نماد سایت ایوسی

مزیت رقابتی چیست و چرا مهم است؟

مزیت رقابتی

مزیت رقابتی

داشتن مزیت رقابتی می تواند ارزش بیشتری را برای یک شرکت و سهامدارانش به دلیل نقاط قوت خاصی که در مقایسه با رقبا دارد ایجاد کند. مزیت رقابتی پایدار می تواند به شرکت ها کمک کند تا همچنان رهبران بازار در صنایع خود باشند. در هر کسب و کاری، مزیت رقابتی می تواند منجر به حاشیه سود بهتر و کنترل بازار شود.

در این مقاله از ایوسی، مزیت رقابتی چیست، چگونه کار می کند و استراتژی های مختلف مزیت رقابتی را مورد بحث قرار می دهیم.

مزیت رقابتی چیست؟

مزیت رقابتی شرکت را قادر می سازد تا عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشد. این به عواملی اشاره دارد که به شرکت اجازه می دهد خدمات یا کالاهایی را بهتر یا با هزینه کمتری نسبت به رقبا تولید کند، که ممکن است باعث فروش بیشتر یا حاشیه سود بالاتر شود. برای موفقیت، مزیت رقابتی یک شرکت باید برای ذینفعان ارزش ایجاد کند و بازتولید آن برای دیگران دشوار باشد.

شرکت ها می توانند مزایای رقابتی مختلفی داشته باشند، از جمله:

شش نوع مزیت رقابتی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

مطالب مرتبط: مزیت رقابتی: تعریف و مثال

هدف از مزیت رقابتی چیست؟

هدف از داشتن مزیت رقابتی، متمایز ساختن یک شرکت از رقبای خود با ارائه چیزی متفاوت و دارای ارزش برتر به مشتریانش است. مزیت رقابتی همچنین به این معنی است که کسب و کار می تواند از رقبای خود در بازار بهتر عمل کند و سود بیشتری کسب کند.

مرتبط: قیمت گذاری رقابتی: تعریف و نکات

چرا مزیت رقابتی مهم است؟

داشتن مزیت رقابتی نسبت به رقبا برای موفقیت کسب و کار ضروری است زیرا:

مزیت رقابتی چگونه کار می کند؟

در تجارت، سه عامل وجود دارد که می تواند تعیین کند که چگونه یک شرکت مزیت رقابتی خود را شکل می دهد:

بازار را تحلیل کنید

برای ایجاد یک مزیت رقابتی خوب، دانستن بازار هدف و اینکه چگونه ممکن است بر رشد عمومی کسب و کار شما تأثیر بگذارد، مفید است. شرکت ها ممکن است دلیل اصلی خود برای دستیابی به مزیت رقابتی را به کالاها یا خدمات با قیمت پایین تر، محصولات با کیفیت یا یک نقطه فروش منحصر به فرد که به مشتریان زیادی می رسد مرتبط کنند. مزیت رقابتی منافع بازار هدف شرکت را در بر می گیرد و منجر به فروش جدید می شود.

برای به دست آوردن بینش بیشتر در مورد بازار هدف خود، می توانید چند روش مختلف را امتحان کنید، مانند:

مطالب مرتبط: تحلیل رقابتی چیست؟

استراتژی ها را اجرا کنید

یک کسب‌وکار می‌تواند استراتژی‌هایی را که فکر می‌کند می‌تواند به جایگاه محصولاتش در جلوتر از رقبا کمک کند، توسعه و اجرا کند. به عنوان مثال، یک کسب و کار آرایش مو و آرایش ممکن است روی تغییر برند محصولات خود تمرکز کند تا آنها را از رقبا متمایز کند. روش دیگری که مزیت رقابتی کار می کند، شناسایی مخاطب هدف و اجرای استراتژی مناسب است.

نظارت بر عملکرد

یک کسب‌وکار می‌تواند استراتژی‌هایی را که استفاده می‌کند برای تنظیم حوزه‌هایی که به‌اندازه مؤثر نیستند، نظارت کند و منابع بیشتری را روی موارد موفق متمرکز کند، که می‌تواند مزیت رقابتی آن را بیشتر کند. به عنوان مثال، یک شرکت محصولات آرایشی و مو که مزیت رقابتی آن پلتفرم های رسانه های اجتماعی آن است، می تواند از طریق حساب های رسانه های اجتماعی خود، تعداد مشتریان جدیدی که به آن مراجعه می کنند نظارت کند. نظارت بر این اطلاعات به شرکت کمک می کند تا راه های بیشتری برای مشتریان جدید ایجاد کند تا برای محصولات خود ثبت نام کنند، مانند پاداش ها یا برنامه های ارجاع.

استراتژی های مزیت رقابتی

سه استراتژی کلیدی برای توسعه مزیت رقابتی وجود دارد:

رهبری هزینه

در استراتژی مزیت رقابتی رهبری هزینه، هدف تبدیل شدن به تولیدکننده کم هزینه یا کارآمد است. روش سنتی برای تولید محصولات یا خدمات کم هزینه این است که تامین کننده در مقیاس بزرگ باشد. اگر شرکت شما می تواند محصولاتی را با هزینه کمتری نسبت به رقبای شما تولید کند، می توانید قیمت فروش را تعیین کنید که رقبای شما نمی توانند آن را تکرار کنند. برای اینکه تولید کننده کم هزینه باشید، می توانید امتحان کنید:

تفکیک

در استراتژی تمایز، هدف این است که به مشتریان خود تنوعی از یک محصول یا خدمات را ارائه دهید که کیفیت بالاتری دارد یا محصولات یا خدماتی را نوآوری کنید که سپس بتوانید قیمتی عالی برای آن تعیین کنید. از آنجا که تمایز با تنظیم ویژگی‌هایی مانند ویژگی‌ها، سبک، طراحی و عملکرد اتفاق می‌افتد، توانایی تمایز محصولات بسته به نوع آن می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، مواردی که تمایز آنها دشوار است ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مواردی که تفکیک آنها آسان تر است ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تمرکز

در استراتژی تمرکز بر مزیت رقابتی، یک شرکت بخش یا بخش های خاصی از بازار را هدف قرار می دهد. شرکتی که از این استراتژی استفاده می‌کند، گروه‌های مشتریانی را که نیازها و خواسته‌های منحصربه‌فردی دارند شناسایی می‌کند و محصولات یا خدماتی را به‌طور خاص برای آنها ارائه می‌کند. این نوع استراتژی اساساً یک بازاریابی تخصصی است و هدف پر کردن آن جایگاهی است که در غیر این صورت توسط رقبا برآورده نمی شود.

استراتژی مزیت رقابتی تمرکز دو نوع اصلی دارد:

خروج از نسخه موبایل