بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک زمینه بازاریابی است که هدف آن افزایش اعتبار وب سایت برای افزایش ترافیک و رتبه بندی خوب در نتایج جستجو است. سئو مهارتی است که در نقشهای مختلف و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین توسعه این مجموعه مهارت میتواند به شما به عنوان یک دارایی ارزشمند برای هر تیمی کمک کند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرصت های شغلی که در آن سئو کیفیت کلیدی نامزدهای موفق است، می تواند به شما کمک کند جستجوی شغلی خود را به مواردی محدود کنید که با مهارت ها، تجربه و اهداف شغلی شما مطابقت دارند.
در این مقاله از ایوسی، نگاهی به ۱۰ شغل سئو خواهیم داشت، با اطلاعاتی در مورد وظایف و میانگین دستمزد سالانه هر نقش، به علاوه الزامات کلی برای یک حرفه در سئو را بررسی می کنیم.
بیشتر بخوانید: راهنما: سئو چیست؟
۱۰ شغل سئو
در اینجا ۱۰ شغلی که سئو در آن ها نقش مهمی در وظایف روزمره افراد دارد، آورده شده است:
۱. متخصص سئو
میانگین حقوق ملی: ۱۲۲۱۲۳۷۳۰ تومان در سال
وظایف اصلی: یک متخصص SEO حضور وب شرکت را ارزیابی می کند تا زمینه هایی را برای بهبود بهینه سازی موتور جستجو شناسایی کند. یک متخصص ممکن است فقط روی وبسایت یک شرکت کار کند یا خدمات جامعتری ارائه دهد، پستهای وبلاگ را پوشش دهد و شیوههای مرتبط با حضور شرکت در رسانههای اجتماعی، سایتهای ویدیویی و سایر رسانههای دیجیتال را پوشش دهد. یک متخصص ممکن است برای یک مشتری، به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک تیم سئو بزرگتر کار کند.
مطالب مرتبط: چگونه به یک متخصص سئو تبدیل شویم: مراحل، مهارت ها و حقوق
۲. کپی رایتر
میانگین حقوق ملی: ۱۲۶۳۰۹۶۱۰ تومان در سال
وظایف اصلی: یک کپی رایتر معمولاً بر اساس یک خلاصه کاری یا طرح کلی محتوای نوشتاری برای یک کارفرما یا مشتری ایجاد می کند. کپی رایترها اغلب در بهینه سازی موتورهای جستجو، نوشتن مقالات یا محتوای وب سایتی کار می کنند که به دستورالعمل های سئو درخواستی یا درک خودشان از بهترین شیوه های سئو پایبند باشد. کپی با کیفیت بالا می تواند برای حفظ خوانندگان در صفحه مهم باشد، که عامل مهمی در اکثر الگوریتم های جستجوی مدرن و هوش مصنوعی است.
بیشتر بخوانید: درباره کپی رایتر بیاموزید
۳. مدیر رسانه های اجتماعی
میانگین حقوق ملی: ۱۲۹۴۶۰۳۷۰ تومان در سال
وظایف اصلی: یک مدیر رسانه اجتماعی حضور یک یا چند شرکت در رسانه های اجتماعی را مدیریت می کند. مدیر رسانه های اجتماعی فالوورهای شبکه های اجتماعی یک شرکت را ایجاد می کند و از حساب ها برای تکمیل اهداف دیگر از جمله فروش محصولات، افزایش آگاهی از برند یا هدایت ترافیک به وب سایت شرکت استفاده می کند. رسانههای اجتماعی اغلب در کنار سئو در برنامههای بازاریابی مدرن کار میکنند و پستهای رسانههای اجتماعی تعبیهشده ممکن است بهینهسازی صفحات شرکت را افزایش دهند.
بیشتر بخوانید: درباره مدیر رسانه اجتماعی بیاموزید
۴. بازاریاب دیجیتال
میانگین حقوق ملی: ۱۳۷۰۹۶۶۵۰ تومان در سال
وظایف اصلی: یک بازاریاب دیجیتال در کار بر روی تبلیغات آنلاین و ابتکارات بازاریابی یک شرکت تخصص دارد. این ممکن است شامل رسانه های اجتماعی، وب سایت شرکت و تبلیغات پولی در سایر سایت ها و موتورهای جستجو باشد. بهینه سازی موتورهای جستجو در تلاش های بازاریابی دیجیتال می تواند با تکمیل مکان های پولی با تولید ترافیک طبیعی از طریق ایجاد محتوای بهینه، بازگشت سرمایه را بهبود بخشد.
بیشتر بخوانید: نحوه تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال
۵. مدیر حساب
میانگین حقوق ملی: ۱۴۲۵۶۲۸۱۰ تومان در سال
وظایف اصلی: مدیر حساب کاربری حرفه ای است که به عنوان نقطه تماس شرکت بین مشتریان و کارکنان عمل می کند. یک مدیر حساب سئو معمولاً با یک مشتری ملاقات می کند تا در مورد نیازهای آنها و تلاش های بهینه سازی فعلی صحبت کند و سپس اطلاعات را به سایر کارکنان منتقل می کند تا روی تلاش بهینه سازی بهبود یافته برای مشتری کار کنند. مدیران حساب ممکن است چندین حساب یا یک حساب بزرگتر را مدیریت کنند.
۶. مشاور بازاریابی
میانگین حقوق ملی: ۱۴۵۸۶۳۳۹۰ تومان در سال
وظایف اصلی: یک مشاور بازاریابی بخش بازاریابی شرکت را برای بالا بردن سطح عملکرد راهنمایی می کند. یک مشاور بازاریابی مدرن به طور قابل توجهی از تجربه کار در بهینه سازی سود می برد. ارائه خدمات بهینه سازی به شرکتی که قبلاً سئو را نادیده گرفته است، یکی از مؤثرترین روش ها برای بهبود سریع عملکرد بازاریابی ارگانیک شرکت است.
۷. مدیر بازاریابی
میانگین حقوق ملی: ۱۵۶۸۶۸۳۵۰ تومان در سال
وظایف اصلی: یک مدیر بازاریابی بر عملیات بازاریابی شرکت نظارت می کند یا با مشتریان بر اساس نیازهای بازاریابی آنها کار می کند. یک مدیر بازاریابی ممکن است اهدافی را برای یک کمپین ایجاد کند و قبل از واگذاری وظایف به کارکنان بازاریابی، یک استراتژی برای دستیابی به آن اهداف طراحی کند. سئو نقش مهمی را در اکثر کمپین های بازاریابی مدرن ایفا می کند زیرا توانایی آن در افزایش میزان ترافیکی که حضور وب شرکت دریافت می کند بدون نیاز به پرداخت هزینه برای قرار دادن در موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی است.
بیشتر بخوانید: درباره مدیر بازاریابی بیاموزید
۸. مدیر سئو
میانگین حقوق ملی: ۱۶۰۴۲۷۷۱۰ تومان در سال
وظایف اصلی: مدیر سئو یک موقعیت مدیریتی در سطح متوسط یا سطح بالا در یک شرکت سئو یا در بخش بازاریابی یک کسب و کار است. مدیر اغلب بر تیمی از متخصصان سئو نظارت می کند و آنها را راهنمایی می کند که به سمت استراتژی سئو بزرگتر کار کنند.
آنها ممکن است با مدیریت یا کارمندان ارشد دیگر برای تعیین اهداف تلاش های بهینه سازی کار کنند. هنگامی که توسط یک پیمانکار سئو استخدام می شود، مدیر سئو ممکن است با مشتریان فعلی و بالقوه ملاقات کند تا در مورد گزینه های بهینه سازی با مشتری صحبت کند.
۹. توسعه دهنده وب
میانگین حقوق ملی: ۱۸۶۳۷۳۸۱۰ تومان در سال
وظایف اصلی: یک توسعه دهنده وب سایت هایی را برای شرکت ها ایجاد می کند. توسعهدهنده وب همچنین ممکن است برای سایتهایی که توسعه میدهند، کپی ایجاد کند، یا مشتری ممکن است یک نسخه اضافه شده به کد توسعهدهنده ارائه دهد. ایجاد یک سایت با استفاده از بهترین شیوه های سئو به سایت و صفحات آن اجازه می دهد تا رتبه بالاتری داشته باشند و می تواند ارزش طراحی نهایی را افزایش دهد.
مطالب مرتبط: با توسعه دهنده وب آشنا شوید
۱۰. کارآفرین
میانگین حقوق ملی: ۲۱۲۹۳۲۸۱۰ تومان در سال
وظایف اصلی: یک کارآفرین یک کسب و کار جدید راه اندازی می کند و هم ریسک های مالی و هم منافع شرکت را بر عهده می گیرد. برای صاحبان مشاغل جدید، بهینه سازی موتورهای جستجو می تواند یک عنصر کلیدی در حرفه آنها باشد.
ایجاد محتوا برای یک وب سایت شرکتی که به درستی بهینه شده باشد، به کارآفرین اجازه می دهد تا حداکثر ارزش را از بودجه بازاریابی و توسعه استخراج کند، که در مراحل اولیه یک شرکت جدید، زمانی که هزینه های عملیاتی معمولاً از درآمدها بیشتر می شود، مهم است و هر گونه صرفه جویی را مهم تر می کند.
الزامات شغلی در سئو
همانطور که بهینه سازی موتور جستجو یا سئو همچنان به رشد خود ادامه می دهد، همچنین رقابتی تر می شود، بنابراین مهم است که بدانید شرکت ها در هنگام استخدام چه انتظاراتی از یک متخصص سئو دارند. الزامات مهم برای برتری در حرفه سئو ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مدرک دانشگاهی
اکثر متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو حداقل مدرک لیسانس گرفته اند. زمینه های رایج برای متخصصان سئو شامل بازاریابی، مدیریت رسانه های اجتماعی و روابط عمومی است. مطالعه بازاریابی، ارتباطات یا رسانه های دیجیتال می تواند مهارت های مهمی را به شما بیاموزد که می توانید در حرفه سئو خود به کار ببرید، مانند:
مطالب مرتبط: ۸ سوال مصاحبه بازاریابی که باید انتظار داشت
تخصص سئو
اگرچه سئو یک زمینه متنوع است که بسیاری از پلتفرمهای رسانهای را پوشش میدهد، ممکن است تخصص در نوع خاصی از مهارت سئو مفید باشد. در حالی که بسیاری از اصول سئو در سراسر رسانه ها اعمال می شود، به شما این امکان را می دهد که مهارت های خود را به طور گسترده تر به کار ببرید، داشتن تخصص سئو در زمینه هایی مانند کدنویسی، نوشتن، طراحی گرافیک ، رسانه های اجتماعی یا ویدیو ممکن است شما را به کاندیدای جذاب تری تبدیل کند.
مطالب مرتبط: متخصص سئو چیست؟ (با وظایف و حقوق)
تجربه سئو
اگرچه موقعیتهای سطح ابتدایی ممکن است نیازی به تجربه قبلی نداشته باشند، شرکتها ممکن است در هنگام استخدام برای یک موقعیت سئو باز به تجربه حرفهای نیاز داشته باشند. از آنجا که بهینه سازی یک زمینه بسیار فنی است که به دانش خاصی نیاز دارد، اصول بازاریابی یا تبلیغات گسترده تر می تواند مفید باشد. تجربه خاص سئو می تواند به تقویت رزومه شما و جلب توجه کارفرمایان کمک کند.