درک و به کارگیری بهترین شیوه ها از تئوری های مدیریت می تواند به شما کمک کند تا در هدایت تیم خود به سمت موفقیت مؤثرتر باشید. بسیاری از این تئوریها باعث ایجاد رویکردهای رهبری شد که امروزه معمولاً برای هدایت و رشد سازمانها استفاده میشود، و شما میتوانید از میان آنها استراتژیهایی را انتخاب کنید که بهترین کارایی را برای شما و تیمتان دارند. درک و بکارگیری تئوری های مدیریت نیازمند تمرین و احتمالاً آزمون و خطا است. در این مقاله از ایوسی، رایجترین تئوریهای مدیریتی را توضیح میدهیم و نکاتی را برای استفاده از آنها در محل کار به اشتراک میگذاریم.
تئوری های مدیریت چیست؟
تئوری های مدیریت مجموعه ای از ایده ها هستند که قوانین کلی را برای نحوه مدیریت یک سازمان یا کسب و کار توصیه می کنند. تئوریهای مدیریت به این موضوع میپردازند که چگونه سرپرستان استراتژیها را برای دستیابی به اهداف سازمانی اجرا میکنند و چگونه کارکنان را تشویق میکنند تا با بالاترین توانایی خود عمل کنند. به طور معمول، رهبران مفاهیمی از تئوری های مدیریتی مختلف را به کار می گیرند که به بهترین وجه با کارکنان و فرهنگ شرکت آنها سازگار است. اگرچه بسیاری از تئوریهای مدیریت قرنها پیش ایجاد شدهاند، اما همچنان چارچوبهای سودمند بسیاری را برای تیمهای پیشرو در محیط کار و کسبوکارهای امروزی ارائه میکنند.
مزایای نظریه های مدیریت
دلایل متعددی وجود دارد که چرا رهبران باید تئوری های مدیریت را مطالعه و اعمال کنند، از جمله:
- افزایش بهره وری: با استفاده از این تئوری ها، رهبران یاد می گیرند که چگونه از اعضای تیم خود حداکثر استفاده را ببرند، عملکرد را بهبود بخشند و بهره وری را افزایش دهند.
- تصمیم گیری ساده شده: تئوری های مدیریت استراتژی هایی را به رهبران ارائه می دهند که فرآیند تصمیم گیری را سرعت می بخشد و به آن رهبران کمک می کند تا در نقش های خود مؤثرتر باشند.
- افزایش همکاری: رهبران یاد می گیرند که چگونه مشارکت اعضای تیم را تشویق کنند و همکاری را در محل کار افزایش دهند.
- افزایش عینیت: تئوری های مدیریت، رهبران را تشویق می کنند تا به جای اتکا به قضاوت خود، تغییرات علمی اثبات شده ایجاد کنند.
انواع نظریه های مدیریت
| مدیریت علمی | مدیریت اداری | مدیریت بوروکراتیک | روابط انسانی | مدیریت سیستم ها | مدیریت احتمالی | نظریه X و Y |
در اینجا هفت نظریه مهم مدیریت وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:
۱. نظریه مدیریت علمی
او که توسط فردریک تیلور ابداع شد، یکی از اولین کسانی بود که عملکرد کاری را به صورت علمی مطالعه کرد. اصول تیلور توصیه میکرد که باید از روش علمی برای انجام وظایف در محل کار استفاده شود، نه اینکه رهبر بر قضاوت خود یا صلاحدید شخصی اعضای تیم تکیه کند. فلسفه او بر این نکته تأکید داشت که وادار کردن مردم به کار سخت منجر به پربازده ترین محل کار می شود. در عوض، او ساده کردن وظایف را برای افزایش بهره وری توصیه کرد. او پیشنهاد کرد که رهبران اعضای تیم را به مشاغلی اختصاص دهند که به بهترین وجه با توانایی های آنها مطابقت دارد، آنها را به طور کامل آموزش دهند و بر آنها نظارت کنند تا مطمئن شوند که در این نقش کارآمد هستند.
در حالی که تمرکز او بر دستیابی به حداکثر کارایی در محل کار با یافتن راه بهینه برای تکمیل یک کار مفید بود، انسانیت فرد را نادیده گرفت. این تئوری امروزه در خالص ترین شکل خود چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما اهمیت کارایی در محل کار، ارزش اطمینان از اینکه اعضای تیم آموزش های کافی دریافت کرده اند و نیاز به کار گروهی و همکاری بین سرپرستان و کارمندان را به رهبران نشان داد.
۲. اصول تئوری مدیریت اداری
هنری فایول، یکی از مدیران ارشد و مهندس معدن، این نظریه را زمانی که سازمانی را از دیدگاه مدیران و موقعیتهایی که ممکن است با آنها مواجه میشوند بررسی کند، توسعه داد. او معتقد بود که رهبران شش کارکرد اصلی دارند، یعنی پیشبینی، برنامهریزی، هماهنگی، فرماندهی و کنترل، و اصولی را توسعه داد که نحوه سازماندهی و تعامل رهبران با تیمهایشان را مشخص میکرد. او پیشنهاد کرد که اصول نباید سفت و سخت باشد، بلکه باید تعیین چگونگی استفاده از آنها برای مدیریت کارآمد و مؤثر به عهده مدیر باشد. اصولی که وی بیان کرد عبارتند از:
- ابتکار: این به سطح آزادی اشاره دارد که کارکنان باید بدون اجبار یا دستور، مسئولیت های خود را انجام دهند.
- برابری: این اصل حاکی از آن است که با همه افراد سازمان باید به طور یکسان رفتار شود و محیط مهربانی باشد.
- زنجیره اسکالر: این اصل می گوید که باید زنجیره ای از سرپرستان از سطح بالای مدیریت به سطوح پایین تر وجود داشته باشد و ارتباطات عموماً از بالا به پایین جریان دارد. وی تاکید کرد که هیچ قانون سختی در مورد فرآیند ارتباط از طریق زنجیره فرماندهی وجود ندارد.
- پاداش پرسنل: این اصل به این ادعا اشاره دارد که برای ایجاد پیوند بین کارمند و سازمان، باید بر اساس سطوح عملکرد، پاداش پولی و غیر پولی وجود داشته باشد.
- وحدت جهت: این اصل بیان می کند که تنها یک مدیر باید در هر بخش وجود داشته باشد که مسئول هماهنگی فعالیت گروه برای دستیابی به یک هدف واحد باشد.
- نظم و انضباط: بر اساس این اصل، کارکنان باید محترم و مطیع باشند و یک سازمان باید قوانین و مقرراتی را ترسیم کند که قوانین، نظارت خوب و سیستم پاداش-تنبیه را روشن کند.
- تقسیم کار: این اصل بیان می کند که اقدامات کلی مدیریت باید تقسیم شود و به اعضای تیم بر اساس مهارت ها و علایقشان مسئولیت هایی داده شود تا آنها را مؤثرتر و کارآمدتر کند.
- اختیار و مسئولیت: طبق این اصل، باید تعادلی بین اختیار – حق فرمان دادن و تصمیم گیری – و مسئولیت – تعهد یک کارمند برای انجام وظایفی که تعیین شده است وجود داشته باشد.
- وحدت فرماندهی: این به این ادعا اشاره دارد که کارکنان باید فقط از یک سرپرست فوری دستور بگیرند و فقط در برابر آن شخص پاسخگو باشند.
- تبعیت منافع فردی بر منافع عمومی: باید بین منافع فرد و سازمان هماهنگی وجود داشته باشد، اگرچه منافع سازمانی باید در اولویت قرار گیرد زیرا برای فرد پاداش به همراه دارد.
- تمرکز: بر اساس این اصل، بالاترین سطح اختیارات باید به بالاترین سطح مدیریت متمرکز شود که قدرت اتخاذ مهمترین تصمیمات در یک سازمان را دارد.
- نظم: این اصل بیان می کند که برای اینکه یک سازمان به خوبی اداره شود، فرد مناسب باید در شغل مناسب باشد و بنابراین به هر ماده و کارمندی باید جایگاه مناسبی داده شود.
- ثبات تصدی: بر اساس این اصل، کارکنان باید از امنیت شغلی برخوردار باشند تا کارآمد باشند.
- Espirit de Corps: این به این باور اشاره دارد که باید مشارکت تیمی یکپارچه وجود داشته باشد و همکاری همیشه بیشتر از مجموع عملکردهای فردی است.
۳. نظریه مدیریت بوروکراتیک
تئوری مدیریت بوروکراتیک که توسط ماکس وبر ابداع شد، بر ساختار سازمانها در یک سلسله مراتب تمرکز دارد، بنابراین قوانین شفافی برای حاکمیت وجود دارد. اصول او برای ایجاد این سیستم شامل زنجیره فرماندهی، تقسیم کار مشخص، تفکیک دارایی های شخصی و سازمانی مالک، قوانین و مقررات سخت و منسجم، ثبت و اسناد و مدارک دقیق و انتخاب و ارتقای کارکنان بر اساس عملکرد و اجرای آنهاست. صلاحیت های.
این نظریه نقش کلیدی در ایجاد استانداردها و رویه هایی داشته است که هسته اصلی اکثر سازمان های امروزی است.
۴. نظریه روابط انسانی
این نظریه توسط التون مایو، که آزمایشهایی را برای بهبود بهرهوری انجام داد و پایههای نهضت روابط انسانی را پایهگذاری کرد، ایجاد شد. تمرکز او روی تغییر شرایط کاری مانند نور، زمان استراحت و طول روز کاری بود. هر تغییری که او آزمایش می کرد با بهبود عملکرد روبرو می شد. در نهایت، او نتیجه گرفت که این پیشرفت ها به دلیل تغییرات نبوده، بلکه نتیجه توجه محققان به کارکنان و ایجاد احساس ارزشمندی در آنها بوده است.
این آزمایشها این نظریه را به وجود آورد که کارمندان بیشتر با توجه شخصی و عضویت در یک گروه برانگیخته میشوند تا پول یا حتی شرایط کاری.
۵. نظریه مدیریت سیستم ها
این تئوری ادعا می کند که کسب و کارها از اجزای متعددی تشکیل شده اند که برای عملکرد بهینه سیستم بزرگتر باید هماهنگ باشند. بنابراین موفقیت سازمان به هم افزایی، وابستگی متقابل و روابط متقابل بین زیرسیستم ها بستگی دارد. بر اساس این تئوری، کارکنان مهم ترین اجزای یک شرکت هستند و بخش ها، گروه های کاری و واحدهای تجاری همگی عناصر حیاتی اضافی برای موفقیت هستند.
بر اساس این نظریه، مدیران باید الگوها و رویدادهای درون سازمان را ارزیابی کنند تا بهترین رویکرد مدیریتی را تعیین کنند. آنها نیاز به همکاری و همکاری در برنامه ها برای اطمینان از موفقیت دارند.
۶. تئوری مدیریت احتمالی
این نظریه که توسط فرد فیدلر توسعه یافته است، تمرکز اصلی این نظریه این است که هیچ رویکرد مدیریتی برای هر سازمانی کار نمی کند. فیدلر پیشنهاد کرد که ویژگیهای یک رهبر مستقیماً با نحوه مؤثر رهبری تیم خود مرتبط است. او تاکید می کند که ویژگی های رهبری وجود دارد که برای هر نوع موقعیتی اعمال می شود و یک رهبر باید برای انطباق با یک محیط در حال تغییر انعطاف پذیر باشد.
۷. نظریه X و Y
داگلاس مک گرگور، روانشناس اجتماعی آمریکایی، نظریه های X و Y را در کتاب خود با عنوان “سمت انسانی سازمان” معرفی کرد، جایی که به این نتیجه رسید که دو سبک مختلف مدیریت توسط ادراک آنها از انگیزه های اعضای تیم هدایت می شود. مدیرانی که فرض میکنند کارمندان بیتفاوت هستند یا از کارشان خوششان نمیآید، از نظریه X استفاده میکنند که مستبدانه است. نظریه Y توسط مدیرانی استفاده می شود که معتقدند کارکنان مسئولیت پذیر، متعهد و خودانگیخته هستند. این یک سبک مدیریت مشارکتی است که باعث ایجاد یک محیط کاری مشارکتی تر می شود، در حالی که نظریه X منجر به مدیریت خرد می شود.
او به این نتیجه رسید که سازمانهای بزرگ ممکن است بر تئوری X تکیه کنند تا همه را بر تحقق اهداف سازمانی متمرکز نگه دارند. کسبوکارهای کوچکتر، که در آن کارکنان بخشی از فرآیند تصمیمگیری هستند و در آنها خلاقیت تشویق میشود، تمایل دارند از نظریه Y استفاده کنند.
نکاتی برای استفاده از تئوری های مدیریت در محیط کار
در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا بهترین شیوه های این تئوری های مدیریت را در محل کار خود اعمال کنید:
در آموزش کارکنان سرمایه گذاری کنید
همانطور که تیلور در تئوری مدیریت علمی خود پیشنهاد می کند، می توانید با مشاهده فرآیندهای کاری و سپس ایجاد سیاست هایی که بهترین شیوه ها را توصیه می کنند، بهره وری کارکنان را افزایش دهید. روی آموزش کارکنان خود سرمایه گذاری کنید تا در نقش هایشان موثرتر باشند. به طور کلی متوجه خواهید شد که بهره وری آنها را افزایش می دهد و عملکرد کلی در حین کار را بهبود می بخشد. نظریه روابط انسانی می تواند بر بهره وری نیز تأثیر بگذارد، زیرا توجهی که به اعضای تیم می کنید و علاقه ای که به عملکرد آنها می کنید می تواند بهره وری آنها را افزایش دهد.
به کارکنان در تصمیم گیری قدرت بدهید
با تشویق روابط بین فردی و ایجاد یک محیط همکاری، از نظریه روابط انسانی سرنخ بگیرید. به اعضای تیم خود قدرت بیشتری در تصمیم گیری بدهید. این می تواند به این معنی باشد که کنترل بیشتری در نقش هایشان به آنها داده شود یا کمک بیشتری به اهداف و استراتژی های دپارتمان شود. ایجاد گروه های فرعی در بخش خود را در نظر بگیرید و به آن تیم ها اجازه دهید توانایی های تصمیم گیری بیشتری برای رسیدن به اهداف سازمانی داشته باشند.
سلسله مراتب سازمانی را صاف کنید
تحقیقات نشان می دهد که صاف کردن سلسله مراتب می تواند نوآوری محلی را افزایش دهد و فرآیند تصمیم گیری را سرعت بخشد. این می تواند به معنای خلاص شدن از شر عناوین یا موقعیت های ارشد برای ایجاد یک محیط کاری منسجم و مشارکتی باشد. همچنین میتواند به معنای توانمندسازی رهبران تیم با قابلیتهای تصمیمگیری بیشتر و حذف نیاز به حرکت کامل در زنجیره فرماندهی برای دریافت تأییدیه در تصمیمگیری باشد.
2 پاسخ
مهمترین نظریه های مدیریت همین ها هستند فقط ؟
۱۵ مورد از نظریه های مدیریت:
۱. نظریه مدیریت علمی: این نظریه که توسط فردریک تیلور (Frederick Taylor) توسعه یافته، بر بهینه سازی کارایی کار از طریق سطوح بالای استانداردسازی و نظارت متمرکزه.
۲. نظریه مدیریت اداری: این نظریه که توسط هنری فایول (Henri Fayol) ابداع شد، بر کارکردهای مدیریت و اصول سازمان تاکید داره.
۳. نظریه مدیریت کلاسیک: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند ماکس وبر (Max Weber) و هنری فایول (Henry Fayol) توسعه یافته، بر ساختار سلسله مراتبی با نقش ها و مسئولیت های روشن تأکید داره.
۴. تئوری مدیریت رفتاری: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند التون مایو (Elton Mayo) و داگلاس مک گرگور (Douglas McGregor) ابداع شده، بر جنبه های اجتماعی و روانشناختی کارکنان و چگونگی تأثیر اونها بر رفتار در محیط کار تمرکز داره.
۵. تئوری مدیریت سیستم: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند پیتر سنگه (Peter Senge) توسعه یافته، سازمان ها رو به عنوان سیستم های پیچیده ای می بینه که برای دستیابی به اهداف باید به طور کل نگر مدیریت بشوند.
۶. تئوری مدیریت اقتضایی: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند فرد فیدلر (Fred Fiedler) و جوآن وودوارد (Joan Woodward) ابداع شد، نشون می ده که مؤثرترین سبک مدیریت به شرایط خاص یا اقتضای یک موقعیت بستگی داره.
۷. مدیریت کیفیت جامع (TQM): این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند دبلیو ادواردز دمینگ (W. Edwards Deming) و جوزف جوران (Joseph Juran) توسعه یافته است، بر بهبود مستمر و رضایت مشتری تمرکز داره.
۸. نظریه رهبری تحول آفرین: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند جیمز برنز (James Burns) و برنارد باس (Bernard Bass) توسعه یافته، بر الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در پیروان برای دستیابی به سطوح بالاتر عملکرد تأکید داره.
۹. نظریه رهبری موقعیتی: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند پل هرسی (Paul Hersey) و کنت بلانچارد (Kenneth Blanchard) ایجاد شد، پیشنهاد می کنه که مؤثرترین رهبران سبک رهبری خودشون رو متناسب با موقعیت خاص تنظیم می کنند.
۱۰. نظریه X و نظریه Y: این نظریه که توسط داگلاس مک گرگور (Douglas McGregor) ابداع شد، دو دیدگاه متفاوت از ماهیت و انگیزه انسان در محیط کار رو پیشنهاد می کنه.
۱۱. نظریه هوش هیجانی: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند دانیل گولمن (Daniel Goleman) ابداع شد، نشون می ده که هوش هیجانی یک عامل کلیدی در رهبری و مدیریت موثره.
۱۲. نظریه رهبری خدمتگزار: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند رابرت گرین لیف (Robert Greenleaf) ابداع شد، بر خدمت به دیگران و اولویت دادن به نیازهای اونها بر نیازهای خود برای رهبری مؤثر تأکید داره.
۱۳. تئوری مدیریت استراتژیک: بر اهداف و جهت گیری بلندمدت یه سازمان از جمله برنامه ریزی استراتژیک، اجرا و ارزیابی تمرکز می کنه.
۱۴. نظریه پیچیدگی: این نظریه که توسط نظریه پردازانی مانند رالف استیسی (Ralph Stacey) و جیمز گلیک (James Gleick) ابداع شد، نشون می ده که سازمان ها سیستم های انطباقی پیچیده ای هستند که دائما در حال تغییر و تحول هستند.
۱۵. نظریه رهبری اخلاقی: بر اهمیت تصمیم گیری و رفتار اخلاقی در نقش های رهبری تمرکز می کنه و بر صداقت، روراستی و شفافیت تاکید می کنه.