بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۰ استراتژی بلاغی رایج (با مثال)

سیاستمداران در حال صحبت با بحث و گفتگو

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ابزارهای بلاغی معمولاً در مقالات، نوشته های متقاعد کننده و حتی سخنرانی ها یافت می شوند. با این حال، ارتباطات روزانه شما ممکن است گاهی از استراتژی های بلاغی نیز استفاده کند، خواه از کاربرد آن آگاه باشید یا نه. استراتژی‌های بلاغی می‌توانند با تقویت مقایسه‌ها، بیان نکات برجسته و ارائه راهی برای ارتباط مردم با آنچه شما در مورد آن صحبت می‌کنید، به ارتباطات کمک کنند.

در این مقاله از ایوسی، فهرستی از استراتژی‌های بلاغی به شما ارائه می‌کنیم تا برخی از متداول‌ترین ابزارهایی را که ممکن است برای زمینه ادبی و همچنین گفتار روزمره خود در نظر بگیرید، بررسی کنید.

وسایل بلاغی چیست؟

راهبردهای بلاغی یا ابزارهایی که به طور کلی به آنها گفته می شود، کلمات یا عبارات کلمه ای هستند که برای انتقال معنی، برانگیختن پاسخ شنونده یا خواننده و برای متقاعد کردن در طول ارتباط استفاده می شوند. راهبردهای بلاغی را می توان در نوشتار، مکالمه یا اگر قصد سخنرانی دارید استفاده کرد .

ابزارهای بلاغی به طور مکرر در ادبیات استفاده می شود، اگرچه ما اغلب از این نوع کلمات در مکالمات روزمره خود بدون اطلاع قبلی استفاده می کنیم. تعجب “باران گربه و سگ است” را در نظر بگیرید. این یک استعاره رایج است که ممکن است کسی برای توصیف یک باران سیل آسا یا طوفان شدید باران استفاده کند. در حالی که می‌دانیم گربه‌ها و سگ‌ها به معنای واقعی کلمه از آسمان نمی‌افتند، از عبارات کلی مانند این برای توصیف، انتقال یا تکان دادن کسی برای دیدن چشم‌اندازی که ارائه می‌کنیم استفاده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: مهارت های ارتباطی: تعریف و مثال

راهبردهای بلاغی رایج

فهرست زیر شامل برخی از ابزارهای بلاغی رایج و همچنین مثال هایی برای نشان دادن چگونگی استفاده از استراتژی در گفتار یا نوشتار است. دفعه بعد که قصد سخنرانی، نوشتن نامه یا مناظره سیاسی با همسایگان خود دارید، برخی از این استراتژی ها را در نظر بگیرید. در نهایت، دستگاه‌های موجود در این فهرست استراتژی‌های بلاغی می‌توانند راه‌هایی را برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و همچنین زنده کردن مکالمات به شما ارائه دهند:

۱. آلتراسیون

Alliteration از تکرار در صدای همخوان اولیه یک کلمه یا عبارت کلمه استفاده می کند. صدای همخوان برای اکثر یا همه کلماتی که برای انتقال حس غنایی استفاده می شود تکرار می شود. به عنوان مثال:

صحبت کردن با تری امروز خیلی زمان برد.

در مثال، صامت T تکرار می شود تا توجه خواننده به رویداد جلب شود.

۲. آمپلیفیکیشن

Amplification یا تقویت بر روی یک کلمه، عبارت یا جمله ساخته می شود و حس فوریت و شدت را در خواننده یا شنونده برمی انگیزد. به عنوان مثال به این مثال توجه کنید:

آنها یک خانه عالی در یک محله عالی می خواهند.

استفاده مکرر از “کامل” در مثال، اهمیت یافتن خانه و مکان مناسب برای زندگی را برجسته می کند.

مرتبط: مهارت های متقاعدسازی: تعریف و مثال ها

۳. آناکولوتن

Anacoluthon برای معرفی یک تغییر ناگهانی در ایده ها یا گاهی اوقات موضوعات به ظاهر نامرتبط در وسط جمله استفاده می شود. این دستگاه معمولاً برای تأکید بر ایده ها یا موضوعاتی که در یک مکالمه بیان می شود استفاده می شود. مثال زیر از شاه لیر شکسپیر نشان می دهد که چگونه می توانید از آن در ارتباطات خود استفاده کنید.

“من از هر دوی شما چنان انتقامی خواهم گرفت که تمام جهان چنین کارهایی انجام خواهم داد، چه هستند، اما من نمی دانم.”

شخصیت شکسپیر خود را در وسط جمله قطع می کند، تقریباً به ظاهر به موضوعی نامرتبط. با این حال، او هنوز از انتقام صحبت می کند، اما با استفاده از آناکولوتن، ایده اصلی قطع می شود و خواننده را تحریک می کند تا حدس بزند که شخصیت ممکن است چه چیزی بگوید.

مطالب مرتبط: ۸ نوع استدلال و اهمیت آنها

۴. آنادیپلوزیس

این دستگاه از همان کلمه در انتهای جمله و ابتدای جمله بعدی استفاده می کند. با استفاده از این روش، Anadiplosis به زنجیره‌ای از فکر اجازه می‌دهد تا ایده بعدی را طی کند و به مخاطبان اجازه می‌دهد تا نکته‌ای را که ارائه می‌دهید دنبال کنند. استفاده از رویکرد تکراری به شنونده اجازه می دهد تا مسیر ایده های شما را دنبال کند. در اینجا یک مثال معروف از آنادیپلوسیس وجود دارد که شخصیت یودا از آن در جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می زند :

“ترس منجر به خشم می شود. خشم منجر به ترس می شود. ترس منجر به رنج می شود.”

استفاده از این استراتژی می تواند به تاکید بیشتر بر ایده هایی که منتقل می شود کمک کند و به مکالمه شما اجازه می دهد بر اهمیت ایده های شما تاکید کند.

۵. آنتاناگوژ

یک متضاد از یک جمله منفی و مثبت استفاده می کند. شما می توانید از این ابزار بلاغی برای ارائه یک مشکل و راه حل بعدی استفاده کنید. هنگامی که این استراتژی به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند یک رویکرد خوب توسعه یافته و متقاعدکننده برای ارتباط، چه در مکالمه نوشتاری و چه در مکالمه روزمره، امکان پذیر باشد. مثال زیر و معروف آنتاناگوژ را در نظر بگیرید:

از فرصت هایی که بدست می آوری خوب استفاده کن.

این نقل قول منفی بودن داشتن یک دسته لیمو با محلول بعدی آن را نشان می دهد که از همه آن لیموناد درست می کند. نمونه دیگری از استفاده متداول از دستگاه antanagoge: خانه قدیمی و فرسوده است، اما تمیز و مستحکم است. دستگاه در اینجا با ارائه آنچه که می تواند به عنوان یک مشکل در نظر گرفته شود، کار می کند و سپس یک دیدگاه (یا راه حل) مثبت برای عبارت منفی قبلی ارائه می دهد. این گاهی اوقات می تواند ابزار مفیدی در سخنرانی ها باشد.

۶. آپوفازیس

این دستگاه (Apophasis) به روشی مشابه کنایه عمل می کند، جایی که ممکن است در عین انکار آن چیزی بگویید. ممکن است از یک عبارت رایج مانند “من این را نمی گویم…” استفاده کنید، اما سپس آن را با جمله ای که به تازگی ذکر کرده اید که نمی گویید، دنبال کنید. مثال زیر را برای کمک به برجسته کردن نحوه عملکرد این استراتژی در نظر بگیرید:

نمی گویم تقصیر توست، اما تو بودی که گلدان را شکستی.

در اینجا گوینده آشکارا شنونده را به خاطر شکستن گلدان سرزنش نمی کند بلکه می گوید شنونده به نحوی باعث آن شده است.

مطالب مرتبط: تعریف مسئولیت پذیری در مدیریت

۷. کیاسموس

Chiasmus یک تکنیک بلاغی است که در آن گوینده ترتیب کلمات یا عبارات یک جمله را تغییر می دهد تا حسی از احساسات قدرتمند را القا کند. این دستگاه به گونه‌ای عمل می‌کند که به شنونده اجازه می‌دهد تا یک واکنش فکری احساسی به آنچه گفته می‌شود داشته باشد. یکی از معروف‌ترین و قوی‌ترین نمونه‌های این ابزار بلاغی را می‌توان در سخنرانی رئیس جمهور جان اف کندی شنید:

“نپرس که کشورت چه کاری می تواند برای شما انجام دهد، بپرس که شما چه کاری می توانید برای کشور خود انجام دهید.”

او از این وسیله برای برانگیختن افکار عمیق و همچنین ایجاد ارتباط شخصی بین جمعیت و نقش آنها در داخل ملت آمریکا استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه مهارت های سخنرانی خود را در جمع بهبود بخشید (با مثال)

۸. یوفیمیسم

Euphemism یا تعبیر یک ابزار بلاغی است که از یک عبارت یا گفته دلپذیر برای بیان یک عبارت آشناتر یا کمتر خوشایند استفاده می کند. به نمونه های زیر از تعبیرات در کار توجه کنید:

“محیط محروم فرهنگی” می تواند به عنوان جایگاهی برای ” محله فقیرنشین” یا “محله فقیرنشین” باشد.

“مهندسی داخلی” را می توان به عنوان یک تعبیر برای “تمیز کردن خانه” استفاده کرد.

“چرم بدلی واقعی” می تواند به عنوان تعبیری برای ” چرم تقلبی” یا “وینیل” باشد.

۹. هیپوفورا

این استراتژی بلاغی (Hypophora) زمانی استفاده می‌شود که نویسنده یا سخنران سؤالی می‌پرسد و بلافاصله پاسخ را ارائه می‌کند. ممکن است قبلاً متوجه شده باشید که از این دستگاه هنگام مکالمه یا ارتباطات دیگر استفاده می کنید. به عنوان مثال:

چرا خوردن غذاهای سالم مهم است؟ این مهم است زیرا می توانید بیماری را درمان کنید و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

بر خلاف یک سوال بلاغی، یک هیپوفورا برای ارائه پاسخ مستقیم به یک سوال مطرح شده وقت تلف نمی کند.

۱۰. سیمِلیز

این دستگاه ها (Similes – تشبیهات) با فراخوانی حس مقایسه بین دو موضوع مشابه کار می کنند. تشبیه ها برای ارائه یک نقطه نظر قابل مقایسه با یک موضوع شناخته شده یا آشنا کار می کنند. به مثال های زیر توجه کنید:

مثل شیر گرسنه بود.

او مثل یک موش ساکت بود.

صدای بچه ها مثل گله سگ های وحشی بود.

استفاده از ابزارهای بلاغی می‌تواند برای افزودن انیمیشن به مکالمات شما مفید باشد، و وقتی از استراتژی‌هایی مانند این استفاده می‌کنید، ممکن است رویکردهای متفاوتی برای ارتباط خود ایجاد کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *