بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۶ قانون جهانی برای رزومه نویسی

رزومه صحیح

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برای مدیران استخدامی پرمشغله، رزومه شما تصویری از حرفه شما ارائه می دهد و اغلب عامل تعیین کننده ای است که آیا شما مصاحبه می کنید یا خیر. اگر جستجوی کار یک سفر است، یک رزومه درخشان پاسپورت شماست.

اصول اساسی رزومه‌نویسی برای نسل‌ها ثابت مانده‌اند، اما فناوری‌های در حال تکامل به این معنی است که جنبه‌های بیشتری از فرآیندهای درخواست و استخدام به صورت آنلاین از همیشه انجام می‌شود. با به روز ماندن با بهترین شیوه های فعلی، بهتر می توانید رزومه خود را برای خود کار کنید.

در این مقاله از ایوسی، این شش قانون جهانی را مورد بحث قرار می‌دهیم که باید هنگام ایجاد یا به‌روزرسانی رزومه خود به خاطر داشته باشید:

  1. تمام اصول اولیه را پوشش دهد.
  2. رزومه های دیگر را برای الهام گرفتن کاوش کنید.
  3. تا حد امکان از کلمات کمتری استفاده کنید.
  4. هر زمان که ممکن است دستاوردهای خود را کمی کنید.
  5. از کلمات کلیدی که کارفرمایان در شرح شغل خود استفاده می کنند استفاده کنید.
  6. چندین بار تصحیح کنید تا اشتباهات تایپی و املایی را پیدا کنید.

نحوه نوشتن رزومه

توجه داشته باشید که می‌توانید این قوانین را برای هر قالب رزومه‌ای اعمال کنید ، اما به دلیل نحوه خواندن رزومه توسط نرم‌افزارهای مختلف، یک قالب ساده و تک ستونی با فونت حرفه‌ای می‌تواند بهترین استفاده را برای شما داشته باشد.

فرمت رزومه
فرمت رزومه

۱. تمام اصول اولیه را پوشش دهید

هدف از رزومه این است که مهارت ها و دستاوردهای مرتبط شما را به بهترین شکل نشان دهد، و راه های مختلفی برای انجام موفقیت آمیز آن وجود دارد. گفته می شود، هر رزومه ای به این عناصر اساسی نیاز دارد:

مدارک تحصیلی یا گواهینامه ها و/یا مجوزهای مربوطه

اهمیت سوابق تحصیلی شما بر اساس شغل یا صنعتی که به آن علاقه دارید متفاوت خواهد بود. اگر مدارک تحصیلی زیادی دارید، فقط باید مواردی را که بیشتر مرتبط با شرح شغل هستند را درج کنید.

کار مرتبط و تجربه داوطلبانه

اکثر مردم ترجیح می‌دهند تجربیات خود را با شروع کار اخیرشان فهرست کنند. تمام کارهایی را که انجام داده اید در کارهای گذشته خود لحاظ نکنید. در عوض، بر دستاوردها تمرکز کنید تا مسئولیت ها.

اطلاعات تماس

نام کامل، شهر محل زندگی، آدرس ایمیل و شماره تلفن شما. از آنجایی که این اطلاعات شخصی حساس هستند، باید مراقب باشید که رزومه خود را با چه کسانی به اشتراک می گذارید.

مهارت های مرتبط و سطح تسلط شما

به عنوان مثال، « مکالمه اسپانیایی » یا « آشنا با مایکروسافت اکسل » در مقابل « مسلط به زبان اسپانیایی » یا « کارشناس مایکروسافت اکسل».

مهم است که توجه داشته باشید که اصول اولیه یک رزومه اغلب شامل مراجع نمی شود . بهترین روش این است که این موارد را در رزومه خود رها کنید. این به شما در صرفه جویی در فضا کمک می کند و همچنین حریم خصوصی مخاطبین حرفه ای شما را حفظ می کند.

مرتبط: ۱۰ بهترین مهارت برای گنجاندن در رزومه (به همراه مثال)

۲. رزومه های دیگر را برای الهام گرفتن کاوش کنید

دیدن اینکه دیگران چگونه در مورد مهارت ها و تجربیات خود نوشته اند می تواند مفید باشد. شما می توانید صدها نمونه رزومه را در یک جستجوی ساده ی اینترنتی پیدا کنید. دسته و عنوان شغلی را انتخاب کنید که به شما مربوط است و نمونه هایی از افراد با تجربه های متفاوت را ببینید. این یک راه عالی برای کشف راه‌های قوی‌تر برای توصیف اعتبار شما و جلوگیری از استفاده بیش از حد از کلمات است.

همچنین می‌توانید زبان داخلی مورد استفاده در یک صنعت یا شرکت خاص را درک کنید. ممکن است تجربه‌ای داشته باشید که ارتباط مستقیمی با آن نداشته باشید، اما همچنان به موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید بسیار مرتبط است و می‌خواهید آن را در رزومه خود بگنجانید. رزومه شخص دیگری ممکن است دارای سابقه ای مشابه باشد و نمونه ای از نحوه چارچوب بندی این تجربه را به روشی قانع کننده ارائه دهد.

موارد مرتبط: نکات و مثال های رزومه کاربردی

۳. تا حد امکان از کلمات کمتری استفاده کنید

کارفرمایان باید به سرعت تجربه کاری شما را درک کنند. به جای نوشتن پاراگراف های متراکم، تجربه خود را به عنوان لیستی از عبارات کوتاه و قابل اسکن قالب بندی کنید. مثلا:

بیش از حد پر حرف: مهارت‌های مدیریت بودجه متخصص را برای دستیابی به کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های بخش از طریق تحقیقات سخت‌گیرانه، شناسایی ناکارآمدی‌های قابل توجه، به کار گرفت.

مختصرتر: با از بین بردن ناکارآمدی ها، ۲۰ درصد صرفه جویی در هزینه بخش ها به دست آمد.

رزومه معمولی حداکثر دو صفحه است، بنابراین مطمئن شوید که تمام اطلاعاتی که وارد کرده اید ضروری است. اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی ضروری است، از خود بپرسید که آیا آنچه شامل می‌کنید با آنچه کارفرما در شرح شغل درخواست می‌کند مرتبط است یا خیر.

همچنین مهم است که نوع کاری را که واقعاً می خواهید برای انجام آن استخدام شوید، در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، تجربیات گذشته را برای کارهایی که به شدت دوست ندارید انجام دهید، درج نکنید. تجربیاتی را که می‌خواهید ادامه دهید حفظ کنید و با آنچه کارفرما به دنبال آن است مطابقت دهید – این با تعریف اطلاعات ضروری برای درج در رزومه شما مطابقت دارد.

مرتبط: کلماتی که باید از آنها اجتناب کرد و در رزومه گنجانید

۴. هر زمان که ممکن است دستاوردهای خود را کمی کنید

اعداد و داده‌ها تجربه کاری شما را زنده می‌کنند و به مدیران استخدام‌کننده کمک می‌کنند تأثیر بالقوه‌ای را که می‌توانید در سازمانشان داشته باشید تصور کنند. در صورت امکان، از دستاوردهای خود با داده های واقعی نسخه پشتیبان تهیه کنید تا اعتبار خود را افزایش دهید و جزئیات آموزنده را به رزومه خود اضافه کنید. مثلا:

  • عدم تعیین کمیت: بهبود تولید سرنخ از طریق ابتکارات بازاریابی محتوای استراتژیک.
  • تعیین کمیت: از طریق ابتکارات بازاریابی محتوای استراتژیک به رشد ۱۸۰ درصدی سال به سال رسید.

بیشتر بخوانید: ۱۳۹ فعل عملی برای برجسته کردن رزومه شما

۵. از کلمات کلیدی که کارفرمایان در شرح وظایف خود استفاده می کنند استفاده کنید

مدیران استخدام می‌خواهند ببینند که شما می‌توانید به زبان آنها صحبت کنید و زبانی را که معمولاً در صنعت آنها استفاده می‌شود، بدانید. وقتی آنها می بینند که کلمات کلیدی خودشان در رزومه شما منعکس شده است، این ایده را تقویت می کند که شما یک نامزد قوی برای این نقش هستید. و اگر رزومه شما در یک پایگاه داده آنلاین ارسال شود، کلمات کلیدی مناسب برای یافتن کارفرمایان بسیار مهم هستند.

یکی از راه‌های آشنایی با کلمات کلیدی مختلف، آزمایش عبارات جستجوی مختلف در وب‌سایت‌های مرتبط است. آگهی های شغلی مورد علاقه تان را به دقت بخوانید و به اصطلاحات و عباراتی که کارفرمایان در آنجا گنجانده اند توجه داشته باشید. ممکن است متوجه مشترکات شوید و اگر برای پیشینه شما قابل استفاده باشد، می توانید برخی از این کلمات یا مفاهیم را در رزومه خود بگنجانید.

موارد مرتبط: فهرست دستاوردها در رزومه شما (با مثال)

۶. چندین بار تصحیح کنید تا اشتباهات تایپی و املایی را پیدا کنید

متأسفانه، گاهی اوقات یک خطای املایی یا تایپی برای حذف رزومه شما در اوایل بازی کافی است. رزومه خود را چندین بار تصحیح کنید و یک ویرایش کامل خط به خط و کلمه به کلمه انجام دهید.

خواندن مطالب به عقب – هر چند ممکن است سخت و وقت گیر باشد – یک راه عالی برای تشخیص اشتباهات جزئی است که در غیر این صورت ممکن است از دست بدهید. دریافت دیدگاه بیرونی همیشه ایده خوبی است. از یک دوست، مربی یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا رزومه شما را قبل از ارسال آن به کارفرمایان برای شما بررسی کنند.

یک رزومه قوی می تواند روند جستجوی شغل شما را ساده کند و به شما کمک کند نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید و یک قدم به شغل رویایی خود نزدیک شوید. با انجام برخی کارها از قبل و با رعایت این شش قانون، می توانید این سند اساسی کاریابی را به یکی از قوی ترین دارایی های حرفه ای خود تبدیل کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *