بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تحقیقات تجربی (و نحوه استفاده از آن در تجارت)

تحقیقات تجربی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر علاقه مند به حل مسائل مربوط به شرکت خود هستید، استفاده از نوع تحقیق مناسب می تواند به شما در یافتن راه حل موثر کمک کند. یادگیری در مورد تحقیقات تجربی می تواند شما را برای شناسایی یک مشکل و ثبت مشاهدات خود برای به دست آوردن نتایج خاص و قابل اندازه گیری آماده کند. بسته به تحقیقاتی که انجام می دهید، می توانید از نتایج برای کمک به بهبود استراتژی توسعه محصول شرکت، میزان حفظ کارکنان و سطح رضایت مشتری استفاده کنید.

در این مقاله از ایوسی، تحقیق تجربی را بررسی می‌کنیم، یاد می‌گیریم که چگونه آن را به طور مؤثر انجام دهیم و روش‌های تحقیقی را که می‌توانید استفاده کنید، کشف می‌کنیم.

تحقیق تجربی چیست؟

تحقیق تجربی نوعی از تحقیقات کاربردی است که می توانید برای جمع آوری داده های قابل مشاهده و اندازه گیری انجام دهید. هنگام انجام تحقیقات تجربی، یک محقق ممکن است مشاهده کند و یک مشکل را شناسایی کند. سپس آنها یک فرضیه را ایجاد می کنند که پیش بینی نتایج مطالعه است. در مرحله بعد، آنها فرضیه خود را برای تشخیص درست بودن آن آزمایش می کنند.

نحوه انجام تحقیقات تجربی

در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای انجام تحقیقات تجربی دنبال کنید:

۱. سوال تحقیق را انتخاب کنید

برای انجام تحقیقات تجربی مؤثر، تعیین سؤال تحقیقی که مطالعه شما به دنبال پاسخ به آن است، مهم است. برای افزایش شانس خود برای پاسخ دادن به آن، به جای یک سوال کلی، یک سوال خاص را فرموله کنید. به عنوان مثال، اگر شرکت شما نرخ گردش مالی بالایی را تجربه می کند، ممکن است یک سوال تحقیقاتی بپرسید تا مشخص شود کارکنان شرکت به دنبال چه حق‌الزحمه و مزایایی هستند.

بیشتر بخوانید: مصاحبه پژوهشی چیست؟ (و نحوه انجام یکی)

۲. مطالب مرتبط را جمع آوری کنید

گام بعدی این است که به دنبال ایده ها، مقالات یا مطالعات مرتبطی بگردید که سایر محققین تکمیل کرده اند. اگر شما اولین کسی هستید که موضوع خاصی را مطالعه می کنید، انتشارات مربوط به صنعت را برای مقالات مرتبط با تحقیق خود بررسی کنید. این مرحله مقدماتی ممکن است به شما در پیش‌بینی و انتخاب روش‌های تحقیق کمک کند.

۳. فرضیه خود را ایجاد کنید

در مرحله بعد، می توانید با تشکیل یک فرضیه، آنچه را که انتظار دارید با تحقیق خود کشف کنید، پیش بینی کنید. شما می توانید با استفاده از عبارت if-then و شامل اندازه گیری های خاص، یک فرضیه موثر ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر کارکنان یک شرکت ۱۰٪ افزایش حقوق دریافت کنند، در آن صورت نرخ حفظ کارمندان ممکن است ۸۰٪ در طی یک سال افزایش یابد.

مطالب مرتبط: فرضیه: تعریف و مثال

۴. روش تحقیق خود را انتخاب کنید

محققان از دو روش برای انجام تحقیقات تجربی استفاده می کنند: کیفی و کمی. آنها هنگام جمع آوری داده هایی که شامل اعداد نیستند از روش های تحقیق کیفی و در هنگام جمع آوری داده های عددی از روش های تحقیق کمی استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر آنها در حال تحقیق در مورد رضایت مشتری برای یک محصول خاص هستند، یک محقق ممکن است از یک روش تحقیق کیفی استفاده کند.

۵. داده ها را تجزیه و تحلیل کنید

برای آماده شدن برای تجزیه و تحلیل داده ها، می توانید داده هایی را که جمع آوری کرده اید سازماندهی کنید. سپس می توانید داده ها را با فرضیه خود مقایسه کنید. اگر نتایج تحقیق شما از پیش بینی شما پشتیبانی کند، پس فرضیه خود را ثابت کرده اید.

بیشتر بخوانید: چگونه تجزیه و تحلیل داده ها می تواند تصمیم گیری را بهبود بخشد

۶. داده ها را اعمال کنید

پس از تایید یا رد فرضیه خود، می توانید بر اساس نتایج تحقیق خود عمل کنید. شما می توانید این کار را با ارائه نتایج تحقیقات خود به تیم مدیریت شرکت خود انجام دهید. همچنین می توانید برای ایجاد و آزمایش یک فرضیه جدید، برای ادامه تحقیقات خود زمان درخواست کنید. به عنوان مثال، اگر افزایش حقوق کارمندان کمترین تأثیر را بر حفظ کارکنان داشت، می‌توانید با بررسی اینکه آیا تنظیم زمان استراحت رضایت کارکنان را افزایش می‌دهد، به تحقیق خود ادامه دهید.

مطالب مرتبط: مهارت های تحقیق: تعریف و مثال

روشهای تحقیق تجربی

هنگام انجام تحقیقات تجربی برای شرکت خود، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

روش تحقیق کیفی

می توانید از تحقیقات کیفی برای یادگیری رفتارها، نظرات و سایر داده های مشاهده ای استفاده کنید. نمونه هایی از روش های تحقیق کیفی که می توانید استفاده کنید عبارتند از:

گروه های متمرکز

گروه‌های کانونی جلساتی با گروه‌های کوچکی از افراد هستند که برای بحث درباره افکار و احساسات خود در مورد یک موضوع خاص گرد هم می‌آیند. محققان معمولاً گروهی از افراد با شباهت را انتخاب می کنند تا متغیرها را از تحقیقات خود حذف کنند. به عنوان مثال، یک گروه متمرکز در یک شرکت ممکن است فقط شامل کارکنان بازاریابی باشد.

گروه های کانونی معمولاً مطالعات کوتاه مدت هستند. محققان اغلب مطالعه را در چند جلسه کامل می کنند. آنها ممکن است برای وقت خود به شرکت کنندگان پول پرداخت کنند یا شکل دیگری از انگیزه مانند کارت هدیه به آنها ارائه دهند.

مشاهده

در هنگام استفاده از این روش تحقیق، محقق ممکن است گروهی از افراد را مشاهده کرده و رفتار آنها را در یک موقعیت خاص ثبت کند. محقق معمولاً یک فرضیه در مورد اینکه شرکت کنندگان چگونه ممکن است عمل کنند ایجاد می کند. سپس آنها با مقایسه اقدامات شرکت کنندگان با فرضیه خود تعیین می کنند که آیا پیش بینی آنها درست بوده است یا خیر.

مصاحبه ها

محققان می توانند از مصاحبه به عنوان ابزاری برای کسب دانش کیفی استفاده کنند. آنها ممکن است سؤالات خاصی در مورد یک موضوع خاص بپرسند تا در مورد نظرات، تجربیات یا احساسات یک شرکت کننده اطلاعات کسب کنند. آنها ممکن است شرکت کنندگانی را با چندین شباهت انتخاب کنند تا تعداد متغیرهای مطالعه را کاهش دهند. به عنوان مثال، یک محقق ممکن است با کارمندان جدید در بخش منابع انسانی یک شرکت صحبت کند تا نظرات آنها را در مورد فرهنگ فعلی شرکت بیاموزد.

روشهای تحقیق کمی

محققان هنگام جمع آوری داده های عددی از تحقیقات کمی استفاده می کنند. چند نمونه از تحقیقات کمی عبارتند از:

مرتبط: روش تحقیق چیست؟ (چرا مهم است و انواع آن)

مطالعات همبستگی

هنگامی که محققان مطالعات همبستگی را انجام می دهند، سعی می کنند ارتباط بین متغیرها را بیابند. آنها همچنین ممکن است سعی کنند تعداد متغیرها را در مطالعه محدود کنند تا روابط بین مهم ترین متغیرها را روشن کنند. این می تواند به آنها در ایجاد فرضیه های دقیق کمک کند، که می تواند منجر به آزمایش های موفقیت آمیز شود.

پرسش‌نامه‌ها

محققان از پرسش‌نامه‌ها برای پرسیدن سوالات شرکت کنندگان و جمع آوری پاسخ های آنها استفاده می کنند. بسته به نتایجی که به دنبال آن هستند، ممکن است پرسش‌نامه‌هایی را برای شرکت کنندگان خاص یا تصادفی ارسال کنند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از مشتریان خود بخواهد که به پرسش‌نامه‌ در مورد محصولاتی که خریداری کرده اند پاسخ دهند تا میزان رضایت مشتری را تعیین کند.

علّی- مقایسه ای

یک محقق برای آگاهی از اینکه چگونه یک موقعیت بر دو یا چند گروه متفاوت تأثیر می گذارد، ممکن است از روش تحقیق علی- مقایسه ای استفاده کند. آنها ممکن است از این نوع تحقیقات برای تعیین علت یک رفتار خاص استفاده کنند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از روش علّی-مقایسه‌ای استفاده کند تا بداند چرا چندین بخش ممکن است به روش‌های متفاوتی به پاداش‌های عملکرد پاسخ دهند.

نظرسنجی ها

محققان می توانند از نظرسنجی ها برای جمع آوری اطلاعات در مورد افکار عمومی در مورد یک موضوع خاص استفاده کنند. مانند نظرسنجی ها، نظرسنجی ها شامل فهرستی از سوالاتی است که شرکت کنندگان می توانند به آنها پاسخ دهند. با این حال، آنها معمولاً داده ها را در مورد موضوعات خاص تری نسبت به نظرسنجی جمع آوری می کنند. به عنوان مثال، یک کمپین سیاسی ممکن است از یک نظرسنجی برای تعیین اینکه رأی دهندگان به کدام نامزد علاقه دارند، استفاده کند.

مرتبط: راهنمای روش های نظرسنجی: تعریف، انواع و مزایا

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *