تحقیقات کمی و کیفی دو مطالعه رایجی هستند که می توانید برای تجزیه و تحلیل و درک رویدادهای مختلف از آنها استفاده کنید. هر دو روش می توانند بینش هایی در مورد مشکلات، روندها و مفاهیم ارائه دهند و به شما کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرید. یادگیری نحوه مقایسه این نوع تحقیقات می تواند به شما در بهبود صلاحیت های خود و موفقیت در حرفه تحقیقاتی کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، تحقیقات کمی و کیفی را تعریف کنید و شباهت ها و تفاوت های آنها را شرح دهید تا به درک بهتر این اصطلاحات کمک کنید.
تحقیق کمی چیست؟
تحقیق کمی نوعی تجزیه و تحلیل داده است که بر استفاده از اعداد، آمار و احتمالات تمرکز دارد. محققان از این روش برای توصیف رابطه بین متغیرها و پیش بینی روابط بین متغیرها استفاده می کنند. تحقیقات کمی اغلب فرضیه ها را با جمع آوری داده ها از شرکت کنندگان و تجزیه و تحلیل آنها برای تعیین اینکه آیا برخی عوامل بر دیگران تأثیر می گذارد یا خیر، آزمایش می کند.
این تحقیق به شما امکان می دهد الگوهایی مانند روندهای مشتری یا تغییرات جمعیت در یک جامعه را شناسایی کنید. داده های کمی به جای کیفی، عددی هستند و محققان ممکن است آن را به صورت اعداد یا درصد بیان کنند. داده های کمی به شما امکان می دهد با استفاده از اطلاعات موجود پیش بینی و نتیجه گیری کنید.
مطالب مرتبط: تحقیقات تجربی (و نحوه استفاده از آن در تجارت)
روش های جمع آوری داده های کمی
سه روش اصلی جمع آوری داده های کمی وجود دارد که عبارتند از:
نظرسنجی ها
اینها مجموعهای از سوالات هستند که میتوانید از آنها برای دریافت پاسخهای کمی استفاده کنید و میتوانید آنها را از طریق تلفن، ایمیل یا آنلاین انجام دهید. ایجاد یک نظرسنجی به شما این امکان را می دهد که سؤالات هدفمندی را ایجاد کنید که بیشترین پاسخ را به نیازهای شما می دهد. مزیت اصلی این روش این است که نظرسنجی ها اغلب سریع و آسان ایجاد می شوند. هنگام استفاده از آنها، سعی کنید مردم را تشویق کنید تا برای صحت داده های شما صادقانه و جامع پاسخ دهند.
مطالب مرتبط: نحوه نگارش یک سوال تحقیقی: مراحل و مثال ها
تجزیه و تحلیل
این روش شامل بررسی یک مجموعه داده و تلاش برای یافتن نتیجه گیری بر اساس آن است. این به شما امکان می دهد داده های مربوطه را شناسایی و استخراج کنید که ممکن است به حل مسئله یا ایده پردازی کمک کند. تحلیلگران حرفه ای اغلب داده هایی را که شخص ثالث برای آنها فراهم می کند ارزیابی می کنند. برای مثال، میتوانید از نرمافزاری برای پیگیری تعداد افرادی که از وبسایت شما بازدید میکنند و اغلب به چه صفحاتی نگاه میکنند، استفاده کنید. این می تواند برای تعیین محتوای بعدی ایجاد شود یا اینکه طرح یا طراحی سایت را تغییر دهید تا آن را برای بازدیدکنندگان جذاب تر کند.
مطالب مرتبط: داده های کمی چیست؟ (با روش ها، مزایا و مثال ها)
آزمایش
انجام آزمایش راهی برای تعیین روابط علت و معلولی است که به شما امکان می دهد یک فرضیه را آزمایش کنید و داده ها را جمع آوری کنید تا تشخیص دهید که آیا نظریه اولیه شما درست است یا خیر. به عنوان مثال، می توانید آزمایشی انجام دهید تا ببینید گیاهان لوبیا چگونه به سطوح مختلف آب و نور خورشید واکنش نشان می دهند. افراد معمولاً از آزمایشهایی در محیطهای علمی، علمی یا توسعه محصول استفاده میکنند که بر روش علمی برای یافتن پاسخهای کمی برای سؤالات تکیه میکنند.
مطالب مرتبط: روش علمی چیست؟ ۷ مرحله برای آزمایش نتیجه گیری
تحقیق کیفی چیست؟
تحقیق کیفی یک روش مطالعه است که بر صفات یا پاسخهای غیرقابل سنجش تمرکز دارد، مانند نظرات در مورد یک رویداد یا مصاحبههایی درباره تجربیات شخصی. هدف این روش تشریح رویدادهای مختلف و در عین حال ایجاد نظریه ها و یادگیری علل ایجاد آنها و تأثیرات آنهاست.
صنایع مختلف از جمله آموزش، جامعه شناسی، روانشناسی، بازاریابی، مطالعات ارتباطات و مردم شناسی از تحقیقات کیفی استفاده می کنند. دادههای کیفی، اطلاعاتی بدون پایان و ذهنی هستند. می توانید آن را از طریق مصاحبه، گروه های متمرکز، مشاهدات یا یادداشت های میدانی جمع آوری کنید. هدف اصلی دادههای کیفی، افشای معنای پشت رویدادها و تجربیات است.
مطالب مرتبط: ۶ نوع تحقیق کیفی: مثالهای تعریف و روش
روش های جمع آوری داده های کیفی
در اینجا نمونههایی از روشهای جمعآوری دادهها برای استفاده در تحقیقات کیفی آورده شده است:
مشاهده
مشاهده فرآیندی است برای جمعآوری دادهها در مورد یک پدیده با مشاهده وقوع آن. این روشی برای یادگیری در مورد تعاملات اجتماعی و ارتباطات است. برای مثال، اگر به نحوه تعامل افراد علاقه مند هستید، ممکن است یک مطالعه مشاهده ای انجام دهید که در آن مشاهده کنید مردم چگونه با یکدیگر صحبت می کنند. می توانید آنچه را که به یکدیگر می گویند و نحوه پاسخ آنها به دیگران را مشاهده کنید و از این مشاهدات برای هدایت تحقیق خود استفاده کنید.
مطالب مرتبط: تحقیقات اولیه چیست؟ (با نکات و مزایای بازاریابی)
مصاحبه عمیق
مصاحبه مستقیم با افراد میتواند راهی عالی برای جمعآوری اطلاعات کیفی باشد، زیرا افراد ممکن است در یک بحث فردی صادقتر از یک محیط گروهی باشند. مصاحبه ها امکان داده های کیفی را فراهم می کند زیرا سؤالات عموماً باز هستند. با این حال، می توانید برای به دست آوردن اطلاعات کمی در طول این مکالمات، داده های خاصی را درخواست کنید. اینها می توانند به ویژه در هنگام تلاش برای درک اینکه چرا افراد تصمیمات خاصی می گیرند یا به روش های خاصی رفتار می کنند مفید باشند.
مطالب مرتبط: پیش بینی کمی در مقابل پیش بینی کیفی
گروه های متمرکز
گروه تمرکز نمونهگیری از افرادی است که عموم مردم را نمایندگی میکنند یا جمعیتشناسی خاصی که شما علاقهمند به آزمایش آن هستید. در طول یک جلسه گروه متمرکز، از این افراد نظرشان را درباره موضوعی میپرسید. به عنوان مثال، آزمایش گروه متمرکز میتواند استقبال عمومی از یک محصول جدید را ارزیابی کند یا نظر ساکنان را در مورد یک پیشنهاد عمومی ارزیابی کند. شما می توانید این موارد را به صورت آنلاین یا حضوری انجام دهید.
مطالب مرتبط: ۵۷ سوال برای پرسیدن از یک گروه متمرکز (با نکات)
مطالعات موردی
مطالعات موردی یک روش تحقیقی است که شامل مطالعه دقیق یک فرد، گروه یا رویداد است. اینها اغلب جنبه های مختلف یک موقعیت را از یک دیدگاه بررسی می کنند، که آن را از سایر روش های تحقیق که ممکن است دیدگاه های متعددی را مشاهده می کنند، متفاوت می کند. هدف مطالعه موردی توصیف تجربیات و رویدادهایی است که به عنوان بخشی از موضوع مورد تحقیق شما رخ می دهد.
مطالب مرتبط: مطالعه موردی چیست؟ تعریف، عناصر و ۱۵ مثال
شباهت های کمی و کیفی تحقیق
شباهت های بین تحقیقات کمی و کیفی عبارتند از:
-
ارزیابی: تحقیقات کیفی کیفیت یک موضوع تحقیق را ارزیابی می کند و تحقیقات کمی می تواند ارزیابی کیفیت را با رتبه بندی عملکردها در مقیاس عددی ارائه دهد. این ابزارهای مختلف تفسیر، هر دو به دنبال ارزش دادن به موضوع یا متغیرهای موجود در آن هستند.
-
شناسایی. هر دو سبک تحقیق می توانند روندهای یک جامعه را شناسایی کنند. یک رویکرد کیفی از مکالمات اجتماعی استفاده می کند که سؤالات خاصی را مطرح می کند، در حالی که رویکرد کمی تغییرات در داده های مشاهده شده را بررسی می کند.
-
کاربرد: تحقیقات کمی و تحقیقات کیفی هر دو روش های همه کاره برای ارزیابی اطلاعات هستند. محققان می توانند آنها را در طیف وسیعی از صنایع و موقعیت های شغلی به کار گیرند.
مطالب مرتبط: انواع روش های تحقیق (با بهترین روش ها و مثال ها)
تفاوت بین تحقیقات کمی و کیفی
برخی از قابل توجه ترین تفاوت های بین این سبک های تحقیقاتی عبارتند از:
-
تحقیق: نحوه جمع آوری اطلاعات برای هر روش اغلب متفاوت است. تحقیقات کمی حاوی دستورات مستقیم برای تولید دادههای قابل اندازهگیری عددی است، در حالی که کیفی به احتمال زیاد گزینههای باز را نشان میدهد تا به پاسخدهندگان اجازه دهد نظرات خود را در کلمات خود بیان کنند.
-
پاسخ: تحقیقات کمی از مقادیر عددی برای همه ارزیابیها برای ایجاد پاسخهای دقیق استفاده میکند. تحقیقات کیفی، مانند مصاحبههای باز، اغلب بر اندازهگیریهای نادقیق مانند کلمات یا عبارات توصیفی تکیه میکنند.
-
فرآیند: داده های حاصل از ارزیابی های کیفی می تواند در ایجاد نظریه ها مفید باشد. سپس ارزیابیهای کمی آن نظریهها را با مشاهده اینکه آیا دادهها از آنها پشتیبانی میکنند، آزمایش میکنند.
چه زمانی از تحقیقات کمی و کیفی با هم استفاده کنیم
دو شکل تحقیق می توانند یک فرآیند دو مرحله ای موفق برای جمع آوری داده ها را تشکیل دهند. استفاده از هر دو روش می تواند اطمینان حاصل کند که از هر یک از پتانسیل کامل خود استفاده می کنید و از نقاط قوت آن بهره می برید. این روشهای تحقیق با هم میتوانند درک جامعی از یک آزمون را در اختیار شما قرار دهند و دادههای قابل اعتمادی را ارائه دهند که از طریق آن میتوانید تصمیمات آگاهانه بگیرید.
مثال: یک شرکت یک گروه متمرکز را سازماندهی می کند تا کمپین های تبلیغاتی بالقوه را نشان دهد و اثربخشی آنها را بر اساس پاسخ های شرکت کنندگان بسنجد. با استفاده از این اطلاعات، شرکت یک رویکرد عملی را برای کمپین انتخاب می کند. هنگامی که شرکت کمپین تبلیغاتی را اجرا کرد، سپس میتواند معیارهای عملکرد کمی آگهی را نظارت کند و بر اساس دادهها تنظیمات را برای بهینهسازی عملکرد انجام دهد.