می دهد، هدف متناقضی دارد. این ذینفعان خارجی برای فرصت‌های مشابه برای کسب سود در همان بازار رقابت می‌کنند. داشتن رقبای قوی می تواند سازمان را برای نوآوری محصولات و خدمات بهتر، بهبود بازاریابی برای مخاطبان خود و افزایش سود نسبت به سایر شرکت های صنعت خود برانگیزد.

مرتبط: پنج استراتژی برای سود بردن از رقبا

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *