نماد سایت ایوسی

تجزیه و تحلیل pest: توضیح و مثال کامل

تجزیه و تحلیل PEST چیست؟

تجزیه و تحلیل PEST چیست؟

در تجارت، آگاهی از عوامل خارجی که می توانند بر عملکرد یا سودآوری شرکت تأثیر بگذارند، مهم است. تجزیه و تحلیل PEST (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی) می تواند به شما در آماده سازی یا به حداقل رساندن تأثیر عوامل خارجی کمک کند. در این مقاله از ایوسی، تجزیه و تحلیل PEST، حوزه‌های خاص آن و نحوه استفاده از این ابزار را بررسی می‌کنیم.

مطالب مرتبط: با تحلیلگر مالی آشنا شوید 

تجزیه و تحلیل PEST چیست؟

تجزیه و تحلیل PEST یک ابزار ارزیابی کسب و کار است که برای تعیین اینکه چگونه عوامل خارجی ممکن است بر یک شرکت تأثیر بگذارد استفاده می شود. برای مثال، یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ممکن است از تجزیه و تحلیل PEST استفاده کند تا ببیند در سال آینده با چه چالش‌هایی مواجه خواهد شد، مانند قوانینی که محدودیت‌های افزایش نرخ را ایجاد می‌کند یا به‌روزرسانی‌های مورد انتظار در فناوری از سوی رقبای خود که می‌تواند بر فروش تأثیر بگذارد.

تجزیه و تحلیل PEST همچنین می تواند به عنوان بخشی از برنامه ریزی استراتژیک برای به حداکثر رساندن شرایط فعلی، پیش بینی تحولات آینده و آماده سازی برای تغییرات فوری برای تقویت تجارت و ماندن در رقابت استفاده شود. شما ممکن است تجزیه و تحلیل PEST را در شرکت خود انجام دهید یا یک مشاور برای سازماندهی و اجرای تجزیه و تحلیل استخدام کنید. اغلب، تجزیه و تحلیل PEST شامل بسیاری از بخش ها و رهبران در سراسر یک شرکت، همراه با کارشناسان خارجی، تحقیقات بازار و داده های تاریخی برای هر حوزه تمرکز می شود.

مطالب مرتبط: تحلیل استراتژیک: تعریف، انواع و فرآیندها

تجزیه و تحلیل PEST چه حوزه هایی را ارزیابی می کند؟

در اینجا نگاه دقیق تری به هر یک از چهار حوزه ای که تحلیل PEST بررسی می کند آورده شده است:

سیاسی

تمرکز سیاسی تجزیه و تحلیل PEST بر حوزه هایی است که دولت ها، سیاست های آنها و تغییرات در قوانین یا مقررات بر اقتصاد، صنعت یا سازمان تأثیر می گذارد. مقررات مالیاتی و قوانین کار یا استخدام دو مورد از رایج ترین حوزه های سیاستی هستند که تحت تأثیر قرار می گیرند. سایر جنبه های سیاسی تحلیل PEST می تواند شامل موارد زیر باشد:

مطالب مرتبط: چگونه یک تحلیلگر سیاسی معتبر شویم

اقتصادی

تمرکز اقتصادی تجزیه و تحلیل PEST این مناطق را هدف قرار می دهد:

عوامل اقتصادی معمولاً مستقیماً بر یک تجارت یا صنعت تأثیر می گذارد و بر عملیات و سودآوری آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، کاهش شدید در هزینه مواد خام ممکن است به یک کسب و کار فرصتی بدهد تا تولیدات تولیدی خود را افزایش دهد و به آن اجازه دهد کارکنان بیشتری را استخدام کند، محصولات بیشتری بفروشد و جریان درآمد خود را افزایش دهد. در مقابل، افزایش شدید قیمت مواد خام می تواند منجر به کاهش نیروی کار، افزایش قیمت مصرف کننده و کاهش درآمد و سود شود. اغلب، عوامل اقتصادی و سیاسی با یکدیگر همپوشانی دارند، زیرا دولت ها می توانند اصلاحات و محدودیت های اقتصادی را اعمال کنند یا بر رشد، ثبات یا سرزندگی آن تأثیر بگذارند.

اجتماعی

جنبه اجتماعی یا اجتماعی-فرهنگی تحلیل PEST بر مردم و جمعیت ها در سطح ملی و بین المللی متمرکز است. مثلا:

دیدگاه های اجتماعی به دست آمده از تجزیه و تحلیل PEST می تواند به یک شرکت کمک کند تا مشتریان خود، انگیزه های آنها و نحوه بازاریابی برای آنها را بهتر درک کند. همچنین می تواند رفتار، عادات خرج کردن و نگرش مصرف کننده را پیش بینی کند.

فن آوری

مؤلفه فناورانه تجزیه و تحلیل PEST بر نقش خاص پیشرفت های فناوری در صنعت متمرکز است. نحوه استفاده یک شرکت از فناوری خود در عملیات، مانند خودکارسازی برخی وظایف یا مسئولیت‌ها، می‌تواند به کسب‌وکارها در ایجاد، تغییر یا اولویت‌بندی استراتژی‌ها، امور مالی و فرآیندها کمک کند. گاهی اوقات تحقیقات و مخارج دولتی نیز بخشی از بخش فناوری تجزیه و تحلیل PEST است.

در برخی از کشورها، مانند انگلستان، تجزیه و تحلیل PEST همچنین شامل دو عنصر اضافی است که مخفف آن تجزیه و تحلیل Pestle است:

بیشتر بخوانید: راهنما: تجزیه و تحلیل Pestle چیست؟ 

تجزیه و تحلیل PEST چگونه استفاده می شود؟

اغلب، تجزیه و تحلیل PEST بخشی از یک رویکرد تجزیه و تحلیل کسب و کار بزرگتر است که با تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT) استفاده می شود تا نگاهی جامع به وضعیت کسب و کار شما در حال حاضر و آینده ارائه دهد. این به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای برای تیم، بخش یا شرکت خود بگیرید. در اینجا پنج روش خاص برای استفاده از تجزیه و تحلیل PEST در تجارت وجود دارد:

انجام تجزیه و تحلیل PEST را هر شش ماه یا حداقل سالیانه در نظر بگیرید تا در رویدادهای جاری به روز بمانید، روند بازار را پیدا کنید و بهترین استراتژی را در مورد راه هایی برای پیشی گرفتن از رقبای خود و در عین حال برآورده کردن نیازهای مشتری انجام دهید.

بخوانید: تجزیه و تحلیل PEST در مقابل SWOT: تفاوت چیست؟

نمونه ای از تجزیه و تحلیل PEST برای یک شرکت هواپیمایی بین المللی

در اینجا نمونه ای از تجزیه و تحلیل PEST با استفاده از یک شرکت هواپیمایی بین المللی ساختگی به عنوان یک سناریو آورده شده است:

Axis Airways یک شرکت هواپیمایی بین‌المللی است که هر دو سال یکبار تجزیه و تحلیل PEST را انجام می‌دهد تا به‌عنوان یک شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت رقابتی بماند. این شرکت که در اورلاندو، فلوریدا مستقر است، به ۱۰ کشور پرواز دارد و انتظار دارد که حجم ناوگان، مقصد و درآمد سود خود را در پنج سال آینده دو برابر کند. از طریق یک تیم مدیریت پروژه بین بخشی و یک متخصص مشاور، در اینجا برخی از بینش ها و نگرانی های Axis Airways Unlimited که از طریق تجزیه و تحلیل PEST کشف شده است، آورده شده است:

بخوانید: 

خروج از نسخه موبایل