نماد سایت ایوسی

تجزیه و تحلیل PESTLE چیست؟ عوامل، مثال ها و موارد استفاده

تجزیه و تحلیل PESTLE. نحوه انجام تجزیه و تحلیل PESTLE برای …

تجزیه و تحلیل PESTLE. نحوه انجام تجزیه و تحلیل PESTLE برای …

درک و انجام تجزیه و تحلیل PESTLE می تواند به کسب و کارها در تعیین استراتژی ها و انجام تحلیل های مالی و ریسک کمک کند. این چارچوب به شما امکان می‌دهد شرایط اجتماعی مختلفی را که بر عملیات تجاری تأثیر می‌گذارند، بررسی کرده و به آنها رسیدگی کنید. مطلع ماندن از عوامل PESTLE می تواند تضمین کند که کسب و کار شما رقابتی باقی می ماند و برای مشتریان شما سودمند است.

در این مقاله از ایوسی، تحلیل PESTLE را تعریف می کنیم و جزئیات هر یک از اجزای آن را توضیح می دهیم و نمونه هایی از کاربردهای آن را نیز ارائه می دهیم.

موارد کلیدی

تجزیه و تحلیل PESTLE چیست؟

تجزیه و تحلیل PESTLE، که گاهی اوقات آنالیز PEST یا PESTEL نامیده می شود، ابزاری است که کسب و کارها برای ارزیابی عوامل کلان اقتصادی که بر عملیات آنها تأثیر می گذارد، استفاده می کنند. اقتصاد کلان مطالعه عناصر اقتصادی در مقیاس بزرگ است که اغلب به کل کشورها مربوط می شود. عواملی که این تحلیل نشان می دهد عبارتند از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، قانونی و محیطی. شرایط یک کشور بر کسب و کارهای داخل آن تأثیر می گذارد و تجزیه و تحلیل PESTLE به این کسب و کارها کمک می کند تا تأثیرات احتمالی این عوامل را درک کنند.

اگر یک شرکت با موفقیت عوامل PESTLE را رصد کند، به طور بالقوه می تواند نسبت به رقبای خود مزیت هایی کسب کند و فروش خود را افزایش دهد. انجام تجزیه و تحلیل PESTLE تقریباً هر شش ماه یکبار می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا از رویدادهای جاری مطلع شوند، استراتژی‌ها را توسعه دهند و تحقیقات بازار را انجام دهند. توجه دقیق به عوامل PESTLE همچنین می تواند کسب و کارها را قادر سازد تا محصولات و خدمات خود را برای رفع نیازهای مشتریان بهبود بخشند.

مطالب مرتبط: عوامل کلان اقتصادی: چگونه بر اقتصاد تأثیر می گذارند

عوامل تجزیه و تحلیل PESTLE

شش عامل PESTLE گاهی اوقات با هم همپوشانی دارند زیرا آنها عناصر مهم و مرتبط جامعه را نشان می دهند. در زیر می توانید بینش بیشتری در مورد عوامل مختلف تجزیه و تحلیل PESTLE کسب کنید:

۱. عوامل سیاسی

عوامل سیاسی شامل راه ها و میزان مداخله یک دولت در اقتصاد یا صنایع است. یک دولت می تواند از طریق قوانین و سیاست ها یا از طریق ثبات سیاسی و وضعیت روابط خود با سایر کشورها بر اقتصاد تأثیر بگذارد. در اینجا چند نمونه از عوامل سیاسی ذکر شده است:

مطالب مرتبط: ۱۰ تکنیک برای تجزیه و تحلیل موثر کسب و کار

۲. عوامل اقتصادی

عوامل اقتصادی می توانند به طور مستقیم بر عملیات و سود کسب و کار تأثیر بگذارند. عوامل اقتصادی و سیاسی ممکن است همپوشانی داشته باشند، مانند سیاست های پولی که دولت ها ایجاد می کنند. عوامل اقتصادی معمولاً عبارتند از:

به عنوان مثال، افزایش تورم ممکن است منجر به اخراج یک شرکت برای صرفه جویی در پول شود. این اقدام ممکن است منجر به افزایش بیکاری شود. مثال دیگر کاهش هزینه مواد خام است که به یک کسب و کار اجازه می دهد تولیدات تولیدی خود را افزایش دهد و به آن اجازه دهد محصولات بیشتری بفروشد.

۳. عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی که به عنوان عوامل اجتماعی-فرهنگی نیز شناخته می شوند، شامل جمعیت شناسی، باورها، نگرش ها و سنت های ساکنان یک منطقه می شود. این عوامل به کسب و کارها کمک می کند تا مشخصات و انگیزه های مشتریان بالقوه خود را درک کنند. کسب‌وکارها می‌توانند از این بینش‌ها برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی که با نیازها و رفتارهای مشتریان هماهنگ هستند، استفاده کنند. نمونه هایی از عوامل اجتماعی عبارتند از:

مطالب مرتبط: جمعیت شناسی چیست؟ تعریف، مثال ها و کاربردها

۴. عوامل فناورانه

عوامل تکنولوژیکی نشان دهنده نحوه استفاده کسب و کارها و صنایع از فناوری برای تولید و فروش محصولات و خدمات یا اجرای عملیات است. کسب‌وکارهایی که در مورد پیشرفت‌های فناوری به‌روز می‌مانند، می‌توانند از آنها برای توسعه و بهبود استراتژی‌ها و فرآیندهای خود استفاده کنند. فراتر از پیشرفت ها، عوامل تکنولوژیکی ممکن است شامل دسترسی مصرف کنندگان به موارد زیر نیز باشد:

برای مثال، اگر مصرف‌کنندگان خرید کالاهای آنلاین را آسان‌تر یا ترجیح می‌دهند، یک کسب‌وکار ممکن است تصمیم بگیرد که تلاش‌های خود را به جای یک فروشگاه فیزیکی، به سمت یک فروشگاه آنلاین متمرکز کند. از طرف دیگر، پیشرفت‌های اتوماسیون می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا فرآیندهای تولید را ساده کرده و کالاهای بیشتری را در یک زمان تولید کنند.

مطالب مرتبط: چگونه با روندهای فناوری به روز بمانیم

۵. عوامل حقوقی

عوامل حقوقی قوانین کشوری هستند که یک کسب و کار در آن اقامت دارد. این قوانین ممکن است با عوامل دیگر، به‌ویژه عوامل سیاسی، همپوشانی داشته باشند و بر نحوه عملکرد کسب‌وکارها در آن کشور تأثیر بگذارند. در نتیجه، کسب‌وکارها باید از تغییرات قوانین به‌روز باشند تا از پایبندی به قوانین محلی و ملی اطمینان حاصل کنند. در اینجا چند نمونه از عوامل حقوقی ذکر شده است:

۶. عوامل محیطی

عوامل محیطی شامل تأثیراتی است که تغییرات در محیط طبیعی می تواند بر مشاغل داشته باشد. این شامل عواملی مانند:

برای مثال، کمبود چوب به دلیل جنگل‌زدایی ممکن است بر کسب‌وکارها در صنایع ساخت‌وساز و املاک تأثیر بگذارد، زیرا الوار، یک ماده ساختمانی حیاتی، گران‌تر می‌شود. عوامل محیطی نیز ممکن است با عوامل اجتماعی همپوشانی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر مشتریان بیشتر به بازیافت اهمیت دهند، مشاغلی که از مواد قابل بازیافت در محصولات خود استفاده می کنند ممکن است با موفقیت بیشتری روبرو شوند.

عوامل دیگر

تجزیه و تحلیل PESTLE می تواند در طول زمان تغییر کند و فرصت هایی برای عوامل اضافی باقی بگذارد. به عنوان مثال، برخی از کسب و کارها ممکن است با عوامل اخلاقی که بر تصمیمات و مشتریان تأثیر می گذارد، مواجه شوند. عوامل اخلاقی ممکن است شامل مواردی مانند مسئولیت اجتماعی شرکت باشد.

مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی است که شرکت ها در قبال جوامع خود موظفند برای حل مسائل اجتماعی تلاش کنند. یک کسب و کار می تواند مسئولیت اجتماعی شرکتی را با درگیر شدن در فعالیت های بشردوستانه یا خیریه مانند داوطلبی، کمک مالی به اهداف اجتماعی یا انجام اقدامات تجاری اخلاقی نشان دهد.

مطالب مرتبط: انواع و مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت (با مثال)

روش های استفاده از تجزیه و تحلیل PESTLE

شرکت ها می توانند از تجزیه و تحلیل PESTLE در تجزیه و تحلیل مالی، تحلیل ریسک و برنامه ریزی استراتژیک استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر شرکتی تولید خود را به منطقه ای که ممکن است با تورم مواجه شود برون سپاری کرده باشد، آگاهی از این عامل اقتصادی می تواند به شرکت مادر در تعدیل پیش بینی درآمد خود کمک کند. به طور مشابه، کسب‌وکاری که کالاها را از منطقه‌ای مستعد طوفان وارد می‌کند، می‌تواند از آگاهی از عامل محیطی برای برنامه‌ریزی برای تاخیرهای احتمالی زنجیره تامین استفاده کند.

کسب‌وکارها همچنین ممکن است تحلیل PESTLE را با نوع دیگری از تجزیه و تحلیل، مانند تحلیل SWOT جفت کنند . انجام این ارزیابی‌های منظم می‌تواند سازمان‌ها را برای شناسایی و برنامه‌ریزی چالش‌ها و در عین حال کسب سود بالا، مجهز کند.

خروج از نسخه موبایل