محققان هنگام آزمایش نظریه ها و تجزیه و تحلیل داده ها از روش های مختلفی برای دستیابی به نتایج استفاده می کنند. تحلیلگران و محققان از روشهای تحقیق کمی و کیفی مانند گروههای متمرکز، مصاحبه و نظرسنجی برای تفسیر دادهها برای پرورش درک بهتر اطلاعات استفاده میکنند. انتخاب بهترین روش تحقیق برای استفاده می تواند به محققین کمک کند تا به نتایج مفیدی در تحقیقات خود دست یابند.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که روش های تحقیق چیست، انواع روش های تحقیقی که می توانید استفاده کنید و بهترین روش ها برای استفاده از روش های تحقیق.
روش های تحقیق چیست؟
روش های تحقیق فرآیندهایی هستند که برای جمع آوری داده ها استفاده می شوند. می توانید از این داده ها برای تجزیه و تحلیل روش ها یا رویه های فعلی و یافتن اطلاعات اضافی در مورد یک موضوع استفاده کنید. متخصصان در حین مطالعه پزشکی، رفتار انسانی و سایر موضوعات علمی از روش های تحقیق استفاده می کنند. روش های تحقیق دو دسته هستند: روشهای تحقیق کیفی و روشهای تحقیق کمی.
روش های تحقیق کمی شامل استفاده از اعداد برای اندازه گیری داده ها است. محققان می توانند از تجزیه و تحلیل آماری برای یافتن ارتباطات و معنی در داده ها استفاده کنند. روش های تحقیق کیفی شامل کاوش اطلاعات و داده های غیر عددی است. این روش های تحقیق همچنین بررسی می کنند که چگونه افراد ممکن است معنا را به تجربیات و احساسات خود متصل کنند.
مطالب مرتبط: انواع تحقیق کیفی: تعریف و مثال
انواع روش تحقیق
انواع مختلفی از روش های تحقیق وجود دارد که متخصصان ممکن است برای انجام مطالعات از آنها استفاده کنند. در اینجا برخی از انواع متداول روشهای تحقیق، از جمله بهترین شیوهها و موقعیتهایی که در آنها مؤثرتر هستند، آورده شده است:
مشاهده
آزمایشکنندگان آنچه را که شرکتکنندگان انجام میدهند یا میگویند در طول مطالعات مشاهدهای ثبت میکنند. این نوع مطالعات ممکن است شامل ایفای نقش یا تماشای شرکت کنندگان و انتظار برای وقوع یک رفتار خاص باشد. برای مثال، یک محقق ممکن است نوشیدنیهایی را روی میز بگذارد و به شرکتکنندگان بگوید که پس از اتمام کار میتوانند نوشیدنی بنوشند. سپس محقق نگاه میکند تا ببیند چند نفر از شرکتکنندگان این کار را قبل از خوردن نوشیدنی به پایان میرسانند.
شکل اصلاح شده مطالعه مشاهده ای، مطالعه مشاهده طولی است. محققان همان شرکتکنندگان را در مطالعات مشاهدهای طولی برای ماهها یا سالها دنبال میکنند و چندین نقطه داده را مطالعه میکنند. این روش زمانی مفید است که محققین برای مطالعه به مجموعه بزرگی از داده ها نیاز دارند یا اینکه مطالعه به ردیابی اطلاعات در طول زمان وابسته باشد. اگر محققان زمان زیادی برای سرمایه گذاری در مطالعه خود نداشته باشند، ممکن است مایل به استفاده از مطالعات مشاهده ای نباشند.
مرتبط: مهارت های مشاهده: تعریف و مثال ها
پرسشنامه و نظرسنجی
پرسشنامه ها و نظرسنجی ها سوالات مشابهی را از گروه بزرگی از افراد می پرسند. این سوالات معمولا برای اندازه گیری داده های کمی استفاده می شوند. محققان پاسخ های نظرسنجی را به داده های عددی ترجمه می کنند تا بتوانند الگوها را جستجو کنند. این سؤالات می تواند شامل مواردی به همین سادگی باشد، شمارش تعداد کارمندان یک شرکت که رنگ قرمز را به الگوهای داده پیچیده تر ترجیح می دهند، مانند مطالعه درصد کارمندانی که رنگ قرمز را ترجیح می دهند و همچنین در ژانویه متولد شده اند.
پرسشنامه ها می توانند راه خوبی برای تامین سریع تعداد زیادی از شرکت کنندگان باشند. افرادی که برای جلسات مصاحبه طولانیتر وقت ندارند، میتوانند به راحتی پرسشنامه را در محل دریافت کنند یا بعداً آن را از طریق پست برگردانند. با این حال، نظرسنجیها و پرسشنامههای ارسالی از طریق پست میتوانند نرخ پاسخدهی پایینی داشته باشند و شرکتکنندگان ممکن است سؤالات را نادیده بگیرند یا به آنها پاسخ نادرست بدهند. محققانی که استفاده از این روش را انتخاب میکنند باید شکافهای احتمالی در دادهها را به دلیل خطای انسانی در تکمیل نظرسنجی در نظر بگیرند.
مطالب مرتبط: مهارت های تحقیق: تعریف و مثال
مصاحبه ها
محققان در طول مصاحبه فهرستی مکتوب از سؤالات برای آزمودنی های خود دارند که یک محیط تحقیقاتی بسیار ساختار یافته را ایجاد می کند. محقق همچنین میتوانست فقط یک سؤال ترتیب داده باشد که به آزمودنی اجازه میدهد از آنجا صحبت کند و موضوع را گسترش دهد. ممکن است از طریق تلفن، از طریق پیام های دیجیتال یا حضوری مصاحبه کنید. تحلیلگران می توانند در طول پروژه های تحقیقاتی کیفی یا کمی از مصاحبه استفاده کنند.
در طول مصاحبه، داشتن دو محقق مفید است. ممکن است از یک محقق بخواهید که از پاسخ های یک شرکت کننده یادداشت برداری کند در حالی که محقق دیگر شرکت کننده را برای نشانه های غیرکلامی زیر نظر داشته باشد. اگر فقط یک محقق در دسترس باشد، دریافت مجوز برای ضبط مصاحبه میتواند مفید باشد – این امر تضمین میکند که محقق مجرد میتواند موضوع را برای نشانههای غیرکلامی تماشا کند و یادداشتبرداری بیش از حد مانع او نمیشود. اگر محققی به تنهایی کار می کند و نمی تواند فرآیند را ثبت کند، ممکن است مایل به استفاده از این روش نباشد.
مطالب مرتبط: مصاحبه پژوهشی چیست؟ (و نحوه انجام یک)
گروه های کانونی و مطالعات موردی
در یک گروه متمرکز، محققان شرکت کنندگان را دور هم جمع می کنند و از گروه سؤال می پرسند. محققان ممکن است یک گروه متمرکز را مشاهده کنند و از جلسه یادداشت برداری کنند، یا می توانند به عنوان تسهیل کننده گروه عمل کنند. همانند مصاحبهها، محققان میتوانند گروههای متمرکز را برای بررسی و تحلیل بیشتر ضبط کنند.
در یک مطالعه موردی، محققان یک مورد مرکزی از یک فرد یا یک گروه کوچک را مطالعه می کنند. محققان همچنین ممکن است یک مطالعه موردی از داده های گروه های متمرکز قبلی انجام دهند. برخی از محققان هنگام مطالعه یک گروه کوچک از کلمات “گروه متمرکز” یا “مطالعه موردی” به جای یکدیگر استفاده می کنند. هر دو گروه های کانونی و مطالعات موردی روش های تحقیق کیفی هستند و اطلاعات را به جای داده های عددی ثبت می کنند.
محققان می توانند گروه های متمرکز و مطالعات موردی را در مورد بسیاری از موضوعات، از جمله سلامت عمومی، ترجیحات غذایی یا حتی گزینه های سرگرمی برگزار کنند. اگر محققان به دنبال یک مجموعه داده بسیار توصیفی برای بررسی هستند، ممکن است بخواهند از این روش استفاده کنند. با این حال، اگر به دامنه وسیع تری از داده ها برای تجزیه و تحلیل نیاز دارید، ممکن است نخواهید از یک گروه متمرکز یا مطالعه موردی استفاده کنید.
مرتبط: ۵۷ سوال برای پرسیدن از یک گروه متمرکز (با نکات)
آزمایش
آزمایشها شامل آزمایش یک نظریه در یک محیط آزمایشگاهی، در یک منطقه کنترلشده یا با شرکتکنندگان مشتاق مطالعه در محیطهای مختلف است. شما ممکن است از شرکت کنندگان بخواهید که آزمون ها را به صورت شفاهی، روی کاغذ یا رایانه کامل کنند. برخی از آزمایشها میتوانند شامل شبیهسازیهای متعدد باشند.
به عنوان مثال، یک محقق ممکن است یک تست شناختی به بیمار بدهد، اما آزمایش واقعی ارزیابی عملکرد بیمار در زمانی است که دمای اتاق سردتر یا گرمتر از ابتدا است. آزمایشها معمولاً مطالعات کمی هستند که دادههای عددی یا آماری را ثبت میکنند.
روشهای زیادی برای تکمیل آزمایشها وجود دارد، بنابراین میتوان آنها را برای شرکتکنندگان آسان کرد. بهترین روش ها برای این روش شامل داشتن دستورالعمل های ساده و آزمایش هایی است که به راحتی قابل تکرار هستند. شرکتکنندگان ممکن است نیاز به تکمیل آزمونهای رایانهای داشته باشند، بنابراین محققان باید اطمینان حاصل کنند که شرکتکنندگان برای تکمیل این نوع آزمونها نیازی به دانش قبلی از رایانه ندارند.
اگر دستورالعملهای شما برای شرکتکنندگان روشن نیست، ممکن است نخواهید از آزمایشها به عنوان روش استفاده کنید. دستورالعملهای واضح به شرکتکنندگان اجازه میدهد تا با اطمینان و دقت آزمایش را طی کنند و امکان جمعآوری منسجمتری از دادهها را فراهم میکند.
مطالب مرتبط: تحلیل کمی چیست؟
تجزیه و تحلیل داده های ثانویه
تجزیه و تحلیل داده های ثانویه که به عنوان مطالعه آرشیوی نیز شناخته می شود، مطالعه و ارزیابی تحقیقاتی است که از قبل وجود داشته است. اگر آثار آرشیوی شامل نامه، خاطرات یا ایمیل باشد، این یک مطالعه کیفی است. اگر فایل های بایگانی داده های عددی هستند، مانند گزارش های حسابداری، این یک مطالعه کمی خواهد بود.
این روش تحقیق می تواند بسیار مفیدتر از سایر روش های تحقیق باشد زیرا شامل استفاده از تحقیقاتی است که قبلاً تکمیل شده است. محققان ممکن است بخواهند از این روش استفاده کنند زیرا می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد و شما می توانید منابع متعددی برای تجزیه و تحلیل خود پیدا کنید. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که دادهها به موقع، مختص نیازهای مطالعه شما و بیطرفانه هستند تا بیشترین کاربرد را داشته باشند.
مطالب مرتبط: انواع تحقیق: تعاریف و مثالها
روش های ترکیبی
روش های ترکیبی می توانند ترکیبی از چندین نوع روش تحقیق باشند. محقق ممکن است مشاهدات را با گروه های متمرکز یا مصاحبه ترکیب کند. ترکیب انتخاب شده بستگی به این دارد که محقق در حال مطالعه چه چیزی است و کدام روش تحقیق برای وظایف او مناسب تر است. بهترین شیوهها برای استفاده از روشهای ترکیبی شامل انتخاب دو روش تحقیقاتی مکمل، مانند شروع با یک گروه متمرکز و سپس استفاده از دادههای گروه تمرکز برای توسعه و انجام آزمایش است.
اگر این رویکرد می تواند تحقیق را به طور غیر ضروری پیچیده کند، ممکن است نخواهید از روش های ترکیبی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر روشهای ترکیبی شما، پیمایش و تجزیه و تحلیل دادههای ثانویه باشد، اگر مجموعههای اطلاعات به یکدیگر مرتبط نباشند، این دو روش میتوانند به طور غیرضروری مطالعه را پیچیده کنند.
مقالات مرتبط بیشتر:
- راهنمای روش های نظرسنجی: تعریف، انواع و مزایا
- ۶ روش جمع آوری داده ها (با انواع و مثال ها)
- ۲۶ نمونه از داده های کیفی (با تعریف و انواع)
- تحقیقات اولیه چیست؟ (با نکات و مزایای بازاریابی)
- راهنمای انجام تحقیقات بازار
- ۶ مرحله برای انجام تحقیقات بازار
- تحقیق و توسعه: چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد
- روشهای پیشبینی: چه هستند و چگونه آنها را انتخاب کنیم