بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۶ مرحله از فرآیند مذاکره (با نکات)

مراحل مذاکره

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مذاکره جزء مهمی از شیوه‌های تجاری شرکت‌ها در هر اندازه است. در حالی که شرکت‌های کوچک و متوسط ​​اغلب معاملات کوچک‌تری نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر انجام می‌دهند، یافتن بهترین معاملات و توافق‌ها یک هدف حرفه‌ای مهم برای بسیاری از کسب‌وکارها است. یادگیری در مورد مذاکره و نحوه استفاده از آن در حرفه خود ممکن است مفید باشد و به شما در دستیابی به توافقات ارزشمندتر کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، به چیستی مذاکره، شش مرحله از فرآیند مذاکره و نکاتی برای مذاکره در زندگی حرفه ای می پردازیم.

مذاکره چیست؟

مذاکره زمانی است که دو یا چند طرف برای دستیابی به یک راه حل مورد توافق دوجانبه برای یک مشکل یا موقعیت دیگر بحث می کنند. زمانی که با فرد یا گروه دیگری درگیر هستید یا زمانی که می خواهید با رسیدن به توافقی متقابل پیش از موعد از یک درگیری در آینده جلوگیری کنید، می توانید از مذاکره استفاده کنید. در حالی که مذاکره می تواند ابزاری برای حل تعارضات بین طرفین باشد، اما یک گام اساسی در دستیابی به شرایط بسیاری از قراردادهای تجاری است.

شما می توانید از مذاکره در بسیاری از موقعیت ها استفاده کنید، از اختلافات تجاری گرفته تا بخش هایی از سیستم حقوقی یا از روابط داخلی تا موقعیت های دولتی. برخی از موقعیت هایی که در آنها ممکن است از مذاکره استفاده کنید عبارتند از:

  • بحث در مورد هزینه های کالا با تامین کنندگان

  • تعیین شرایط شراکت تجاری

  • ارائه کالا یا خدمات به مشتریان

  • ساماندهی فضای تبلیغاتی در رسانه های دیجیتال و چاپی

بیشتر بخوانید: ۱۰ اصل مهم در مهارت مذاکره را بشناسید

۶ مرحله مذاکره

انجام یک مذاکره موفق بیشتر از تعامل با سایر طرف های مذاکره است. آماده سازی و اجرا نیز مراحل حیاتی هستند و تجزیه و تحلیل فرآیند مذاکره به عنوان مجموعه ای از این شش مرحله می تواند مفید باشد:

۱. آماده سازی

آمادگی موثر به شما کمک می کند اطلاعات لازم را قبل از مذاکره جمع آوری کنید و می تواند کیفیت مذاکرات شما را بهبود بخشد. علاوه بر بحث در مورد برنامه های مذاکره واقعی با طرف های دیگر در این مرحله، انجام آماده سازی داخلی قبل از مذاکرات سودمند است. انجام تحقیقات، ملاقات با سهامداران یا تصمیم گیرندگان در یک سازمان و توسعه برنامه های احتمالی می تواند گزینه های بیشتری را در هنگام ملاقات با طرف های دیگر برای انجام یک مذاکره در اختیار شما قرار دهد.

۲. بحث آزاد

به اشتراک گذاری اطلاعات بین طرفین در شروع مذاکره می تواند به شما کمک کند تا نتیجه مثبت تری برای همه طرف ها ایجاد کنید. این فرصتی را برای هر یک از طرفین فراهم می‌کند تا در آغاز مذاکره درباره موضع خود بحث کنند و یک مورد اولیه برای طرف خود ایجاد کنند. این به همه طرف ها کمک می کند تا با درک مشترک از نکات کلیدی مرتبط با مذاکره، مذاکره کنند.

مطالب مرتبط: نحوه مدیریت مسائل در محل کار (با نکات و مثال ها)

۳. شفاف سازی اهداف

مشابه آنچه که به اشتراک گذاری اطلاعات اولیه می تواند به طرفین کمک کند تا به درک مشترکی دست یابند، به اشتراک گذاری اهداف کلیدی نیز ممکن است باعث ایجاد مذاکره مؤثرتر بین طرفین شود. به اشتراک گذاشتن اهداف به شما این امکان را می دهد که بفهمید طرف های مذاکره چه می خواهند و به آنها کمک می کند تا اهداف شما را درک کنند. این ممکن است به شما کمک کند تا مناطق مورد علاقه مشترک را پیدا کنید و مناطق دارای اولویت کمتر را برای هر دو طرف شناسایی کنید که ممکن است برای توافق بر سر شرایط مصالحه کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تعیین اهداف حرفه ای برای پیشرفت شغلی

۴. مذاکره

فرآیند مذاکره اغلب شامل چندین دور بحث، پیشنهادات و پیشنهادات متقابل است. در طول این مرحله، ارائه یک پیشنهاد اولیه که با نتیجه ایده آل شما مطابقت دارد یا پیشنهادی که به طور بالقوه برای شرکت سودمندتر است، می تواند مفید باشد. این به شما این امکان را می دهد که امتیازاتی را به طرف های دیگر بدهید در حالی که به نتیجه ایده آل خود نزدیک می شوید.

مرتبط: گام های کلیدی برای حل تعارض در محل کار

۵. توافق

همانطور که مذاکرات را با طرف های دیگر ادامه می دهید، اگر مذاکرات شما موفقیت آمیز باشد، معمولاً به توافق می رسید. اغلب، توافقات پس از مذاکرات نشان دهنده سازش با یک یا چند طرف است که برای دستیابی به توافقی منصفانه برای همه درگیرها امتیاز می دهند. در اکثر مذاکرات تجاری، این با امضای قراردادی به اوج خود می رسد که هر یک از شرایط قرارداد را رسمی می کند تا اطمینان حاصل شود که همه طرف ها انتظارات خود را از توافق درک می کنند.

مطالب مرتبط: ۵ استراتژی موثر حل تعارض  کارکنان (با نکات)

۶. اجرای یک طرح

پس از دستیابی به توافق، هر یک از طرفین درگیر در مذاکره مسئولیت اجرای بخشی از توافق را بر عهده می گیرند. هنگام موافقت با یک مذاکره قرارداد، مهم است که بدانید مسئولیت شما و شرکت در رابطه با قرارداد چیست. اگر توافقی که با آن مذاکره کرده‌اید شامل موارد احتمالی باشد، ممکن است نتایج اجرایی متعددی را به همراه داشته باشد و در عین حال در وضعیت خوبی از قرارداد باقی بماند، با تغییر احتمالی در آنچه که طرف‌های دیگر در نتیجه ارائه می‌دهند، یا آنچه را که بر اساس عملکرد طرف دیگر ارائه می‌دهید تغییر دهد. مهمانی.

نکاتی برای مذاکره در محل کار

چه در حال مذاکره با شرکتی باشید که در آن کار می کنید و چه با طرف های خارجی، این مفید است که بدانید چگونه به درستی مذاکره کنید تا بتوانید روابط کاری مثبت ایجاد یا حفظ کنید. این نکات را برای بهبود مذاکرات حرفه ای خود دنبال کنید:

گوش دادن فعال را تمرین کنید

درگیر ماندن و گوش دادن با دقت زمانی که دیگران در طول مذاکره صحبت می کنند، ابزار ارزشمندی است. نشان دادن اینکه درگیر مذاکرات هستید ممکن است به شما اجازه دهد که تأثیر مثبت تری بر طرف های دیگر بگذارید، زیرا ممکن است احساس کنند که شما با بحث ها جدی برخورد می کنید. گوش دادن فعال همچنین می تواند به شما کمک کند فرصت های بالقوه را بر اساس آنچه که طرفین می گویند یا پیشنهاد می دهند شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: مهارت های گوش دادن فعال برای برقراری ارتباط موفق

واضح ارتباط برقرار کنید

همانطور که گوش دادن از نزدیک برای درک طرف های دیگر مهم است، اطمینان از اینکه آنها نیز شما را درک می کنند مفید است. صحبت کردن یا نوشتن به وضوح درک موضع شما را برای کسانی که درگیر مذاکره هستند آسان تر می کند. این ممکن است به شما اجازه دهد مذاکرات موثرتری داشته باشید که هم به نفع شما و هم شرکت است.

مطالب مرتبط: بهترین روش ها برای آموزش مهارت های ارتباطی عالی

برای همکاری باز بمانید

هنگامی که در طول یک مذاکره به دنبال توافق هستید، حفظ روابط مثبت با سایر طرف های درگیر می تواند مفید باشد. این امکان مذاکره با حسن نیت را فراهم می کند، که ممکن است به شما اجازه دهد به نتایج مطلوب تری برسید. تلقی دیگرانی که در مذاکره مشارکت دارند ممکن است باعث بهبود عملکرد در طول مذاکرات شود.

بیشتر بخوانید: ۷۰ نقل قول قدرتمند در مورد کار گروهی برای الهام بخشیدن به موفقیت

در کل آرام باشید

هنگام مذاکره در مورد موضوعاتی که برای شما مهم هستند، ممکن است در طول فرآیند احساس افزایش احساسات کنید. در صورت امکان، مهم است که تأثیر احساسات را در بحث های خود در طول مذاکرات به حداقل برسانید. این به شما این امکان را می‌دهد که آرام بمانید، که می‌تواند به شما کمک کند ظاهری حرفه‌ای برای طرف‌های دیگر ایجاد کنید و به شما کمک می‌کند تا روی بهترین معامله ممکن از مذاکرات تمرکز کنید.

مطالب مرتبط: ۹ نکته برای آرام ماندن تحت فشار در محل کار

بگذارید حقایق شما را راهنمایی کنند

در طول فرآیند مذاکره، در صورت امکان، تصمیم گیری خود را بر اساس داده ها و سایر اطلاعات قابل تایید قرار دهید. به جای اینکه فرضیات خود را در مورد آنچه طرف‌های دیگر از مذاکره می‌خواهند بسازید، به درخواست‌های آنها گوش دهید و انتظارات خود را بر اساس آن‌ها قرار دهید. این ممکن است به شما کمک کند موضع آنها و تغییرات بالقوه آنها را با دقت بیشتری ارزیابی کنید و به شما امکان می دهد معامله ای را پیدا کنید که برای شما و کسب و کار مفید باشد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *